Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet vanhemmat pelkäävät lastensuojelua?

Vierailija
28.12.2023 |

Monien puheissa on, että lasu sitä ja lasu tätä.

Mutta jos oikeasti mietitään, että millaiset lapset joutuvat huostaanotetuiksi, niin ne ovat lähinnä niitä joilla itsellään tai joiden vanhemmilla on todella paha huume-, alkoholi- tai mielenterveysongelmia. Siis oikeasti sitä tasoa, että kaikki perustarpeet laiminlyödään.

Pelkkä kasvatuserimielisyys ei ole syy huostaanotolle. Jos lasuvirkailija on sitä mieltä, että kasvatatte lapsia väärin, niin sille voi sanoa, että jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, ettekä aio muuttaa toimintaanne vain siksi, että hän on jostain eri mieltä. Ja sillä hyvä.

Kommentit (188)

Vierailija
21/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä pelätä lasua, jos kaikki on perheessä asiallisesti. Juopot, narkit ja mieleltään sairaat pelkäävät, että eivät saa jatkaa laiminlyöntejään. 

Ihan tavalliset perheet silti pelkäävät lasua. Lasulla uhkaaminen on todella yleistä.

Tällä voi kostaa tai muuten kateuttaan ilkeillä.. 

Juuri näin kävi meille. Naapurin kateellinen Vanhapiika teki ilmoituksen.. Oli sepitellyt ihan mahdottomia tarinoita.. Onneksi koko taloyhtiö oli todistamassa että nainen valehteli ilkeyttään... Oli kyllä kateellinen ja katkera muillekin, niin kauan kun porukalla laitettiin ruotuun.. 🤭

Vierailija
22/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululääkäri uhkasi lasulla jos en laita kolmasluokkalaista poikaa iltapäiväkerhoon. Pojalla adhd mutta ei ollut mitenkään holtiton vaan päinvastoin. Mies oli joka päivä kolmelta kotona töistä ja itse tein vuorotyötä ja vielä sijaisuuksia eli arkivapaita oli usein. Lapsi joutui olemaan tunnin tai kaksi yksin kotona ehkä pari kertaa viikossa. Pistin lapsen sitten iltapäväkerhoon josta maksoin 150 euroa kuussa ettei lasua tulisi. Tiedä sitten mitä olisi seurannut jos en iltapäiväkerhoon olisi lasta laittanut? Huostaanko oltaisi otettu vai mitä se lasu olisi tuossa tilanteessa tehnyt? Läkäri kirjoitti erityisluvan että kolmosluokkalainen otettiin siihen kerhoon. Lapsi oli tosi innoissaan (sarkasmia)

Ei kukaan halua lasua syynäämään perheoloja. Aina löytyy huolta ja huolenaiheita. Perheestä kuin perheestä. Jonkun mielestä siis.

Koska kyseessä on erityislapsi ei saa jättää yksin kotiin, se on vastuutonta. Vaikka lapsi ei olisi holtiton, hän ei silti vastaa ikätasoa kehitykseltään, siksi niitä diagnooseja annetaan. Lastensuojelun kautta ois varmaan voinut hakea jotain kotipalvelua niille päiville kun lapsi joutuu olemaan yksin, jos et siihen iltapäivä toimintaan olisi suostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu on paljon muutakin kuin huostaanotto.

Vuosittain tehdään liki sata tuhatta ihan turhaa ilmoitusta, jotka aiheuttavat vanhemmille valtavaa stressiä ja mielipahaa.

Lastensuojelu on myös täysin mielivaltainen.

Vierailija
24/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono puoli lasuissa on se että niitä käytetään paljon myös kostamiseen.. etenkin erotilanteissa ja ex:än vainoamiseen... on heppo tehdä lasu jopa nimettömänä ja luetella kaikkia mahdollisia syitä ja sitten syytön ex joutuu käytännössä puolustautumaan kaikkeen... ja samoin jos ei vaikka tykkää naapuristaan on todella helppoa tehdä kyseinen lasu taas nimettömästi kaikilla mahdollisilla syillä... ja taas naapuri parka joutuu puolustautumaan kaikkiin syytteisiin... jne.

Olen istunut lastensuojelun tapaamisessa selittämässä neljälle eri virkailijalle että ei, en ole prostituoitu ja ei, lapseni ei joudu näkemään siveetöntä elämää ja ei, en myöskään käytä huumeita. Nämä siis ihan tuulesta temmattuja väitteitä siksi, että yläkerran mielenterveysongelmainen mummo ei tykännyt punaisista hiuksistani.

Vierailija
25/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä pelätä lasua, jos kaikki on perheessä asiallisesti. Juopot, narkit ja mieleltään sairaat pelkäävät, että eivät saa jatkaa laiminlyöntejään. 

Ihan tavalliset perheet silti pelkäävät lasua. Lasulla uhkaaminen on todella yleistä.

Tällä voi kostaa tai muuten kateuttaan ilkeillä.. 

Juuri näin kävi meille. Naapurin kateellinen Vanhapiika teki ilmoituksen.. Oli sepitellyt ihan mahdottomia tarinoita.. Onneksi koko taloyhtiö oli todistamassa että nainen valehteli ilkeyttään... Oli kyllä kateellinen ja katkera muillekin, niin kauan kun porukalla laitettiin ruotuun.. 🤭

Syyttömyysolettaman mukaan jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan.

Vierailija
26/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lasuilmoituksesta nyt ei tietenkään automaattisesti seuraa mitään huostaanottoja ellei ne lapset ole aivan totaalisen heitteillä. Mutta vähintään tulee joku keskustelu ja mahdollinen kotikäynti ja mahdollisten jatkotoimien arviointi ja itse en ainakaan kaipaa edes niitä. Ja vielä vähemmän haluan alkaa vääntämään kenenkään kanssa kasvatusmielipiteistä. 

Vierailija
27/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vievät lapsemme jonneki raiskattaviksi kun hallitus vie heiltä ruuan.

Vierailija
28/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lasu pelottaa, jos sen avulla perhettä tai jotain sen jäsentä voidaan kiristää tai uhkailla, tai jos lasusta/ lasuista jää merkintä johonkin.

En mä haluaisi maksuhäirintämerkintääkään, tai edes ylinopeussakkoja. Kaikki, mitkä näkyvät joissain virallisissa kirjoissa ja voivat myöhemmin vaikuttaa työn saantiin, lainan saantiin ym. Lasu on yksi tällainen. En ymmärrä, miten jotkut suhtautuvat lastensuojeluilmoituksiin niin huolettomasti.

Vierailija
29/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut niistä ovat varmaankin pedofiilirinkien hovihankkijoita / ringin aktiivijäseniä...

Vierailija
30/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain tehdään liki sata tuhatta ihan turhaa ilmoitusta, jotka aiheuttavat vanhemmille valtavaa stressiä ja mielipahaa.

Puhumattakaan, miten paljon turhat ilmoitukset kuormittavat itse lastensuojelua. Ihan hullua, miten helppoa lasun tekeminen on. Saisi olla aika paljon monimutkaisempaa juuri sen takia, ettei niitä tehtäisi kiusallaan.

Vierailija
31/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä lasuilmoituksesta nyt ei tietenkään automaattisesti seuraa mitään huostaanottoja ellei ne lapset ole aivan totaalisen heitteillä. Mutta vähintään tulee joku keskustelu ja mahdollinen kotikäynti ja mahdollisten jatkotoimien arviointi ja itse en ainakaan kaipaa edes niitä. Ja vielä vähemmän haluan alkaa vääntämään kenenkään kanssa kasvatusmielipiteistä. 

Miksi alkaisit vääntämään kasvatusmielipiteistä tai päästäisit ne kotikäynnille? Pelkäätkö, että lapset haetaan pois jos et suostu siihen?

Vierailija
32/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai taho, jolla on valta viedä lapseni pois minulta, tuntuu ihan vain sen vallan takia uhkaavalta. 

Minulla on ihan hyvää kokemusta yhteistyöstä lastensuojelun kanssa, ja olen arvostanut saamaamme apua. Valitettavasti on myös ollut työntekijä, joka aivan pöyristyttävällä tavalla asettui toisen vanhemman puolelle ja loi mielessään kuvion, jossa kaikki ongelmat johtuivat minusta - onneksi meillä kävi perhetyö, jotka näkivät arkeamme, ja uskalsivat oikaista tuon päättävän sosiaalityöntekijän näkemyksiä. 

Pelkäätkö tuomaria sen vuoksi, että sillä on valta tuomita sinut elinkautiseen vankeuteen, vaikka tosielämässä et olisi tehnyt pienintäkään rikosta?

Suomi on oikeusvaltio ja se koskee myös lastensuojelua.

Tuomari ei voi tuomita minua ennen oikeudenkäyntiä, eikä ilman todisteita. Lastensuojelun kanssa ei ole näin. 

Ja itseasiassa läheiseni on tuomittu syyttömänä pitkään vankeusrangaistukseen. Onneksi asia selvisi ylempään oikeusasteeseen valittamalla. Lastensuojelun tapauksissa asia ei mene näin. 

Vierailija
33/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan, miten paljon turhat ilmoitukset kuormittavat itse lastensuojelua. Ihan hullua, miten helppoa lasun tekeminen on. Saisi olla aika paljon monimutkaisempaa juuri sen takia, ettei niitä tehtäisi kiusallaan.

No toisaalta sillä lailla he saavat noita työpaikkoja ja palkkaa. Jos systeemiä järkestettäisiin, ei olisi tätösillä töitä.

Vierailija
34/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toisaalta sillä lailla he saavat noita työpaikkoja ja palkkaa. Jos systeemiä järkestettäisiin, ei olisi tätösillä töitä.

Käsittääkseni ovat uupumuksen partaalla työtaakassaan, ja lastensuojelun työntekijöiden virkoja on koko ajan täyttämättä. Voisi olla syytä vapauttaa resursseja oikeaan asiakastyöhön sen sijaan, että selvitettäisiin jatkuvasti aiheettomia lasuja.

Vierailija
35/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai taho, jolla on valta viedä lapseni pois minulta, tuntuu ihan vain sen vallan takia uhkaavalta. 

Minulla on ihan hyvää kokemusta yhteistyöstä lastensuojelun kanssa, ja olen arvostanut saamaamme apua. Valitettavasti on myös ollut työntekijä, joka aivan pöyristyttävällä tavalla asettui toisen vanhemman puolelle ja loi mielessään kuvion, jossa kaikki ongelmat johtuivat minusta - onneksi meillä kävi perhetyö, jotka näkivät arkeamme, ja uskalsivat oikaista tuon päättävän sosiaalityöntekijän näkemyksiä. 

Pelkäätkö tuomaria sen vuoksi, että sillä on valta tuomita sinut elinkautiseen vankeuteen, vaikka tosielämässä et olisi tehnyt pienintäkään rikosta?

Suomi on oikeusvaltio ja se koskee myös lastensuojelua.

Tuomari ei voi tuomita minua ennen oikeudenkäyntiä, eikä ilman todisteita. Lastensuojelun kanssa ei ole näin. 

Ja itseasiassa läheiseni on tuomittu syyttömänä pitkään vankeusrangaistukseen. Onneksi asia selvisi ylempään oikeusasteeseen valittamalla. Lastensuojelun tapauksissa asia ei mene näin. 

Huostaanotot menevät oikeuteen ja siellä todisteet vaaditaan. Jos lastensuojelu haluaa ottaa jonkun lapsen huostaan, niin niiden pitää esittää todisteet oikeudessa tai muuten huostaanotto raukeaa.

Vierailija
36/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ovat uupumuksen partaalla työtaakassaan, ja lastensuojelun työ

Se on hyvä että kärsivät...

Vierailija
37/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhtään. Olen joutunut vierestä seuraamaan yhden äidin tarinaa, kun teini-ikäiset lapset vaan vietiin.

Tuota seuratessa on ollut ainoa hyvä asia, että omat ovat jo aikuisia, ettei tarvitse pelätä heidän joutuvan turhaan laitokseen. Tai edes sijoitettaisiin eri puolelle Suomea, kun ei ole kuitenkaan tarpeeksi resursseja. Aivan järkyttävää, että tavallista ihmistä voidaankin kiusata noin ja vielä valtion toimesta.

Vierailija
38/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska siitä jää merkintä iäksi lapsen papereihin.

Vierailija
39/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululääkäri uhkasi lasulla jos en laita kolmasluokkalaista poikaa iltapäiväkerhoon. Pojalla adhd mutta ei ollut mitenkään holtiton vaan päinvastoin. Mies oli joka päivä kolmelta kotona töistä ja itse tein vuorotyötä ja vielä sijaisuuksia eli arkivapaita oli usein. Lapsi joutui olemaan tunnin tai kaksi yksin kotona ehkä pari kertaa viikossa. Pistin lapsen sitten iltapäväkerhoon josta maksoin 150 euroa kuussa ettei lasua tulisi. Tiedä sitten mitä olisi seurannut jos en iltapäiväkerhoon olisi lasta laittanut? Huostaanko oltaisi otettu vai mitä se lasu olisi tuossa tilanteessa tehnyt? Läkäri kirjoitti erityisluvan että kolmosluokkalainen otettiin siihen kerhoon. Lapsi oli tosi innoissaan (sarkasmia)

Ei kukaan halua lasua syynäämään perheoloja. Aina löytyy huolta ja huolenaiheita. Perheestä kuin perheestä. Jonkun mielestä siis.

Koska

Just tämmöiset mistään mitään tietämättömät mutulla tekevät lasuja ja sitten toinen perehtymätön porukka tutkii ne lasut.

Vierailija
40/188 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alkaisit vääntämään kasvatusmielipiteistä tai päästäisit ne kotikäynnille? Pelkäätkö, että lapset haetaan pois jos et suostu siihen?

En, koska ei ole mitään syytä. Mutta jos jostain syystä ilmoitus tulisi ja sossu haluaisi kotikäynnille tulla niin mitä vaihtoehtoja sitten siinä on?

Lasuhan muuten tulee myös siitä jos alaikäinen itse hölmöilee jotain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme