Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mt-ongelmaisia ja vaikkapa päihdeongelmaisia henkilöitä oikeasti määräänsä enempää auttaa?

Vierailija
29.12.2023 |

Usein sanotaan, että hoitoa on hankala saada jos on mt-ongelmaa tai päihderiippuvuutta. Tässä kohtaa silti kysyn, että mikä on yhteiskunnalle realismia? Jos meillä on esim puoli miljoonaa mt-ongelmaista tai päihderiippuvaista, niin onhan se sanomattakin selvää, ettei yhteiskunnalla ole mitään mahdollisuuksia resurssien puolesta tällaisesta ikinä selvitä. Missä kohtaa on oikeus ruveta vaatimaan yksilön vastuuta itsestään ja milloin taas voi syyttää yhteiskuntaa kylmästä toiminnasta? Tässä kohtaa monia ohjaa tunneajattelu ja se jo valmiiksi pilaakin rationaalisen järjen keskustelua aiheesta, mutta kuten todettua, onhan se selvää, ettei yhteiskunta voi hoitaa kaikkia tapauksia kun niitä on satojatuhansia.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on taustalla, eli ei oteta vastuuta itsestä tai omasta voinnista missään vaiheessa. Syytetään vaan "mielenterveyspalveluiden" puutteesta oman elämäntyylin aiheuttamia ongelmia. Ihan käytännönesimerkki: kannabiksen käyttö johtaa siihen alttiuden omaavilla henkilöillä psykoosiin, mutta otetaan silti se riski ja itketään huonoa lapsuutta. Minulla oli tosi huono lapsuus, isä riehui kännissä, telkkari ikkunan läpi jouluaattona yms. menoa jatkuvasti mutta en lähtenyt uhriutumaan ja vaipumaan huumeiden maailmaan vaan käsittelin nuo asiat ja olen nyt tasapainoinen normaalielämää elävä aikuinen.

🤣🙈

Vierailija
42/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteet johtavat rikollisuuteen ja niistä pahimpiin. Autetaan Juu,tiettyyn pisteeseen, mut mulle lopulta ihan sama tai ehkä parempikin et kuolevat. Hammas hampaasta. Perheelle suru, mutta on sen päihde käyttäjän elämäntapa surua ja huolta. Jopa uhkailua heille ja kiristystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja mikä komediakerho täällä kokoontuu. Tiedetään taas ihan kaikki, vaikka yhdelläkään ei ole hajuakaan mitä kaikkea taustalla on. M y k i s t ä v ä ä.

Vierailija
44/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on taustalla, eli ei oteta vastuuta itsestä tai omasta voinnista missään vaiheessa. Syytetään vaan "mielenterveyspalveluiden" puutteesta oman elämäntyylin aiheuttamia ongelmia. Ihan käytännönesimerkki: kannabiksen käyttö johtaa siihen alttiuden omaavilla henkilöillä psykoosiin, mutta otetaan silti se riski ja itketään huonoa lapsuutta. Minulla oli tosi huono lapsuus, isä riehui kännissä, telkkari ikkunan läpi jouluaattona yms. menoa jatkuvasti mutta en lähtenyt uhriutumaan ja vaipumaan huumeiden maailmaan vaan käsittelin nuo asiat ja olen nyt tasapainoinen normaalielämää elävä aikuinen.

🤣🙈

Mikä tässä kommentoijaa naurattaa? Aivan asiaa hän kirjoittaa. Vaikeimpia hoidettavia on toistuvasti katkolle hakeuvat, jotka syyttävät muita juomisestaan tai aineisen käytöstä. Ei mikään hoito auta, jos sitä ei ota vastaan tai ota vastuuta itsestään. T. Psyk.sh/päihdehoitaja

Vierailija
45/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos jonkun kuolleen huumeriippuvaisen vanhemmat sanovat mediassa "hän ei saanut apua (tarpeeksi ajoissa)" ihmettelen tätä lausuntoa koska kyllähän sitä apua saa. Kaikille se apu ei vaan auta tai sitä ei haluta ottaa vastaan. 

Vierailija
46/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehnyt myös työtä psyk. sh. Komedia kaukana

Vierailija
47/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ettei aika monikin ole tehnyt sitä omaa osuuttaan että paranisi?Missä se rationaalinen ajattelusi on?

Vierailija
48/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eip. Muutos lähtee aina yksilöstä itsestään. 

