Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko muut vuorotyöläiset huomanneet, ettei suurin osa ihmisistä tajua ollenkaan vuorotyöläisen rytmejä?

Vierailija
28.12.2023 |

Eivät tajua, vaikka sanoisit esimerkiksi olevasi pe-la välisen yön töissä aamukuuteen saakka, niin silti saatetaan ehdottaa näkemistä lauantaille puolelta päivin. Jos pääset nukkumaan vaikka klo 7:30 ja heräät klo 11, niin saahan siinä ruhtinaalliset 3,5 tunnin unet. Ja kun näitä ihmisiä on paljon. Mikä siinä kellon hahmottamisessa on niin vaikeaa?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli suunnitteilla viikonlopuksi mökkireissu. Olin töissä pe-la välisen yön. Porukka halusi lähteä aamulla ja itse totesin, että ei kyllä minulle passaa, kun en minä nyt sinne nukkumatta voi lähteä, että menee koko viikonloppu sitten ihan perseelleen. No heillehän ei kelvannut lähtöajankohdaksi launtai-iltapäivä, kun menisi lähtö kuulemma liian myöhäiseksi. Sitten tulee viestiä, että harmi ku et lähteny mukaan. Meinasin haistattaa pitkät vitut harmittelijoille.

Jos meidän kaveriporukalla on mökkiviikonloppu, niin kukin menee sinne silloin kun ehtii. Eli teidän tapauksessa muut olisivat voineet mennä sinne jo aamusta ja sinä olisit mennyt unien jälkeen iltapäivällä tai vaikka vasta illalla.

Ei kaikki edes mahdu samaan autokyytiin kun paikalle pitää raahat myös ruoka-/juomakassit ja jokaisen omat viikonloppulaukut ym. rekvisiittaa. Itse menen aina omalla autolla enkä ota ketään kyytiin niin voin tarvittaessa lähteä poiskin aikaisemmin.

Vierailija
62/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut läheiset on ymmärtäneet ihan ongelmitta, mutta anoppi tekee ison numeron siitä, että minä "nukun kaiket päivät". Teen sairaalalla vakituisesti yövuoroa, eli faktisestihan hän on oikeassa, mutta siitä laiskan miniän tittelistä en niin perustaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksotyömalli tuntuu olevan aivan mahdoton käsittää jopa akateemisesti koulutetuille ja vaativissa asiantuntijatehtävissä toimiville kavereille.     Siis miten nii et tiedä onko töitä silloin ja silloin??!   No eihän sul voi olla iltaa kun on aamuviikko??!  

Sinnikkäästi luulevat että vuorotyö =   5pv aamu, 5pv ilta, 4pv yö, 5pv aamu, 5pv ilta, 4pv yö jne.

Vierailija
64/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin vuorotyöläisten alapuolella ja ihmeteltiin kun 2 vuotias lapsi tömisti menemään viel klo 24 täyttä häkää. Kunnes tajuttiin että isänsä työaika on 13-21 niin pitää lasta hereillä että saa itse aamulla nukkua pitkään kun lapsikin nukkuu. 2 vuotta kuunneltiin mekkalaa ja muutettiin pois. 

Vierailija
65/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän moni ihminen tässäkin tapauksessa riittää yleistykseen, ettei ihmiset ymmärrä vuorotyöläisten vuorokausirytmiä? Kun aikoinaan itse tein vuorotyötä, niin ei ollut mikään ongelma kavereiden kanssa. 

Vierailija
66/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut läheiset on ymmärtäneet ihan ongelmitta, mutta anoppi tekee ison numeron siitä, että minä "nukun kaiket päivät". Teen sairaalalla vakituisesti yövuoroa, eli faktisestihan hän on oikeassa, mutta siitä laiskan miniän tittelistä en niin perustaisi. 

Tuttua. Minuakin pidetään vaan laiskana joka ei muuta tee kuin nuku. Ei mene sinne päähän sitten millään, että ihan yhtä pitkän vuoron teen kuin hekin, mutta vain yöllä. Jos on jotain yhteisiä menoja ei ymmärretä yhtään miksi minulle ei sovi kuin iltapäivästä. Otat töiden jälkeen parin tunnin tirsat ja menoksi! Joo otapa itse parin tunnin yöunet ja eikun menoksi.

En pysty tekemään aamuvuoroja en vaan saa nukuttua iltaisin. Tästä jos on puhe moni aloittaa ne älyttömät neuvot kuten älä juo kahvia enää siihen ja siihen aikaan äläkä näprää puhelinta jne niin kyllä se uni sieltä tulee. Ei tule. Katsotaan myös kuin vähäjärkistä, jos ehdottaa näitä samoja typeryyksiä heille jotka eivät voisi tehdä yötöitä koska eivät saa nukuttua. Ei se kuulemma niin mene. 

Vierailija
67/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän moni ihminen tässäkin tapauksessa riittää yleistykseen, ettei ihmiset ymmärrä vuorotyöläisten vuorokausirytmiä? Kun aikoinaan itse tein vuorotyötä, niin ei ollut mikään ongelma kavereiden kanssa. 

Tämä on hämmentävän yleistä! Teen itse pelkkää yövuoroa ja sain todella yllättyä etteivät jotkut käsitä yhtään miksi rytmini on erilainen kuin heillä. Ollaan aivan äimänä kun soitetaan kesken unien ja hyvä ettei nöksähdetä jos en vastaa tai olen kärttyinen kun herätetään. Annas olla jos näille soittelisi keskellä yötä! He käyvät töissä ja tarvitsevat yöunensa epäkohteliasta häiritä! 

Vierailija
68/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Minuakin pidetään vaan laiskana joka ei muuta tee kuin nuku. Ei mene sinne päähän sitten millään, että ihan yhtä pitkän vuoron teen kuin hekin, mutta vain yöllä. Jos on jotain yhteisiä menoja ei ymmärretä yhtään miksi minulle ei sovi kuin iltapäivästä. Otat töiden jälkeen parin tunnin tirsat ja menoksi! Joo otapa itse parin tunnin yöunet ja eikun menoksi.

Anoppi uhriutuu poikansa puolesta, kun tämä joutuu tekemään kotona kaiken kun vaimo vaan nukkuu. Ei siis tajua sitä, että mä nukun suunnilleen saman ajan kun mies on töissä (tekee 8-16 pienellä liukumalla) ja ihan samalla lailla voidaan tehdä (tai olla tekemättä) kotitöitä iltaisin. Ollaan priorisoitu yhdessäolo ja liikunta jatkuvan siivouksen edelle. 

Homma on mennyt siis niin, että illalla laitan lapset nukkumaan ja lähden töihin. Aamulla mies hoitaa lasten aamutoimet ja heidät päiväkotiin/kouluun ja lähtee töihin. Minä tulen kotiin ja nukun. Päivästä riippuen jompikumpi hakee lapset ja eletään ilta normaalia perhe-elämää. Mutta minä siis nukun anopin mielestä kaiket päivät ja mies hoitaa kaiken. Hänelle itselleen oli kunnia-asia että oli kotiäitinä ja mitään kotitöitä ei saanut tehdä miehen paikallaollessa, vaan ilta meni miestä passatessa.

Vierailija
69/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei ymmärretä, että kun välillä koko perhe elää vuorotyörytmissä, joka toinen viikko iltavuoroa, niin sitä vapaa-aikaa on vähemmän kuin pelkkää aamuvuoroa tehdessä. Kotityöt sakkaa ja kivat perheen harrastukset jää vähemmälle. Jotenkin sitä eletään puolilla valoilla. Olisi luksusta löytää työ ma-pe 7-15.30. Tällä hetkellä vuorolisät ja pyhälisät on taloudellisesti tärkeitä.

Vierailija
70/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli suunnitteilla viikonlopuksi mökkireissu. Olin töissä pe-la välisen yön. Porukka halusi lähteä aamulla ja itse totesin, että ei kyllä minulle passaa, kun en minä nyt sinne nukkumatta voi lähteä, että menee koko viikonloppu sitten ihan perseelleen. No heillehän ei kelvannut lähtöajankohdaksi launtai-iltapäivä, kun menisi lähtö kuulemma liian myöhäiseksi. Sitten tulee viestiä, että harmi ku et lähteny mukaan. Meinasin haistattaa pitkät vitut harmittelijoille.

Sehän olisi ollut täysin tyhmää, että muut olisivat odottaneet sinua iltapäivään asti, että sinä saat nukkua. Varmaan olisit siellä mökilläkin voinut nukkua ja luulisi, että yhden viikonlopun pärjää vähän vähemmilläkin unilla. Toisekseen mitä pahaa siinä, jos toiset sanoivat, että harmi ettet päässyt mukaan. Miksi otit sen vittuiluna?

Vierailija
71/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tämän silloin kun tein 2 vuorotyötä eräässä siivousfirmassa,monilla oli hlvetin vaikea käsittää että en voi jättää iltavuoroa välistä jonkun baarin/elokuvaillan tms takia. "Soita ja ilmoita et oot kipeä ". Joo arvatkaapa vaan soitinko. Lisäksi monet suuttui tai ainakin loukkaantui kun en raskaan iltavuoron päätteeksi jaksanut jutella. Joskus tehnyt pelkkää iltaa ja monet vaan voivotellut et ei sulla sosiaalista elämää sitten ole, tähän vastasin etten kaipaakaan koska työ vie kaiken energian.

Vierailija
72/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sekasin työvuorot, jos valitaa ei saa ollenkaan,tai vielä huonommat(olen kokeillut).

Ja sitten oletetaan että aina ehtii hyvin nukkua. esim tämä käyny usein mulle: yövuoro loppuu 0700, klo 1200 soitetaan että tuuhan sinne ja tänne,onhan sulla ollu 5 tuntia aikaa nukkua hyvin.

Jep,siihen työmatka,suihku,vähä ruokaa.. ja sitte sänkyyn pyörimään että jos sais ees nukahettua.

Vierailija
73/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain toisilla vuorotyöläisillä on myös joskus vaikea ymmärtää että esim tehtaissa tehdään säännöllistä kolmivuorotyötä, jossa tiedät vuorosi ainakin vuodeksi eteenpäin. Eli ei esitetä työvuorolistaan mitään vapaatoiveita sille ja sille viikonlopulle tai anneta omaa vuoroa toiselle. Tai voi sen "antaa" mutta sitten teet sille toiselle hänen haluaman vuoron takaisin eli se on vuoronvaihto. 

Vierailija
74/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen huomannut. Minulla on kuulemma aina vapaata, kun kolmen viikon listaan sijoittuvat kuusi vapaapäivää ovat hujan hajan viikolla, usein vain 1 vp kerrallaan. Jep. Siinä sitten lennossa rytmin vaihtoa illasta aamuun ja aamusta iltaan, ei palautumisaikaa ykkösvapailla mutta aina olen kuulemma vapaalla. 

Arkisin ei ketään näe, sillä työpäivän jälkeen ei kuulemma jaksa. Mutta viikonloppuna minä kuulemma iltaisin jaksan vaikka teen päivät töitä, sillä olinhan juuri taas vapaalla. Usein nämä arkityöläiset vielä muistavat kertoa kuinka haittalisistä pitää luopua sillä samahan se milloin töissä käy.

Vierailija
75/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan sekasin työvuorot, jos valitaa ei saa ollenkaan,tai vielä huonommat(olen kokeillut).

Ja sitten oletetaan että aina ehtii hyvin nukkua. esim tämä käyny usein mulle: yövuoro loppuu 0700, klo 1200 soitetaan että tuuhan sinne ja tänne,onhan sulla ollu 5 tuntia aikaa nukkua hyvin.

Jep,siihen työmatka,suihku,vähä ruokaa.. ja sitte sänkyyn pyörimään että jos sais ees nukahettua.

Joo voi jestas näitä jotka alkavat puolesta laskemaan montako tuntia saa nukuttua. Jos työvuoro loppuu kuudelta se laskeminen alkaa siitä. Työt loppuu silloin, mutta sen jälkeen on tosiaan vielä työmatka, koirien lenkitys, suihku ja syötävä. 

Myös tuo ihmetyttää mitä ainakin pari sanonut, että "älä mene töihin, vaihda vuoro jne" mitä?? Ei niitä noin vain vaihdella saati jätetä vaan menemättä. Tuntuu olevan aika yleistä, että saikutellaan kun huvittaa jos sattuu olemaan mielekkäämpää menoa tai ei vain huvita. Joskus seurasin epäuskoisena keskustelua missä jotkut ilmeisesti ihan tosissaan ottivat saikkua heti jos oli nukkunut huonosti tai päätä vähän särki. Töihin ei pidä mennä kipeänä tai ns pää kainalossa, mutta pieni väsymys tai päänsärky ei ole mikään syy. Unettomuus ja migreeni yms on täysin eri asioita myös ja oikeita syitä.

Vierailija
76/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan ymmärrettävää että halusivat lähteä jo aamusta. Viikonloppu on niin lyhyt. Olisit itse perunut vaikka tuon yövuoron, jos olisit halunnut lähteä mukaan. Onneks minun työpaikassa yövuorot ajoitetaan niin, että viikonloppuvapaalle pääsee torstai-perjantain yön jälkeen...

Tämä on äitini ajatus, älä mene silloin töihin niin voit lähteä Martta-tädin nimipäiville tai miksi menet yöksi tai illaksi kun olisi jotain muuta.

Osa meistä tekee töitä myös viikonloppuisin ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa ja onneksi lista tehdään ajoissa niin että voi vähän elämäänsä suunnitella, mutta ihan joka kissaristiäisten takia ei edellisenä päivänä kehtaa kysyä voitko vaihtaa vuoroa. 

Vierailija
77/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät ymmärrä, että yövuoroja tekevien täytyy joskus nukkua. Mulle joskus ihmiset ehdottavat, että lähden suoraan yövuorosta tapaamaan heitä, vietän päivän heidän kanssaan ja menen sitten suoraan siitä yövuoron. 

Sitten on se perus et mene töihin sillon tai vaihdat jonku kanssa

Vierailija
78/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hämmentävän yleistä! Teen itse pelkkää yövuoroa ja sain todella yllättyä etteivät jotkut käsitä yhtään miksi rytmini on erilainen kuin heillä. Ollaan aivan äimänä kun soitetaan kesken unien ja hyvä ettei nöksähdetä jos en vastaa tai olen kärttyinen kun herätetään. Annas olla jos näille soittelisi keskellä yötä! He käyvät töissä ja tarvitsevat yöunensa epäkohteliasta häiritä! 

Näin on. Ja kuten aloituksessakin todettiin, ei tajuta sitä, että esim klo 12 päivällä on yötyöläiselle vielä täysin yö. Se on kutakuinkin sama asia kuin klo 22 nukkumaan menneelle on klo 02. Tuskin hekään ilahtuvat jos kahdelta yöllä rupeaa heille soittelemaan tai pimpottelemaan ovikelloa.

Ihmisert vain ovat uskomattoman vajaita päästään.

Vierailija
79/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö kyllä tekee sosiaalisen elämän ylläpitämisestä hankalaa ainakin muiden kuin toisten vuorotyöläisten kanssa. Yhteen aikaan kaveriporukassani ihan jo sekin, että meitä oli useampia viikonlopputöitä tekeviä, teki tapaamisten suunnittelusta lähes mahdotonta, kun eivät ne vapaat meillä osuneet samoille päiville saati sitten samoille päivillä ma-pe-töissä olevien kanssa. Harmillinen tilanne, mutta ei sille oikein mitään mahda.

Vierailija
80/83 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo juuri tämä no etkö sä voi sanoa.. etkö sä voi vaihtaa vuoroa.. tosta vaan. No en voi.