Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko muut vuorotyöläiset huomanneet, ettei suurin osa ihmisistä tajua ollenkaan vuorotyöläisen rytmejä?

Vierailija
28.12.2023 |

Eivät tajua, vaikka sanoisit esimerkiksi olevasi pe-la välisen yön töissä aamukuuteen saakka, niin silti saatetaan ehdottaa näkemistä lauantaille puolelta päivin. Jos pääset nukkumaan vaikka klo 7:30 ja heräät klo 11, niin saahan siinä ruhtinaalliset 3,5 tunnin unet. Ja kun näitä ihmisiä on paljon. Mikä siinä kellon hahmottamisessa on niin vaikeaa?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian siten etten tarvitse kavereita,,hah.

teen pelkkää yötä. Lapset aikuisia ja mä alle50.

Vierailija
22/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä suostuisi mihinkään vuorotyöhön, johonkin pitää vetää se raja, mihin ihminen alistuu, ei sovi valkoisen arvoille.

Ja minä en ikinä suostuisi siihen, että työt on ma-pe 8-16. En v*ttu ikinä. Mielummin elän luontaisen rytmini mukaan ja menen töihin iltapäivällä tai illalla, kuin raahaudun väkisin zombina ylös klo 5.30 joka ikinen arkiaamu.

Mä kokeilin säännöllistä työaikaa ja lopetin vuodessa. Kaipaan vaihtelua, ja aina 5 pv peräkkäin 8-16 oli ihan tappavan tylsää. Vuodet ovat tehneet entisestä aamuvuorolaisesta iltavuorolaisen; nyt kun ei ole tarvetta sosiaalisille riennoille, en todellakaan ala heräilemään kellon kanssa. Ero on näin talviaikaan huima siinä onko vähäisen valoisan ajan töissä vai kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli suunnitteilla viikonlopuksi mökkireissu. Olin töissä pe-la välisen yön. Porukka halusi lähteä aamulla ja itse totesin, että ei kyllä minulle passaa, kun en minä nyt sinne nukkumatta voi lähteä, että menee koko viikonloppu sitten ihan perseelleen. No heillehän ei kelvannut lähtöajankohdaksi launtai-iltapäivä, kun menisi lähtö kuulemma liian myöhäiseksi. Sitten tulee viestiä, että harmi ku et lähteny mukaan. Meinasin haistattaa pitkät vitut harmittelijoille.

No ihan ymmärrettävää että halusivat lähteä jo aamusta. Viikonloppu on niin lyhyt. Olisit itse perunut vaikka tuon yövuoron, jos olisit halunnut lähteä mukaan. Onneks minun työpaikassa yövuorot ajoitetaan niin, että viikonloppuvapaalle pääsee torstai-perjantain yön jälkeen...

No eihän minua vituttanutkaan niinkään se, että lähtivät aamusta ja jouduin sen takia jäämään reissusta pois. Vitutti se rivien välistä vittuilu, että harmi kun et lähtenyt mukaan. Kyllähän nyt jumalauta jokainen tajuaa, että jos olet valvonut yön, niin et voi nukkumatta aloittaa seuraavaa päivää.

Vierailija
24/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli suunnitteilla viikonlopuksi mökkireissu. Olin töissä pe-la välisen yön. Porukka halusi lähteä aamulla ja itse totesin, että ei kyllä minulle passaa, kun en minä nyt sinne nukkumatta voi lähteä, että menee koko viikonloppu sitten ihan perseelleen. No heillehän ei kelvannut lähtöajankohdaksi launtai-iltapäivä, kun menisi lähtö kuulemma liian myöhäiseksi. Sitten tulee viestiä, että harmi ku et lähteny mukaan. Meinasin haistattaa pitkät vitut harmittelijoille.

No mikä hiton viikonloppureissu se on, jos ollaan perillä lauantai-illasta sunnuntaihin?

Minulle ei olisi ollut mikään ongelma lähteä mukaan vaikka heti aamulla ja nukkua matka ja vielä nokoset perilläkin, sen sijaan että pilaisin muun seurueen reissun vaatimalla lähtöä vasta iltapäivällä. Ja sitten kun se ei käy niin vittuilemalla. 

Vierailija
25/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan ymmärrettävää että halusivat lähteä jo aamusta. Viikonloppu on niin lyhyt. Olisit itse perunut vaikka tuon yövuoron, jos olisit halunnut lähteä mukaan. Onneks minun työpaikassa yövuorot ajoitetaan niin, että viikonloppuvapaalle pääsee torstai-perjantain yön jälkeen...

No eihän minua vituttanutkaan niinkään se, että

Ne on niitä ihmisiä jotka eivät käsitä ettei ihmisen unentarve katoa vuorotyössä mihinkään. Itse nukkuvat 8-10 h joka yö ("muuten tulee migreeni ja paha olo"), mutta eihän yövuoron jälkeen ole mitään järkeä nukkua PÄIVÄLLÄ.

Koska sitten, jos saan kysyä? Siellä töissä vai? Eivät ikinä osaa vastata.

Vierailija
26/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei edes tuo saman katon alla elelevä ukkeli ymmärrä, että koska aamulla herätys on 5.30 niin nukkumaan on mentävä viimeistään kymmeneltä. Liian usein pitää kettuilla "aikaisesta" nukkumaanmenosta. Sitä voi joskus kokeilla ihan itse, kuinka jaksaa vuodesta toiseen univajeessa.

Vierailija
27/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän yksin, koska en usko, että kukaan huolii kumppaniksi 3- vuorotyötä tekevän lähihoitajan, joka tienaa huonosti. Häpeän ammattiani, en kehtaa kertoa kenellekään, mitä teen työkseni. 

Senkus häpeät itseäsi. Itse taas ylpeydellä sanon olevani 3 vuorotyötä tekevä laitoshuoltaja. Juuri laskin, kun yövuorot osuvat nyt tuplapyhä viikonlopulle, kun lisätkin on 140%. Tuntipalkkani on yli 35e. Että ihan mielelläni menen yövuoroon ja on puolisokin joka ei minua häpeä. Noh, mikäs tässä yhdessä asua omakotitalossa uudellamalla. Vaihda alaa äläkä vingu. 

Vierailija
28/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Kaveriporukassa on yksi joka tykkää järkkäillä kaikenlaisia illanistujaisia ja juhannusjuhlia. Ei millään pysty käsittämään että vuorotyöläinen ei voi lyödä juhannusta lukkoon helmikuussa kun pitäisi vuokramökki varata. Suuttuu siitä kun vuorotyöläinen 12 h vuoron jälkeen ei jaksa osallistua peli-iltaan vaan on mieluummin yksin kotona varsinkin kun seuraavana päivänä on aamuvuoro. Kaveriporukassa on kaks vuorotyöläistä ja jatkuvasti kuullaan miks sä et koskaan, aina sä oot töissä, eikö sulla oo koskaan vapaata. Välillä ihan huvikseni laitan viestiä tiistai-aamupäivällä että mennäänkö vaikka uimaan ku on vapaapäivä. Vastaukseksi tulee vaan nuiva tiiät että mä oon töissä

Vierailija
29/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä suostuisi mihinkään vuorotyöhön, johonkin pitää vetää se raja, mihin ihminen alistuu, ei sovi valkoisen arvoille.

Sulle varmaan kuitenkin sopii, että joku alistettu lääkäri tai kätilö on paikalla, jos vastoin rajojasi ja arvojasi sattuisitkin sairastumaan tai synnyttämään virka-ajan ulkopuolella.

Vierailija
30/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo on niin perseestä, että vapaille pääsee perjantaiaamuna, kun vastapainoksi sitten se yövuoroviikko alkaa jo sunnuntai-iltana. Suurin osa tuntuu haluavan järjestelyn noin, mutta omasta mielestä tuo on aivan syvältä ripuliaukosta. Jos on lauantaisin jotain kivaa tapahtumaa, kuten usein onkin, jossa olisi kiva ottaa vaikka vähän kuppia ja viettää seuraelämää, niin sitten joudut menevään seuraava iltana töihin ja yrittää siinä krapuloissa pakkovalvoa koko yön töitä tehden. Paljon ennemmin uhraan sen perjantain kuin lauantain, jos valita pitää, mutta jostain syystä porukka usein haluaa päinvastoin.

Vierailija
31/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin herääminen on kidutusta. Ennemmin heräilen ilman kelloa n. klo 12 aikaan ja juon rauhassa kahvia ja teen mitä haluan. Ehkä pienet torkut alkuillasta ja klo 22 töihin. Kun muu elämä hiljenee, niin on ihanan rauhallista ajella töihin. Mieli lepää. 

Vierailija
32/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerron, että lauantaina ok tavataan, mutta illemmalla, kun oon pe-la yön töissä. Ei kukaan ole tullut sanomaan, että mikä aika mun pitäs nukkua.

Ehkä porvoolaiset ovat tungettelevampia.

Vierailija
33/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin itse keskeytymättömässä kolmivuorossa niin nukuin kyllä ihan miten sattuu että mulle toi olisi voinut kelvatakin. Ei ole ihmisen hommaa. Enkä minä ainakaan pystynyt vain nukahtamaan pitkän yövuoron jälkeen noin vain.

Vierailija
34/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka idiootti suostuu vuorotyöhön?

Vierailija
35/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi suunnittelee jo ensi vuoden joulua. Kun nyt sain 10 vuoden tauon jälkeen loman joululle, hän luulee että saan myös ensi jouluna lomaa. 3 vuorotyö, sote. 

Vierailija
36/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti suostuu vuorotyöhön?

No onneksi joku suostuu.On sunkin persees turvattu!

Vierailija
37/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en ymmärrä. Eivätkä vuorotyöläiset ymmärrä että me tavikset nukutaan yöllä. Terveisiä naapuriin joka aloittaa punttitreenin klo 23.30. Hakkaa painonostotankoa pari tuntia lattiaan ja sitten menee saunaan paiskomaan ovea. 

Vierailija
38/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tulette sairaalaan päivystykseen niin tulkaa jooko 8-16 välisenä aikana, en jaksa leikata mitään vammoja muina aikoina.

Vierailija
39/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin hyvin hyvin tuttua. Hetken luulin jopa että onko tämä minun tekemä aloitus kun joskus sellaisen olen tänne tehnyt. Mutta ei monikaam ymmärrä, nykyisin omat vanhemmat ja sisarukset ymmärtää että yövuoron jälkeen nukun johonkin 14-16 että ei voi sopia mitään "kahveja päiväkahviaikaan klo 13:30". 

Ja sit toinen mikä ärsyttää niin se että jos jotain kaveriporukan menoja on niin aina ne pitää ajoittaa viikonlopuille kun sillon on vapaata, niin kellä on. Ja sitten kun kerron että joo toukokuussa on yksi vapaa vklp niin heti löytyy ratkaisu "voithan vaihtaa vuoroa tai ottaa vapaan". Että niin arvatkaa haluanko ottaa sitä vapaata just tätä varten niistä vähistä vapaapäivistä, joita haluaisin ehkä säästää lomareissua varten tmv?? Ja se vuoronvaihto, ei sekään kovin mieluisa juttu ole. Eikä sitä vapaata niin vaan OTETA, sitä saa jos saa. Lisäksi meidän työvuorot 12h pitkiä niin ei ehdi mitään tuollaisia menoja ennen tai jälkeen töiden.

Vierailija
40/83 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun tulette sairaalaan päivystykseen niin tulkaa jooko 8-16 välisenä aikana, en jaksa leikata mitään vammoja muina aikoina.

Aika mukavaa ois meillä äiti-lapsiyksikössäkin ilman vuorotyötä. "Pidättele, katotaan uudestaan maanantaina."