Työttömyysetuuden suojaosan poiston seurauksia
Koulut ovat helmikuun jälkeen pulassa, kun työttömänä olevat opettajat eivät enää ota sijaisuuskeikkoja, koska suojaosa poistuu.
Vielä on kannattanut tehdä sijaisuuksia ja samalla kerryttää työkokemusta ja pitää ammattitaitoa yllä, mutta ei enää helmikuun jälkeen.
Ja sama koskee toki myös muita aloja. Ihmisten on parempi istua kotona, kun pitää työkykyä ja ammattitaitoa yllä.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. ansiosidonnaisellakaan ei saa olla rauhassa, vaan neljä hakemusta kk silloinkin. Työt kutsuu sinua siis pian. Itse en ehtinyt edes saada ansiosidonnaista kun jo jouduin töihin.
Työtön saa itse valita mihin hakee ja saa tehdä avoimia työhakemuksia esim. toimistotöihin.
4 työpaikan haku kuukaudessa poistuu syksyllä, kun työttömyyskorvauksia leikataan.
Eihän se ole kun 5 minuuttia kuussa kun hakee työpaikat läpi. Mulla on Cv ja hakemuspohja valmiina. Hakemus pohjaan kopsaan vaan uuden paikan tiedot ja ei kun menemään. Haen paikkoja joiden haku vaateet ovat sellaiset jotta koulutus ja koemus eivät mitenkään mahdollista edes haastattelua..
Mää tein pitkään paskaduunia ja ny työttömänä. Haen toki ne pakolliset mutta niin huonolla hakemuksella ettei tartte haastatteluja peljätä. Haluan tehdä jatkossa vain kivoja töitä, jossei onnistu niin sitte mieluummin vaikka työttömänä köyhänä.
Saavutetuista eduista ei haluta luopua. Siitähän tässä on vain kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÖIHIN SIITÄ
Sitä monoa nyt vaan tulee perseeseen ja jos se harmittaa niin voi tietysti muuttaa kommuuni-asuntoon tai mennä kokopäivätöihin.
Jos ei kelpaa niin muuttakoot sillan alle. Ei kiinnosta, ei armoa.
Olen täysin ok asian kanssa.
Olen KOKOPÄIVÄTYÖSSÄ! Miksi päiväkodin työntekijän tulee halea asumistukea tai toimeentulotukea pärjätäkseen? Miksi palkka on niin huono?
Miksi tämä työntekijä ei pärjää omilla rahoilla vaa vinkuu tukia?Tämä maa on täynnä pienipalkkaisia siivoojia,myyjiä ym.jotka pärjäävät aivan hyvin ilma tukia.
Vierailija kirjoitti:
Melkoista kurjuutta on suomalaiset itselleen toivoneet äänestyskäyttäytymisellään.
Mutta mitä vaihtoehtoja oli viime vaaleissa? En olisi kyllä halunnut enää Sannaa pääministeriksi. Kyllä hänkin veti demareita outoon suuntaan. Demareista ei nyt koskaan tiedä, mitä he milloinkin ovat.
Vasemmistoliitto on ainut aito vasemmistopuolue Suomessa, mutta monet haluavat äänestää mieluummin keskemmällä olevaa puoluetta.
Kukaan tuskin odotti persujen olevan "fiskaalioikeistolaisia" kuten Purra asian ilmaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. ansiosidonnaisellakaan ei saa olla rauhassa, vaan neljä hakemusta kk silloinkin. Työt kutsuu sinua siis pian. Itse en ehtinyt edes saada ansiosidonnaista kun jo jouduin töihin.
Työtön saa itse valita mihin hakee ja saa tehdä avoimia työhakemuksia esim. toimistotöihin.
4 työpaikan haku kuukaudessa poistuu syksyllä, kun työttömyyskorvauksia leikataan.
Eihän se ole kun 5 minuuttia kuussa kun hakee työpaikat läpi. Mulla on Cv ja hakemuspohja valmiina. Hakemus pohjaan kopsaan vaan uuden paikan tiedot ja ei kun menemään. Haen paikkoja joiden haku vaateet ovat sellaiset jotta koulutus ja koemus eivät mitenkään mahdollista edes haastattelua..
Mää tein pitkään pas
Työttömyydestä suoraan kivoihin töihin on vähän sama kuin puulaakista haluaisi päästä NHL:ään. Eli ei tapahdu. Pitää olla valmis tekemään vähemmän hehkeitä hommia, jotta joku päivä saa sitten tehdä niitä mukavia hommia. Työttömyystuella kitkuuttelu on huonoin mahdollinen ratkaisu itsesi kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Noin ei kyllä vakavissaan työtä haeta. Hakukirje ainakin pitää kyllä räätälöidä kyseisen työpaikan mukaan, eikä siihen riitä se, että vaihtaa vaan työpaikan nimen kirjeen yläreunaan. Pitää myös perehtyä työnantajaan ja tehtävään. Mitä firma tarvitsee ja hakee, ja miten pystyt tähän tarpeeseen vastaamaan? Mitkä ovat firman arvot, vastasivatko ne omiasi, jne? Jonkinlainen runko voi toki olla, mutta jos asiaan paneutuu, niin kyllä yhteen hakemukseen vähintään pari tuntia menee.
Ensin pitää löytää ne sopivat paikat myös, ja etsiä oikeat kontaktihenkilöt.
Riippuu myös alasta mille hakee - joskus pitää liittää mukaan työnäytteitä, ja myös ne pitää räätälöidä, joskus tehdä jopa uusia sellaisia. Tähän meneekin sitten joskus jopa muutama päivä.
Jännä nähdä millainen myrsky keväällä nousee, kun osa-aikatyön tekijät ja tarvittaessa töihin kutsuttavat häviää työmarkkinoilta.
Minuakin jännittää. Mutta yritykseni puolesta. En todellakaan tiedä mistä tekijät, jos nämä työttömät sijaistajat eivät enää suostu tulemaan. Kokoaikaisia ei ole varaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ei kyllä vakavissaan työtä haeta. Hakukirje ainakin pitää kyllä räätälöidä kyseisen työpaikan mukaan, eikä siihen riitä se, että vaihtaa vaan työpaikan nimen kirjeen yläreunaan. Pitää myös perehtyä työnantajaan ja tehtävään. Mitä firma tarvitsee ja hakee, ja miten pystyt tähän tarpeeseen vastaamaan? Mitkä ovat firman arvot, vastasivatko ne omiasi, jne? Jonkinlainen runko voi toki olla, mutta jos asiaan paneutuu, niin kyllä yhteen hakemukseen vähintään pari tuntia menee.
Ensin pitää löytää ne sopivat paikat myös, ja etsiä oikeat kontaktihenkilöt.Sie et nyt ymmärtänyt oikein..Mulla ei ole tarkoistustakaan eikä halua joutua töihin ennenkuin on liitonpäivät loppu.
Minuun/ alalleni vaikuttaa eniten tuo 12 kk työssäoloehto. Alallani on töitä välillä maaliskuun alku/puoliväli - marraskuun loppu. En aio enää maksaa kassan jäsenmaksua, koska ensi talvena en ansiosidonnaisille enää tule pääsemään. Ja ei, talvea en huvikseni "makoile" kotona, työnhaku on joka talvi käynnissä ja jos onnistun jostain saamaan pariksi kuukaudeksi töitä, niin sen kyllä otan vastaan. Yhden kuukauden lomailen, koska kesälomaa ei ole. Aika kireäksi menee, kun bruttopalkka on muutenkin vain paritonnia kuussa. Luulenpa, että tällä alalla tulee käymään iso kato. Kohta on taas yksi ala lisää, jonne palkataan "filippiineiltä" työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Minuun/ alalleni vaikuttaa eniten tuo 12 kk työssäoloehto. Alallani on töitä välillä maaliskuun alku/puoliväli - marraskuun loppu. En aio enää maksaa kassan jäsenmaksua, koska ensi talvena en ansiosidonnaisille enää tule pääsemään. Ja ei, talvea en huvikseni "makoile" kotona, työnhaku on joka talvi käynnissä ja jos onnistun jostain saamaan pariksi kuukaudeksi töitä, niin sen kyllä otan vastaan. Yhden kuukauden lomailen, koska kesälomaa ei ole. Aika kireäksi menee, kun bruttopalkka on muutenkin vain paritonnia kuussa. Luulenpa, että tällä alalla tulee käymään iso kato. Kohta on taas yksi ala lisää, jonne palkataan "filippiineiltä" työntekijät.
Kausityöläisiltä jää vain se ensimmäinen työtön kausi vaille anssareita, jos töitä on joka vuosi niin että se 12 kk täyttyy 28 kuukauden aikana. Itse töissä talvikaudet, kesät vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin että suojaosan poiston myötä jokaisesta tienatusta satasesta vain 20 euroa minulle itselle .
Tätä tarkoittaa suojaosan poisto . Tienatusta satasesta se vero koko satasesta menee minun puolikkaasta ja ne satasen tienauksta aiheutuvat kulut.
Eli se suojaosan poisto ei vie puolia tienatusta rahasta vaan 80 prosenttia.
Tähän on ratkaisu! Lopetetaan tuet, niin ei tarvitse enää laskeskella, kannattaako käydä töissä , se kannattaa aina! Ja tienatun satasesikin saat pitää itse, toki verot joudut maksamaan mutta niinhän me muutkin työssäkäyvä maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Höpöä taas. Ihan samalla lailla tienatusta eurosta lähtee puolet etuudesta takaisin kuin ennenkin. Vain se 300 euron raja poistuu. Ja asumistuen kiristysten jälkeen todellakin täytyy töitä tehdä.
Eipä se mitään höpöä ole. Ei ole järkeä , kun joutuu sitten odottamaan palkkalaskelman, ja sovitellun päivärahan maksu viivästyy viikko tolkulla. Suoja-osalla ei ollut soviteltua päivärahaa. Tämä temppu oli hallitukselta tosi typerä. Mutta nei tämä hallitus ole tehnyt mitään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Se 300 euron raja on ollut monelle nimenomaan se kannustava tekijä. 50% brutosta ja 20% verot pois, niin alkaa ole sen verta kova verotus pienituloisella, että harva enää jaksaa peppuaan nostaa tuon vuoksi.
Työttömästä työssäkäyväksi on aika iso harppaus. Töihin pitää ostaa jotain siistimpää vaatetta, mahdollisesti työkengät ja usein käydä siistimässä hiuksia kampaajalla. Työttömänä voi olla kotona resuissa vaatteissa mutta töissä pitää näyttää siistimmältä. Työmatkoihin kuluu myös rahaa, kotona ei tarvitse autoa tai bussikorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÖIHIN SIITÄ
Sitä monoa nyt vaan tulee perseeseen ja jos se harmittaa niin voi tietysti muuttaa kommuuni-asuntoon tai mennä kokopäivätöihin.
Jos ei kelpaa niin muuttakoot sillan alle. Ei kiinnosta, ei armoa.
Olen täysin ok asian kanssa.
Olen KOKOPÄIVÄTYÖSSÄ! Miksi päiväkodin työntekijän tulee halea asumistukea tai toimeentulotukea pärjätäkseen? Miksi palkka on niin huono?
Miksi tämä työntekijä ei pärjää omilla rahoilla vaa vinkuu tukia?Tämä maa on täynnä pienipalkkaisia siivoojia,myyjiä ym.jotka pärjäävät aivan hyvin ilma tukia.
Aika moni siivooja ja myyjä saavat asumistukea, lapsilisiä, lapsikorotuksia ja jopa toimeentulotukea ellei heillä ole varakasta puolisoa joka tukee heitä rahallisesti.
Eiköhän ne vielä peru tuon jos kansa vaan vastustaa ja ilmaisee että vastustaa. Kansaahan piti kuunnella?
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanpa asiat oikeaan perspektiiviin. Hallituksen leikkaus koskee siis vain siihen ensimmäiseen 300€ eli korkeintaam 150€/kk. Se tekee 5€/päivää kohden. Sen takia tuskin kannattaa jättää töitä tekemättä.:) Samalla tuloverotusta lasketaan, joten erotus ei ole noinkaan suuri.
Tietenkin se runtuu ikävältä kun tuet laskevat, mutta asiaan paisutellaan aivan liikaa.
Nykyisellään monet tekevät vain tuon 300€ vaikka voisivat tehdä enemmänkin. Sehän ei tietenkään ole hyvä asia.
Vitonen päivässä? Luuletko, että osa-aikatöitä tehdään 30 päivää kuukaudessa? Kyllä se tekee useamman kympin per päivä, ja sillä on jo varmasti merkitystä kannattaako ottaa työtä vastaan. Köyhälle 150€ kuukaudessa on iso raha, tervemenoa💸
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä äänesti hallituspuolueita?
Äänestin. En äänestä enää. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanpa asiat oikeaan perspektiiviin. Hallituksen leikkaus koskee siis vain siihen ensimmäiseen 300€ eli korkeintaam 150€/kk. Se tekee 5€/päivää kohden. Sen takia tuskin kannattaa jättää töitä tekemättä.:) Samalla tuloverotusta lasketaan, joten erotus ei ole noinkaan suuri.
Tietenkin se runtuu ikävältä kun tuet laskevat, mutta asiaan paisutellaan aivan liikaa.
Nykyisellään monet tekevät vain tuon 300€ vaikka voisivat tehdä enemmänkin. Sehän ei tietenkään ole hyvä asia.
Vitonen päivässä? Luuletko, että osa-aikatöitä tehdään 30 päivää kuukaudessa? Kyllä se tekee useamman kympin per päivä, ja sillä on jo varmasti merkitystä kannattaako ottaa työtä vastaan. Köyhälle 150€ kuukaudessa on iso raha, tervemenoa💸
Vielä aiempaa kirjoittajaa "oikeampaan" perspektiivin: Mutta, eihän se 150€ ole kuin, 0,2€ tunnissa(5€/24h), miksi kukaan nurisee parista kymmenestä sentistä😭🤣😂
Mutta sekin 300 menee kulutukseen ja nyt sekin raha jää pois kierrosta.