Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Motivoiko leikkaukset sosiaaliturvasta työllistymään enemmän?

Vierailija
29.12.2023 |

Helposti voin kuvitella, että jos olisi työtön työnhakija, niin ainakaan osa-aikatyötä (suojaosa asumistuessa sekä sovitellussa työttömyysetuudessa poistuu) ei edes kannata etsiä, saati ottaa vastaan. Työssäoloehdon vuoksi alle vuoden mittaista määräaikaisuutta ei kannata ottaa vastaan. Varmasti motivoi ottamaan vastaan ainoastaan toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella kokoaikatyötä, jossa minimipalkka on noin 1000 euron kieppeillä, jotta työssäoloehto täyttyy. Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron. Luulen, että työnantajalle voi kauniisti ilmaista palkkatoiveen, ja te-viranomainenkaan ei voi asetaa karenssia. Eihän kukaan tuossa tilanteessa ole kieltäytynyt ottamaan työtä vastaan, ainoastaan työnantaja laistaa maksamasta käypää palkkaa, ja itse toiminnallaan aiheuttaa sen, että kyseistä henkilöä ei voida palkata. Vika ei silloin ole työnhakijan. Palkkatoive ei ole työstä kieltäytymistä.

Kommentit (359)

Vierailija
221/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse olen huolissani tästä työssäkäyvänä perheellisenä asuntovelkaisena.

Jos jää työttömäksi, ansiosidonnainen pienenee nopeasti. Asuntoa ei välttämättä saa kovin äkkiä myydyksi tai joutuu myymään tappiolla. Korot on sen verran korkeat ettei lyhennysvapaakaan pitkälle auta. Eikä sitä edes välttämättä saa. 

Uskon, että työnantajat haistavat ahdingon ja kun ei ole liittoja suojana tarjoavat töitä huonommilla ehdoilla. Näin sitten heikennetään ihan kaikkien asemaa. Harva meistä kuitenkaan on niin erinomainen, että voisi kilpailuttaa työnantajan, vaikka moni näin tuntuu itsensä kokevan. 

Vierailija
222/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalla työttömistä mahdollisuus vain matalapalkkatöihin ja niissä käyviltä leikataan asumitukia ja muita ihan yhtä paljon, joten plus miinus nolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko hallituksen suunnitelma työllisyyden kasvusta on mahdottomuus. Kun työttömiä pakotetaan tukien menetyksen uhalla toimenpiteisiin niin suuri osa niistä toimenpiteistä on työkokeiluja. Hmm kummankohan työnantaja ottaa? Palkallisen vai ilmaisen kokeilijan? Siinä ei takuulla työläisten määrä kasva. Samalla vielä irtisanominen helpommaksi.

Miksi muuten hallitus on ottanut työnantajien roolin hallitusohjelmassaan? Eihän se oikeastaan kuulu valtiolle millä ehdoille töitä tehdään yrityksille. Kunhan ei orjia käytetä vai miten se oli?

EK yrittää toteuttaa märkiä uniaan Orpon sosiopaattihallituksen kautta.

Siltä se näyttää. Aika jännä kun työväen puolueeksi julistautunut ps runttaa innolla heikennyksiä työläisille.

Vierailija
224/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan opiskelisi hoiva-alalle? Suurin osa työstä siellä sellaista että tarvitsee tukea päälle jos ikinä haluaa muuta kuin asua yksin pikkukopissa. Ei kannata ketään sinne kehottaa menemään jos halutaan eroon siitä että ihmiset tarvitsevat yhteiskunnan tukea. Jokaisen luulisi ymmtävän tämän.

Hoiva-alalle opiskelevat monet ahkerat ihmiset! He eivät ehkä asu samanlaisissa linnoissa kuin Peräseinäjoen työttömät, mutta elämä on kunniallinen ja usein antoisakin.

Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773. 

Kun hoitoalasta puhutaan niin sairaanhoitajilla on hyvä palkka. Sitten on ne kaikki muut minne ei todellakaan kannata ketään kannustaa opiekelmaan tai töihin menemään jos tarkoitus on ettei ihmiset enää tarvitse mitään tukia.

Vierailija
225/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mnisterit nyt vain luulevat kaikenlaista.

Vierailija
226/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei orpo saa tunnin munan.. eiku junan siis.

Vierailija
227/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, itse olen huolissani tästä työssäkäyvänä perheellisenä asuntovelkaisena.

Jos jää työttömäksi, ansiosidonnainen pienenee nopeasti. Asuntoa ei välttämättä saa kovin äkkiä myydyksi tai joutuu myymään tappiolla. Korot on sen verran korkeat ettei lyhennysvapaakaan pitkälle auta. Eikä sitä edes välttämättä saa. 

Uskon, että työnantajat haistavat ahdingon ja kun ei ole liittoja suojana tarjoavat töitä huonommilla ehdoilla. Näin sitten heikennetään ihan kaikkien asemaa. Harva meistä kuitenkaan on niin erinomainen, että voisi kilpailuttaa työnantajan, vaikka moni näin tuntuu itsensä kokevan. 

Ja Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä. 

Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja noita perikunnan asuntoja tulee myyntiin koko ajan. 

Perintöverot on maksettava, mutta asuntoa ei välttämättä saa myytyä. 

Vierailija
228/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 000 euron asunnosta perintövero on 13000 lapselle vähintään. 

Vierailija
229/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan perintöä ja meinataan ostaa mummon entinen omakotitalo halvalla. En uskalla ostaa osaketta, kun kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja tulossa on todella huonot ajat. 

Vierailija
230/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan perintöä ja meinataan ostaa mummon entinen omakotitalo halvalla. En uskalla ostaa osaketta, kun kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja tulossa on todella huonot ajat. 

Kerrostalo osakkeen voi rempata hienoksi, mutta en halua menettää asuntoa sen takia, että naapurit ei pysty maksamaan yhtiölainojaan ja vastikkeitaan. 

Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Vierailija
231/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei niitä töitä löydy niin motivoi rikolliseen toimintaan.

Vierailija
232/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kuulemma työvoimapula ja ulkoonmaanihmeitä ja "huippuosaajia" tarvitaan. En tiedä vaan että mihin? Kun kerran suomalaisillekaan ole työtä. Voisko joku selittää tämän yhtälälön? 

No kuitenkin parin vuoden päästä eläköityy suuri ikäryhmä ja tekijöitä tarvitaan. Esim. Hoito-alalle pitää löytyy 50 000 hoitajaa lähivuosina samoin esim. Laitoshuoltajia yms. En kyllä usko että Irakin ja somalian ihmeet näihin töihin suostuvat. Kyllä suomalaisten pitää ryhdistäytyä ja itse vanhuksensa ja lapsensa hoitaa. 

Vierailija
233/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikkoja ei ole tai sinua ei töihin huolita ja tukia leikataan, se madaltaa kynnystä rikollisuuteen. Jos hengissä on pysyttävä ....

Vierailija
234/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kuulemma työvoimapula ja ulkoonmaanihmeitä ja "huippuosaajia" tarvitaan. En tiedä vaan että mihin? Kun kerran suomalaisillekaan ole työtä. Voisko joku selittää tämän yhtälälön? 

No kuitenkin parin vuoden päästä eläköityy suuri ikäryhmä ja tekijöitä tarvitaan. Esim. Hoito-alalle pitää löytyy 50 000 hoitajaa lähivuosina samoin esim. Laitoshuoltajia yms. En kyllä usko että Irakin ja somalian ihmeet näihin töihin suostuvat. Kyllä suomalaisten pitää ryhdistäytyä ja itse vanhuksensa ja lapsensa hoitaa. 

Käy vanhainkodissa katsomassa niin ei jää uskon varaan. 

Vierailija
235/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotesta leikataan 500 miljoonaa euroa lähivuosina. 

Vastuuta eläkeläisten hoidosta siirretään omaisille. Hoitokoteja lopetetaan. 

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä, rahat ei riitä heidän hoitoon. 

Vierailija
236/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta mitkään leikkurit vajaakuntoisen kuuskymppisen työllistymiseen. Törkeeta ja menee loppukin terveys. Ihan kaikkia hintoja nostetaan. Eläkkeelle ei päästetä.

Kaikille työttömille suunnatussa kepityksessä ei ole järjen häivää. Kun mihinkään kevyempiinkään töihin ei valkata iäkkäitä kun nuoremmissa on valinnanvaraa.

Vierailija
237/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua tee nuoremmaksi ja terveeksi. Olen silti osatyökykyinen.

Vierailija
238/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy vanhainkodissa katsomassa niin ei jää uskon varaan. 

Mä olen käynyt ja ollut jopa töissä siellä😅

Vierailija
239/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään. 

Alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee. 

Eli voi vaihtaa halvempiin työntekijöihin. 

Vierailija
240/359 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvinvointialueet sulkevat terveyskeskuksia ja ympärivuorokautisen hoivan paikkoja."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009906684.html