Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oikein on romanttiset tunteet? Selittäkää vanhalle kävylle

Vierailija
28.12.2023 |

Olen jo vanha käpy ja monenlaista ehtinyt elämässä näkemään ja kokemaan. Silti en ymmärrä tätä. Jos on ns. himoa toista kohtaan eli toinen kiinnostaa sänkymielessä ja lisäksi välittää toisesta aidosti ja paljon ihmisenä, niin eikö nuo yhdessä tarkoita romanttisia tunteita, rakastumista? Vai mitä kummaa tuosta erilaista ne romanttiset tunteet oikein on?

Tämä kysymys heräsi tämän Maikkarin jutun vuoksi: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensitreffit-riia-kertoo-tienneensa-…

Tuossa artikkelissa henkilö kertoo, että peiton alla oli jo heti aluksi intoa ja vipinää molemmin puolin ja molemmat välittivät toisistaan todella paljon. Mutta että hänellä ei syttynyt romanttisia tunteita ja hän tiesi ettei niitä voisi koskaan tätä toista kohtaan syttyä. Mitä siis ne romanttiset tunteet sitten oikein ovat jos ei kerran yhdistelmää toisen haluamisesta sängyssä ja aidosta välittämisestä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kerran tuntenut fyysistä vetovoimaa ja ihastumistakin erästä miestä kohtaan, mutta samalla koko ajan tiennyt, että olen aiemmin tuntenut paljon voimakkaampaa ihastumista ja vetovoimaa erästä toista miestä kohtaan (jonka kanssa parisuhde lopulta päättyi, koska toinen halusi lapsia ja tounen ei). Ja siksi lopetin tuon alkavan seurustelun vaikka oli ihastumistakin minun puolelta, kun tiesin, että aiemmin olen kokenut niin paljon voimakkaampia tunteita, että nämä tunteet vain ei tule riittämään mihinkään pysyvään suhteeseen. Mutta en kyllä silti väittäisi, että romanttisia tunteita ei ollut. Niitä vain ei ollut yhtä paljon kuin mitä olen joskus aiemmin jotain toista kohtaan kokenut. 

Vierailija
42/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä kun tuntee, että ei halua olla erossa toisesta, ei halua elää ilman toista, ilahtuu joka kertaa kun tapaa, odottaa innoissaan näkemistä ja aikaa yhdessä ja kun on toisen kainalossa, niin on olo kuin olisi tullut vihdoin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä ja kaveruutta/henkistä yhteyttä voi olla jonkun kanssa, joka vain sattuu olemaan paikalla. Sitten ei ole paikalla, ja tunne lakkaa. Romanttiset tunteet saa ikävöimään. 

Kun treffailin, oli useampikin lyhyttä juttua, joissa oli fyysistä kipinää ja kivaa hyvää keskustelua. Helppo olla yhdessä, helppo olla erossa. Sitten tapasin puolisoni. Heti parien treffien jälkeen huomasi eron, nimenomaan romanttisissa tunteissa, sillä kaipasin häntä kun ei oltu yhdessä. 

Etenkin etäsuhde katkeaa hyvin nopeasti jos romanttisia tunteita ei ole, sillä poissaollessaan toinen on tavallaan yhdentekevä ja vaihdettavissa johonkuhun toiseen lähempänä olevaan. 

Vierailija
44/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos fyysistä vetovoimaa on ja myös aitoa siitä toisesta ihmisestä välittämistä on, niin miten muka voi olla varma että romanttisia tunteita tätä henkilöä kohtaan ei koskaan voisi syttyä?

Vierailija
45/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos fyysistä vetovoimaa on ja myös aitoa siitä toisesta ihmisestä välittämistä on, niin miten muka voi olla varma että romanttisia tunteita tätä henkilöä kohtaan ei koskaan voisi syttyä?

Ei ne vaan syty jos ei, kyllä sen tietää. Ihminen ei silloin ole itselle sillä tavalla Erityinen. 

Vierailija
46/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Jos fyysistä vetovoimaakaan ei olisi niin sitten ymmärtäisin. Se olisi ihan kaveruutta sitten vain.

Vierailija
47/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanttisia tunteita voisi kuvailla sellaisiksi, että se toinen ihminen tuntuu vähän elämää suuremmalta hahmolta. Sitä katsoo niin utuisesti, ettei sitä hahmota tavalliseksi kaurapuuron syöjäksi ollenkaan kun se on niin ihan kaikin puolin.

Vierailija
48/56 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanttisia tunteita voisi kuvailla sellaisiksi, että se toinen ihminen tuntuu vähän elämää suuremmalta hahmolta. Sitä katsoo niin utuisesti, ettei sitä hahmota tavalliseksi kaurapuuron syöjäksi ollenkaan kun se on niin ihan kaikin puolin.

Ei romanttiset tunteet tarkoita sitä että tuntuu kuin täysillä iskevä elämän suurin rakkaus. Romanttiset tunteet tarkoittaa ihan ihastumistakin vain.

Vierailija
49/56 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotiikka ja romantiikka voivat olla eri asioita. Ehkä joku yhdistää niitä lähelle toisiaan. Romantiikka voi olla kauneutta, korkeaa värähtelyä, rakkautta, pitämistä, auringonlasku, kaunis maalaus, tähtiä taivaalla, aaltoja, kesätuuli turvallisella rannalla jossa mikään ei hyökkää, toisen arvostusta, vaikka ehkä osa liittää siihen fyysisen läheisyyden vaikka halauksen tai muutakin. Se on kahden kauppa. Toivottavasti ei kolmannen korvapuusti.

Vierailija
50/56 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä on selittää. Ehkä jotain sellaista, että toinen on kaikista muista poiketen hyvin mieleinen, jonka kanssa haluaa viettää paljon aikaa. Ihastus käyttäytyy "juuri oikein", ei siis mokaa koskaan (ihastuneen omasta mielestä), eli siis puhu tökerösti, käyttäydy tunkeilevasti tai yhtään pakottavasti, vaadi tai komentele tms. ja on juuri sellainen "kuin olen aina toivonut". Vähän sellainen "Siinä se nyt on" -tunne. Selvennykseksi, näillä tunteilla ei ole mitään tekemistä rahan, autojen, palatsien tai työn tai aseman kanssa.

Romanttiset tunteet eivät ole pilvilinnoja, vaan sielujen sympatiaa, mikä on monille naisille se tärkeä juttu. Tunne siitä, että tämän kanssa pärjää eikä koskaan tarvitse pelätä tätä henkilöä. Aavistus siitä, että juttu etenee eikä jää polkemaan paikalleen. Jonkunlainen varmuus ja rehellisyys. Ja luottamus syntyy aika pian. Ja nämä kaikki eli se romanttinen tunne varmistaa ja mahdollistaa useille naisille sen, että on mahdollista päätyä eli uskaltaa parisuhteeseen ja elää yhdessä vaikka vuosikymmeniä. Koska jos tätä ei olisi, ei muodostuisi niin kiinteää ja lämmintä suhdetta, jossa halutaan perustaa myös perhe eli saada lapsia.

Vierailija
51/56 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kuvaa ystäväseksisuhdetta tai jopa kaveriseksisuhdetta. Käyttää ilmaisuja "tuntee himoa" ja ihan "välittää ihmisenä".

Romanttisten tunteiden kohdetta ei tulisi mieleenkään kuvata noin tai nimittää edes ajatuksissaan ystäväksi. Hän on aina ja ikuisesti rakastettu, rakas.

Romantiikka ei välttämättä tarvitse kukkia, lahjoja, illallisia jne., koska kaikki on korvien välissä. Miten se taas olikaan "Vaikka minä puhuisin enkelten kielellä, mutta minulla ei olisi rakkautta...". Romantiikka tarvitsee huomioimista eli toisen huomionottamista, yhdenvertaisuutta, älykkyyttä, luontevuutta ja luonnollisuutta.

Vierailija
52/56 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn hahmottamaan, mitä tunnetta tuossa tarkoitetaan, mutta tunteita on hirveän vaikea selittää ihmiselle jonka tunneskaalaan ne eivät kuulu. Itse kuitenkin ymmärrän mitä tuossa tarkoitetaan. Pelkkä seksuaalinen vetovoima ja kaverivälittäminen = friend with benefits, ei puoliso.

Vierailija
53/56 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/56 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROMANTTINEN TUNTEMUS ON SELLAINEN ETTÄ HALUAA OLLA MAHDOLLISIMMAN HYVÄ SILLE, JOTA MYÖS HALUAA. ESIMERKIKSI MINÄ OSAAN V!TTUILLA VIILTÄVÄSTI JA OLEN SAANUT SIITÄ PALAUTETTA (ETTÄ V!TTUILEN HYVIN), MUTTA EN HYÖDYNNÄ TAITOANI MIEKKOSEEN, JOTA RAKASTAN, KOSKA EN HALUA OLLA HÄNELLE ILKEÄ.

Vierailija
55/56 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä että välittää, mutta ei niin kuin tavallisesti välitetään rakkaista ihmisistä, vaan paljon enemmän.

Vierailija
56/56 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se henkilö ei ole minun tyyppiäni, ts. ollaan liian erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan