Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakassaa määräaikaistilille vai ei?

Vierailija
30.12.2023 |

Vuoden määräaikaistalletuksille saa nyt yli 4% riskitöntä korkoa. Moni odottaa lähitulevaisuudessa koronlaskuja, mikä näkyy heti tavalliselle säästötilille maksettavissa koroissa pienentäen niitä ties kuinka paljon. Kannattaako siis osa pahan päivän varalle säästetystä varakassasta sitoa määräaikaistilille, jos näyttää erittäin epätodennäköiseltä että tarvitsisi kaikkia rahoja vuoden sisällä? Millaisiin ratkaisuihin te muut palstalaiset olette päätyneet?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et siis tiedä mikä on indeksirahasto. Indeksirahasto nimenomaan on parempi kuin suorat osakesijoitukset. HYVIN HARVA tienaa indeksiä paremmin osakkeilla.

Ai mistäkö tiedän. no siitä että olen sijoittanut suoraan osakkeisiin jo kymmeniä vuosia ja tästä syystä tiedän että indeksin voittaminen on äärimmäisen vaikeaa. Eli ennemmin koko potti indeksirahastoon muutaman kuukauden aikavälillä+ normaali kuukausisijoittaminen päälle."

Miksi luulet, etten tiedä mikä indeksirahasto on? Olen sijoittanut niihin itsekin, ja pidä niitä oikein hyvinä sijoituksina. Tässä keskustelussa kuitenkin puhuttiin sijoitusten sijaan varakassasta, mikä on ihan eri asia, kuten totesin edellisessä viestissäni.

Kuukausisäästö on oikein hyvä vaihtoehto niille, jotka haluaa sijoittaa suhteellisen säännöllisistä tuloistaan. Jos kuitenkin haluaa sijoittaa jo olemassao

Pörssin liikkeet on välillä nopeita. Mistä tiedät myydä rahastosi pois oikeassa vaiheessa? Jos vaikka yhtäkkiä tulee -5% tai -10% takkiin, pitäisikö silloin myydä jotta välttyisi isommalta tappiolta vai jäädä odottamaan uutta nousua? Ja mitä rahoille pitäisi tehdä myynnin jälkeen: Laittaa sille säästötilille, jota nyt kehotat välttämään, vai johonkin mihin liittyy riski uusista tappioista?

Vierailija
22/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästöt Broccissa 3,75% korolla. 6 maksutonta nostoa vuodessa, korko lasketaan joka päivä ja maksetaan vuoden lopussa tai silloin kun tilin lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi rahojani määräaikaistilille. Itse laitoin rahani hajautetusti sijoituksiin. Osa rahoista on rahastoissa, joista rahat saa ulos parissa vuorokaudessa, osa sijoituksissa, joissa varat ovat kiinni pidempään. Viimeisen vuoden tuotto 4-8%, riippuen sijoituskohteesta. Olen varovainen ja turvallisuushakuinen pienimuotoisissa sijoituksissani. Omalla kohdallani isoin riski on se, että muulla tavoin voisin saada isompaa tuottoa rahoilleni

Vierailija
24/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä niistä indeksirahastoissa saa rahaa pois päivissä. Ei ole mitään järkeä seisottaa "vararahastoa" tilillä tuottamattomana siltä varalta että jos jotain tapahtuu kun sen tarvittavan summan saa pois päivissä. Ainakin osassa rahastoja on mahdollisuus vielä itse valita milloin ostettuja osuuksia myy, joten jos ajallinen hajautus on kunnossa löytyy siellä AINA sekä voitollisia että mahdollisesti tappiolla olevia osuuksia. Näin voi myös VEROSUUNNITELLA myykö voitolla olevia vai tappiolla olevia tai vaikkapa molempia jolloin tulos on +-0 verotuksen kannalta."

Miten sitten suu pannaan, jos indeksirahastot menettää vaikka kesällä puolet arvostaan ja rahalle tulee sattumoisin tarvetta juuri silloin? Silloin ei auta muu kuin myydä rankalla tappiolla, vaikka joku kuinka väittäisi että voitollista myytävää löytyy aina.

Vierailija
25/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikiven osakkeita koko rahalla.

Kohta on taas kylmä. Takat strong buy!

Vierailija
26/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pörssin liikkeet on välillä nopeita. Mistä tiedät myydä rahastosi pois oikeassa vaiheessa? Jos vaikka yhtäkkiä tulee -5% tai -10% takkiin, pitäisikö silloin myydä jotta välttyisi isommalta tappiolta vai jäädä odottamaan uutta nousua? Ja mitä rahoille pitäisi tehdä myynnin jälkeen: Laittaa sille säästötilille, jota nyt kehotat välttämään, vai johonkin mihin liittyy riski uusista tappioista?"

