Järkkyä! "Suomalaisten jalka kasvaa - naisten kengänkoko hätyyttelee jo miesten kokoja"
"Numero 43 ei ole enää naisillakaan harvinaisuus."
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää.
Muutos näkyy etenkin nuorimpien ikäluokkien kohdalla."
"Myyntikauteen 2019-2020 verrattuna myyntikaudella 2022-2023 naisten kengissä koon 41 prosenttiosuus myydyistä kappaleista on kasvanut reilun yhden prosenttiyksikön. Koon 38 osuus taas on vähentynyt suurin piirtein saman verran."
😱!
Siis tätähän minä olen koko ajan yrittänyt tällä palstalla sanoa, kuinka nykyään niin järkyn monet naiset ovat niin järkyn pitkiä ja järkyn isojalkaisia, että hätyyttelevät jopa miehen mittoja, mutta onko minua uskottu? Ei ole. Uskotaanko nyt?
Reilusti nelosella kengänkoko on miehen koko. Se ei missään tapauksessa, missään tapauksessa, ole naisen koko.
Miten nykyään niin järkyn moni nainen voi olla niin järkyn isojalkainen? Järkkyä! 😱
Kommentit (257)
Mua olisi kiinnostanut myös miesten kengänkoot. Eipä niistä mainittu mitään 🤔 Jussi oli kirjoitellut vaan naisten isoista kengistä.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on koon 37 jalka. Olisi hirveen näköstä jos jalka olisi kokoa 43 kun muuten oon pieni ja siro. 160/49
Huvittaa aina kun suomalaiset 160-senttiset naiset kutsuu itseään pieneksi. Maailman naisten keskipituus on 159,5 cm. Et ole ainakaan pienimpien puolikkaan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Katukuvaa kun katsoo niin naiset on nykyisin tosi isoja eli ylipainoisia. Katukuvaa kun katsoo niin naisten ylipaino on tosi paljon yleisempää kuin miesten ylipaino. Suomen "naisista" on tullu isoja tyttöjä...
Suomeen pitäisi oikeasti saada naisellisia naisia ulkomailta kuten italiasta tai espanjasta.
M30
Miksi ne tänne tulisi? Et itsekään keksi yhtään syytä.
Hollannissa ja Britanniassa on havaittu pituuden alkaneen kääntyä laskuun viime vuosina, vuosikymmenten kasvun jälkeen. Miesten penikset ovat kasvaneet, mutta kivekset pienentyneet ja sperman laatu huonontunut. Ihmisten älykkyys on myös kääntynyt laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Katukuvaa kun katsoo niin naiset on nykyisin tosi isoja eli ylipainoisia. Katukuvaa kun katsoo niin naisten ylipaino on tosi paljon yleisempää kuin miesten ylipaino. Suomen "naisista" on tullu isoja tyttöjä...
Suomeen pitäisi oikeasti saada naisellisia naisia ulkomailta kuten italiasta tai espanjasta.
M30
No niistä samoista maista voisi tulla komeita miehekkäitä miehiäkin. Ei tarvitsisi kaltaisiasi tissiposkia katsella.
Joo, munkin kengännumeroni kertoi peloissaan, että naisten kengännumerot kiusaavat!
On. Järkkyä on.
Juuri ostin kauniit ja hyväntuntuiset mustat korkkarit itselleni, kokoa 42. Normipainoiselle teinitytölle kauniit ja mukavantuntuiset talvikengät kokoa 44. Ne maksoi 260e yhteensä nämä kengät.
Järkkyä on kertakaikkiaan.
Mä näin eilen pariskunnan, miehen ja naisen, ehkä noin kuusissakymmenissä. Oli kumpikin jotain 140 ja 155cm välissä olematta kuitenkaan mitään pienikasvuisia. Miksi hitossa johonkin maailman aikaan on syntynyt noin surkean kokoisia rääpäleitä?
Johtuu varmaan vaan siitä, että ihmiset on alkaneet ostaa oikean kokokoisia kenkiä. Nykyään monet lapset kulkee paljasjalkakengissä, jolloin jalka saa myös olla vapaamminen eikä puristi lyttyyn. Lisäksi vanhemman on varmaan tarkempia siitä, että kengät ei ole liian pienet. Lapset on kautta aikojen kävelleet liian pienissä kengissä ja osa kävelee edelleen. Se kun ei ole hyvä tapa ostaa lapselle kenkää, että kokokeillaan sormella kengän päältä, missä varpaat on. Lapsi vetää ne automaattisesti kippuraan, kun sormella painetaan. Näin tulee ostettua liian pienet kengät. Jalka tulee aina mitata mittanauhalla ja lisätä mittaan käynti- ja kasvunvara. Sen jälkeen mitataan kengän sisämitta ja ostetaan kengät sen mukaan. Ei sen mukaan, mitä kengän kokolappu näyttää. Eri valmistajilla on paljon heittoa kengän sisämitassa samassa koossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan normaalia evoluutiota: kun älykkyysosamäärä laskee, kengän koko kasvaa. Selvä korrelaatio. Kengän koko onkin tulevaisuudessa ÄO::n uusi normi. Kaikki valuu alaspäin, älliä myöten.
Itseasiassa pituus korreloi korkeamman älykyysosamäärän kanssa. Pitkät ihmiset on älykkäämpiä kuin lyhyet.
Jalan kokoon vaikuttavat monet asiat, jopa ikärakenne, elintaso jne.
Jalka kasvaa iän myötä. Ihmisen luusto uusiutuu keskim. viisi kertaa elinaikana pikkuhiljaa. Myös vanhuksilla.
Ja kun odottavat äidit saavat riittävästi hyvälaatuista ravintoa, myös yhä suurempia lapsia syntyy ja nykyään ei ole lainkaan harvinaista yli 50cm pitkät vauvat. Ja kun lapsi kasvatetaan hyvällä ravinnolla, hänen pituus kasvunsa jatkuu.
Ja eikö se ole vain hyvä ssia? Kitukasvuisuus on yhteydessä moneen sairauteen. .
Höpö höpöä. Kenenkään kengän koko ei kasva enää teinivuosien jälkeen! Jos nyt ei lasketa lihomista eli rasvan siirtymistä jolloin kengänkoko kasvaa.
Se on sama kuin pituus, pituus ei kasva miehillä eikä naisilla kun teinivuosista on päässyt eroon.
Joten näillä ihmisillä on todennäköisesti ollut kengän koko sama aina
Jos on leveä jalka ja kaari laskeutuu vielä useamman raskauden ajan jälkeen niin voi hyvinkin joutua valitsemaan parikin kokoa isompia kenkiä kuin aiemmin.
Tämä ilmö on kylläkin maailmanlaajuinen ja Suomessakin alkanut jo 60-luvulla, kun sotakorvaukset saatiin maksettua ja ihmiset alkoivat vaurastua ja elintaso nousi ja saada kunnollista ravintoa.
Jo vauvat syntyvät yhä pitempinä ja painavampana.
Ehkä ap. on niin nuori tai yleissivistys heikko, että tieto järkyttää, kun se suuremmalla osalla ei ole tullut yllätyksenä, että jalan koko kasvanut, hampaat suurentuneet, pituus lisääntynyt jne.
Jos tarkastelee tämän päivän nuorten hampaita, niin yhdeltäkään suurten ikäluokkien ei vastaavia löydy, vaan heidän hampaansa on puolet siitä.
Luin tämän jutun myös ja ajattelin jo silloin, että aika heikosti tehty pohjatyöt.
Minulla on samankokoinen jalka kuin mummollani ja äidilläni. Isomummolla oli pienempi, mutta olikin 150 cm pitkä ja varmaan aloravittuna kasvanut.
Mummo käytti kengänkokoa 38, äitini kokoa 39. Itse käytän kokoa 40. Mummon varpaat olivat vääntyneet suppuun eikä hän viimeiseen 30 vuoteensa juossut askeltakaan. Äidilläni on vaivaisenluut. Minun varpaani ovat suorat. Näillä asioilla on yhteys.
Ennen naiset ostivat liian pieniä kenkiä. Vaivasenluut olivat yleisiä ja polvi ja selkävaivat. Terve kehityskulku että kauppoihin on tullut kenkävalikoimaa.
Kenkien lesti on muuttunut pidemmäksi ja kapeammaksi.
Minulle sopii edelleen vanhat koon 38 kuomat, mutta kenkämallista ja käyttötarkoituksesta riippuen minulle sopiva koko voi olla jopa 41. Silloin kyseessä on kylmältä tuntuva talvikenkä, johon tarvitsen kunnon villasukkavaran.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan sitten olla ylpeä siitä, että olen nainen jolla koon 37 jalka
Joo, pieni 36 täällä. Pituuttakin vain 162 cm. Painoa 60kg. Kutosia vilisee.
Nyt oli kyse kengän ei vaatteiden koosta.