20e liian kallis vuokra, toimeentulotukea leikataan -40%, jos en sittenkään muuta halvempaan, lopettaako ne tuen kokonaan?
Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle. Olen itse kiristänyt vyötä ja luopunut omista menoistani ja vielä pärjätään vaikka toi -40% lähtee.
Mut jos en suostu muuttamaan max 600e asuntoon, lopettaako ne tuen kokonaan? Olen yrittänyt tutkia asiaa kelan sivuilta ja tonkinut koko netin, mut en löydä vastausta ja ei ole aikaa jonottaa puhelimessa tuntikausia Kelaan jotta voisin kysyä.
Onko jollakin Oikeaa tietoa asiasta?
Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi.
Kommentit (168)
"Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle."
Jatkossa Kelalla ei ole myöskään harkintavaltaa niissä tilanteissa, joissa asumismenot ylittävät normin vähäisellä määrällä. Kelan tulkinnan mukaan ylitys on ollut vähäinen, jos se ollut noin 5 %.
Ei hätää, tuo ylitys on vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei minulta ole ikinä vähennetty toimeentulotuesta 40% liian kalliista asunnosta. Olen sentään ollut 10 vuotta työtön ja asunut yli 140 euroa liian kalliissa asunnossa. Maksan työmarkkinatuesta yli menevän osan. Saan siis työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen.
Tällainen harkinnanvaraisuus sieltä nyt leikkausten myötä poistuu. Kannattaa alkaa henkisesti varautumaan.
Mikä ihmeen harkinnan varaisuus? Minulle myönnetään tukia kunnan vuokrakattoon asti, lopun maksan itse muusta tuesta.
Se että se pieni ylimenevä osuus hyväksytään toimeentulotukeen. Enää ei hyväksytä. En sitä kuvittelekaan että hyväksyttäisi, nyt vaan on aukko siinä että Mitä sitten tapahtuu jos ei muuta halvempaan.
Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä.
Vierailija kirjoitti:
"Käyn töissä mut rahat ei riitä tällä hetkellä ilman toimeentulotukea. Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon, tässä on vuokra 620e ja saisi olla 600e kaksiosta kahdelle hengelle."
Jatkossa Kelalla ei ole myöskään harkintavaltaa niissä tilanteissa, joissa asumismenot ylittävät normin vähäisellä määrällä. Kelan tulkinnan mukaan ylitys on ollut vähäinen, jos se ollut noin 5 %.
Ei hätää, tuo ylitys on vähäinen.
Niin, enää ei voi sitä vähäistäkään ylitystä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei minulta ole ikinä vähennetty toimeentulotuesta 40% liian kalliista asunnosta. Olen sentään ollut 10 vuotta työtön ja asunut yli 140 euroa liian kalliissa asunnossa. Maksan työmarkkinatuesta yli menevän osan. Saan siis työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen.
Tällainen harkinnanvaraisuus sieltä nyt leikkausten myötä poistuu. Kannattaa alkaa henkisesti varautumaan.
Mikä ihmeen harkinnan varaisuus? Minulle myönnetään tukia kunnan vuokrakattoon asti, lopun maksan itse muusta tuesta.
Se että se pieni ylimenevä osuus hyväksytään toimeentulotukeen. Enää ei hyväksytä. En sitä kuvittelekaan että hyväksyttäisi, nyt vaan on aukko siinä että Mitä sitten tapahtuu jos ei muuta halvempaan.
Ei täällä päin ole hyväksytty tähänkään päivään mennessä.
Ehkä kannattais vaan ihan suosiolla löytää motivaatiota ja aikaa olla yhteydessä suoraan kelaan ja kysyä sieltä?.. Jättää vaikka yhteydenottopyynnön.. mutta kun ovat yhteydessä niin vastaa siihen luurinsa kans ja käy asiansa läpi niiden kanssa jotka varmasti tietää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolloainen 5% ylitys katsotaan edelleen vähäisksi ylitykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat sen ylimenevän osan itse. Ei kukaan pakota muuttamaan tai tukia lakkauteta.
Vähän asian vierestä, mutta tuo vuoden vuokrasopimus sitoo niin, että sen voi sanoa myös irti mutta joutuu maksamaan yhden kuukauden ylimääräisen vuokran jos kesken sopimuksen irtisanoo. Tätä ei välttämättä lue sopimuksessasi, mutta niin se kuitenkin menee.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis joissan kaupungeissa saanut asua liian kalliilla vuokralla ja vuokra on hyväksytty täysimääräisenä? Ei vaan täällä päin ole ikinä saanut, itse maksetaan erotus kaupungin/kunnan vuokrakatosta ja vuokran todellisesta määrästä.
Itse kyllä maksettu se erotus, mutta nyt ne alkaa vähentää sanktiona -40% toimeentulotuen perusosasta koska 20e liikaa vuokraa. Tuollakin rahalla vielä pärjätään, mutta kysymys on nyt se, että lopettaako ne sen lopunkin tuen jos ei muuteta. Siihen tässä etsin vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä kämpässä on vuoden soppari eikä päästä lähtemään vaikka mikä olisi."
Sano kelalle tuo? 🤷
Samalla voisi kysyä kuka maksaa muuton ja takuuvuokran uuteen asuntoon. Eikä niitä edullisia asuntoja ihan joka kulmasta löydä.
Kela haluaa säästää joten maksaa 700e muuton ja antaa takuuvuokran 1400e maksusitoumuksella. Ja taas suomi säästää. Aika pitkään saa kuolettaa sitä 20e ylijäämää, että tuo tulee kuitattua.
Laissa sanotaan, että kieltäytyminen tarjotusta halvemmasta asunnosta johtaa vuokran kohtuullistamiseen. Eli jonkun on pitänyt tarjota halvempaa asuntoa. josta on kieltäytynyt, niin tukea voidaan kohtuullistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä maksettu se erotus, mutta nyt ne alkaa vähentää sanktiona -40% toimeentulotuen perusosasta koska 20e liikaa vuokraa. Tuollakin rahalla vielä pärjätään, mutta kysymys on nyt se, että lopettaako ne sen lopunkin tuen jos ei muuteta. Siihen tässä etsin vastausta.
Ei kai sitä voi kokonaan lopettaa eikä pitää toistuvasti -40%. Kannattaisi olla yhteydessä kelaan. Ihmetyttää tuo linjaus, minulle on tullut vielä ihan normaalisti tttuki, vaikka asun liian kallilla vuokralla, paljon kalliimmalla kuin tuo 20 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vähennä, se vain jää henkilön itsensä maksettavaksi. Nuo leikkurit on työstä kieltäytymistä varten eikä liity asumiseen mitenkään. Toisekseen, se nyt halvempi asunto voi olla ensi vuonna reippaasti kalliimpi jos vuokranantaja päättääkin tehdä inflaatiotarkistukset kerralla. Ja mitä sitten? Taasko muutetaan? Taitaa meidän hallituksesta joku omistaa muuttofirman.
Eivät ainakaan minulle maksa takuuvuokraa eivätkä muuttokuluja. Minne muuttaa 2 lapsen kanssa, jotka teinejä (tyttö ja poika)?? Eivät halua/suostu jakaa huonetta? Kaksio saadaan Kelan normien mukaan?? Minne ylimääräis huonekalut?
Ei ole varaa varastoon. Kiitos Suomi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan soittaa sinne kelaan ja kysyä.
Siis kaksio jossa asuu kaksi ? Kuka se toinen on, jos on aikuinen niin kai silläkin on jotain tuloja ? Nyt jotenkin ihmettelen että kaksi ihmistä asuu kaksiossa joka suht kohtuu hintainen mutta siltä pitää toimeentulotukea hakea ?
Olen yhden 11 v pojan yh. Vuokra asunto on Lumolta, Hekan asuntoa en ole saanut. 2024 asunto saisi maksaa meille 780 e kk. Sellaista kaksiota ei löydy. Yksiössä olisi hankalaa pojan kanssa. Poika ei nytkään paljon kotona viihdy kun on ahdasta. Saamme tt tukea ja asunto on 250 e kk liian kallis ( Malmilla). Joudummeko kadulle asumaan ensi vuonna? Olen kysellyt asiaa vastausta saamatta. En voi muuttaa mihinkään maaseudulle, poika ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ainakaan minulle maksa takuuvuokraa eivätkä muuttokuluja. Minne muuttaa 2 lapsen kanssa, jotka teinejä (tyttö ja poika)?? Eivät halua/suostu jakaa huonetta? Kaksio saadaan Kelan normien mukaan?? Minne ylimääräis huonekalut?
Ei ole varaa varastoon. Kiitos Suomi!!
Ei kukaan ole sinua pois ajamassa, maksat itse sen erotuksen, niinkuin kaikki muutkin liian kalliissa asunnossa asuvat ovat tähänkin päivään mennessä tehneet.