YLE: Pitääkö parisuhteessa suostua seksiin
vaikka ei itse haluaisi? Tutkija tyrmää monen ammattilaisen neuvot. Seksiin myöntyminen ilman omaa halua jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Tutkijan mukaan Me too -keskustelu parisuhteiden sisällä on vielä käymättä.
Kommentit (364)
Kokeiltu on useamman vuoden. Ilman säännöllistä seksiä mies mökötti ja halusin välttää sen. Lopulta erosin, koska en halunnut enää mitään läheisyyttä. Teen edelleenkin töitå oman seksuaalisuuteni eteen, sillä se kyllä vioittui suhteessa.
Pitääkö parisuhteessa suostua laittamaan ruokaa yhdessä, jos se kuuluu toisen mielestä oleellisena osana parisuhteeseen, mutta toisen ei tee mieli?
Pitääkö parisuhteessa suostua viettämään joulu yhdessä, jos se kuuluu toisen mielestä oleellisena osana parisuhteeseen, mutta toinen ei halua viettää sitä ollenkaan?
Mitä jos toinen kieltäytyy jatkuvasti niistä asioista, jotka ovat toiselle parisuhteessa tärkeitä? Niin on nimittäin todella monessa parisuhteessa tälläkin hetkellä, ja kyse ei ole seksistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse suostua jos ei halua. Se iso kysymys onkin sitten että miksi ei halua? Millainen on sellaisen ihmisen käsitys seksistä ja parisuhteesta joka ei ollenkaan näe mukavana asiana nautinnon tuottamista omalle rakkaalle kumppanilleen?
Monestihan noissa on takana lopulta se että ihminen katsoo parisuhdetta vain sen kautta mitä siitä itse saa. Jos ei itse juuri nyt halua seksiä niin sitä nautintoa ei missään muodossa tarvitse myöskään sille toiselle antaa.
Ei kai tässä noin mustavalkoisesti puhuttu että aina tai ei sitten ollenkaan? Lähinnä puhuttiin siitä että ihmisten libidot ja seksimieltymykset eivät aina kohtaa ja kuinka paljon kuuluu tehdä kompromissejä ja myönnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ei tarvitse suostua vasten tahtoaan, seksi ei ole mitenkään erillinen muista asioista. Ei tarvitse suostua tiskaamaan jos ei haluta tiskata, tai hankkimaan synttärilahjaa, pussailemaan, halailemaan, menemään töihin, olemaan selvinpäin, olla pelaamatta videopelejä, makaamaan sohvalla 24/7, menemään mummolaan, neuvolaan, kuskaamaan lapsia harrastuksiin, tekemään ruokaa jne jne. Itsellä ainakin jos nainen alkaisi epähaluamaan seksiä niin minua alkaisi epähaluttamaan kaikki muut asiat mitä normaalisti tehdään parisuhteessa. Reilu peli.
Kotityöt ja omien lasten hoito eivät ole parisuhteeseen liittyviä asioita.
On. Ainakin kotityöt.
No, muistathan sitten, että jos imuroit huolimattomasti tai ostat mirjajukalle epäkäytännölliset talvihaalarit, seksiä ei ole kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse suostua jos ei halua. Se iso kysymys onkin sitten että miksi ei halua? Millainen on sellaisen ihmisen käsitys seksistä ja parisuhteesta joka ei ollenkaan näe mukavana asiana nautinnon tuottamista omalle rakkaalle kumppanilleen?
Monestihan noissa on takana lopulta se että ihminen katsoo parisuhdetta vain sen kautta mitä siitä itse saa. Jos ei itse juuri nyt halua seksiä niin sitä nautintoa ei missään muodossa tarvitse myöskään sille toiselle antaa.
Varmaan liittyy ihan siihen, ettei toinen osapuoli ole panostanut seksistä kieltäytyvän nautintoon. Miksi kukaan suuresta nautinnosta kieltäytyisikään?
"Suostuu, jos kokee, että se tuottaa itselle ja/tai toiselle mielihyvää ja tekee sen vapaaehtoisesti. "
Kyllä. Se ratkaiseva kysymyshän on se miksi osa ihmisistä nauttii itsekin siitä että ilahduttaa kumppaniaan ja osa tuntee sen vain välttämättömänä pahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan liittyy ihan siihen, ettei toinen osapuoli ole panostanut seksistä kieltäytyvän nautintoon. Miksi kukaan suuresta nautinnosta kieltäytyisikään?
Se ei ollut se kysymys vaan se miksi ei voisi pitää mukavana myös sitä että tuottaa vain sille toiselle nautintoa? Eli siis sama kuin moni kokee parisuhteessa itsellekin mukavana asiana sitä jos ilahduttaa sitä itselle rakasta ihmistä pyytettöömästi ilman vaatimusta vastapalveluksesta.
Rakkaushan on lopulta juuri sitä että ei ajattele vain sitä mitä saa vaan mitä voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
"Suostuu, jos kokee, että se tuottaa itselle ja/tai toiselle mielihyvää ja tekee sen vapaaehtoisesti. "
Kyllä. Se ratkaiseva kysymyshän on se miksi osa ihmisistä nauttii itsekin siitä että ilahduttaa kumppaniaan ja osa tuntee sen vain välttämättömänä pahana.
Se seksiä vaativa on yleensä ollut se osapuoli, joka seksissä on jättänyt toisen osapuolen "ilahduttamisen" väliin ja keskittynyt vain omaan nautintoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se seksiä vaativa on yleensä ollut se osapuoli, joka seksissä on jättänyt toisen osapuolen "ilahduttamisen" väliin ja keskittynyt vain omaan nautintoonsa.
Kovia yleistyksiä taas. Miten olisi että välillä ihmisillä on vain luonnostaan erivahvuiset seksuaalivietit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut miehelle että jos seksitön liitto ei riitä niin en todellakaan pidättele häntä. Tuossa se kuitenkin edelleen on, 10 v mennyt. Ei se seksi hänellekään niin tärkeää sitten ollut.
"On saattanut ollakin. On vain jo niin tottunut tuohon että ei enää itsekään oikein tiedä mitä haluaa tai tarvitsee. Joku osa sisältä kuollut. Kuten vaikka usko siihen että ihminen jonka ajatteli rakastavan häntä olisi halunnut myös hänelle hyvää."
Pitääkö minun saada jalkahierontaa säännöllisesti jos pidän siitä enemmän kuin seksistä? Eikö mies rakasta jos en saa hierontaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut se kysymys vaan se miksi ei voisi pitää mukavana myös sitä että tuottaa vain sille toiselle nautintoa? Eli siis sama kuin moni kokee parisuhteessa itsellekin mukavana asiana sitä
Niin, miksi se seksiä parisuhteessa haluava ei ole tuottanut kumppanilleen sängyssä nautintoa, sillä siten saisi sen kumppanin haluamaan seksiä usein? Miksi hän keskityy vain omaan nautintoon, kun toiselle nautintoa tuottamalla ongelma ratkeaisi molempia tyydyttävällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita välttämättä, että toinen ei halua ollenkaan. Kyseessä on vaan erilainen tarve. Toiselle riittää esim. kerran viikossa ja toinen haluaa neljä kertaa. Pitäisikö tämän vähemmän haluavan suostua sitten puolison mieliksi kolme ylimääräistä kertaa säännöllisesti vuodesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin yksioikoista ole. Suurimmassa osassa tapauksissa kyse on kuitenkin eriparisista haluista eikä vain siitä että nautinto olisi aina yksipuolista. Ei jokainen ihminen halua seksiä edes viikottain vaikka se seksi olisi miten nautinnollista tahansa.
Kyse voi siis olla vain siitä kyetäänkö tekemään kompromissi erilaisissa haluissa niin että se halukkaampi voisi saada välillä halunsa tyydytettyä myös silloin kun toisella ei tee niin mieli. Vai mennääkö aina vain sen haluttomamman tahtiin.
Jos ei halua ei tarvi. Kannattaa kuitenkin ymmärtää, mihin tuollainen valinta PARIsuhteessa todennäköisesti johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia yleistyksiä taas. Miten olisi että välillä ihmisillä on vain luonnostaan erivahvuiset seksuaalivietit?
Ja se vietti saattaa vahvalibidoisellakin romahtaa, jos seksistä saa vain kipeytyneen alapään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut miehelle että jos seksitön liitto ei riitä niin en todellakaan pidättele häntä. Tuossa se kuitenkin edelleen on, 10 v mennyt. Ei se seksi hänellekään niin tärkeää sitten ollut.
Joskus on parempi, kun ei tiedä kaikkea puolison tekemisistä ;)
Minun ei aina tee mieli seksiä eikä miehellä tee aina mieli seksiä. Silti me annetaan seksiä molemmille, vaikka aina ei tee mieli samaan aikaan. Silti kumpikaan ei kadu ja syttyy siihen, kun se alkaa. Tollaset asiat kantaa pitkälle oikeasti eikä tule sitten myöskään niitä turhia raivareita mistäään. Rakastetaan toisiamme kuitenkin, niin itse emme näe ongelmia antaa mielihyvää toiselle. Aina ei tarvitse suostua kummankaa silti eikä siitä tarvitse loukkaantua, jos siinä on jo puoliunessa.
Jos ajattelen, että mieheni kieltäytyisi aina kun ehdotan ja tulisin todella torjutuksi joka kerta, niin en minä sitä katsoisi ja hakisin muualta tai eroaisin. Uskon, että jos itse tekisin samoin hänelle, että torjuisin hänet aina, niin hän ei enää lähestyisi minua ja hakisi varmaan muualta sen nautinnon.
Kannattaa ennen ekaa seksuaalista kanssakäymistä lukea asiantutijoiden mielipiteet ja varsinkin tutkijoiden.
Suosittelen myös parisuhdeneuvojalla käyntiä ja kirjallista sopimista, ettei tule 10v jälkeenpäin raiskaussyytettä seiskan sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On saattanut ollakin. On vain jo niin tottunut tuohon että ei enää itsekään oikein tiedä mitä haluaa tai tarvitsee. Joku osa sisältä kuollut. Kuten vaikka usko siihen että ihminen jonka ajatteli rakastavan häntä olisi halunnut myös hänelle hyvää."
Pitääkö minun saada jalkahierontaa säännöllisesti jos pidän siitä enemmän kuin seksistä? Eikö mies rakasta jos en saa hierontaa?
No jos mies ei koskaan suostu antamaan jalkahierontaa vaikka tietää sinun sitä rakastavan niin kyllä, mies tuskin rakastaa kovin paljon jos siihen ei koskaan kykene.
Hyvin sanottu, tosin tällä palstalla helmiä sioille :D