Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysetuuden suojaosan poiston seurauksia

Vierailija
27.12.2023 |

Koulut ovat helmikuun jälkeen pulassa, kun työttömänä olevat opettajat eivät enää ota sijaisuuskeikkoja, koska suojaosa poistuu. 

Vielä on kannattanut tehdä sijaisuuksia ja samalla kerryttää työkokemusta ja pitää ammattitaitoa yllä, mutta ei enää helmikuun jälkeen. 

Ja sama koskee toki myös muita aloja. Ihmisten on parempi istua kotona, kun pitää työkykyä ja ammattitaitoa yllä. 

Kommentit (198)

Vierailija
181/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen ostanut joka kuukausi vaatteita kirpputorilta viimeidet 20 vuotta ja nyt on isot vaatevarastot.

Ostan pelkkää ruokaa kaupasta. Olen taitava ruoan laittaja.

Hiukset leikataan itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle. 

Ja eväät töihin aina kun töitä saa. Ansiosidonnaista ei enää saa. 

Satsaan asunnon siivoukseen ja katson telkkaria ja nukun ja olen somessa. 

Naiset on nykyään somessa, ei baarissa. 

Ihan hirveitä tarinoita saa lukea pettämisistä ja seksitaudeista. 

Ja ketä kiinnostaa ilmaissiivoojan rooli? 

Vierailija
182/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse ennen tuota suojaosuutta keikkaa lastenkodissa. Muistan, että laskin työvuorosta jääväni voitolle 20e. Työvuorojen jälkeen taloustilanne oli ihan kuralla seuraavat 2kk kun seuraava työttömyysturva odotti palkkatietoja. Ensin odotettiin pahimmillaan 1kk palkkaa ja sitten 1kk sitä työttömyysturvaa.

Silloin sinkku ihmisenä vähän naurattikin. Sama se on yksinään syödä puuroa selvityksiä odotellessa, mutta nyt perheellisenä en tietenkään voisi moiseen pelleilyyn lähteä.

Nyt kun irtisanomissuoja heikkenee ja tuet leikataan niin voin jo kuvitella kun ihmiset soittaa kelaan : millä mä maksan asuntolainan ja lasten ruoat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein itse ennen tuota suojaosuutta keikkaa lastenkodissa. Muistan, että laskin työvuorosta jääväni voitolle 20e. Työvuorojen jälkeen taloustilanne oli ihan kuralla seuraavat 2kk kun seuraava työttömyysturva odotti palkkatietoja. Ensin odotettiin pahimmillaan 1kk palkkaa ja sitten 1kk sitä työttömyysturvaa.

Silloin sinkku ihmisenä vähän naurattikin. Sama se on yksinään syödä puuroa selvityksiä odotellessa, mutta nyt perheellisenä en tietenkään voisi moiseen pelleilyyn lähteä.

Nyt kun irtisanomissuoja heikkenee ja tuet leikataan niin voin jo kuvitella kun ihmiset soittaa kelaan : millä mä maksan asuntolainan ja lasten ruoat. 

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen, ole hyvä. 

Ei virkailija kelassa ole päättänyt mitään. 

Vierailija
184/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen, ole hyvä. 

Ei virkailija kelassa

Silti ihmiset aina soittaa ja kiukuttelee niile jotka ei ole päättänyt mitään. 

Vierailija
185/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me palaamme aikaan ennen suojaosia, eli vuotta 2014 edeltäneeseen aikaan - ei siinä sen kummempaa.

Kun lapsikorotukset lähtevät ja asumistuki pienenee, saattaa monelle tulla mieleen ottaa lusikka kauniiseen kätöseen. Mitä useamman osa-aikatyön ottaa, sitä suuremmat ovat myös tulot. Moni miettii asiaa myös näin päin. Joo, mutta jää sinä kotiisi, ehkäpä seuraavat leikkaukset saavat jo sinutkin toisiin aatoksiin.

Kuule kun moni meistä ei yksinkertaisesti pysty tekemään kokoaikatyötä.

Minulle tämä tarkoittaa sitä että jään nyt kokonaan vain kotiin.

Se osatyökykyinen (ja jollain toisella osa-aikatyön syynä on jokin muu, esim. omaishoitajuus) 

Voitko hieman valaista mikä on syy ettet pysty tekemään kuin osa-aikatyötä. Oikeasti kiinnostaa ennen kuin rupean syyttämään sinua vain laiskaksi.

Vierailija
186/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin auton seisomaan kun työt loppuivat marraskuussa. Nyt joulukuussa ansiosidonnaisesta ja säästäen sain säästöön yli 500€, mitä en saanut ikinä palkasta, vaikka olin mielestäni nuuka jo silloin ja tein eväät ja ostin lapputuotteita.

Vierailija
187/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytät laiskaksi. Onko kokoaikatyö. 

Meidän puolison työpaikalla oli yt-neuvottelut ja kokoaikatöitä muutettiin osa-aikatyöksi ja kohta ei saa enää soviteltua päivärahaa eli kun tekee kaupan alalla 30 h joka viikko vuorotyötä niin saa 1300 netto kuukaudessa. 

Vierailija
188/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syytät laiskaksi. Onko kokoaikatyö. 

Meidän puolison työpaikalla oli yt-neuvottelut ja kokoaikatöitä muutettiin osa-aikatyöksi ja kohta ei saa enää soviteltua päivärahaa eli kun tekee kaupan alalla 30 h joka viikko vuorotyötä niin saa 1300 netto kuukaudessa. 

Mahdetaanko toimistotöitä muuttaa osa-aikatyöksi, kun valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla. 

Enää ei saa soviteltua eli ihmiset saa sitten 1300 netto kuukaudessa rahaa. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Vierailija
189/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin auton seisomaan kun työt loppuivat marraskuussa. Nyt joulukuussa ansiosidonnaisesta ja säästäen sain säästöön yli 500€, mitä en saanut ikinä palkasta, vaikka olin mielestäni nuuka jo silloin ja tein eväät ja ostin lapputuotteita.

Auto on surkea sijoitus. Sen ylläpitoa ei voi perustella aina sillä, että pääsee töihin. Joissain tapauksissa on kannattavampaa olla työtön kuin töihin autoileva. Minulla on periaate, että jos työnteko tai sinne kulkeminen edellyttää autoa, se on työkalu, jonka työnantaja hankkii tai kustantaa. Minä tarjoan vain työpanokseni.

Vierailija
190/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puoliso jolla on vakituinen työpaikka erosi kirkosta. 

Meillä ei ole enää rahaa maksaa kirkollisveroa. 

Niin ne kantikset saadaan eroamaan kirkosta. 

En ole kymmeneen vuoteen maksanut kirkollisveroa. Sehän on ihan älytön rahareikä. 

Sain vuonna 2006 veroehdotuksen jossa kerrottiin että olen maksanut 400€ kirkollisveroa vuonna 2005. Siitä paikasta lähetin erokirjeen kirkolle koska en vuoden 2005 aikana ole käynyt kertaakaan kirkossa tai käyttänyt heidän palvelujaan.

Niinpä vuoden 2007 alusta lähtien en ole maksanut kirkollisveroa josta on nyt 17 vuotta. Jos ajatellaan että vuoden 2005 tulotasolla olisin maksanut kaikki nämä vuodet kirkolle 400€/ vuosi teki se yhteensä 17x400€= 6 800€. Todellisuudessa tulotasoni on noussut aika paljonkin kuluneen 17 vuoden aikana joten oikea summa keskiarvona kirkollisveroa olisi varmaankin luokkaa 600€/vuosi joka tarkoittaa että olen säästänyt yli 10 000€ riihikuivaa rahaa sen jälkeen kun lopetin vapaaehtoisen avustukseni tuolle uskonnollisuteen perustuvalle liikelaitokselle.

Vierailija
191/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on surkea sijoitus. Sen ylläpitoa ei voi perustella aina sillä, että pääsee töihin. Joissain tapauksissa on kannattavampaa olla työtön kuin töihin autoileva. Minulla on periaate, että jos työnteko tai sinne kulkeminen edellyttää autoa, se on työkalu, jonka työnantaja hankkii tai kustantaa. Minä tarjoan vain työpanokseni.

Kas kun et vaadi että työnantajan on vielä kustannettava takautuvasti ajokortti.

Sinunlaistesi ihmisten asenteella tämä maa saadaankin hyvin nousuun. 

Jos minä olisin työnantajasi laittaisin vessan oven sellaiseksi että se aukeaisi vain silloin kun leimaat itsesi ulos töistä. Samoin jos menet ulos tupakalle niin ulko-ovi aukeaisi vain kun leimaat itsesi ulos.

Vierailija
192/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv.

O T

(Kirkollisverojorinat)

Vierailija
193/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosan poisto tulee varmasti lisäämään työttömyyttä. Itse en enää suojaosan poiston jälkeen edes harkitse tekeväni jo vuosia tekemiäni keikkahommia. 

Se on sama täällä. 1.3 jälkeen en tee mitään hommia enää. Nautin tuista mitä saa ja siinä se. Onneksi anssari uusitui hiljan ja on taas edessä 400 päivää lokoilua. Sen jälkeen ei haittaa vaikka vaihtuukin työmarkkinatueksi. On nimittäin eläke siinä sitten kohdakkoin tulossa. Mutta tosiaan. Kaikki osa-aikaiset. ÄLKÄÄ menkö enää hommiin, vaan nauttikaa kaikki tuet mitä saatte. Saa siinä hallitus sitten miettiä missä meni pieleen. Itselle ei vain osa-aikatyö enää kannata, kun suojaosat viedään ja vielä työmatkojen omavastuuta kohotellaan. 2.9 jälkeen alkava ansiosidonnaisen leikkaus vie sitten jo tulot niin alas, ettei vain yksinkertaisesti ole varaa käydä töissä eikä työssäoloehdon nostaminen vuotee

Ihmisillä on kummallinen kuvitelma siitä että ei kannata mennä töihin kun kohta pääsen eläkkeelle.

Ymmärrättekö te että jos ette eläissänne ole oikein olleet töissäkään niin se eläke on tosi tosi pieni.

Jos hädin tuskin tonnin kuussa saatte eläkettä eikä säästöjä ole yhtään niin kyllä siinä kaverit leipäjonossa hyvinkin äkkiä tulevat tutuiksi. Tätäkö te loppuelämältänne ihan oikeasti haluatte?

Vierailija
194/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuo suojaosuus ei ole aina ollut käytössä. Mutta jostain syystähän se on tullut. Ja ollut vuosia käytössä. 

Itse luultavasti työllistyn kesään mennessä, kun opinnot päättyy. Lisäksi vanha ala on taas alkanut työllistää. Opiskelen työkkärin tuella ja lapsikorotukset poistuu siis pariksi viimeiseksi kuukaudeksi minun kohdallani. Niiden osuus on se pari sataa kuussa. Lisäksi asun omistusasunnossa mihin saan asumistukea 200. Tämä poistuu onneksi vasta vuoden päästä. Nyt en saa toimeentulotukea, mutta jos nuo molemmat poistuu, niin sitten saan. Ja näin ollen ne tulot on taas samat kuin nyt, pari kymppiä enemmänkin. Täytyy vaan nostaa säästöt pois 3kk aiemmin. Tai maksella lainaa pois niillä. Joten onko tuosta nyt mitään hyötyä, ei. Tottakai töihin menen jos pääsen, mutta ei sinnekään noin vain mennä. Ja onneksi ehdin vielä näihin opintoihin, näiden leikkausten myötä se olisi hankalampaa. Siinähän sitten ihmiset jumit

Lakki päästä sinulle joka viitsit opiskella. Mielestäni opiskelijoiden sekä lapsiperheiden oloja pitää roimasti parantaa ja kannustaa valtion toimesta. Se on kuin rahaa pankkiin laittaisi tulevaisuuden kannalta. Sen sijaan tuollaiset laiskojen sosiaalituilla elävien oloja pitäsi kurjistaa vielä enemmän mitä nyky hallitus on tekemässä. Ei tuollaiset sosiaalipummit tule koskaan nostamaan tämän maan elintasoa ja hyvinvointia. 

Niin kuin edesmennyt Yhdysvaltojen presidentti J.F Kennedy aikoinaan puhessaan sanoi. Älä kysy mitä tämä maa voi tehdä hyväksesi, kysy mitä sinä voit tehdä tämän maan hyväksi pätee kyllä varsin hyvin tämän hetkisessä Suomessa.

Vierailija
195/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tajunnut tätä. Ja luulen, ettei monikaan taju, että ollaan ongelmissa kohta. Hallitus voisi nyt selventää meille, miltä heidän selvityksissään tämä näyttäytyy. Mistä osa-aikaiset työntekijät. 

Vierailija
196/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sitten jatkossa osan keikoista ilman kuittia.

Vierailija
197/198 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on kummallinen kuvitelma siitä että ei kannata mennä töihin kun kohta pääsen eläkkeelle.

Ymmärrättekö te että jos ette eläissänne ole oikein olleet töissäkään niin se eläke on tosi tosi pieni.

Jos hädin tuskin tonnin kuussa saatte eläkettä eikä säästöjä ole yhtään niin kyllä siinä kaverit leipäjonossa hyvinkin äkkiä tulevat tutuiksi. Tätäkö te loppuelämältänne ihan oikeasti haluatte?

Kaksi tapausta:

1 Henkilö ei ole koskaan ollut töissä, ja kaikki koulut jääneet peruskoulua lukuunottamatta kesken.

2 toinen henkilö on tehnyt pienipalkkaista keittiöapulaisen työtä täysillä tunneilla koko ikänsä, ja hänet irtisanottiin hieman ennen eläkeikää.

Kuinka suuren eron luulet eläkkeissä olevan?

No molemmat saavat sen saman tonnin kuussa, mutta tapauksessa 1 eläkettä on maksettu jo 35 vuotta. Tämä tapaus 1 saa lisäksi myös asumistukia. Tapaus 2 ei saa mitään muuta kuin sen tonnin miinus verot.

Vierailija
198/198 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää toimeentulotuen saajia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän