Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakassaa määräaikaistilille vai ei?

Vierailija
30.12.2023 |

Vuoden määräaikaistalletuksille saa nyt yli 4% riskitöntä korkoa. Moni odottaa lähitulevaisuudessa koronlaskuja, mikä näkyy heti tavalliselle säästötilille maksettavissa koroissa pienentäen niitä ties kuinka paljon. Kannattaako siis osa pahan päivän varalle säästetystä varakassasta sitoa määräaikaistilille, jos näyttää erittäin epätodennäköiseltä että tarvitsisi kaikkia rahoja vuoden sisällä? Millaisiin ratkaisuihin te muut palstalaiset olette päätyneet?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei määrä aikaiselle, bank norvegia, yms. Hyvä korko ja rahat ulos koska tahansa...

Miksi? Mieti nyt hetki, kuinka paljon Norwegianin korot on noussut vuoden sisällä. Mikään ei estä sitä laskemasta seuraavan vuoden aikana vielä enemmän.

Hyvä pointti. Vaikka Norwegian tai Svea tuntuu tällä hetkellä hyvältä vaihtoehdolta määräaikaiselle, niin vuosi sitten niiden korko oli alle prosenttiyksikön ja niin saattaa olla ensi kesänäkin.

Niin, mitä sitten, saat ne halutessasi heti ulos, ei se mikään sijoitus ole.

Inflaatio syö pääomaa kaikissa talletus muodoissa, myös osakkeissa ja rahastoissa, ei voi vaan mitään.

Osakkeiden tuotto on kylläkin ylit

Uskotko tosiaan noin. Joo jos sijoitus aika +20 vuotta ja myyt syklin huipulta.

Nyt vaan mailman meno poikkeaa siitä, mitä historia on ollut.

Kait muistat sijoitus kliseen menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta.

Kumpikaan meistä ei tiedä, sitä on sijoittaminen, riskin ottoa...

Vierailija
62/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnetin kuluttomaan indeksirahastoon kuukausisäästösopimuksella 👍

Pörssiin ei ikinä pitäisi laittaa rahoja joita voi tarvita muutaman vuoden sisällä. Ainakaan jos ei ole niin rikas ettei haittaa, vaikka joutuisi myymään osan omaisuudestaan vuosisadan romahduksen pohjilla.

Pörssiin kannattaa laittaa rahaa AINA niin paljon kuin pystyy. Ai mistäkö tiedän. No siitä että olen sijoittanut sinne 90-luvulta lähtien (eli muutama romahdus nähty) ja sijoituksten tuotolla olen maksanut paritalon puolikkaan Espoossa ja kolme uutta autoa. Enkä edes käyttänyt kaikkia tuottojani noihin vaan iso osa on mennyt takaisin sijoituksiin. Sijoitusten tuottavat ihan riihikuivaa rahaa kuukausittain nelinumeroisen summan käytettäväksi tai uudelleen sijoitettavaksi.

Sijoitusurani aloitin siis lukioikäisenä ja olen tehn

Joo just niin. Kakskymppiä kuussa kun laitat niin 50 vuoden päästä voit ostaa varmaan jo henkilöauton. Wow!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakassan hinta on helposti -5-10% p.a. Esim 50 000 € varakassan hinta 10 vuodessa on jopa 78 661 €.  Kannattaako? Tuolla huonommallakin tuotolla varakassan hinta on 31114 € 10 vuodessa.

Matikkapääsi on aika erikoinen. Laskelmasi vaikuttaa perustuvan kahteen kuvitelmaan:

1. Varakassa on piilossa jossain patjan alla, jossa se ei kasva senttiäkään korkoa. Tämä ei pidä paikkaansa, koska esim. määräaikaistilille saa tällä hetkellä yli 4% vuotuista korkoa - täysin riskittömästi.

2. Oletat saavasi sijoituksille 5-10% vuotuista korkoa verottomasti. Tuliko yllätyksenä, että voitollisista sijoituksista täytyy maksaa veroja?

Vaihtoehtoisesti kuvittelet, että sijoituksille saa jopa lähes 20% tuntumassa olevaa vuotuista korkoa tuosta vaan. Jos olet todella sitä mieltä, onnea y

Juu u 🥱

Vierailija
64/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssiin ei ikinä pitäisi laittaa rahoja joita voi tarvita muutaman vuoden sisällä. Ainakaan jos ei ole niin rikas ettei haittaa, vaikka joutuisi myymään osan omaisuudestaan vuosisadan romahduksen pohjilla.

Minulla miltei kaikki rahat pörssiyhtiöissä. Kun otin loparit niin työnantaja sanoi pitävänsä huolen etten saa rahaa mistään lähiaikoina. Toivotin onnea yrittäessään estää 60 yhtiötä jakamasta minulle osinkoa.

+55 vuotiaana osingoista on työttömänä iloa, kun kela ei enää harkitse. Nuoremmalla, opiskelijalla voi tuet lähteä osingoista, joten tarkkana.

Vierailija
65/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla miltei kaikki rahat pörssiyhtiöissä. Kun otin loparit niin työnantaja sanoi pitävänsä huolen etten saa rahaa mistään lähiaikoina. Toivotin onnea yrittäessään estää 60 yhtiötä jakamasta minulle osinkoa.

+55 vuotiaana osingoista on työttömänä iloa, kun kela ei enää harkitse. Nuoremmalla, opiskelijalla voi tuet lähteä osingoista, joten tarkkana.

niin.. so onkin niin HIRVEÄÄ elää OMILLA tuloilla. Kyllä on HIRVEÄÄ kun menettää TUET kun omat TULOT ovat tarpeeksi hyvät...

Minä kyllä mieluummin elän omilla tuloillani kuin tukien varassa.

Vierailija
66/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia tallettaa automaattiin viisatanen, kuin vaikka kaksi. OP:n sivulla sanotaan, että ainoastaan tonnin kuussa voi laittaa. Viisisatasesta ei tule kyselyä, mutta tonnista voi tullakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän