Työttömyysetuuden suojaosan poiston seurauksia
Koulut ovat helmikuun jälkeen pulassa, kun työttömänä olevat opettajat eivät enää ota sijaisuuskeikkoja, koska suojaosa poistuu.
Vielä on kannattanut tehdä sijaisuuksia ja samalla kerryttää työkokemusta ja pitää ammattitaitoa yllä, mutta ei enää helmikuun jälkeen.
Ja sama koskee toki myös muita aloja. Ihmisten on parempi istua kotona, kun pitää työkykyä ja ammattitaitoa yllä.
Kommentit (198)
Olen jakanut mainoksia sillä 300 euron suojaosuudella. Nyt ei enää kannata kun se poistuu.
Itse ainakin jatkan siinä täsmälleen samassa osa-aikatyössä käymistä kuin aina ennenkin. Se työ on ainoa turvani. Mahdollisesti voisin saada vastaavan hieman isommilla tunneilla muualta, mutta mulla on useamman vuoden tausta tässä puljussa, enkä ota riskiä, että saisinkin vaikka koeajalla potkut. Kokoaikaista työtä en saa, kun pitäisi olla oma auto.
TÖIHIN SIITÄ
Sitä monoa nyt vaan tulee perseeseen ja jos se harmittaa niin voi tietysti muuttaa kommuuni-asuntoon tai mennä kokopäivätöihin.
Jos ei kelpaa niin muuttakoot sillan alle. Ei kiinnosta, ei armoa.
Olen täysin ok asian kanssa.
Tämä on kyllä sellainen aihe, josta esim. Hesari voisi ottaa koppia. Mielellään kuulisimme tunnelmia sekä eri puolueiden edustajilta, että esim. rehtoreilta ja opettajilta.
Täällä joku höperhtii siitä että palataan ainoastaan tilanteeseen ennen vuotta 2014 elikkä osa-aika tekijöistä hirvittävään pulaan siinäpä vasta todellinen älyn jättiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun ottamaan vastaan kokoaikaisen työpaikan. Aiinakin hetki pitää tehdä töitä, kunnes työssäoloehto täyttyy ja pääsee ansiosidonnaiselle lepäilemään.
Mie sain onneksi just liitonpäivät täyteen 400 pv.. Nyt voipi keskittyä hiihtelyyn ja pilkkimiseen sekä ens kesän menojen suunnitteluun..=) Ei aikaisia herätyksiä pakkaseen ainakaan nyt kahteen talveen.
Aika isot massit sitten saat liitolta jos kestää ne leikkaukset mitä on tulossa siihen
n.2500€/kk - verot käteen jää vajaa 1900€. Ei työssäkäynnin kuluja ja edulliset asumismenot niin pärjään kyllä ihan hyvin..
Ja sitten parin kuukauden kuluttua summaa leikataan ja sitten taas parin kuukauden kuluttua leikataan. Oletko tutustunut mitä ansiosidonnaiselle tapahtuu ensi vuonna? Kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun ottamaan vastaan kokoaikaisen työpaikan. Aiinakin hetki pitää tehdä töitä, kunnes työssäoloehto täyttyy ja pääsee ansiosidonnaiselle lepäilemään.
Mie sain onneksi just liitonpäivät täyteen 400 pv.. Nyt voipi keskittyä hiihtelyyn ja pilkkimiseen sekä ens kesän menojen suunnitteluun..=) Ei aikaisia herätyksiä pakkaseen ainakaan nyt kahteen talveen.
Aika isot massit sitten saat liitolta jos kestää ne leikkaukset mitä on tulossa siihen
n.2500€/kk - verot käteen jää vajaa 1900€. Ei työssäkäynnin kuluja ja edulliset asumismenot niin pärjään kyllä ihan hyvin..
Ja sitten parin kuukauden kuluttua summaa leikataan ja sitten taas parin kuukauden
Olen hyvinkin tutustunut ja siksi tiedänki, että leikkaukset ovat lopulta hyvin niukat...Ainoastaan ymmärtämätön sosialisti kuvittelee taas kerran, että hänet tapetaan nälkään..=) Nämä leikkaukset eivät koske itseäni juuri lainkaan ainoastaan myöhemmin tuleva porrastus hyvin vähän. Koska työssäoloehtoni on jo täyttynyt ja liiton päivät ovat täydet 400 pv, omavastuu ajan olen jo kärsinyt, lapset ovat jo isoja ja omillaan,myöskään minimituloraja ansiosidonnaisen kertymiseen tmv..ei kosketa millään lailla minua.
Vierailija kirjoitti:
TÖIHIN SIITÄ
Sitä monoa nyt vaan tulee perseeseen ja jos se harmittaa niin voi tietysti muuttaa kommuuni-asuntoon tai mennä kokopäivätöihin.
Jos ei kelpaa niin muuttakoot sillan alle. Ei kiinnosta, ei armoa.
Olen täysin ok asian kanssa.
Olen KOKOPÄIVÄTYÖSSÄ! Miksi päiväkodin työntekijän tulee halea asumistukea tai toimeentulotukea pärjätäkseen? Miksi palkka on niin huono?
Huom. ansiosidonnaisellakaan ei saa olla rauhassa, vaan neljä hakemusta kk silloinkin. Työt kutsuu sinua siis pian. Itse en ehtinyt edes saada ansiosidonnaista kun jo jouduin töihin.
Ei ihme että Suomella menee niin huonosti kun asenne on tämä.
Kyllähän aikuisella ihmisellä ensisijainen ajatus pitää olla, että ne työt tehdään, mitä saadaan, ja sitten tuet sen jälkeen. Se mikä tuntuu monilta unohtuvan tässä on se, että kyllähän osa-aikatyön vastaanotto jatkossakin on kannattavampaa kuin että sitä ei ottaisi vastaan, vaikka suojaosa poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten parin kuukauden kulut
No jos 380e on susta pieni leikkaus 1900e nettotulosta 8vk jälkeen niin ok. Sulla on oikeus siihen tunteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että Suomella menee niin huonosti kun asenne on tämä.
Kyllähän aikuisella ihmisellä ensisijainen ajatus pitää olla, että ne työt tehdään, mitä saadaan, ja sitten tuet sen jälkeen. Se mikä tuntuu monilta unohtuvan tässä on se, että kyllähän osa-aikatyön vastaanotto jatkossakin on kannattavampaa kuin että sitä ei ottaisi vastaan, vaikka suojaosa poistuu.
Ei välttämättä ole. Huomioi, että jos ottaa lyhyen sijaisuuden, lapset pitää saada hoitoon, se maksaa, matkakulut, lounas siihen päälle niin eipä välttämättä ole kannattavaa.
Niin, tuo suojaosuus ei ole aina ollut käytössä. Mutta jostain syystähän se on tullut. Ja ollut vuosia käytössä.
Itse luultavasti työllistyn kesään mennessä, kun opinnot päättyy. Lisäksi vanha ala on taas alkanut työllistää. Opiskelen työkkärin tuella ja lapsikorotukset poistuu siis pariksi viimeiseksi kuukaudeksi minun kohdallani. Niiden osuus on se pari sataa kuussa. Lisäksi asun omistusasunnossa mihin saan asumistukea 200. Tämä poistuu onneksi vasta vuoden päästä. Nyt en saa toimeentulotukea, mutta jos nuo molemmat poistuu, niin sitten saan. Ja näin ollen ne tulot on taas samat kuin nyt, pari kymppiä enemmänkin. Täytyy vaan nostaa säästöt pois 3kk aiemmin. Tai maksella lainaa pois niillä. Joten onko tuosta nyt mitään hyötyä, ei. Tottakai töihin menen jos pääsen, mutta ei sinnekään noin vain mennä. Ja onneksi ehdin vielä näihin opintoihin, näiden leikkausten myötä se olisi hankalampaa. Siinähän sitten ihmiset jumittaa vanhassa ammatissa mikä ei enää työllistä. Kun ei ole varaa opiskella. Ei kaikilla ole mahdollista edes nostaa opintolainaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mie sen 380€ kestän kuten aiemmin kirjoitin minulla on vähän kuluja. Lisäski mainitsisin, että se leikkuri ei tule voimaan vielä aikoihin.. Kannattaa selvittää asiat ennenko alkaa kylvää pelkoa ihmisiin jotka eivät itse asioita ymmärrä.
Soviteltu päiväraha leikataan jo kohta keväällä ja lapsikorotukset poistetaan. Syksyllä tulee sitten ansiosidonnaisen porrastus.
Avustajat poistuvat joka paikasta. Muut joutuvat sitten tekemään heidän hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Huom. ansiosidonnaisellakaan ei saa olla rauhassa, vaan neljä hakemusta kk silloinkin. Työt kutsuu sinua siis pian. Itse en ehtinyt edes saada ansiosidonnaista kun jo jouduin töihin.
Työtön saa itse valita mihin hakee ja saa tehdä avoimia työhakemuksia esim. toimistotöihin.
4 työpaikan haku kuukaudessa poistuu syksyllä, kun työttömyyskorvauksia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Soviteltu päiväraha leikataan jo kohta keväällä ja lapsikorotukset poistetaan. Syksyllä tulee sitten ansiosidonnaisen porrastus.
Juuri näin tässä on syksyyn liki vuosi..Saan siis ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Avustajat poistuvat joka paikasta. Muut joutuvat sitten tekemään heidän hommansa.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite, mutta se tulee julkisen yksikköihin.
Pk seutu taitaa olla muutenkin lirissä kun ei oo tarpeeksi tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Rehellisesti varmasti jos vois tehdä jatkuvasti pätkäsopimuksia ilman tarvetta ottaa sitä vastuuta mikä vakituisella on sielläkin ja saada sama palkka niin ei mitään ongelmia olis keplotella näin. Pienemmillä paikkakunnilla varmasti tuleekin ongelma kun/jos töitä ei ole järkevästi koko kuukaudelle saatavissa.