Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkkyä! "Suomalaisten jalka kasvaa - naisten kengänkoko hätyyttelee jo miesten kokoja"

Vierailija
27.12.2023 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Numero 43 ei ole enää naisillakaan harvinaisuus."

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää.

Muutos näkyy etenkin nuorimpien ikäluokkien kohdalla."

"Myyntikauteen 2019-2020 verrattuna myyntikaudella 2022-2023 naisten kengissä koon 41 prosenttiosuus myydyistä kappaleista on kasvanut reilun yhden prosenttiyksikön. Koon 38 osuus taas on vähentynyt suurin piirtein saman verran."

😱!

Siis tätähän minä olen koko ajan yrittänyt tällä palstalla sanoa, kuinka nykyään niin järkyn monet naiset ovat niin järkyn pitkiä ja järkyn isojalkaisia, että hätyyttelevät jopa miehen mittoja, mutta onko minua uskottu? Ei ole. Uskotaanko nyt?

Reilusti nelosella kengänkoko on miehen koko. Se ei missään tapauksessa, missään tapauksessa, ole naisen koko.

Miten nykyään niin järkyn moni nainen voi olla niin järkyn isojalkainen? Järkkyä! 😱

Kommentit (257)

Vierailija
41/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin järkyttynyt siitä, miten niin moni tämän palstan kirjoittajista on kolmevuotiaan tasolla. On se järkyttävän järkyn järkkyä. Mutta ehkä ap on syvästi järkyttynyt, kun naisten kengännumero alkaa olla korkeampi kuin hänen ÄO:nsa. 

Vierailija
42/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on koon 37 jalka. Olisi hirveen näköstä jos jalka olisi kokoa 43 kun muuten oon pieni ja siro. 160/49

Huvittaa aina kun suomalaiset 160-senttiset naiset kutsuu itseään pieneksi. Maailman naisten keskipituus on 159,5 cm. Et ole ainakaan pienimpien puolikkaan puolella.

Jo parikymmentä vuotta sitten kansainvälisen vaatteiden mittataulukon mukaan naisten pituus kaavoituksessa on ollut 165cm. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempi paino, sitä leveämmäksi käy jalkakin. 160 cm nainen, joka painaa 100 kg voi hyvin omata 45 numeron kengän.

No justiinsa, oon 158 ja ylipainoinen. Kengän koko 37-38 mallista riippuen 😂

Vierailija
44/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on koon 37 jalka. Olisi hirveen näköstä jos jalka olisi kokoa 43 kun muuten oon pieni ja siro. 160/49

Huvittaa aina kun suomalaiset 160-senttiset naiset kutsuu itseään pieneksi. Maailman naisten keskipituus on 159,5 cm. Et ole ainakaan pienimpien puolikkaan puolella.

Jo parikymmentä vuotta sitten kansainvälisen vaatteiden mittataulukon mukaan naisten pituus kaavoituksessa on ollut 165cm. 

159,5 cm

https://ourworldindata.org/human-height

Vierailija
45/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan koko kasvaa, kun paino nousee, koska jalan kaari painuu hieman suoremmaksi painon alla. Itse huomasin tämän raskauden myötä. Jalan koko kasvoi 1-2 koolla. Ylimääräisestä rasvasta ei ole kyse. Jalka pysyi isompana kuin ennen senkin jälkeen, kun raskauskilot lähtivät.

Vierailija
46/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun pitkän ja isojalkaisen nyt vetäytyä kotiin häpeämään olomuotoani, kun en kuitenkaan itse ole voinut tähän asiaan edes mitenkään vaikuttaa? Miksi on niin hirveän vaikeaa antaa toisten olla rauhassa sen kokoisia ja näköisiä, kuin he ovat? Jopa minun alle kouluikäiset lapseni tietävät, että ihmiset ovat erinäköisiä ja -kokoisia ja sitä ei ihmetellä ääneen, vaikka joskus ihmetystä tuntisikin. Mikseivät aikuiset ihmiset tätä osaa? Missä vaiheessa osalta ihmisistä tippuu oleellinen osa sosiaalisessa elämässä tarvittavaa sivistystä pois, toisten ulkonäöstä vaiti oleminen? 

Vierailija
47/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän jutun myös ja ajattelin jo silloin, että aika heikosti tehty pohjatyöt.

Minulla on samankokoinen jalka kuin mummollani ja äidilläni. Isomummolla oli pienempi, mutta olikin 150 cm pitkä ja varmaan aloravittuna kasvanut.

Mummo käytti kengänkokoa 38, äitini kokoa 39. Itse käytän kokoa 40. Mummon varpaat olivat vääntyneet suppuun eikä hän viimeiseen 30 vuoteensa juossut askeltakaan. Äidilläni on vaivaisenluut. Minun varpaani ovat suorat. Näillä asioilla on yhteys.

Tämä. Mummollani oli muotopuolet, kivuliaan näköiset jalat. Hänellä oli pienet kengät vinkuroille ja pahkuraisille jaloilleen. Äitini ei ole suostunut edes kävelylenkeille raskauksien jälkeen, hänelläkin on niin kipeät ja vääntyneet jalat. Itselläni on terveet jalat ja juoksuharrastus, ja toki suurempi kengän numero. 

Btw, painonhallintakin on helpompaa kun viittä metriä pidemmätkään kävelymatkat eivät satu. 

Vierailija
48/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katukuvaa kun katsoo niin naiset on nykyisin tosi isoja eli ylipainoisia. Katukuvaa kun katsoo niin naisten ylipaino on tosi paljon yleisempää kuin miesten ylipaino. Suomen "naisista" on tullu isoja tyttöjä... 

Suomeen pitäisi oikeasti saada naisellisia naisia ulkomailta kuten italiasta tai espanjasta. 

M30

Lol, italialaisilla naisilla on tuuheammat viikset kuin yhdelläkään suomalaisella "miehellä", ja nenä suurempi kuin sun alanenä. Espanjalaiset taas on yhtä leveitä kuin pitkiä, ja erittäin kovia läksyttämään miehiään. Sinne vaan niin unelmat murskaantuu!

Vierailija
49/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpöä. Kenenkään kengän koko ei kasva enää teinivuosien jälkeen! Jos nyt ei lasketa lihomista eli rasvan siirtymistä jolloin kengänkoko kasvaa. 

Se on sama kuin pituus, pituus ei kasva miehillä eikä naisilla kun teinivuosista on päässyt eroon. 

Joten näillä ihmisillä on todennäköisesti ollut kengän koko sama aina

Ihmisen pituus iän myötä lyhenee, koska kroppa lysähtää kasaan. Jollakin ysinymppisellä se voi olla jopa senttejä. 

Ja vastaavasti jalan koko suurenee, jopa useamman numeron, johtuen painosta ja luuston kasvusta. 

Ja kuinkahan moni edes tietää, miten suuri ero on 38 ja 42 numeron jalalla? Se ero ei todella ole senteissä, vaan puhutaan milleistä, eikä ihmissilmä pysyy sanomaan, onko jalan koko 38 vai 41. 

Vierailija
51/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ruma, oikeestaan huvittavan näköinen, jos isot jalat. Varsinkin naisilla. Nauruksihan se voi mennä.

Vierailija
52/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalan koko kasvaa, kun paino nousee, koska jalan kaari painuu hieman suoremmaksi painon alla. Itse huomasin tämän raskauden myötä. Jalan koko kasvoi 1-2 koolla. Ylimääräisestä rasvasta ei ole kyse. Jalka pysyi isompana kuin ennen senkin jälkeen, kun raskauskilot lähtivät.

Väärin meni. Raskaushormonit löystyttävät luiden liitokset ja sen takia jalkakin levenee. Hormonien tarvitsisi löystyttää vain alaselän ja lonkkien alueella, mutta valitettavasti jalkojen pienet luut ovat todella herkkiä hormonaalisille muutoksille. Muutokset eivät tosiaan ole palautuvaa sorttia. Vaikka raskauskiloja tulisi vain 1, niin äiti voi silti joutua ostamaan uuden kenkävaraston :/ 

Vierailija
53/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisella tutullani (nainen) On kengän koko 41. 

Joten, mitä sitten. Ehkä syy onkin siinä, etteivät naiset enää sullo jalkojaan liian pieniin kenkiin 

Toivottavasti kaikki liikaluut ja varpaat alkaa vähenemään. Liikkuminenkin on mukavampaa oikean kokoisilla jalkineilla 

Vierailija
54/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä valistus on mennyt perille ja nykyään voidaan oikea jalankoko paremmin valita, kun siihen on välineet ja ihmiset osaavat oikean kokoiset jalkineet. Ja osittain ovat mukavuudenhaluisia. 

Samassa suhteessa kun ostetaan yhä suurempi numeroisia kenkiä, samassa suhteessa jalkavaivat esim. vaivaisenluun leikkaukset ovat vähentyneet ja nykyään se on iäkkäiden vaiva, kun vielä 80-luvulla niitä leikattiin kolmikymppisiltä. Myös miehiltä 

55/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinä M30 sinne Espanjaan.

No just samaa aattelin. Mitä täällä vinkumaan.

Vierailija
56/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää ihmiset jotka hankkiutuvat raskaaksi ja ovat siinä tilassa 9kk, eivätkä silti ymmärrä yhtään mitä heidän kehossaan tapahtuu. Eikö kiinnosta sen vertaa että lukisi vaikka yhden kirja  aiheesta?

Raskauden myötä kehon sidekudokset löystyvät jotta lantio antaisi paremmin myöten synnytyksessä. Näitä kudoksia on myös jaloissa ja jalkaterissä. Siksi jalkapöydän voi "löystyä" ja romahtaa pysyvästi, ei painon takia. 

Vierailija
57/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ostettu liian pieniä kenkiä. Katsokaa ihmiset jalkojanne. Monella on kengän muotoinen jalka eikä jalan muotoinen kenkä. Vaivasenluu, vino ja sisäänpäin kääntynyt isovarvas jne. Varpaiden tulisi olla suorat. Monella ne on kengän mallin mukaan kaartunut. 

Vierailija
58/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan sitten olla ylpeä siitä, että olen nainen jolla koon 37 jalka

Joo, pieni 36 täällä. Pituuttakin vain 162 cm. Painoa 60kg. Kutosia vilisee.

Sinäkin olet keskimääräistä isompi.

Vierailija
59/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se ruma, oikeestaan huvittavan näköinen, jos isot jalat. Varsinkin naisilla. Nauruksihan se voi mennä.

Jos se on sinusta huvittavan näköistä, niin kerrohan miten nro 38 ja nro 41 eroavat ja mitkä ovat mittasuhteiden erot?

Vierailija
60/257 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on sinusta huvittavan näköistä, niin kerrohan miten nro 38 ja nro 41 eroavat ja mitkä ovat mittasuhteiden erot?

Tämä. Ei eri kokoja erota toisistaan paljaalla silmällä. Jos 35-kokoinen laittaa 48-kokoisen kengät, näyttää edelleen sopusuhtaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme