Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Pitääkö parisuhteessa suostua seksiin

Vierailija
28.12.2023 |

vaikka ei itse haluaisi? Tutkija tyrmää monen ammattilaisen neuvot. Seksiin myöntyminen ilman omaa halua jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Tutkijan mukaan Me too -keskustelu parisuhteiden sisällä on vielä käymättä.

https://yle.fi/a/74-20065854

Kommentit (364)

Vierailija
141/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku auttaa minua, ja kirjoittaa viestin miesystävälleni joka ei halua harrastaa seksiä kanssani? Voisin sitten näyttää sen hänelle todistaakseni että hänen on pakko, ja vaikka hakea lääkkeet, mihin ei ole suostunut kun olen yrittänyt puhua.

Tai siis, se seksi on jo puolitoista vuotta ollut sitä että minä hoitelen häntä käsin, suulla jne kunnes lerpahtaa yleensä, ja jään itse ilman.

Siis mitä juuri luin? Mies ei halua seksiä eikä tyydyttää sinua ollenkaan, edes suuseksillä, mutta hänelle on ok että sinä teet saman hänelle? Mikäs logiikka tässä on?

Vierailija
142/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kovin moni ei jaksa tehdä jatkuvasti asioita, joista ei itse saa mitään irti, vaikka se toiselle mielihyvää tuottaisi."

Pointti onkin juuri se että aidossa rakkaudessa voi saada itsekin irti iloa siitä että tuottaa toiselle iloa.

Mun mielestä tuon asteinen epäitsekkyys ei ole realistista. Toisinaan kyllä, mutta jatkuvasti ei todellakaan.

Minusta sitä esiintyy kyllä ihan jatkuvasti vaikkapa omien lasten suhteen. Niidenkin eteen tehdään valtavasti asioita joita ei oikein aina jaksaisi tai haluaisi mutta tekee koska niin rakastaa. Ja siitä saa lopulta tosi paljon itsekin.

Jos sille omalle kumppanille antaa edes muutaman prosentin siitä pyyteettömästä rakkaudesta kuin lapsille niin pääsee jo tosi pitkälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä tekemistä meetoolla on parisuhde asiassa? mihin on meetoo johtanut? korjausliike oli niin voimakas, että nyt usassa tulee ikisinkkuja oikein urakalla. miehet eivät enää uskalla puhua naisille edes työmaalla. tämä johti naisten eristyneisyyteen ja yksinäisyyteen. sitäkö tässä tavoitellaan? ydinperheiden rikkomista? tietenkään ei ole kenenkään pakko tehdä yhtään mitään. mutta ei sitten valiteta siitä, mihin se väistämättä johtaa.

Naiset eivät ole yksinäisiä. Miehet ovat.

Kyllä ovat naisetkin vaikka miehet ovat enemmän tilastojen valossa. Tiktokitkin jne oikein pursuavat videoita missä naiset itkevät ettei kukaan vie heitä treffeille tai miksei miehet tee aloitteita ja valittavat yksinäisyyttään yms.

Vierailija
144/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä tekemistä meetoolla on parisuhde asiassa? mihin on meetoo johtanut? korjausliike oli niin voimakas, että nyt usassa tulee ikisinkkuja oikein urakalla. miehet eivät enää uskalla puhua naisille edes työmaalla. tämä johti naisten eristyneisyyteen ja yksinäisyyteen. sitäkö tässä tavoitellaan? ydinperheiden rikkomista? tietenkään ei ole kenenkään pakko tehdä yhtään mitään. mutta ei sitten valiteta siitä, mihin se väistämättä johtaa.

Kyllä ovat naisetkin vaikka miehet ovat enemmän tilastojen valossa. Tiktokitkin jne oikein pursuavat videoita missä naiset itkevät ettei kukaan vie heitä treffeille tai miksei miehet tee aloitteita ja valittavat yksinäisyyttään yms.

Valittavat kun kukaan mies ei avaa lompakkoaan naisen käyttöön.

Vierailija
145/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kovin moni ei jaksa tehdä jatkuvasti asioita, joista ei itse saa mitään irti, vaikka se toiselle mielihyvää tuottaisi."

Pointti onkin juuri se että aidossa rakkaudessa voi saada itsekin irti iloa siitä että tuottaa toiselle iloa.

Toki, mutta aidossa rakkaudessa se on molemminpuoleista. Ei voi keskittyä vain vastaanottamaan iloa, pitää myös antaa iloa.

Mitään muuta en ole koskaan sanonutkaan. On ihan selvää että aidossa rakkaudessa sitä haluaa ilolla antaa koska myös itse saa niin paljon toiselta.

Mutta sen ei tarvitse mennä niin että saa takaisin juuri samaa asiaa kuin antaa. Sitä voi antaa toiselle seksuaalista nautintoa ja saada takaisin jotain joka on itselle se tärkein asia jota haluaa ja tarvitsee.

Vierailija
146/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiktok ei ole oikeaa elämää. Niitä videoita tehdään siksi, että se saisi huomiota tykkäyksien ja kommenttien muodossa. 

Vierailija
147/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun aamulla. Kommenteissa (vai oliko jutun lainauksissa) oli taas se tuttu "tottakai suostun, ei se ole minulta pois". Ihmiset jotka näin sanovat, eivät ilmeisesti koskaan ole todella harrastaneet seksiä vasten omaa haluaan.

Vierailija
148/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun johtopäätäs: ihan hirveissä suhteissa ihmiset kyllä suostuvat elämään! "Minä en ainakaan kun sekin aina" ja miljoona muuta valitusta, mutta erota ei voi, koska? Ja sitten morkataan ihmisiä, jotka oikeasti tykkää kumppaneistaan niin paljon, että mielellään yrittävät vaikka ei olisikaan niin innokas olo. Jotta kumppanilla olisi hyvä ja rakastettu olo.

Koska tärkeintä tietysti on, ettei kumppani ainakaan saa yhtään enemmän kuin itse. 

Vierailija
149/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuon asteinen epäitsekkyys ei ole realistista. Toisinaan kyllä, mutta jatkuvasti ei todellakaan.

Minusta sitä esiintyy kyllä ihan jatkuvasti vaikkapa omien lasten suhteen. Niidenkin eteen tehdään valtavasti asioita joita ei oikein aina jaksaisi tai haluaisi mutta tekee koska niin rakastaa. Ja siitä saa lopulta tosi paljon itsekin.

Jos sille omalle kumppanille antaa edes muutaman prosentin siitä pyyteettömästä rakkaudesta kuin lapsille niin pääsee jo tosi pitkälle. 

Lapsi ja aikuinen ovat eri asioita. Pyyteettömän altruismin odottaminen parisuhteessa on ihan puhdasta kumppanin hyväksikäyttöä.

Vierailija
150/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhemmuuteen rouvasta on tullut passiivinen seksin suhteen

siksi minulla on toinen nainen jonka kanssa harrastan seksiä

Se toinen on iloinen ollessaan "herrasmiehen" harrastusväline? Tosiasiahan on että suurimman osan suomalaismiehistä voi korvata dildolla.

Höpöhöpö. Miestä ei voi korvata dildolla mutta naisen voi kyllä korvata seksinukella. Miehelle seksi on paljon suurempi osa parisuhdetta kuin naiselle. Keskimääräisesti siis näin on. Varmasti on olemassa jotain nymfomaani naisia mutta miksi nämä naiset sitten olisivat sitten edes parisuhteessa koska naisena on erittäin helppo saada pelkkää seksiä.

Taas joku aikamiespoika joka ei ole ollut naisen kanssa kertaakaan ja ammentaa tietonsa jostain 50-luvun miestenoppaista jolloin naisten seksuaalisuus oli vielä tabu. 

Vierailija
151/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myöntynyt seksiin useita kertoja, enkä koskaan ole kokenut, että minut olisi raiskattu noissa tilanteissa. Yleensä myöntyminen seksiin johtaa siihen, että alankin sitten olla aktiivisemmin mukana kuin sen alkaessa enkä ole koskaan katunut myöntymistäni. Samasta syystä aion jatkossakin myöntyä niinä hetkinä, jos kumppani haluaa ja minua ei huvittaisi.

Olet onnekas, jos olet aina sen verran valmiina seksiin. Kaikki eivät ole. Jos suostuu ja makaa silmät lasittuneina kattoon tuijottaen, on harva kumppani tilanteessa kovin iloinen. Siksi pitää teeskennellä hymyä, edes välillä. Ja sitten pitää ehkä vielä teeskennellä että nauttii. Ehkä kuiskia kauniita sanoja kumppanin korvaan. Vaikka oikeasti tekisi mieli kirkua. Seksin ajaksi mieli menee pimeään, tuuliseen vankiselliin odottamaan, ja etäännyttää itsensä siitä, että omaa vartaloa raiskataan.

Vierailija
152/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi ja aikuinen ovat eri asioita. Pyyteettömän altruismin odottaminen parisuhteessa on ihan puhdasta kumppanin hyväksikäyttöä."

Rakkaus on aina rakkautta kohdistui se sitten lapseen tai aikuiseen. Ero on vain siinä että olemme tottuneet siihen ajatukseen että lapsiin kohdistuvan rakkauden pitää olla pyyteetöntä. Mutta nykyaika on enemmän ja enemmän liukunut siihen suuntaan että aikuisten välisen rakkauden ei enää tarvitsisi olla ollenkaan pyyteetöntä. Mutta onko se tehnyt parisuhteita jotenkin onnellisemmiksi? Tuskinpa vaan päinvastoin.

Enkä tietenkään sano että parisuhteessa kaiken pitäisi mennä pyyteettömästi. Mutta sitä tarvitaan kuitenkin jonkin verran tai muuten kyse ei oikeastaan ole rakkaudestavaan vain hyötymissuhteesta. 

Vierailija
153/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myöntynyt seksiin useita kertoja, enkä koskaan ole kokenut, että minut olisi raiskattu noissa tilanteissa. Yleensä myöntyminen seksiin johtaa siihen, että alankin sitten olla aktiivisemmin mukana kuin sen alkaessa enkä ole koskaan katunut myöntymistäni. Samasta syystä aion jatkossakin myöntyä niinä hetkinä, jos kumppani haluaa ja minua ei huvittaisi.

