Työttömyysetuuden suojaosan poiston seurauksia
Koulut ovat helmikuun jälkeen pulassa, kun työttömänä olevat opettajat eivät enää ota sijaisuuskeikkoja, koska suojaosa poistuu.
Vielä on kannattanut tehdä sijaisuuksia ja samalla kerryttää työkokemusta ja pitää ammattitaitoa yllä, mutta ei enää helmikuun jälkeen.
Ja sama koskee toki myös muita aloja. Ihmisten on parempi istua kotona, kun pitää työkykyä ja ammattitaitoa yllä.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Minuakin jännittää. Mutta yritykseni puolesta. En todellakaan tiedä mistä tekijät, jos nämä työttömät sijaistajat eivät enää suostu tulemaan. Kokoaikaisia ei ole varaa palkata.
Tulen kyllä mielelläni, kun maksat tuplapalkan. Silloin suojaosan poisto ei vaikuta lopputulemaan 😆
Meillä on vihreitä arvoja kannattava hallitus.
Kun ottaa ihmisiltä rahat pois niin kyllä kulutus lakkaa.
Ilmastonmuutos on vakava asia.
🌲🌲🌲🌲🌲
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. ansiosidonnaisellakaan ei saa olla rauhassa, vaan neljä hakemusta kk silloinkin. Työt kutsuu sinua siis pian. Itse en ehtinyt edes saada ansiosidonnaista kun jo jouduin töihin.
Työtön saa itse valita mihin hakee ja saa tehdä avoimia työhakemuksia esim. toimistotöihin.
4 työpaikan haku kuukaudessa poistuu syksyllä, kun työttömyyskorvauksia leikataan.
Eihän se ole kun 5 minuuttia kuussa kun hakee työpaikat läpi. Mulla on Cv ja hakemuspohja valmiina. Hakemus pohjaan kopsaan vaan uuden paikan tiedot ja ei kun menemään. Haen paikkoja joiden haku vaateet ovat sellaiset jotta koulutus ja koemus eivät mitenkään mahdollista edes haastattelua
Mulla on AMK tutkinto ja cv 2 sivua.
Ei se mitään vakituista työpaikkaa ole tuonut.
Ja nuoresta asti kävin myös kesätöissä.
Se on lopetettava sitten sen muutaman satasen tienaaminen. Kun lapsikorotuksetkin poistuu n. 300€/ kk ja suojaosuutta ei enää ole, niin se on kaivettava toimeentulotuen hakemus esiin.
Luukulta toiselle juoksuttaminen kuulostaakin todella hyvältä tavalta säästää. Minkälaista matikka siellä hallituksessa oikein harrastetaan. Ei tulisi hyviä pisteitä Pisa-kokeissa näillä taidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Luukulta toiselle juoksuttaminen kuulostaakin todella hyvältä tavalta säästää. Minkälaista matikka siellä hallituksessa oikein harrastetaan. Ei tulisi hyviä pisteitä Pisa-kokeissa näillä taidoilla.
Ei kaikki saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Eli jos sulla on 5 lasta ja kesämökki, et saa tt-tukea vaan pelkän työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa, lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Nyt alkaa kunnon lama kun irtisanomissuoja heikkenee ja tuet leikataan eli ihmiset ei osta enää mitään muuta kuin ruokaa.
Että jos olet parturi varaudu ulosottoon, jos on omistusasunto. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Pelkästään hyvinvointialueelta leikataan 500 miljoonaa euroa 3 vuoden sisällä eli monta ihmistä irtisanotaan.
Tuo 500 miljoonaa piti leikata jo ensi vuonna, mutta tuli meteli niin se jaksotetaan 3 vuodelle.
Surullista, mutta tosi moni menettää omistusasuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin jännittää. Mutta yritykseni puolesta. En todellakaan tiedä mistä tekijät, jos nämä työttömät sijaistajat eivät enää suostu tulemaan. Kokoaikaisia ei ole varaa palkata.
kokoaikainen tarkoittaa kokopäivätyötä ja yli kaksi viikkoa kestävää kokopäivätyötä. Selvennykseksi. Yli kaksi viikkoa kestävästä kokoaikatyötä ei makseta soviteltua lainkaan.
sinulla on siis kokoaikaisia työntekijöitä, joihin tarvitset osa-aika työläisen tuuraamaan poissaoloja. Tiesitkö että lomien ajaksi voit palkata kokoaikaisen työntekijän määräajaksi ja parin päivän sairaslomat menee varmaan ilman tuuraajaa. Tai. Ehkä voisit jopa palkata yhden työntekijän lisää, sellaisen jonka päätehtävä on tuurata ja muina aikoina keittää vaikka kahvia ja tehdä jotain hyödyllistä. Niin tehdään jo monissa paikoissa
Mun mielestä on hyvä, että ihmiset ei osta nyt enää mitään ja irtisanominen avaa monen silmät ruhtinaallisista tuista.
Hakijoita on joka työpaikkaan satoja ja jos olet yli 40 et saa töitä.
"Valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokoaikainen tarkoittaa kokopäivätyötä ja yli kaksi viikkoa kestävää kokopäivätyötä. Selvennykseksi. Yli kaksi viikkoa kestävästä kokoaikatyötä ei makseta soviteltua lainkaan.sinulla on siis kokoaikaisia työntekijöitä, joihin tarvitset osa-aika työläisen tuuraamaan poissaoloja. Tiesitkö että lomien ajaksi voit palkata kokoaikaisen työntekijän määräajaksi ja parin päivän sairaslomat menee varmaan ilman tuuraajaa. Tai. Ehkä voisit jopa palkata yhden työntekijän lisää, sellaisen jonka päätehtävä on tuurata ja muina aikoina keittää vaikka kahvia ja tehdä jotain hyödyllistä. Niin tehdään jo monissa paikoissa
Itse en tee lyhyitä sijaisuuksia.
Tein viime vuonna 6 kuukauden sijaisuuden ja odotin ansiosidonnaista 2 kuukautta ja nythän tuo odotusaika pitenee, kun maksamattomat lomapäivät pidentää odottamisaikaa ja karenssi on 7 päivää, kun työ päättyy.
Irtisanomissuojaa heikennetään ja nyt kun ihminen ei uskalla kuluttaa saadaan paljon irtisanomisia.
Onko 2 kuukauden ansiosidonnais odottelu rahat säästössä?
😜
Jos tekee 1h töitä kuukaudessa, menettää asumistuen. Tuntipalkan pitää olla aika kova, että kompensoi tuon menetyksen. Jos työmatka on niin pitkä, että pitää omalla autolla ajella, siitä tulee myös kuluja, ja työmatkakulujen omavastuu alkaa olla sen verran korkea, ettei ole mitään järkeä ajella. Aika moni minun lisäksi lopettaa pätkätöiden tekemisen kokonaan. Autosta olen luopunut jo 2008. Seuraavaksi palautan ajokorttini.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee 1h töitä kuukaudessa, menettää asumistuen. Tuntipalkan pitää olla aika kova, että kompensoi tuon menetyksen. Jos työmatka on niin pitkä, että pitää omalla autolla ajella, siitä tulee myös kuluja, ja työmatkakulujen omavastuu alkaa olla sen verran korkea, ettei ole mitään järkeä ajella. Aika moni minun lisäksi lopettaa pätkätöiden tekemisen kokonaan. Autosta olen luopunut jo 2008. Seuraavaksi palautan ajokorttini.
Mä lopetin kanssa autolla ajon.
Olen neljättä syksyä uudessa työpaikassa joten kun on uutta opeteltavaa koko ajan niin ei vapaa-ajalla jaksa keskittyä autolla ajoon.
En ole ajanut autoa moneen vuoteen.
Vuorotöihin ei linja-autoa edes kulje.
Olen ollut päivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sekin 300 menee kulutukseen ja nyt sekin raha jää pois kierrosta.
Kyllä. Olisi hirveää olla yrittäjä, kun asiakkaat ei enää osta mitään ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta.
Osa ei varmaan edes osa-aikatyötä tekevistä ymmärrä kuinka paljon heiltä leikataan. Heiltä lähtee monta sataa euroa kuukaudessa.
Mutta kun keväällä sovitellut päivärahat ei tule enää tilille ja asumistuki leikataan niin eivät voi ostaa muuta kuin ruokaa.
Kaikki ei saa toimeentulotukea tilalle esim. puolison tulot vaikuttavat eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Toimeentulotukeen tulee myös työvelvoite julkisen yksikköihin.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja moni on myös parisuhteessa ja perheen asuntovelkaa on maksettu sovitellulla päivärahalla ja ansiosidonnaisella.
Kausityöntekijöiltä lähtee myös ansiosidonnaisesta lapsikorotukset pois ja se porrastetaan eli monta sataa euroa kuukaudessa.
Ihmiset ei voi ostaa muuta kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauhulla odotan kevättä. En todellakaan hoida kahta luokkaa kun kollega on sairaana. Ajatuksenakin älytön. Lapsethan siinä kärsii! Ja palan itse loppuun. Mutta ymmärrän kyllä niidenkin näkökulman, jotka eivät suojaosuuden poiston jälkeen enää sijaisuuksia tee.
Hoidat vain huonosti, ei ole sinun vikasi.seuraavissa PISA tuloksissa Suomi on sukeltaltanut pohjalukemiin.
Tein itse ennen tuota suojaosuutta keikkaa lastenkodissa. Muistan, että laskin työvuorosta jääväni voitolle 20e. Työvuorojen jälkeen taloustilanne oli ihan kuralla seuraavat 2kk kun seuraava työttömyysturva odotti palkkatietoja. Ensin odotettiin pahimmillaan 1kk palkkaa ja sitten 1kk sitä työttömyysturvaa.
Silloin sinkku ihmisenä vähän naurattikin. Sama se on yksinään syödä puuroa selvityksiä odotellessa, mutta nyt perheellisenä en tietenkään voisi moiseen pelleilyyn lähteä.
Onneksi olen ostanut joka kuukausi vaatteita kirpputorilta viimeidet 20 vuotta ja nyt on isot vaatevarastot.
Ostan pelkkää ruokaa kaupasta. Olen taitava ruoan laittaja.
Hiukset leikataan itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle.
Ja eväät töihin aina kun töitä saa. Ansiosidonnaista ei enää saa.
Satsaan asunnon siivoukseen ja katson telkkaria ja nukun ja olen somessa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen ostanut joka kuukausi vaatteita kirpputorilta viimeidet 20 vuotta ja nyt on isot vaatevarastot.
Ostan pelkkää ruokaa kaupasta. Olen taitava ruoan laittaja.
Hiukset leikataan itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle.
Ja eväät töihin aina kun töitä saa. Ansiosidonnaista ei enää saa.
Satsaan asunnon siivoukseen ja katson telkkaria ja nukun ja olen somessa.
Naiset on nykyään somessa, ei baarissa.
Ja sitten mietitään, miten ihmeessä Pisa-tulokset taas laskee 😆😆😆