Vierailija
49/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin parhaillaan mt-ongelmista ja on kehoitettu hakemaan apua. Koen kuitenkin että tarjotusta avusta ei ole apua ja sen hakeminen tuntuu siksi vastenmieliseltä. Ainut toimiva ratkaisu tuntuu nyt olevan erakoituminen, omassa rauhassa ainakin saa mieli levätä ja tuntuu että ne mt-ongelmat tulee muista ihmisistä.

Pelkkä jutustelu ja lääkkeet eivät useinkaan auta, mutta se on ainoa mitä tarjotaan. Itse olisin hyötynyt aikoinaan sähköhoidosta, mutta ei kuulunut kuulemma mikään muu psyk.polin keinovalikoimaan kuin joka toinen viikko tyhjän jauhaminen psyk.sh:n tai psykologin kanssa ja lisäksi lääkkeet. Se ei siis ole millään tavoin terapiaan verrattavaa vaan usein melko turhaa jutustelua. Muuta oli ihan turha edes yrittää ehdottaa.

Samoin huonoa eli masentavaa ja ahdistavaa tilannetta ylläpitäviin juurisyihin ei kukaan ollut halukas puu

Tuotahan se on. Olen nähnyt aika lailla koko systeemin kirjon, ja "apu" on suurimmaksi osaksi täysin yhtä tyhjän kanssa, hyvin usein jopa haitaksi. Pyöritetään suurella rahalla täysin tehotonta järjestelmää. Itse olen saanut oman tilanteen paremmaksi tuurin, psykoterapeuttien tuottaman self helpin ja vertaistuen avulla. 

Vierailija
50/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-hoidossa on paljon sellaista hakuammuntaa, että resurssit todellakin menevät hukkaan. Ihmisiä hoidetaan selvittämättä kunnolla mitä pitäisi hoitaa. Terapiakin osalla jopa pahentaa oireilua, silti terapiaa tarjotaan taikajuomana kaikkeen mahdolliseen vaivaan.

Vaikka moni varmasti karsastaa sanaa tehokkuus yhdistettynä terapiaan, niin silti peräänkuulutan jonkinlaista tehokkuutta siihenkin hommaan. Että edes asetettaisi tavoitteita, joita kohti pyritään. Ja jos tavoitteita ei saavuteta, niin todettaisi suosiolla, että terapia ei selvästikään auta. Nyt sen sijaan, jotkut juoksevat terapiassa kymmenenkin vuotta. Ei Suomella ole sellaiseen oikeasti varaa. Etenkin kun siinä kymmenessäkään vuodessa se työkyky tai elämänlaatu ei välttämättä lainkaan parane.

Vierailija
51/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa ihmisistä pitää auttaa enemmän, että he pystyvät käsittelemään nuo asiat, ymmärrätkös? Meillä lenteli myös huonekalut, ovet rikki, väkivaltaa jne. , minä en juo, mutta ymmärrän kyllä, että kaikki ihmiset ovat erilaisia. Jokaiselle luonteensa mukainen apu.

Vierailija
52/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🙈

Mikä tässä kommentoijaa naurattaa? Aivan asiaa hän kirjoittaa. Vaikeimpia hoidettavia on toistuvasti katkolle hakeuvat, jotka syyttävät muita juomisestaan tai aineisen käytös

Jos et itse tajua, niin minä en voi sua auttaa. Ja teistä ei muutenkaan ole juuri mitään hyötyä, mutta sitten kehtaatte kuitenkin syyttää hoidettavia. Harva ymmärtää oikeasti paljoakaan saati sitten vielä noin heppoisella koulutuksella ja silloin on älytöntä olettaa ja odottaa, että teidän kanssa jutustelemalla ongelmat ratkeaisivat. Siihen päälle vielä lääkäri, joka ei tunne potilasta ja tapaa ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Sitten kuvitellaan, että niin on muka autettu ja potilaissa se vika on oltava. Onko naurettavampaa taas kuultukaan. Ja tiedän kyllä nämä itsekin sote-puolen AMKin käyneenä.

Vierailija
53/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspalveluita tulisi uudistaa perusteellisesti ja ottaa uusia, lupaavampia hoitokeinoja käyttöön. Nykyiset lääkkeet, hoidot ja terapia ovat yleisellä tasolla erittäin tehottomia, eikä ole näyttöä, että ne parantaisivat keskimääräistä lopputulemaa niiden saaneiden ihmisten keskuudessa. Kaikista näistä on myös valtavia haittoja ja ne invalidisoivat yhtä monia kuin auttavat, eikä tätä invalidisoinnin riskiä useinkaan huomioida vakavasti näitä hoitoja annettaessa.

Nykyisten masennuslääkkeiden, sähköhoidon ja terapian sijaan hoitokeinoina voisi olla (myös) esim. psykedeelit, psykofyysiset hoidot, terapia tekoälyn kanssa, ryhmäterapia. Ylipäätään tulisi reagoida siihen, mistä hoidoista todellisuudessa saadaan tuloksia. Tavallisimmat fyysiset syyt masennukseen ja uupumukseen, kuten kilpirauhasongelmat ja ferritiini, tulisi ottaa vakavasti ja hoitaa. Myös esim. verensokerin heittelehtiminen voi aiheuttaa paniikkikohtauksia, vaikka ei olisikaan vielä diabetesta. Lisäksi esim. vatsaoireita kannattaisi yrittää hoitaa jotenkin, koska se vaikuttaa suoraan masennukseen ja muuhun sairastumiseen. Nythän kaikki tällainen käytännössä jätetään täysin huomiotta, ja voidaan sen sijaan käyttää paljon resursseja hoitoon, joka lopulta vain pahentaa potilaan tilannetta. Sähköhoitokaan ei ole kovin edullista ja vaikka se auttaa joitain, se yhtä lailla myös invalidisoi monet sen saaneet.

Vierailija
54/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottomia tapauksia on kaikissa vaivoissa, niin myös mt-vaivoissa. Sen voisi myöntää.

Vierailija
55/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eip. Muutos lähtee aina yksilöstä itsestään. 

Halu ja päätös kyllä, mutta itse matkalla moni tarvitsee apua.

Vierailija
56/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän johdatteleva kysymys. Mitä yleensä tarkoittaisi, jos jotain voisi auttaa määräänsä enemmän?

Vierailija
57/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi auttaa niin kauan kuin rahat riittää ja oma terveys kestää. Mutta ei se auttaminen heitä auta. Ainoa toimiva apu on jättää auttamatta, antaa pudota kunnolla pohjalle. Sitten he vasta realistisesti itse näkevät tilanteen, jossa ovat, ja joutuvat päättämään, nousevatko he sieltä pohjalta vai eivät.

Vierailija
58/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei voi auttaa, se on fakta! Toivottavasti kaverini ei kuulu em. oorukkaan. Alan olla vain huolissani. Takana avo/ yksityislääkäri /perheen tuki - erikoissairaanhoitoa- sairaala - avo- tuettua, yks. Lääkäri.ä ja perheen tuki joka vaiheessa. Mutta ei vaan helpota. 

Kuuluu samaan porukkaan, valitettavasti.

Johan sen tuosta yltä näkee, että auttavia tahoja on ainakin 8, mutta ei helpota. Ei se siitä muuksi muutu, vaikka niitä auttavia tahoja olisi 10 tai 14.

Vierailija
59/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mikä tässä kommentoijaa naurattaa? Aivan asiaa hän kirjoittaa. Vaikeimpia hoidettavia on toistuvasti katkolle hakeuvat, jotka syyttävät muita juomisestaan tai aineisen käytöstä. Ei mikään hoito auta, jos sitä ei ota vastaan tai ota vastuuta itsestään. T. Psyk.sh/päihdehoitaja

Mikä hoito, mikä apu? Tiedän useamman, joita kunnan psyk.sh on syyllistänyt siitä, että heitä on lapsena tai nuorena käpälöity vanhempien miesten toimesta. Pitäisikö ensin korjata teidän "hoito" ja sitten vasta odottaa tuloksia?

Vierailija
60/90 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi auttaa niin kauan kuin rahat riittää ja oma terveys kestää. Mutta ei se auttaminen heitä auta. Ainoa toimiva apu on jättää auttamatta, antaa pudota kunnolla pohjalle. Sitten he vasta realistisesti itse näkevät tilanteen, jossa ovat, ja joutuvat päättämään, nousevatko he sieltä pohjalta vai eivät.

Ei, ei pohjalla oleva ihminen välttämättä edes tajua olevansa pohjalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme