Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20e liian kallis vuokra, toimeentulotukea leikataan -40%, jos en sittenkään muuta halvempaan, lopettaako ne tuen kokonaan?

Vierailija
27.12.2023 |

Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle. Olen itse kiristänyt vyötä ja luopunut omista menoistani ja vielä pärjätään vaikka toi -40% lähtee. 

Mut jos en suostu muuttamaan max 600e asuntoon, lopettaako ne tuen kokonaan? Olen yrittänyt tutkia asiaa kelan sivuilta ja tonkinut koko netin, mut en löydä vastausta ja ei ole aikaa jonottaa puhelimessa tuntikausia Kelaan jotta voisin kysyä. 

Onko jollakin Oikeaa tietoa asiasta? 

Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi.

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei minulta ole ikinä vähennetty toimeentulotuesta 40% liian kalliista asunnosta. Olen sentään ollut 10 vuotta työtön ja asunut yli 140 euroa liian kalliissa asunnossa. Maksan työmarkkinatuesta yli menevän osan. Saan siis työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen.

Suosittelen töihin menoa, jos olet jo 10 v maannut sohvalla ilmaiseksi.

Käykö kateeksi? Pärjään vallan mainiosti näinkin, kiitos vaan ehdotuksesta. 

joo vallan mainiosti hyvät naurut tuli .iha varmasti joo.tulee kerrostalo luukku tutuks ei venettä ei omakotitaloo niinku mulla.koht tulee varmaa ei kiinnosta veneet eikä omakotitalo.perseaukinaisuus sen sijaan näyttää olevan kivaa.

Vierailija
42/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä. 

Ainakin Helsingissä lähes kaikki ylimenevät vuokrat on hyväksytty täysimääräisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suut säkkiä myöten. Se mihin ei ole varaa, ei myöskään tule muiden maksattaman. Töihin vaan tai opiskelemaan parempi ammatti. 

Vierailija
44/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kaksio jossa asuu kaksi ? Kuka se toinen on, jos on aikuinen niin kai silläkin on jotain tuloja ? Nyt jotenkin ihmettelen että kaksi ihmistä asuu kaksiossa joka suht kohtuu hintainen mutta siltä pitää toimeentulotukea hakea ? 

Lapseni kanssa asun, hän ei tienaa. 

Joo laitan nyt viestin kelaan. 

Vierailija
45/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt suut säkkiä myöten. Se mihin ei ole varaa, ei myöskään tule muiden maksattaman. Töihin vaan tai opiskelemaan parempi ammatti. 

On haettu kaikkea. Opiskelemaan ei pääse... tiesitkö että työpaikkoja on pieni määrä vrt työttömät? Meille jää 11 v pojan kanssa 450 e kk ruokaan laskuihin ja vaatteisiin kun leikkaukset tulevat asunto on liian kallis kaksio Lumolta Malmilla.

Vierailija
46/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta uskottavalta. Ei Kela vaadi 20 euron takia muuttamaan halvempaan asuntoon, johan muuttaminenkin maksaa. Saattavat ehkä jättää huomiotta tuon 20 e. 

Vierailija
47/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä. 

Ainakin Helsingissä lähes kaikki ylimenevät vuokrat on hyväksytty täysimääräisinä.

Se tässä uudistuksessa muuttuukin, että enää reilusti normin ylittäviä vuokria ei enää jatkossa hyväksytä.

Vaan pitää alkaa etsimään halvempaa asuntoa.

Vierailija
48/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on nyt sekoittanut asioita aivan huolella.

A) vuokrasi ylittää kohtuullisen alle 5%. Voimassa olevan käytönnön mukaan se huomioidaan kokonaan. Et ole siis voinut saada mitään tietoa kohtuullistamisesta vielä. Uusi käytöntö ei ole vielä voimassa. Ellet sitten asu omakotitalossa ja maksat vuokran lisäksi lämmityskulut, jolloin sinua voidaan vaatia etsimään edullisempaa jo nyt, koska asumismenojen ylitys olisi huomattava. 

Jos asumismenot kohtuullistetaan, niistä huomioidaan se 600 euroa. Eli ei jätetä kokonaan huomioimatta. Ja pakko ei ole muuttaa. Maksat itse vain ylimenevän osan. 

B) perusosaa voidaan leikata 40% tilanteessa, jossa toistuvasti laiminlyöt työnhaun (et ilmoittaudu työttömäksi Te-palveluihin) tai jatkat kannattamatonta yritystoimintaa. Tämä asia ei liity mitenkään asumismenoihin. Jos kerran olet töissä, niin asia ei liene koske sinua. Mistä sait päähäsi, että tukeasi leikataan 40% kalliiden asumismenojesi vuoksi? Sellaista ei ole lakiin kirjattu.

T. Kelan toimeentulotukikäsittelijä

Vierailija
49/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa tämä keskustelu koskikin helsinkiläisiä. Minä olen jo vuosia joutunut maksamaan itse vuokraa pienistä tuistani, ei ole hyväksytty täysimääräisenä edes tttuessa, ja täällä itketään parin kympin tähden. 

Vierailija
50/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tässä uudistuksessa muuttuukin, että enää reilusti normin ylittäviä vuokria ei enää jatkossa hyväksytä.

Vaan pitää alkaa etsimään halvempaa asuntoa.

Tämä ei ole ainoa vaihtoehto. Voi maksaa itse erotuksen. 

Vierailija
51/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On haettu kaikkea. Opiskelemaan ei pääse... tiesitkö että työpaikkoja on pieni määrä vrt työttömät? Meille jää 11 v pojan kanssa 450 e kk ruokaan laskuihin ja vaatteisiin kun leikkaukset tulevat asunto on liian kallis kaksio Lumolta Malmilla.

Oletko kysynyt kaupoista, lähikahviloista, Fidasta, tai mihin sinulla on kykyjä (paikkaan)? Älä jää odottamaan avoin työpaikka-ilmoituksia vaan hae suoraan. Kysy joka paikasta. 

Vierailija
52/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa tämä keskustelu koskikin helsinkiläisiä. Minä olen jo vuosia joutunut maksamaan itse vuokraa pienistä tuistani, ei ole hyväksytty täysimääräisenä edes tttuessa, ja täällä itketään parin kympin tähden. 

vitut maksa ite mitää luuseri maksatat elämän ja asumises työtätekevillä.ens vuonna sun tuet on vielä pienemmät hah haaa.

Vierailija
53/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vitut maksa ite mitää luuseri maksatat elämän ja asumises työtätekevillä.ens vuonna sun tuet on vielä pienemmät hah haaa.

Itseasiassa saan enemmän sekä asumistukea että toimeentulotukea, että lällää sinne vaan. 

Vierailija
54/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tammikuussa 71 euroa toimeentulotukea enemmän mitä tänä vuonna per kk. Vuokrani on 348 euroa. Kela taas sekoillut jotain mutta otan rahat vastaan.

Vierailija
55/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä alkavat myöntämään Stadin kämppiä suomalaisille. Niissä on kohtuuvuokrat pienituloisille työläisille. 

Vierailija
56/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tukea lopeteta. Siinä ei vaan sitten huomioida tota ylimenevää osaa. Ne olettaa, että lopetat itse vaikka osan syömisestä.

Ainahan asia on ollut noin. Siis että hyväksyttyjen menojen ylittävää osaa ei huomioida menoksi tukia laskettaessa. Ihmiset luulevat, että se on jokin aivan uusi juttu. Poikkeustapauksissa kuitenkin ylimeneväkin osa on huomioitu.

Ap:lle tiedoksi, että toimeentulotukea EI leikata sen takia, että sinun asumismenosi ovat korkeammat kuin hyväksytyt menot. Sitä leikataan siksi, että olet karenssissa. Näin sekin asia on ollut jo vaikka kuinka kauan. En kuitenkaan ymmärrä miten voit olla karenssissa koska olet töissä, vai onko koko aloitus taas kerran täyttä p*skaa?

Vierailija
57/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa saan enemmän sekä asumistukea että toimeentulotukea, että lällää sinne vaan. 

onks kerrostalo luukussa kivaa?.saan palkkaa 4600e kk .sä saat pikku hiluja alä puhu paskaa ne hilut on julkista tietoa.mite pääsen  työttömäks mitä kouluja pitää käydä ai hitto olis kiva olla perseauki ja kerrostalo luukussa

Vierailija
58/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäpäs kiihotuit. Onko peruskoulussa mukavaa?

Vierailija
59/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan tammikuussa 71 euroa toimeentulotukea enemmän mitä tänä vuonna per kk. Vuokrani on 348 euroa. Kela taas sekoillut jotain mutta otan rahat vastaan.

Ei ole sekoillut. Tt-tukeen tehtiin indeksikorotus joka astuu voimaan 1.1.2024. Sain itse tänä vuonna 72e/kk tt-tukea kun taas tammikuusta eteenpäin 104,90e/kk :)

Vierailija
60/168 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa johonkin pienelle paikkakunnalle. Vuokrat on halpoja joten rahaa jää taskuun.