Olet onnekas, jos olet aina sen verran valmiina seksiin. Kaikki eivät ole. Jos suostuu ja makaa silmät lasittuneina kattoon tuijottaen, on harva kumppani tilanteessa kovin iloinen. Siksi pitää teeskennellä hymyä, edes välillä. Ja sitten pitää ehkä vielä teeskennellä että nauttii. Ehkä kuiskia kauniita sanoja kumppanin korvaan. Vaikka oikeasti tekisi mieli kirkua. Seksin ajaksi mieli menee pimeään, tuuliseen vankiselliin odottamaan, ja etäännyttää itsensä siitä, että omaa vartaloa raiskataan.

Ympärileikattuun naiseen sattuu koko yhdynnän ajan ja silti nainen haluaa tehdä kaikkensa rakjautensa osoituksena. Afrikkalainen nainen kuivaa paikkojaan pyyhkeellä ennen yhdyntää jos kostuu liikaa että miehellä on nautinnollisempaa. Suominainen ei tee mitään miehensä eteen vaan on ainoastaan lomoakolla.

Vierailija
154/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi teet noin??????? Olisiko jossain jotain muutettavaa?? 

Vierailija
155/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen logiikkaa, toinen puhuu useista kerroista, ja käännät sen muotoon aina. 

Ei kai kukaan aina ole valmis, mutta mukavasti logiikkasi toimii. Ei ihme, että palsta täynnä vanhoja piikoja itkemässä yksin.

Vierailija
156/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun aamulla. Kommenteissa (vai oliko jutun lainauksissa) oli taas se tuttu "tottakai suostun, ei se ole minulta pois". Ihmiset jotka näin sanovat, eivät ilmeisesti koskaan ole todella harrastaneet seksiä vasten omaa haluaan.

Tämä asiahan sekä käsitetään että koetaan eri tavoin. Osalle "vastoin omaa tahtoaan" voi olla vain sitä että ei juuri silloin tee kauheasti itsellä mieli. Toiselle se on sitä että se toisen kosketuskin tuntuu vastenmieliseltä.

Ja koska kokemus on niin erilainen niin ihmisten on hankala tajuta toisiaan vaan mieluiten ymmärretään väärin.

Vierailija
157/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko jokainen pariskunta laatia listan asioista mitkä heidän mielestään kuuluu parisuhteeseen ja sitten tehdä niitä asioita tasapuolisesti toista huomioon ottaen? Joskus siis myös toisen mieliksi kunhan saa itsekin kumppanilta sitten myöhemmin niitä omia tarpeita huomioiduiksi.

Vierailija
158/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi ja aikuinen ovat eri asioita. Pyyteettömän altruismin odottaminen parisuhteessa on ihan puhdasta kumppanin hyväksikäyttöä."

Rakkaus on aina rakkautta kohdistui se sitten lapseen tai aikuiseen. Ero on vain siinä että olemme tottuneet siihen ajatukseen että lapsiin kohdistuvan rakkauden pitää olla pyyteetöntä. Mutta nykyaika on enemmän ja enemmän liukunut siihen suuntaan että aikuisten välisen rakkauden ei enää tarvitsisi olla ollenkaan pyyteetöntä. Mutta onko se tehnyt parisuhteita jotenkin onnellisemmiksi? Tuskinpa vaan päinvastoin.

Enkä tietenkään sano että parisuhteessa kaiken pitäisi mennä pyyteettömästi. Mutta sitä tarvitaan kuitenkin jonkin verran tai muuten kyse ei oikeastaan ole rakkaudestavaan vain hyötymissuhteesta. 

Onko siis parisuhteessa henkilön kanssa, joka ei rakasta takaisin, jos se pyyteetön huomioiminen on aina yksipuolista? Ja onko huomioiminen enää pyyteetöntä, jos toinen antaa samalla mitalla takaisin? Mikä on pyyteettömyyden rooli suhteessa, jonka kuuluisi olla tasavertainen ja vuorovaikutteinen?

Vierailija
159/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ihnisen ei ole pakko suostua seksiin toisen kanssa. Vastentahtoinen seksi on todella vahingoittavaa. Joka toisin ajattelee, voi mennä jonnekin klubiin peppureikä rasvattuna pyllistelemään jotta kanssaihmiset saisivat tarpeensa tyydytettyä. 

Vierailija
160/364 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asiahan sekä käsitetään että koetaan eri tavoin. Osalle "vastoin omaa tahtoaan" voi olla vain sitä että ei juuri silloin tee kauheasti itsellä mieli. Toiselle se on sitä että se toisen kosketuskin tuntuu vastenmieliseltä.

Ja koska kokemus on niin erilainen niin ihmisten on hankala tajuta toisiaan vaan mieluiten ymmärretään väärin.

Mikä saa ihmisen pysymään suhteessa jossa toisen kosketuskin tuntuu vastenmieliseltä?