Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä 40% vakaopettajista on epäpäteviä

Vierailija
28.12.2023 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6441871

Miksi laki mahdollistaa tämän, kun samaan aikaan esim. sosiaalityössä tiukennettiin sijaistamisvaihtoehtoja. Nyt sossun sijaisuutta voi tehdä maisterivaiheen opiskelija vain max vuoden. Tämä ajaa pois alalta satoja sossuopiskelijoita. Mutta päiväkodiessa saa pyöriä ilman asianmukaista koulutusta.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsilla niin väliä ole. Kuka vaan Markku tai Sari millä tahansa taustalla kelpaa. Tai kielitaidoton sijainen. Tämän lisäksi lapset voidaan kätevästi tunkea jättimäisiin tehotuotantolaitoksiin näiden epäpätevien kasvattajien kanssa. Mikä voisikaan mennä vikaan.

Vierailija
2/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, eikä moni muukaan ymmärrä, miksi pyllynpesijän ja leikittäjän pitäisi olla akateeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsilla niin väliä ole. Kuka vaan Markku tai Sari millä tahansa taustalla kelpaa. Tai kielitaidoton sijainen. Tämän lisäksi lapset voidaan kätevästi tunkea jättimäisiin tehotuotantolaitoksiin näiden epäpätevien kasvattajien kanssa. Mikä voisikaan mennä vikaan.

Ja samaan aikaan jotkut filippiiniläiset sairaanhoitajat kelpaavat vain hoitoapulaisiksi vanhusten hoivakodiessa, kun lääkkeiden jako dementikoille on jotenkin täysin kvanttifysiikkaa. Mutta lapsille voi palkata hoitajat kadulta.

Vierailija
4/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellsinki

Vierailija
5/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, eikä moni muukaan ymmärrä, miksi pyllynpesijän ja leikittäjän pitäisi olla akateeminen.

Tämähän se. En ole ikinä missään varhaiskasvatuksessa, päiväkerhossa tai hoidossa ollut. Varhaiskasvattaja oli työtön sekatyömies. Ja niin vaan on pärjätty, kouluja käyty jne. Kotona sai värkätä, piirtää, pihalla taas leikkiä ja vaikka kalastaa.

Vierailija
6/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän pyllynpesuun tarvitsekaan, mutta eskarin opetukseen ja suomalaisen kulttuurin ja tapojen opetukseen kyllä. Ainakin mun lapsilleni haluan, että näitä opettaa akateeminen eikä joku kadulta repäisty Titta.

Vierailija
7/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi tosiaan pitäisi ymmärtää jotain aivojen kehityksestä ja sosioemotionaalisista asioista, kun erilaiset lapset laitetaan ryhmään.....niin miksi... olisipa se työ vain leikkiä ja pesua.

Vierailija
8/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska seura tekee kaltaisekseen.

Toki rahvaalle riittää kuka tahansa hoitamaan, kun rikkailla on varaa palkata yksityinen koulutettu hoitaja. Pysyypähän luokkaerot voimissaan. 

Vierailija
9/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska seura tekee kaltaisekseen.

Toki rahvaalle riittää kuka tahansa hoitamaan, kun rikkailla on varaa palkata yksityinen koulutettu hoitaja. Pysyypähän luokkaerot voimissaan. 

Niin ilman varhaiskasvatusta saataisiin kouluun sellaisia luokkia, joissa 50% lapsista osaa lukea ja kirjoittaa ja on olemassa kaikki tukitoiminnot, jos tarvitaan. On puheterapiat ja motoriikat katsottu yksityisesti kuntoon. Ja 50% pikkuapinoita, joilla ei ole hajuakaan miten yhteiskunnassa eletään, osa ei puhu edes suomea ja useimmilla on eikä minkäänlaisia tukitoimia edes mietittynä vaikka tarve niille olisi kirkuvan selvää.

Vierailija
10/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin ne lapset sitten laitetaan, jos päiväkodit pannaan kiinni kelpoisuuden omaavien hakijoiden puuttuessa? Miten laki mahdollistaa? Onko mitään vaihtoehtoja? Minä olen ensimmäiseltä koulutukseltani lastentarhanopettaja, eikä sillä palkalla Helsingissä elä, jos ei ole rikasta miestä. Mitä se vaka-open palkka mahtaa tällä hetkellä olla, olisiko 2600€. Minä sentään opiskelin lisää, en tee päiväkodissa töitä, ja tienaan 3200€ kuussa. Siinä on aika iso ero vuodessa.

Vierailija
11/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pyllynpesuun tarvitsekaan, mutta eskarin opetukseen ja suomalaisen kulttuurin ja tapojen opetukseen kyllä. Ainakin mun lapsilleni haluan, että näitä opettaa akateeminen eikä joku kadulta repäisty Titta.

Vaikka olisi kuinka paljon hyviä tavoitteita ja koulutusta niin näkyykö se käytännössä? Arki on usein yhtä kaaosta. Liian vähän työntekijöitä ja mihinkään ei ole aikaa.

Eiköhän tuon ikäisille vielä pysty opettamaan tapoja ja kulttuuria ihan kuka tahansa aikuinen sen mitä tarvitsee.

Vierailija
12/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lastentarhanopettajat olivat opistotasoisia. Ainoa, joka on vaatinut niiden koulutuksen muuttamisen akateemiseksi, on heidän etujärjestönsä. Syynä tietysti halu saada lisää palkkaa ja ehkä vähän arvostustakin.

Lasten hyvinvoinnilla tällä asialla ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
13/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin ne lapset sitten laitetaan, jos päiväkodit pannaan kiinni kelpoisuuden omaavien hakijoiden puuttuessa? Miten laki mahdollistaa? Onko mitään vaihtoehtoja? Minä olen ensimmäiseltä koulutukseltani lastentarhanopettaja, eikä sillä palkalla Helsingissä elä, jos ei ole rikasta miestä. Mitä se vaka-open palkka mahtaa tällä hetkellä olla, olisiko 2600€. Minä sentään opiskelin lisää, en tee päiväkodissa töitä, ja tienaan 3200€ kuussa. Siinä on aika iso ero vuodessa.

Ei tarvitse olla rikasta miestä. Ihan riittää saman verran tienaava ja voi elää mukavaa elämää.

Vierailija
14/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisittepä minkälaista porukkaa on kouluassa "opettaja"-tittelillä, varsinkin erityispuolella, missä oikeasti tarvittaisiin jo vähän osaamista

Vierailija
15/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tämähän on mahdollista vain siksi, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Päteviä opettajia ei ole saatavilla ja oletan alalta lähtevän enemmän päteviä pois, mitä vuosittain koulutetaan lisää. Osa lopettaa jo kesken koulutuksen, kun on ensimmäiset työharjoittelut käynyt ja alasta saanut realistisemman kuvan.

Tai jos subjektiivisesta varhaiskasvatusoikeudesta luovuttaisiin, eli kaikki virikelapset, (siis lapset, joilla vähintään yksi vanhempi on kotona,) eivät saisikaan enää tulla päiväkotiin, jäisi niin paljon lapsia pois päiväkodeista, että nykyinen pätevien opettajien määrä olisi riittävä. Mutta tätähän ei haluta. Päin vastoin, päiväkoteihin halutaan yhä enemmän lapsia ja yhä nuorempina... Vaikka ei ole päteviä opettajia, ei päteviä hoitajia, eikä saatavilla sijaisia.

Eikä tämä ongelma koske vain Helsinkiä tai pääkaupunkiseutua, vaan sama ongelma on ympäri Suomen enenevissä määrin.

Vierailija
16/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin pitäisi olla epäpäteviä valtion kasvatussuunnitelmasta, sillä suunnitelma ei toimi. Lopputulosta ajatellen...

Vierailija
17/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vakaopettaja?

Vierailija
18/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen sitä mieltä, että kuka tahansa voi hoitaa lapsia, mutta nyt jouluna anoppini juttuja kuunneltuani haluaisin kyllä mielellään koulutettuja ihmisiä lapseni elämään. Anoppini suusta tullutta:

- tytöt ovat hankalampia lapsia kuin pojat

- pojat eivät saa itkeä (eivätkä oikeastaan tytötkään)

- herkkyys on huono piirre ihmisessä

- kunnon mies on pitkä, metsästää ja elättää perheensä

- n-sana

- jos joku harmittaa, niin sitä ei saa näyttää, vaan pitää aina olla iloinen

- hankalista asioista, kuten avioerosta, pitäisi päästä kuukaudessa yli

Vierailija
19/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko varhaiskasvatusta ei edes ollut vielä viime vuosikymmenellä, vaan silloin oli tarhat missä työskenteli lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Aivan hyvin pärjättiin silti, ja juuri tältä ajalta ovat peräisin huipputasoa olleet Pisa-tulokset.

Minun puolestani koko varhaiskasvatuksen saisi lopettaa ja palata vanhaan.

Vierailija
20/77 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko varhaiskasvatusta ei edes ollut vielä viime vuosikymmenellä, vaan silloin oli tarhat missä työskenteli lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Aivan hyvin pärjättiin silti, ja juuri tältä ajalta ovat peräisin huipputasoa olleet Pisa-tulokset.

Minun puolestani koko varhaiskasvatuksen saisi lopettaa ja palata vanhaan.

Ei sinne silti niitä opettajia löydä näillä palkoilla. Porukka karkaa alalta, kun ei ole varaa asua missään järkevästi pk-seudulla.

Olen sitäpaitsi ollut eskarissa sekä lastentarhanopettajana että nyt vakaopena, ihan samaa se työ on edelleen. Ei tämä vakaksi kutsuminen ole sitä miksikään helvetin esikartanoksi muuttanut, ei se ole syy ongelmiin ollenkaan. Tästä työvoimapulasta on varoitettu KAUAN. Mutta ei vaan palkat nouse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi