Motivoiko leikkaukset sosiaaliturvasta työllistymään enemmän?
Helposti voin kuvitella, että jos olisi työtön työnhakija, niin ainakaan osa-aikatyötä (suojaosa asumistuessa sekä sovitellussa työttömyysetuudessa poistuu) ei edes kannata etsiä, saati ottaa vastaan. Työssäoloehdon vuoksi alle vuoden mittaista määräaikaisuutta ei kannata ottaa vastaan. Varmasti motivoi ottamaan vastaan ainoastaan toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella kokoaikatyötä, jossa minimipalkka on noin 1000 euron kieppeillä, jotta työssäoloehto täyttyy. Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron. Luulen, että työnantajalle voi kauniisti ilmaista palkkatoiveen, ja te-viranomainenkaan ei voi asetaa karenssia. Eihän kukaan tuossa tilanteessa ole kieltäytynyt ottamaan työtä vastaan, ainoastaan työnantaja laistaa maksamasta käypää palkkaa, ja itse toiminnallaan aiheuttaa sen, että kyseistä henkilöä ei voida palkata. Vika ei silloin ole työnhakijan. Palkkatoive ei ole työstä kieltäytymistä.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä poistaa vaikka koko sosiaaliturvajärjestelmän, mutta ei se yhtään uutta työpaikkaa synnytä. Käsittämätöntä että näiden kahden asian välille edes vedetään mitään seuraabtoa, kun niillä ei varsinaisesti ole mitään suoraa tekemistä toistensa kanssa.
Sosiaaliturvan poistaminen tuottaisi paljon työpaikkoja. Alkaisi riittää marjanpoimijoita ja käpyjen keräilijöitä.
Sinäkö niistä töistä maksat? Paljonko?
10 litran ämpäristä voisin euron maksaa
Seuraavaksi olet lehdissä ihmettelemässä kun et ymmärrä miksi kävynkerääjistä on työvoimapula ja syyski keksit se että kaikki muut on laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska työ on ensisijainen tulonlähde, joka tapauksessa on ja tulee olemaan sellainen.
Harvoilla onnistaa sen suhteen, että pääsee heti valmistumisen jälkeen töihin. Pitääkö siitä huolimatta luovuttaa? Ei. Pitääkö siitä huolimatta jäädä laakereille makoilemaan? Ei. Pitääkö itselleen jo itsensä vuoksi hankkia apua ja kuntoutua mahdollisimman nopeasti, että pääsee takaisin palkkatöihin? Kyllä, koska ne tulot ja työpaikka mahdollistaa muutakin kuin riittävästi ruokaa jääkaappiin.
Mietityttää, kuinkahan paljon rahaa sosiaalimenoihin menisi, jos jokaisella olisi pyrkimystä jatkuvasti päästä töihin, ei luovuttaisi niin helpolla ja hakisi ajoissa tukea henkisiin sekä fyysisiin ongelmiin?
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja olen ollut tes-palkkatöissä, työkokeilussa, palkkatukitöissä monta kertaa ja sijaisena monta kertaa.
CV on 2 sivua ja olen käynyt työkkärin työnhaku kurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nälkä vaivaa eikä ole rahaa ruokaan niin työn hakeminen on myöhäistä siinä vaiheessa ja otetaan muut keinot käyttöön ravinnon hankkimiseksi.
Miten niin työhakeminen on silloin myöhäistä, jos nälkä jo vaivaa? Kyllä ainakin itse nään ainoana vaihtoehtona mennä töihin, jos haluan ruokaa ja lämpöä. Toki työkkärin kautta en juurikaan ole työllistynyt, mutta olen rohkeasti hakenut/kysynyt töitä eri paikoista ja kyllä vaan, töihin olen päässyt. Toki minulla on ammatti, niin se voi helpottaa asiaa, mutta jos ei ole ammattia, hopi hopi kouluun opiskelemaan sellainen.
Ei auta vaikka on useampi ammatti, en päässyt edes kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska työ on ensisijainen tulonlähde, joka tapauksessa on ja tulee olemaan sellainen.
Harvoilla onnistaa sen suhteen, että pääsee heti valmistumisen jälkeen töihin. Pitääkö siitä huolimatta luovuttaa? Ei. Pitääkö siitä huolimatta jäädä laakereille makoilemaan? Ei. Pitääkö itselleen jo itsensä vuoksi hankkia apua ja kuntoutua mahdollisimman nopeasti, että pääsee takaisin palkkatöihin? Kyllä, koska ne tulot ja työpaikka mahdollistaa muutakin kuin riittävästi ruokaa jääkaappiin.
Mietityttää, kuinkahan paljon rahaa sosiaalimenoihin menisi, jos jokaisella olisi pyrkimystä jatkuvasti päästä töihin, ei luovuttaisi niin helpolla ja hakisi ajoissa tukea henkisiin sekä fyysisiin ongelmiin?
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja olen ollut tes-palkkatöissä, työkokeil
Olen kohta 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ytk on työnantajien perustama kassa. Se ei puolusta vuorolisiä eikä aja palkankorotuksia.
Ja nyt ihmiset eroavat liitoista. Liitot voivat toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Onko linkkiä tähän tietoon, että YTK olisi työnantajien perustama?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petripartanen/ytkn-toimitusjohtaja-vas…
Nyt tämä tavoite on tarkoitus viedä maaliin, se on liittojen loppu jos ansiosidonnaista saadakseen ei tarvitse kuulua liittoon. Miksi kukaan liittyisi, mikäli siitä ei saa etua.
Hyvänen aika, siksi, että jos ei ole liittoja, ei ole kohta työntekijöiden oikeuksien puolustajiakaan. Tämänhän nyt näkee tyhmempikin, mitä tällä ajetaan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään ole luovutettu. Haettu töitä jo 15 vuotta ja välissä korotettu insinöörin tutkinto DI:ksi.
Kyllähän se purkaa niitä kuuluisia kannustusloukkuja. Ei voi sitten niin helposti sanoa, että ei kannata mennä töihin, kun kotona makoilemalla saa enemmän.
terveisin nettomaksajanainen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja olen ollut tes-palkkatöissä, työkokeilussa, palkkatukitöissä monta kertaa ja sijaisena monta kertaa.
CV on 2 sivua ja olen käynyt työkkärin työnhaku kurssin.
Tuo työkkärin työnhakukurssi on kyllä kovaa valuuttaa, sillä pääsee ihan mihin vaan. Itsekin opin, että työhakemuksen voi tehdä värilliselle paperille ja siten erottua edukseen. Myös jotain piirileikkejä ja muuta hauskaa toimintaa oli myös järjestetty. Jopa melomassa kävimme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se purkaa niitä kuuluisia kannustusloukkuja. Ei voi sitten niin helposti sanoa, että ei kannata mennä töihin, kun kotona makoilemalla saa enemmän.
Hyvä, enään puuttuu vain ne työpaikat!
Olen täysin työkykyinen, kielitaitoinen, it-taitoinen, hyvinmotivoitunut ja hankkinut lisäkoulutusta ja asun pk-seudulla.
Pahaksi onneksi oli yt:t ja sattumalta minä ja ne kaksi muuta 50 täyttänyttä ainoina valikoiduimme kilometritehtaalle meidän 37 hengen tiimistämme.
Uuden työn löytäminen oli äärimmäisen vaikeaa - edes lyhytaikaisten hanttihommien. Niihinkin otetaan parikymppisiä. Ja mitä pitempään vietin kortistossa sen mahdottomammaksi työn saaminen kävi. Vastoin odotuksia ja noin sadan hakemuksen jälkeen sain apinahelpon sijaisuuden jonka avulla sitten sain jatkettua työsuhdetta. Aivan hiljattain määräaikaisuuteni muuttui vakinaisuudeksi, mutta vain 2kk sen jälkeen. Uudet yt:t.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, siksi, että jos ei ole liittoja, ei ole kohta työntekijöiden oikeuksien puolustajiakaan. Tämänhän nyt näkee tyhmempikin, mitä tällä ajetaan takaa.
Jokainen voi halutessaan äänestää eduskuntaan sellaisia ehdokkaita, jotka kannattavat laajoja oikeuksia työntekijöille. Lisäksi oikeuksiaan voi puolustaa itse. Ei ay-läskejä pidä miksikään vapahtajiksi luulla.
Tätä voi kysyä Suomeen pyöräileiltä. Että mitäköhän töitä ajattelitte täällä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mä saan työmarkkinatukea 760e. Mistä kokopäivätyöstä saa vähemmän rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä poistaa vaikka koko sosiaaliturvajärjestelmän, mutta ei se yhtään uutta työpaikkaa synnytä. Käsittämätöntä että näiden kahden asian välille edes vedetään mitään seuraabtoa, kun niillä ei varsinaisesti ole mitään suoraa tekemistä toistensa kanssa.
Sosiaaliturvan poistaminen tuottaisi paljon työpaikkoja. Alkaisi riittää marjanpoimijoita ja käpyjen keräilijöitä.
Sinäkö niistä töistä maksat? Paljonko?
Kyllä sinä saat marjojen kilohinnat selvitettyä ilman minuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan työmarkkinatukea 760e. Mistä kokopäivätyöstä saa vähemmän rahaa?
Rakennusalalla moni ulkomaantuliainen tekee alle tuon.
Vierailija kirjoitti:
Laskeminen on hyvä alku motivoimaan. Jos kodittomuus tai vaikka nälkäkuolema olisi oikeasti uhkana motivoisi paremmin ihmisiä hankkimaan itse tuloja millä itsensä elättää kun pummimalla ei saa.
Tää yksi kommentoija on maksettu trolli. Sillä on tietty tunnistettava tyyli. Tahallinen riidankylväjä, motiivista en tiedä eikä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeminen on hyvä alku motivoimaan. Jos kodittomuus tai vaikka nälkäkuolema olisi oikeasti uhkana motivoisi paremmin ihmisiä hankkimaan itse tuloja millä itsensä elättää kun pummimalla ei saa.
Tää yksi kommentoija on maksettu trolli. Sillä on tietty tunnistettava tyyli. Tahallinen riidankylväjä, motiivista en tiedä eikä kiinnosta.
Kuulostaa samalta kuin tiktokin käyttäjä "sämpylä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi halutessaan äänestää eduskuntaan sellaisia ehdokkaita, jotka kannattavat laajoja oikeuksia työntekijöille. Lisäksi oikeuksiaan voi puolustaa itse. Ei ay-läskejä pidä miksikään vapahtajiksi luulla.
Miten teit tuon, ettei voestiisi voi vastata ilman kilometrin väliä niin, että se erottuu viestistäsi?
Aivan höpöpuhetta, että työntekijä pystyisi yksin taistelemaan paremmat ehdot, kyllä se työnantaja sanelee ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teit tuon, ettei voestiisi voi vastata ilman kilometrin väliä niin, että se erottuu viestistäsi?
Aivan höpöpuhetta, että työntekijä pystyisi yksin taistelemaan paremmat ehdot, kyllä se työnantaja sanelee ne.
Taisit naputella aika monta kertaa enteriä!
Kerää kymmenen, niin saat kympin. Kerää sata, niin saat...