Sijoittaminen rahastoihin on pitkäjänteistä puuhaa. Ostin erästä rahastoa vuosi sitten. Noin 2kk sitten se oli 10% miinuksella. Nyt se on 8% plussalla. Eli kurssit heiluu ja siitä ei kannata välittää. 

Jos kuitenkin olet turvallisuushakuinen, niin silloin kannattaa laittaa varat pääomaturvattuihin sijoituksiin, jolloin tuotto vaatimatonta, mutta et menetä pääomaasi. Huonoin vaihtoehto on se, ettet koskaan  aloita sijoittamista.

Vierailija
27/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä niistä indeksirahastoissa saa rahaa pois päivissä. Ei ole mitään järkeä seisottaa "vararahastoa" tilillä tuottamattomana siltä varalta että jos jotain tapahtuu kun sen tarvittavan summan saa pois päivissä. Ainakin osassa rahastoja on mahdollisuus vielä itse valita milloin ostettuja osuuksia myy, joten jos ajallinen hajautus on kunnossa löytyy siellä AINA sekä voitollisia että mahdollisesti tappiolla olevia osuuksia. Näin voi myös VEROSUUNNITELLA myykö voitolla olevia vai tappiolla olevia tai vaikkapa molempia jolloin tulos on +-0 verotuksen kannalta."

Miten sitten suu pannaan, jos indeksirahastot menettää vaikka kesällä puolet arvostaan ja rahalle tulee sattumoisin tarvetta juuri silloin? Silloin ei auta muu kuin myydä rankalla tappiolla, vaikka joku kuinka väittäisi että voitollista myytävää löytyy aina.

Itse hajautin varat juuri tuon takia. Eli osa varoista on nopeasti likvidoitavassa muodossa. Ja se puskurirahasto pitää olla ekana kunnossa, eli varoja, jotka saat nopeasti käyttöön. Eikä niin, että rahapulassa pitää myydä sijoituksia tappiolla.

Vierailija
28/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pörssin liikkeet on välillä nopeita. Mistä tiedät myydä rahastosi pois oikeassa vaiheessa? Jos vaikka yhtäkkiä tulee -5% tai -10% takkiin, pitäisikö silloin myydä jotta välttyisi isommalta tappiolta vai jäädä odottamaan uutta nousua? Ja mitä rahoille pitäisi tehdä myynnin jälkeen: Laittaa sille säästötilille, jota nyt kehotat välttämään, vai johonkin mihin liittyy riski uusista tappioista?"

Sijoittaminen rahastoihin on pitkäjänteistä puuhaa. Ostin erästä rahastoa vuosi sitten. Noin 2kk sitten se oli 10% miinuksella. Nyt se on 8% plussalla. Eli kurssit heiluu ja siitä ei kannata välittää. 

Jos kuitenkin olet turvallisuushakuinen, niin silloin kannattaa laittaa varat pääomaturvattuihin sijoituksiin, jolloin tuotto vaatimatonta, mutta et menetä pääomaasi. Huonoin vaihtoehto on se, ettet koskaan  aloita sijoittamista.

Sijoittaminen on todellakin pitkäaikaista puuhaa, ja juuri siksi sitä ei pidä sotkea sellaisiin varakassasta käytäviin keskusteluihin kuin tämä.

Säästötili on oikein hyvä valinta varakassalle, koska siihen sisältyy talletussuoja. Ja määräaikaistililtä voi saada parempaa riskitöntä korkoa, jos luottaa siihen ettei sinne laitettuja rahoja tarvitse ennen kuin ne saa korkojen kera takaisin käyttöönsä.

Vierailija
29/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tappiot saa vähentää 5 vuoden aikana tulevista voitoista. No problem.

Vierailija
30/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se varakassa on? 10000€ 4% on vain 400€ vuodessa eli ei mitään! Osta edes jotain osinkoa maksavaa osaketta. 

Vierailija
31/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta täällä kun on "rahojen pyörittelijöitä" niin uskallan kysyä. Vanhempani antoi minulle joululahjarahaa 5000 euroa sileinä 500 € seteleinä. Voisin pistää tililleni 4 999 verotta koska en ole saanut häneltä kolmeen vuoteen mitään. Mutta minulla ei ole voimassa olevaa passia. Automaattiin voi laittaa 1000 kalenterikuukaudessa, mutta omat rahavirtani ovat niin pieniä, että tulee kyselyä. Rahat on nostettu vanhempani tililtä 10 vuotta sitten. Ei mitään epäselvää sinänsä. Vanhan ihmisen hölmöilyä. Miten ihmeessä saisin ne tililleni?

500 poistuvat sitä mukaa, kun niitä menee pankkiin. Yritin pieniä yhtä seteliä, että voisin edes käyttää vaikka ruokaostoksiin. Mutta en voi ostaa niin paljon ylimääräistä ruokaa yksinasuvana. Edes alkoon eivät huolineet.

Onko minulla ongelma?

Vierailija
32/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä joku 2-4% tuotto lämmittää? Jos sulla on muutama tonni rahaa niin joitain kymppejä saat vuodessa.

Vierailija
33/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se varakassa on? 10000€ 4% on vain 400€ vuodessa eli ei mitään! Osta edes jotain osinkoa maksavaa osaketta. 

Jos 400 € on sinulle mitätön pikkusumma, voisitko lahjoittaa sen minulle? Arvostaisin sitä kovasti.

Vierailija
34/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä joku 2-4% tuotto lämmittää? Jos sulla on muutama tonni rahaa niin joitain kymppejä saat vuodessa.

Pienistä puroista kasvaa suuri joki.

Vierailija
35/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta täällä kun on "rahojen pyörittelijöitä" niin uskallan kysyä. Vanhempani antoi minulle joululahjarahaa 5000 euroa sileinä 500 € seteleinä. Voisin pistää tililleni 4 999 verotta koska en ole saanut häneltä kolmeen vuoteen mitään. Mutta minulla ei ole voimassa olevaa passia. Automaattiin voi laittaa 1000 kalenterikuukaudessa, mutta omat rahavirtani ovat niin pieniä, että tulee kyselyä. Rahat on nostettu vanhempani tililtä 10 vuotta sitten. Ei mitään epäselvää sinänsä. Vanhan ihmisen hölmöilyä. Miten ihmeessä saisin ne tililleni?

500 poistuvat sitä mukaa, kun niitä menee pankkiin. Yritin pieniä yhtä seteliä, että voisin edes käyttää vaikka ruokaostoksiin. Mutta en voi ostaa niin paljon ylimääräistä ruokaa yksinasuvana. Edes alkoon eivät huolineet.

Onko minulla ongelma?

Ei kyllä tule mitään kyselyä jos talletusautomaattiin laitat rahaa. Olen monesti laittanut 500€ eikä yhtään kyselyä ole pop pankilta tullut koskaan. Miksei sun vanhemmat suoraan laittaneet tilillesi 4999€? Kolmen vuoden välein saa verottomasti lahjoittaa tuon summan.

Vierailija
36/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko minulla ongelma?

On. Tuskin sait sileitä 500 euron seteleitä. Siitä on jo 4 vuotta kun ovat alkaneet poistua kierrosta. Jos taas oikeasti ovat täysin sileitä myisin ne rahan keräilijälle. 

Vierailija
37/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaistilille ei kannata hätävaraa tallettaa koska rahoja et voi nostaa ennenaikojaan jos tulee äkkitarve.

No ainakin Nordean tililtä voi nostaa. Korko 3,4 vielä tämän vuoden aikana avatuille tileille ja ensi vuonna 3,3%. Tosin vaikuttaa sitten ratkaisevasti korkotuottoon. Hätävararahasto kannattaa pitää erillisellä tilillä. Itse aion ensi vuonna avata toisen määräaikaisen tilin kunhan saan säästettyä uuden vararahaston ensin. Noita tilejä saa olla 12 kpl yhdellä asiakkaalla. Muutamia satoja euroja tulossa tänä vuonna. Ei ole paljon mutta otan tietysti pois kun ilmaiseksi annetaan ilman menettämisen riskiä. Muutakin on tulossa eli kaikki munat eivät ole samassa korissa.

Vierailija
38/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin itse muutama viikko sitten varakassan Nordean JoustoTalletus-tilille. Korko oli talletusta tehdessäni 3,4 %, ja rahat - tai osan niistä - saa tarvittaessa nostaa koska tahansa. Koron saa kuitenkin vain niille rahoille, jotka pitää tilillä koko vuoden.

Norwegian tilillä saat 3,25% ilman nostorajoituksia ja korko lasketaan päivän saldolle. 

Vierailija
39/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaistilille ei kannata hätävaraa tallettaa koska rahoja et voi nostaa ennenaikojaan jos tulee äkkitarve.

Hos oss kan man nog lyfta pengarna, men går miste om all ränta. Som u.s. skriver, är det sannolikt att pengarna inte behövs, varför det är en helt god idé att binda dem på viss tid. Går det mot förmodan vet man redan i förväg konsekvensen.

Själv binder jag inte pengarna. Det beror på att det mesta redan är bundet vid annat än räntor och att man väntar sig bättre avkastning än 4 %. Att skaffa bättre avkastning kräver en aning jobb och att man är insatt, medan räntepengarna inte kräver annat än öppnande av konto och en transaktion över nätet.

Vierailija
40/66 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappiot saa vähentää 5 vuoden aikana tule

Använd ett placeringsbolag, placera det utanför Finland i ett land där man inte betalar vinstskatt på pengar som förblir i bolaget, utan som beskattas först då de lyfts ut ur bolaget, så har du verkligen "no problem".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi