Helsingissä 40% vakaopettajista on epäpäteviä
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6441871
Miksi laki mahdollistaa tämän, kun samaan aikaan esim. sosiaalityössä tiukennettiin sijaistamisvaihtoehtoja. Nyt sossun sijaisuutta voi tehdä maisterivaiheen opiskelija vain max vuoden. Tämä ajaa pois alalta satoja sossuopiskelijoita. Mutta päiväkodiessa saa pyöriä ilman asianmukaista koulutusta.
Kommentit (77)
Täällähän on jo katkerien hoitajien kokoontuminen alkanut. "Opet pihalle, nih!"
Meillä on lapsi ollut eskariryhmässä, jota veti kaksi nuorta hoitajaa. Eipä ollut kovin kummoinen eskari. 5 -vuotiaasta ylöspäin se pätevä opettaja on kyllä aivan ehdoton vaatimus, siitä ei tule joustaa YHTÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko varhaiskasvatusta ei edes ollut vielä viime vuosikymmenellä, vaan silloin oli tarhat missä työskenteli lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Aivan hyvin pärjättiin silti, ja juuri tältä ajalta ovat peräisin huipputasoa olleet Pisa-tulokset.
Minun puolestani koko varhaiskasvatuksen saisi lopettaa ja palata vanhaan.
Ei sinne silti niitä opettajia löydä näillä palkoilla. Porukka karkaa alalta, kun ei ole varaa asua missään järkevästi pk-seudulla.
Olen sitäpaitsi ollut eskarissa sekä lastentarhanopettajana että nyt vakaopena, ihan samaa se työ on edelleen. Ei tämä vakaksi kutsuminen ole sitä miksikään helvetin esikartanoksi muuttanut, ei se ole syy ongelmiin ollenkaan. Tästä työvoimapulasta on varoitettu KAUAN. Mutta ei vaan palkat nouse.
Palkat ovat kylläkin nousseet aika palj
Höpsis. Kyllä meillä aloittaneet opettajat tietävät aivan hyvin, mistä työ koostuu. Niitä paperinpyörityksiä ei kukaan rakasta. Palkkaus nimenomaan on se, joka on ajanut kollegojani muille aloille pk-seudulla. Itsekin katselen muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko varhaiskasvatusta ei edes ollut vielä viime vuosikymmenellä, vaan silloin oli tarhat missä työskenteli lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Aivan hyvin pärjättiin silti, ja juuri tältä ajalta ovat peräisin huipputasoa olleet Pisa-tulokset.
Minun puolestani koko varhaiskasvatuksen saisi lopettaa ja palata vanhaan.
Ei sinne silti niitä opettajia löydä näillä palkoilla. Porukka karkaa alalta, kun ei ole varaa asua missään järkevästi pk-seudulla.
Olen sitäpaitsi ollut eskarissa sekä lastentarhanopettajana että nyt vakaopena, ihan samaa se työ on edelleen. Ei tämä vakaksi kutsuminen ole sitä miksikään helvetin esikartanoksi muuttanut, ei se ole syy ongelmiin ollenkaan. Tästä työvoimapulasta on varoitettu KAUAN. Mutta ei vaan palkat nouse.
Ohis huutelee: olen myös vakaope ja siirryin juurikin palkan takia eri alalle. Työ itsessään olisi aivan ihanaa, koska vaan olisi tarpeeksi henkilökuntaa. Mutta palkalla ei eronnut yhteishuoltaja kertakaikkiaan elä!!
Ohis huutelee: olen myös vakaope ja siirryin juurikin palkan takia eri alalle. Työ itsessään olisi aivan ihanaa, koska vaan olisi tarpeeksi henkilökuntaa. Mutta palkalla ei eronnut yhteishuoltaja kertakaikkiaan elä!!
Mua on kiinnostanut hakea lastentarhanopettajaksi opiskelemaan, mutta alan palkkaus mietityttää. Kuitenkin korkeakoulutasoinen tutkinto, opintolainaa pitäisi taas nostaa tuhansia lisää ja nettopalkka sitten jotain 2000 ja vähän päälle? Rehellisesti sanottuna huonon palkan takia on jäänyt ajatuksen tasolle hakeminen alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, eikä moni muukaan ymmärrä, miksi pyllynpesijän ja leikittäjän pitäisi olla akateeminen.
Eihän pyllynpesuun tarvitsekaan, mutta eskarin opetukseen ja suomalaisen kulttuurin ja tapojen opetukseen kyllä. Ainakin mun lapsilleni haluan, että näitä opettaa akateeminen eikä joku kadulta repäisty Titta.
Siis vain akateeminen voi opettaa suomalaisia tapoja? Miksi joku akateeminen haluaisi pöiväkotiin töihin??
Ihme että jotkut ovat halunneet. Lähihoitajana saa usein saman palkan ja ainakin kymppitonnin vuorolisiä päälle vuodessa.
Ei lähihoitaja mitään vuorolisiä saa ellei sitten ole muussa kuin päivällä auki olevassa päiväkodissa. Ope saa tietenkin vuorolisän myös, jos on ilta- tai yövuorossa.
Ja vuonna 2030 pitäisi olla joka ryhmässä 2 opea ja yksi hoitaja.
Mistä ne ihmiset saadaan tekemään tätä työtö?
Ratkaisu ei ole lisätä vakaopettajien aloituspaikkoja, koska ne eivät nytkään täyty.
Itse olen päiväkodissa hoitajana, ja kyllä, mietin usein alanvaihtoa... 🙄
Vaka vanha opettaja, päsmäri iänikuinen
Kersan kouli koululaiseks, läksytti pahaisen kakaran
Vesivärit kouraan antoi, puuron etehen ojensi
Kunnes saapui vanhempansa, konttorirotat koloistaan
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat, jotka haluavat lapsilleen akateemisen opettajan opettamaan, eivät taida ymmärtää koko asiaa. Kuvittelevatko, että päiväkoti toimii kuin koulu? Lapset istuvat nätisti kuuntelemassa, kun opettaja opettaa. Oikeasti vakaope on yksi työntekijä muiden joukossa. Kaikki aikuiset hoitavat, pukevat, auttavat, käyttävät vessassa ja pesevät tarvittaessa lasten pyllyt. Ihan sattumanvaraista pukeeko kurahousuja juuri opettaja vai hoitaja. Mitään eroa siinä ei pedagogisesti ole. Ainoa ero on se, että opettaja on välillä pois ryhmästä kirjoittamassa asioita, joita ei siinä arjessa kukaan ehdi lukea. Kyllä koulutus täytyy olla sentään suurimmalla osalla aikuisista. Lastenhoitajalla on se tieto lapsen kehityksestä ja tarpeista, joka kuuluu olla. Koska laki määrää niin myös vakaopen vakanssi on ryhmässä oltava, mutta ei se mikään autuaaksi tekevä asia ole.
Olet ilmeisesti päiväkodissa töissä ja ymmärryksesi oman työkaverisi työstä on täysin olematon. Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat, jotka haluavat lapsilleen akateemisen opettajan opettamaan, eivät taida ymmärtää koko asiaa. Kuvittelevatko, että päiväkoti toimii kuin koulu? Lapset istuvat nätisti kuuntelemassa, kun opettaja opettaa. Oikeasti vakaope on yksi työntekijä muiden joukossa. Kaikki aikuiset hoitavat, pukevat, auttavat, käyttävät vessassa ja pesevät tarvittaessa lasten pyllyt. Ihan sattumanvaraista pukeeko kurahousuja juuri opettaja vai hoitaja. Mitään eroa siinä ei pedagogisesti ole. Ainoa ero on se, että opettaja on välillä pois ryhmästä kirjoittamassa asioita, joita ei siinä arjessa kukaan ehdi lukea. Kyllä koulutus täytyy olla sentään suurimmalla osalla aikuisista. Lastenhoitajalla on se tieto lapsen kehityksestä ja tarpeista, joka kuuluu olla. Koska laki määrää niin myös vakaopen vakanssi on ryhmässä oltava, mutta ei se mikään autuaaksi tekevä asia ole.
Olet ilmeisesti päiväkodissa töissä ja ymmärryksesi oman työkaverisi työstä on täysin olematon. Pelottavaa.
Vakaope laatii vasut ja kymmenet muut suunnitelmat mappiin koska johtaja niin edellyttää. Mutta ei se työ oikeasti vaatisi, että siellä on tällainen paperihenkilö töissä. Lasten hyvinvointi ei yhtään parane niistä papereista.
Vierailija kirjoitti:
Minä, eikä moni muukaan ymmärrä, miksi pyllynpesijän ja leikittäjän pitäisi olla akateeminen.
Minäkin lapseton tajuan että kyse on paljosta muustakin kuin pesuista ja leikeistä.
Ja äsken julkissektorin piti säästää, nyt itketään että päteviä ei tule
koittakaa nyt päättää kumpi on paremi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat, jotka haluavat lapsilleen akateemisen opettajan opettamaan, eivät taida ymmärtää koko asiaa. Kuvittelevatko, että päiväkoti toimii kuin koulu? Lapset istuvat nätisti kuuntelemassa, kun opettaja opettaa. Oikeasti vakaope on yksi työntekijä muiden joukossa. Kaikki aikuiset hoitavat, pukevat, auttavat, käyttävät vessassa ja pesevät tarvittaessa lasten pyllyt. Ihan sattumanvaraista pukeeko kurahousuja juuri opettaja vai hoitaja. Mitään eroa siinä ei pedagogisesti ole. Ainoa ero on se, että opettaja on välillä pois ryhmästä kirjoittamassa asioita, joita ei siinä arjessa kukaan ehdi lukea. Kyllä koulutus täytyy olla sentään suurimmalla osalla aikuisista. Lastenhoitajalla on se tieto lapsen kehityksestä ja tarpeista, joka kuuluu olla. Koska laki määrää niin myös vakaopen vakanssi on ryhmässä oltava, mutta ei se mikään autuaaksi tekevä asia
Laki ei kiellä lastenhoitajaa tekemästä vasuja. Olisi kaikkien etu jakaa tehtäviä. Hirveä homma yhdelle tehdä koko ryhmän vasut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet
Todellakin ymmärrän. Meillä on ryhmässä hyvä henki. Arvostamme toisiamme ja teemme kaikkea tuota minkä sanoin ja paljon muuta. Siellä me häärimme samalla tavalla niin opettaja kuin hoitajatkin. Ei päiväkodeissa mitään opetustuokiota ole vaan kaikki lasten kanssa tehtävä on kasvatusta. Minähän en muuten kertonut olenko opettaja vai hoitaja. :)
"Vierailija kirjoitti:
Niin siis mistä meinaatte saada sitten näitä maagisia halpoja lastenhoitajia? Luuletteko, että tuolla vaan odottaa matalapalkkaisten naisten armeija jossain, että opettajat heitetään ulos? :-D Voi hyvänen aika sentään.
Mielestäni nämä, joiden lapsille käy kuka tahansa hoitajaksi, voisivat saada paikan päiväkodista, jossa on tosiaan ihan keitä tahansa hoitajia. Me muut sitten saataisiin ne opettajalliset paikat meidän lapsillemme.
Ihan kaikkien tutkimusten mukaan nimenomaan pätevä henkilökunta, eli pätevät opettajat ja hoitajat luo sitä laatua lapsille. Minä ainakin haluan lapsilleni tutkittuun tietoon perustuvaa parasta mahdollista laatua."
Ei ole tarpeen tehdä vastakkainasettelua, jossa päiväkodissa on töissä vain joko korkeakoulututkinnon suorittaneita ammattilaisia tai mitä tahansa kadulta haalittua väkeä. Ei tietenkään kukaan halua täysin kouluttamatonta henkilökuntaa omia lapsiaan hoitamaan, mutta ei se varhaiskasvatus nyt mitään rakettitiedettä ole. Lastenhoitajat selviävät varmasti työn pedagogisista vaatimuksista. Minusta on täyspäisten aikuisten ihmisten väheksymistä olettaa, ettei ammatillisen tutkinnon suorittanut ymmärrä riittävästi lapsen tarpeista tai kehityksestä tarjotakseen tälle korkeatasoista varhaiskasvatusta vaan tarvitaan korkeakoulututkinto. Käytännön osaaminen on lasten kanssa toimiessa teoriaosaamista tärkeämpää. Voisi myös ajatella, että vanhemmillakin olisi jokin rooli lastensa kasvattamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lapseton tajuan että kyse on paljosta muustakin kuin pesuista ja leikeistä.
Pesut ja vapaat leikit ovat ne mitä siellä häthätää ehditään tehdä. Siis byrokratian ohella. Mitään superhienoja aktiviteetteja tuon ikäinen ei sen puoleen edes kaipaa, eikä aktiviteettien järjestäminen edellytä sitä, että järjestäjällä on maisterintutkinto.
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne lapset sitten laitetaan, jos päiväkodit pannaan kiinni kelpoisuuden omaavien hakijoiden puuttuessa? Miten laki mahdollistaa? Onko mitään vaihtoehtoja? Minä olen ensimmäiseltä koulutukseltani lastentarhanopettaja, eikä sillä palkalla Helsingissä elä, jos ei ole rikasta miestä. Mitä se vaka-open palkka mahtaa tällä hetkellä olla, olisiko 2600€. Minä sentään opiskelin lisää, en tee päiväkodissa töitä, ja tienaan 3200€ kuussa. Siinä on aika iso ero vuodessa.
Vaka-opettaja (kandi) tienaa kannustinlisien ansiosta enemmän kuin luokanopettaja (maisteri).
Vantaalla vaka-ope saa 3049 euroa palkkaa eli saman kuin aineenopettaja.
Helsingissä 2900 euroa.
Ei ole huono palkka koulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Mua on kiinnostanut hakea lastentarhanopettajaksi opiskelemaan, mutta alan palkkaus mietityttää. Kuitenkin korkeakoulutasoinen tutkinto, opintolainaa pitäisi taas nostaa tuhansia lisää ja nettopalkka sitten jotain 2000 ja vähän päälle? Rehellisesti sanottuna huonon palkan takia on jäänyt ajatuksen tasolle hakeminen alalle.
Vantaalla vaka-ope saa 3049 euroa palkkaa eli saman kuin aineenopettaja. Helsingissä 2900 euroa, jossa ei ole tuota kannustinlisää siis.
Niin siis mistä meinaatte saada sitten näitä maagisia halpoja lastenhoitajia? Luuletteko, että tuolla vaan odottaa matalapalkkaisten naisten armeija jossain, että opettajat heitetään ulos? :-D Voi hyvänen aika sentään.
Mielestäni nämä, joiden lapsille käy kuka tahansa hoitajaksi, voisivat saada paikan päiväkodista, jossa on tosiaan ihan keitä tahansa hoitajia. Me muut sitten saataisiin ne opettajalliset paikat meidän lapsillemme.
Ihan kaikkien tutkimusten mukaan nimenomaan pätevä henkilökunta, eli pätevät opettajat ja hoitajat luo sitä laatua lapsille. Minä ainakin haluan lapsilleni tutkittuun tietoon perustuvaa parasta mahdollista laatua.