Red flag työnhakijalle: "Pääset tekemään töitä kivassa porukassa."
Kannattaa kiertää tällä tavalla mainostavat paikat kaukaa. Työpaikkaa ovat silloin monet testanneet ja huonoksi havainneet. Siksi on laitettu tulille uusi ilmoitus, jotta taas saadaan joku hetkeksi remmiin. Ilmapiiri ei yleensä ole hyvä eivätkä vanhemmat työntekijät jaksa tuollaisissa paikoissa opastaa nuorempia.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mm nuorekas koetaan jotenkin puoleensa vetäväksi. Miksei voisi olla iäkkäät ja kokeneet. Rauhallinen työympäristö missä ei tarvitse tekohymy korvissa tansahdella ja hehkua nuoruuden eliksiirejä. Oksettaa pelkkä ajatus nuoruuden ylitsepursua energia.
Jestas että olisi ihanaa, kun jossain työhakemuksessa edes joskus haettaisiin asiakeskeisiä introverttejä. "Tervetuloa meille töihin juuri sinä kuivakka keski-käinen, joka tulet töihin, hoidat hommasi ja lähdet kotiin, rinse and repeat, ilman mekkalaa ja draamaa. Olet oikea yksisarvinen kaikkien nuorten ja dynaamisten tiimipelaajien keskellä, menkööt he muualle, sellaista ei kaivata täällä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joku tuollainen ilmoitus ja totta se on. Siis meillä on tosi hyvä työilmapiiri. Uusi työntekijä on tyytyväinen, kun pääsi meille töihin.
Mitähän muuta uusi työntekijä uskaltaa koeajalla kysyttäessä vastata?
Kyllä hän on ihan aidosti iloinen ja hyvin on sopeutunut joukkoon. Olen itsekin niin onnellinen meidän työilmapiiristä. Olen ollut myös ihan erilaisessa työympäristössä, joten osaan kyllä arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mm nuorekas koetaan jotenkin puoleensa vetäväksi. Miksei voisi olla iäkkäät ja kokeneet. Rauhallinen työympäristö missä ei tarvitse tekohymy korvissa tansahdella ja hehkua nuoruuden eliksiirejä. Oksettaa pelkkä ajatus nuoruuden ylitsepursua energia.
Minua ei okseta nuoruuden ylitsepursuava energia sinänsä, mutta yleensä kai tällaiset ylisanat taitaa olla ihan päinvastoin kuin mitä työpaikalla oikeasti on.
Luovalla ja persoonallisella hakemuksella en ole ikinä päässyt haastatteluun missä toivotaan luovia ideoita pursuilevaa hakijaa, huumorintajuiseksi ja rennoksi itseään mainostava paikka onkin ollut harvinaisen nipo ilmapiiriltään, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Olen hoitoalalla ja kaikkein huonoimmat työpaikat mainostavat itseään noin. Toinen juttu on sitten monipuolinen työnkuva. Hoitoalalla tuo tarkoittaa, että olet sihteeri, talonmies, kokki, siivooja, virikeohjaaja
Tämä on muuten täysin totta. Yhdenkään hoitajan ei pitäisi hakea työhön jossa on "monipuolinen työnkuva" vaan työskennellä vain sellaisissa paikoissa jossa saa keskittyä ihan pelkkään hoitotyöhön. Ruoanlaiton, siivouksen, roskien viemisen, lumityöt yms. hoitakoot joku muu.
Eiköhän jokainen saa hakea ihan mihin lystää, vaikka olisikin hoitaja. Ihme simputusta taas hoitajia kohtaan täällä...
On monia, jotka tykkää tehdä muutakin kuin vaan sitä yhtä samaa hoitotyötä päivästä toiseen.
Joo, tykkään tosiaan, kun saan tehdä sairaanhoitajan työn hutaisten, kun voin siivota, pedata sängyt, jakaa ruuat, tilata taksit, täyttää hoitovälinevaraston ja lapioda paskaa.
Työpaikkailmoituksissa pitäisi tosiaan käyttää JÄRKEÄ ja osoittaa paikan rehellisyys ja luotettavuus tai edes välttää pahimmat naurettavuudet ja suorat/epäsuorat valheet. Jokainen siinä esitetty väite pitäisi myös aina PERUSTELLA KONKREETTISIN ESIMERKEIN, kuten hakijakin joutuu tekemään. Lisäksi voisi tiedustella ex-työntekijöiltä paikasta.
Perheeksi kutsuminen on yleensä red flag, tosin riippuu yrityksestä. Nykyisin olen vuoden vanhassa firmassa töissä ja perustajat ja suurin osa työntekijöistä ovat tehneet yhdessä töitä yli 15 vuotta. itse sovin porukkaan, sillä lähdin isommasta yrityksestä, jossa hekin alunperin tutustuivat toisiinsa.
"Energinen ja dynaaminen työpaikka" suomeksi siis huono perehdytys, ei anneta aikaa syventää omaa ammattitaitoa ja vaihtuvuus suurta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä sitten mieluummin lukisi? Painamme hommia naama norsunvitulla ja työkaverit puhuvat paskaa selän takana?
Esimerkiksi että saat olla oma itsesi, tarjoamme kattavan perehdytyksen ja tuen työn alkuun. Mukava, joustava,rauhallinen työympäristö jossa työntekijöiden hyvinvointiin panostetaan.
No juu. Kun kiva tai edes asiallinen työporukka pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja lähtökohta eikä mikään etu.
Vierailija kirjoitti:
Menkää tukiloiset töihin!
Miksi?
Tukien varassa elämä on rentoa...
Ps. Nämä teidän leikkaukset eivät vaikuta milläänlailla! Toimeentulotuki korvaa täysimääräisenä kaiken
Vierailija kirjoitti:
"Palkkasi maksetaan oikein ja ajallaan."
Huolestuttavaa, että pitää oikein erilleen ottaa puheeksi.
Kerran näin sellaisen työpaikkailmoituksen, missä sanottiin että "noudatamma suomalaista työlainsäädäntöä". Olisikin kiva nähdä sellainen ilmoistus, missä lukisi että "toimimme ajoittain laittomasti".
Kaikki ylimääräinen jargon pois ilmoituksista, työnkuva selkeästi esiin ja palkka myös kiitos. Näitä asioita kun ilmoituksista yleensä ei löydä. Sitä muuta lässytystä kylläkin. Ei paljon kiinnosta huipputyypit , näköalapaikat ja kaverikerhot. Mulla on ihan oma elämä, perhe ja ystävät työn ulkopuolella. Töihin menen tekemään töitä, enkä leikkimään.
Olen 32-vuotias, ja kaikki ilmoitukset, joissa hehkutetaan nuorekasta työpaikkaa, kierrän kaukaa. Itse koen, että parhaat työpaikat ovat niitä, joissa en eri ikäisia, eri sukupuolia ja vaihtelevilla taustoilla olevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Red flag" "Red flag" housuissas on ...miksi ihan ekana anglismi, oisit sanonut suomeksi!
Punainen lippu. Onko muka parempi?
On koska kysymyksessä ei ole mikään peli, ottelu tai kilpailu onko tämä asia niin vaikea ymmärtää?
Eikö muka työpaikalla pelata?
"Työskentelet välillä kovankin paineen alla, pidät käsissäsi monia lankoja yhtä aikaa". Eli teet neljän ihmisen työt yksin.
Tuo varmaan tarkoittaa juuri päinvastaista eli työyhteisö ei todellakaan ole mukava. Sama juttu lauseissa, joissa kerrotaan yrityksen arvostavan tasa-arvoa jne. eli oikeasti käytännössä asia on juuri päinvastoin.
Kaikki työpaikkailmoitukset, joissa käytetään kuluneita, paljon kopioituja fraaseja tiimityöskentelystä ja paineensietokyvystä tai kerrotaan yrityksen olevan johtava alan se ja se yritys niin hei hei vaan.
Onhan toi ilmaisu vähän ongelmallinen. "Kiva porukka" vaatii sen, että työntekijän persoona sopii porukkaan. Ja sehän on ihan kauhea tilanne, jos muiden persoonat sopii, mutta uuden työntekijän ei ja on vaikea päästä sisälle porukkaan. Ja, jos esimieskin ajattelee porukan olevan kiva, voi olla vaikea nostaa esiin se, että itse ei siinä viihdykään tai pahimmassa tapauksessa epäasiallisuudet.
Siellä voi olla hyvät etenemismahdollisuudet jos on valmis haasteisiin.