Oletteko muut vuorotyöläiset huomanneet, ettei suurin osa ihmisistä tajua ollenkaan vuorotyöläisen rytmejä?
Eivät tajua, vaikka sanoisit esimerkiksi olevasi pe-la välisen yön töissä aamukuuteen saakka, niin silti saatetaan ehdottaa näkemistä lauantaille puolelta päivin. Jos pääset nukkumaan vaikka klo 7:30 ja heräät klo 11, niin saahan siinä ruhtinaalliset 3,5 tunnin unet. Ja kun näitä ihmisiä on paljon. Mikä siinä kellon hahmottamisessa on niin vaikeaa?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Luulevatko ne että baarimikot ovat tiskin takana öisin ihan huvikseen?
Ne on pääasiassa persaukisia opiskelijoita jotka yrittää jonkun euron tienata.
8-16 välillä työskentely on luuserien hommaa. Oikeat työt pyörii yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli suunnitteilla viikonlopuksi mökkireissu. Olin töissä pe-la välisen yön. Porukka halusi lähteä aamulla ja itse totesin, että ei kyllä minulle passaa, kun en minä nyt sinne nukkumatta voi lähteä, että menee koko viikonloppu sitten ihan perseelleen. No heillehän ei kelvannut lähtöajankohdaksi launtai-iltapäivä, kun menisi lähtö kuulemma liian myöhäiseksi. Sitten tulee viestiä, että harmi ku et lähteny mukaan. Meinasin haistattaa pitkät vitut harmittelijoille.
No ihan ymmärrettävää että halusivat lähteä jo aamusta. Viikonloppu on niin lyhyt. Olisit itse perunut vaikka tuon yövuoron, jos olisit halunnut lähteä mukaan. Onneks minun työpaikassa yövuorot ajoitetaan niin, että viikonloppuvapaalle pääsee torstai-perjantain yön jälkeen...
Aaargghh! Mene kuule ehdottamaan niille muille, että peruuttavat maanantain työnsä, että saadaan olla pitempään siellä mökillä! Ihan helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulevatko ne että baarimikot ovat tiskin takana öisin ihan huvikseen?
Ne on pääasiassa persaukisia opiskelijoita jotka yrittää jonkun euron tienata.
Ainakin minun kaupungissa suurin osa on ihan vakituisia aikuisia ihmisiä, muutkin kuin ravintola/vuoropäälliköt siis. Eikö Mäkkärit ja Heset ole niitä opiskelijoiden duuneja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti suostuu vuorotyöhön?
Kaikki ne idi ootit, jotka pitää yhteiskunnan turvassa ja toiminnassa klo16-8 ma-pe ja viikonloput ja arkipyhät 24/7.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Samoin se, että joku on viikonloppuna töissä. On se vaikeaa ymmärtää.
Teen normaalisti ke-su töitä, joista to-la 16 tuntia/vrk. Ke ja su on osittain varattu roudaukselle ja siirtotaipaleille eli nekin päivät menevät töiden merkeissä. Melko normaali 5 pv työviikko mutta ei siis osu kalenteriviikkoon. Pidän tästä rytmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen normaalisti ke-su töitä, joista to-la 16 tuntia/vrk. Ke ja su on osittain varattu roudaukselle ja siirtotaipaleille eli nekin päivät menevät töiden merkeissä. Melko normaali 5 pv työviikko mutta ei siis osu kalenteriviikkoon. Pidän tästä rytmistä.
Sulla tulee kovat tuntimäärät, pelkästään to-la paljon enemmän kuin normaalissa 5 pv työviikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli suunnitteilla viikonlopuksi mökkireissu. Olin töissä pe-la välisen yön. Porukka halusi lähteä aamulla ja itse totesin, että ei kyllä minulle passaa, kun en minä nyt sinne nukkumatta voi lähteä, että menee koko viikonloppu sitten ihan perseelleen. No heillehän ei kelvannut lähtöajankohdaksi launtai-iltapäivä, kun menisi lähtö kuulemma liian myöhäiseksi. Sitten tulee viestiä, että harmi ku et lähteny mukaan. Meinasin haistattaa pitkät vitut harmittelijoille.
No mikä hiton viikonloppureissu se on, jos ollaan perillä lauantai-illasta sunnuntaihin?
Minulle ei olisi ollut mikään ongelma lähteä mukaan vaikka heti aamulla ja nukkua matka ja vielä nokoset perilläkin, sen sijaan että pilaisin muun seurueen reissun vaatimalla lähtöä vasta iltapäivällä. Ja sitten kun se ei käy niin vittuilemalla.
Jaa sä kuvittelet, että joku pystyy nukkumaan jossain autossa, missä muu porukka pölöttää ja remuaa, sama juttu siellä perillä. Ja miksi pitäisi lähteä jonnekin viikonloppureissulle NUKKUMAAN?
Tiedän kokemuksesta, että kolmivuorotyöläinen tarvitsee kunnon unet vuorojen välillä, koska se unirytmi muutenkin vaihtelee koko ajan. "Harmi kun et lähtenyt mukaan..."
No harmi kun eivät lähde mukaan keskellä viikkoa, mikseivät lähde heti töitten jälkeen klo 16.00 ja valvo seuraava yö ja aamulla töihin takasin! Helppoo kuin heinän teko!
Meillä mies tekee kolmivuorotyötä ja minä kahta vuoroa, aamua ja iltaa ja mulla on lisäksi lauantait työpäiviä. Kyllä meidän kaverit on tämän käsittäneet. Yhteisiä juhlia järjestetään vain silloin, kun ne osuu sopimaan kaikille. Niin tärkeitä ne viikonloppumesoamiset ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui sanoa, että tämä olisi vaikeaa perheellisille ja seurusteleville, varsinkin kun tarjontaa ja kiusauksia olisi monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elän yksin, koska en usko, että kukaan huolii kumppaniksi 3- vuorotyötä tekevän lähihoitajan, joka tienaa huonosti. Häpeän ammattiani, en kehtaa kertoa kenellekään, mitä teen työkseni.
Senkus häpeät itseäsi. Itse taas ylpeydellä sanon olevani 3 vuorotyötä tekevä laitoshuoltaja. Juuri laskin, kun yövuorot osuvat nyt tuplapyhä viikonlopulle, kun lisätkin on 140%. Tuntipalkkani on yli 35e. Että ihan mielelläni menen yövuoroon ja on puolisokin joka ei minua häpeä. Noh, mikäs tässä yhdessä asua omakotitalossa uudellamalla. Vaihda alaa äläkä vingu.
Kukaan missään omakotitalossa halua asua. Saati siivota kolmessa vuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan ymmärrettävää että halusivat lähteä jo aamusta. Viikonloppu on niin lyhyt. Olisit itse perunut vaikka tuon yövuoron, jos olisit halunnut lähteä mukaan. Onneks minun työpaikassa yövuorot ajoitetaan niin, että viikonloppuvapaalle pääsee torstai-perjantain yön jälkeen...
PERUNUT????
Kuinka ääliö pitää olla, että kuvittelee kaikkien pystyvän noin vaan PERUMAAN varsinkin just yövuoronsa? Se on kuulkaa semmoinen asia, että se yövuoron tekijä on pakollinen olemassa ja jos sitä alkaa pelkän kaveri viikonlopun takia perumaan, siinä joutuu joku muukin, kenties useampikin, muuttamaan myös vuoroaan ja se kun ei vaan kaikille ole ihan yksinkertaista. Ihmiset suunnittelee menonsa sen seemansa mukaan ja heillä on oikeus pitää siitä kiinni.
Eli eipä välttämättä onnistu. Parempi syy pitää olla kuin joku kaverien kanssa juhliminen. Kuolemantapaus on aika hyvä syy ja sairastuminen ehkä myös. Joskus sitä joutuu tosin sairaanakin menemään töihin, kun ei halua sotkea muitten elämää liikaa. Että revi sinä siitä.
Ja vielä: jotkut ne ottaa työnsäkin ihan tosissaan. Pitävät sitä jopa tärkeämpänä kun kuin kaverien kanssa mekastaminen. Siitä työstä kun riippuu se oma elämä ja hyvä toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla tulee kovat tuntimäärät, pelkästään to-la paljon enemmän kuin normaalissa 5 pv työviikossa.
Olen freelanceri ja koronan jälkeen yritän taas hankkia leipäni, ja maksaa korona-ajasta johtuvat velkani. Tunteja saa tulla reilusti, kaikki on kotiin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen freelanceri ja koronan jälkeen yritän taas hankkia leipäni, ja maksaa korona-ajasta johtuvat velkani. Tunteja saa tulla reilusti, kaikki on kotiin päin.
Hatunnosto sitkeydestä! Toivottavasti saavutat tavoitteesi, tosiaan teet töitä niiden eteen.
Jokaisella on erilaiset tarpeet unen suhteen. Siksi ei kannata olettaa, että toinen tietää niistä, jos ei ole tarpeeksi selkeästi sanonut.
Minulla on tavallista pidempi vuorokausirytmi enkä ole koskaan kokenut vaikeaksi lähteä liikkeelle muutaman tunnin yöunilla. Jonkun sairauden yhteydessä on voinut näin käydä, esim. joulukuun alussa flunssa sai minut nukkumaan 12 tunnin yöunia, mutta ei muuten.
kolmivuorotyö on sopinut minulle oikein hyvin, 8-16 työ oli yhtä myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatunnosto sitkeydestä! Toivottavasti saavutat tavoitteesi, tosiaan
Kiitos kannustuksesta! Tämä loppuviikko on jopa lomaa (jota en tosin olisi kaivannut,heh). Itse olen tieni valinnut ja hypännyt hyvältä kuukausipalkalta tähän. Koronaa lukuunottamatta on kannattanut. Saa tehdä täysillä sitä mistä tykkää ja missä on lahjakas.
Juu tuttua. "No vaihda vuoroa". Sekin joskus onnistuu, mutta voi olla että Jouluun tai lakkiaislauantaihin ei olekaan tunkua :D
Lienee normaalia, että lähipiiri on muovautunut toisista vuorotyöläisistä ja sellaisista jotka edes yrittävät ymmärtää tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaargghh! Mene kuule ehdottamaan niille muille, ett
En ymmärrä miksi niin moni suuttui kommentistani. :D Tietenkin kavereiden toiminta oli ikävää, mutta enemmistön mukaan sitä toimitaan. Meillä ainakin pystyy pyytämään jonkun vuoron palkattomaksi, kunhan tekee sen ajoissa. Työnantaja ymmärtää ja joustaa. Ehkä olen sitten tottunut liian hyvään kohteluun? Ja jatkaakseni tuohon to-pe yövuoroon: olen siis hoitoalalla. Meillä ei ole tuota viikoin vaihtuvaa systeemiä.
Tuo on kyllä aivan surkea systeemi, että yövuorot loppuu perjantaiaamuun ja yövuorot alkaa sunnuntaina illalla. Meillä oli sykli, että iltaviikon jälkeen oli yöviikko ja sen jälkeen aamuviikko. Silloin ilta -ja yöviikon välissä oli aina tosi tynkä viikonloppu, kun työt loppui iltavuorosta pe-iltana ja takaisin piti mennä yövuoroon jo sunnuntaina illalla. Viikonloppu oli melkein kuin sitä ei olisi ollutkaan, mutta tätä porukka halusi! En ikinä oppinut tuota ymmärtämään.