Varakassaa määräaikaistilille vai ei?
Vuoden määräaikaistalletuksille saa nyt yli 4% riskitöntä korkoa. Moni odottaa lähitulevaisuudessa koronlaskuja, mikä näkyy heti tavalliselle säästötilille maksettavissa koroissa pienentäen niitä ties kuinka paljon. Kannattaako siis osa pahan päivän varalle säästetystä varakassasta sitoa määräaikaistilille, jos näyttää erittäin epätodennäköiseltä että tarvitsisi kaikkia rahoja vuoden sisällä? Millaisiin ratkaisuihin te muut palstalaiset olette päätyneet?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Varakassan hinta on helposti -5-10% p.a. Esim 50 000 € varakassan hinta 10 vuodessa on jopa 78 661 €. Kannattaako? Tuolla huonommallakin tuotolla varakassan hinta on 31114 € 10 vuodessa.
Mikä on hinta siitä jos tarvitsee 50 000 € keskellä pahinta pörssiromahdusta eikä tilillä ole pienintäkään varakassaa? Mikä on huonosti nukuttujen öiden, stressin ja niistä aiheutuneiden terveysongelmien hinta, jos kaikki säästöt on pörssin armoilla?
Kyllä, jos on tiedossa iso lasku siksi ajaksi.
OP automaatti antaa tosiaan tallettaa 1000 euroa kuussa. 500 euron setelit poistuvat vähitellen, mutta ei ne tosta vaan lakkaa. Osta auto joltai jobbarilta käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakassan hinta on helposti -5-10% p.a. Esim 50 000 € varakassan hinta 10 vuodessa on jopa 78 661 €. Kannattaako? Tuolla huonommallakin tuotolla varakassan hinta on 31114 € 10 vuodessa.
Mikä on hinta siitä jos tarvitsee 50 000 € keskellä pahinta pörssiromahdusta eikä tilillä ole pienintäkään varakassaa? Mikä on huonosti nukuttujen öiden, stressin ja niistä aiheutuneiden terveysongelmien hinta, jos kaikki säästöt on pörssin armoilla?
kerro ensin MIHIN tarvisin 50 000 HETI? katsotaan sitten. Ei minulla ole ollut mitään vaikeutta nukkua pörssiromahduksien aikana. Viimeisen kahden romahduksen aikana olen ottanut lainaa jotta saisin lisää osakkeita. Ja hyvin on kannattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se että EHKÄ tarvitsee juuri pahemmimman pörssiromahduksen aikana 50 000 on hyvä syy heittää menemään jopa 80 000 euroa... Jep jep. Ilmankos suomalaiset ovat persaukisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrä aikaiselle, bank norvegia, yms. Hyvä korko ja rahat ulos koska tahansa...
Miksi? Mieti nyt hetki, kuinka paljon Norwegianin korot on noussut vuoden sisällä. Mikään ei estä sitä laskemasta seuraavan vuoden aikana vielä enemmän.
Hyvä pointti. Vaikka Norwegian tai Svea tuntuu tällä hetkellä hyvältä vaihtoehdolta määräaikaiselle, niin vuosi sitten niiden korko oli alle prosenttiyksikön ja niin saattaa olla ensi kesänäkin.
Niin, mitä sitten, saat ne halutessasi heti ulos, ei se mikään sijoitus ole.
Inflaatio syö pääomaa kaikissa talletus muodoissa, myös osakkeissa ja rahastoissa, ei voi vaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin itse muutama viikko sitten varakassan Nordean JoustoTalletus-tilille. Korko oli talletusta tehdessäni 3,4 %, ja rahat - tai osan niistä - saa tarvittaessa nostaa koska tahansa. Koron saa kuitenkin vain niille rahoille, jotka pitää tilillä koko vuoden.
Norwegian tilillä saat 3,25% ilman nostorajoituksia ja korko lasketaan päivän saldolle.
Ja lupaako Norwegian, että tuon tilin korko pysyy 3,25 %:ssa koko seuraavan vuoden ajan? Minä tiedän saavani varmasti 3,4 % korkoa niille rahoille, jotka pidän Nordean tilillä vuoden. Lisäksi on varsin epätodennäköistä, että tarvitsen varakassaani seuraavan vuoden aikana, joten minulle on aika sama, lasketaanko korko päivän saldolle vai 12 kk:n alimmalle saldolle. Haluan kuitenkin, että jossain yllättävässä tilanteessa saan rahat nostettua ilman muuta tappiota kuin korkojen menetys.
Toki minulla on sitten selvästi suurempi summa pitkäaikaisissa sijoituksissa esim. osakkeissa, mutta tämän keskustelun aiheena on varakassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahat Norwegianin plus säästötilillä, korkoa kertyy 3,7% ja se lasketaan joka päivälle, nostoja ilman kuluja 2/vuosi. Voi olla, että tuon korko laskee jossain vaiheessa, mutta nyt otan hyödyn irti tästä hetkestä.
Miten helppo on siirtää rahat Norwegianin talletustililtä tuolle plus- tilille?
Mikä on sakko, jo nostoja enemmän kuin kaksi?
Big bank tarjoaa 4,2% korkoa 12-36kk sopparilla, lyö sinne pisimpään, jos pelkäät korkojen laskua.
Mitä jos mailmalla taas tapahtuu uusia asioita, esim kiin hyökkää Taiwaniin, niin koko paletti on ihan sekaisin USAn sotkeuduttua sinne.
Korit pilvissä, osakeet pulkkamäessä samoin rahastot indexeineen...
Ei raha onnea tuo, ahdistusta kylläkin.
Itselläni rahat norwegianissa, mitä en pörssiin uskalla laittaa, pörssissä rahaa, ja oma pääoma enää tappiolla noin 15000€ pahimmillaan oli noin 40000€ menee kyllä tovi, että + nousee ja vielä pidempi tovi jos toinen, että nousisi sinne mistä rytisi ales...jos koskaan...
Sellaista se on sijoittaa
Vierailija kirjoitti:
Matikkapääsi on aika erikoinen. Laskelmasi vaikuttaa perustuvan kahteen kuvitelmaan:
1. Varakassa on piilossa jossain patjan alla, jossa se ei kasva senttiäkään korkoa. Tämä ei pidä paikkaansa, koska esim. määräaikaistilille saa tällä hetkellä yli 4% vuotuista korkoa - täysin riskittömästi.
2. Oletat saavasi sijoituksille 5-10% vuotuista korkoa verottomasti. Tuliko yllätyksenä, että voitollisista sijoituksista täytyy maksaa veroja?
Vaihtoehtoisesti kuvittelet, että sijoituksille saa jopa lähes 20% tuntumassa olevaa vuotuista korkoa tuosta vaan. Jos olet todella sitä mieltä, onnea yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikkapääsi on aika erikoinen. Laskelmasi vaikuttaa perustuvan kahteen kuvitelmaan:
1. Varakassa on piilossa jossain patjan alla, jossa se ei kasva senttiäkään korkoa. Tämä ei pidä paikkaansa, koska esim. määräaikaistilille saa tällä hetkellä yli 4% vuotuista korkoa - täysin riskittömästi.
2. Oletat saavasi sijoituksille 5-10% vuotuista korkoa verottomasti. Tuliko yllätyksenä, että voitollisista sijoituksista täytyy maksaa veroja?
Vaihtoehtoisesti kuvittelet, että sijoituksille saa jopa lähes 20% tuntumassa olevaa vuotuista korkoa tuosta vaan. Jos olet todella sitä mieltä, onnea yritykselle.
Ei saa TÄYSIN riskittömästi. TUossa on montakin riskiä jäänyt huomioimatta. Tilitalletus määräaikaistilille EI OLE riskitön. Ei edes talletus normaali tilille ole riskitön vaikkakin todella matalariskinen se on.
Ja tuo sama VERO mene siitä 4 % korosta joten tietenkin VEROLLISTA tuottoa verrataan keskenään ei tilitalletuksen verollista verrata sijoituksen verottomaan. Joko molemmat verottomina tai verollisina.
Ja itseasiassa minun osakesalkkuni NETTOosinkotuotto keskimääräisellä salkun arvolla on 8,73%, eikä salkkuni ole edes riskissä huippuun viritetty, korkeampaankin osinkotuottoon pääsisin riskiä lisäämällä. Tähän kun lisää vielä arvonnousun niin keskimääräinen vuosituotto on ollut vähintäänkin siedettävä. Sijoitettuun pääomaan nähden netto-osinkotuottoni on siis ollut vielä korkeampi kuin tuo 8,73%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta täällä kun on "rahojen pyörittelijöitä" niin uskallan kysyä. Vanhempani antoi minulle joululahjarahaa 5000 euroa sileinä 500 € seteleinä. Voisin pistää tililleni 4 999 verotta koska en ole saanut häneltä kolmeen vuoteen mitään. Mutta minulla ei ole voimassa olevaa passia. Automaattiin voi laittaa 1000 kalenterikuukaudessa, mutta omat rahavirtani ovat niin pieniä, että tulee kyselyä. Rahat on nostettu vanhempani tililtä 10 vuotta sitten. Ei mitään epäselvää sinänsä. Vanhan ihmisen hölmöilyä. Miten ihmeessä saisin ne tililleni?
500 poistuvat sitä mukaa, kun niitä menee pankkiin. Yritin pieniä yhtä seteliä, että voisin edes käyttää vaikka ruokaostoksiin. Mutta en voi ostaa niin paljon ylimääräistä ruokaa yksinasuvana. Edes alkoon eivät huolineet.
Onko minulla ongelma?
On. Tuskin sait sileitä 500 euron seteleitä. Siitä on jo 4 vuot
On oikeesti, ainakin näin maallikon silmin käyttämättömiä seteleitä. Vuodelta 2002 ja N ja X -sarjaa. En löydä netistä, mistä saisin arvot selville. Enkä tiedä mitä kautta voisin myydä. Toki voivat olla ihan vaan viissatasia. Ne on lojuneet jossain piironginlaatikossa.
"Ei saa TÄYSIN riskittömästi. TUossa on montakin riskiä jäänyt huomioimatta. Tilitalletus määräaikaistilille EI OLE riskitön. Ei edes talletus normaali tilille ole riskitön vaikkakin todella matalariskinen se on.
Ja tuo sama VERO mene siitä 4 % korosta joten tietenkin VEROLLISTA tuottoa verrataan keskenään ei tilitalletuksen verollista verrata sijoituksen verottomaan. Joko molemmat verottomina tai verollisina.
Ja itseasiassa minun osakesalkkuni NETTOosinkotuotto keskimääräisellä salkun arvolla on 8,73%, eikä salkkuni ole edes riskissä huippuun viritetty, korkeampaankin osinkotuottoon pääsisin riskiä lisäämällä. Tähän kun lisää vielä arvonnousun niin keskimääräinen vuosituotto on ollut vähintäänkin siedettävä. Sijoitettuun pääomaan nähden netto-osinkotuottoni on siis ollut vielä korkeampi kuin tuo 8,73%."
Jos ruvetaan saivartelemaan, eihän tässä maailmassa ole mitään täysin riskitöntä. Talletussuoja pitää kuitenkin huolen siitä, että jos määräaikaistilille tallettamiaan rahoja ei saa takaisin luvattujen korkojen kera, maailmankirjat on niin pahasti sekaisin että rahojen menetystä tuskin jaksaa kauheasti harmitella, kun elämässä on isompiakin ongelmia.
Sehän on selvää, että oli säästämis- tai sijoitusmuoto mikä tahansa, tuotto verojen ja muiden kulujen jälkeen on ainoa millä on lopulta merkitystä.
Luuletko, että sinun tämänhetkisillä netto-osinkotuotoillasi on paljonkin väliä, kun mietitään mihin nyt kannattaa säästää tai sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro ensin MIHIN tarvisin 50 000 HETI? katsotaan sitten. Ei minulla ole ollut mitään vaikeutta nukkua pörssiromahduksien aikana. Viimeisen kahden romahduksen aikana olen ottanut lainaa jotta saisin lisää osakkeita. Ja hyvin on kannattanut.
Se joka otti 50 000 euron varakassan puheeksi voisi tosiaan kertoa, mitä varten joku tarvitsee niin suurta summaa. Yleinen suositushan on, että varakassana olisi muutaman kuukauden nettopalkkaa tai menoja vastaava summa.
Oma varakassani on tällä hetkellä vähän yli 6 000 €.
Enkä muuten ymmärrä, mitä varten varakassa olisi turha jos sitä ei tarvitse kokonaan HETI. Kaikki pörssiromahdukset ei ole mitään nopeita dippeitä, joista noustaan taas hetkessä uusiin huippuihin. Pörssi voi mörniä pohjamudissa vuosikausia ennen kuin nousu lopulta alkaa, ja se nousu voi olla tuskallisen hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka otti 50 00
No tuo 50 000 on muutaman kuukauden nettopalkka. minun tuloillani noin 10 kk tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrä aikaiselle, bank norvegia, yms. Hyvä korko ja rahat ulos koska tahansa...
Miksi? Mieti nyt hetki, kuinka paljon Norwegianin korot on noussut vuoden sisällä. Mikään ei estä sitä laskemasta seuraavan vuoden aikana vielä enemmän.
Hyvä pointti. Vaikka Norwegian tai Svea tuntuu tällä hetkellä hyvältä vaihtoehdolta määräaikaiselle, niin vuosi sitten niiden korko oli alle prosenttiyksikön ja niin saattaa olla ensi kesänäkin.
Niin, mitä sitten, saat ne halutessasi heti ulos, ei se mikään sijoitus ole.
Inflaatio syö pääomaa kaikissa talletus muodoissa, myös osakkeissa ja rahastoissa, ei voi vaan mitään.
Osakkeiden tuotto on kylläkin ylittänyt kutakuinkin aina (lyhyitä jaksoja lukuunottamatta) inflaation. Joten ei pääoma osakkeissa inflaation mukana katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin kuluttomaan indeksirahastoon kuukausisäästösopimuksella 👍
Pörssiin ei ikinä pitäisi laittaa rahoja joita voi tarvita muutaman vuoden sisällä. Ainakaan jos ei ole niin rikas ettei haittaa, vaikka joutuisi myymään osan omaisuudestaan vuosisadan romahduksen pohjilla.
Minulla miltei kaikki rahat pörssiyhtiöissä. Kun otin loparit niin työnantaja sanoi pitävänsä huolen etten saa rahaa mistään lähiaikoina. Toivotin onnea yrittäessään estää 60 yhtiötä jakamasta minulle osinkoa.