"Mitä sä ajattelit, että lääkäri pystyis tekemään?"
sanoi tk:n ajanvarausnumerosta hoitaja, kun yritin varata aikaa flunssaiselle korvakierteiselle yksivuotiaalle. Ohjasi sitten mut hoitajalle hakemaan 3 päivän todistuksen.
Olenko ymmärtänyt ihan väärin, vai eikö tk: seen saa enää mennä kuin puukko selässä? Ja olenko ainoa, jonka mielestä tuo oli vähän ihmeellisesti sanottu? Ja olinko ihan väärässä, kun olisin halunnut, että ne korvat olisi katsottu ym., kun lapsi ei ole syönytkään moneen päivään paljon mitään.
No, minäpä ruuhkautan sitten ilmeisesti päivystystä tämän asian takia. Onko se sitten parempi?
Kommentit (56)
joku osastonsihteeri tai lähihoitaja on pätevä arvioimaan kenenkään hoidontarpeen, vielä ilman minkäänlaista tutkimusta?!
Niin monta sataa, ellei tuhatta, ihmistä on kuollut, kun terveyskeskuksessa on hoidontarve arvioitu väärin.
Että tk- ja päivystysvastaanotot eivät ole sellaista palvelua, että sinne voi kuka vain kävellä ja vaatia tai tilata palvelua, vaan se hoidon tarve oikesti arvioidaan. Hoitoa annetaan tarpeen mukaan, ei halujen tai toivomusten - eikä vaarsinkaan vaatimusten mukaan.
koska mulla on totaalisesti mennyt hermo tohon sairaanhoitajien syyllistämiseen. Menkää itse tekemään sitä työtä sillä palkalla ja tulkaa sitten valittamaan.
Mutta 23:lle pakko sanoa: Olin kerran 40 asteen kuumeessa jonottamassa päivystykseen. Olin istunut siinä noin tunnin ja olin TOSI huonossa kunnossa. Paikalle pamahti lapsiperhe, jossa se lapsi oli kipeä ja vanhemmat mukana. Lapsi meni leikkimään leikkipaikalle ja vanhemmat vaatimaan aikaa HETI, koska on lapsesta kyse. Itse makasin puolikuolleena sohvalla ja yritin juoda mehua. Päivystäjä tuli kysymään minulta, että voiko lapsen (joka siis leikki iloisena legoilla) päästää mun edelle kun vanhemmat niin vaativat, koska lapsi on NIIIIIN kipeä. Itse en tajunnut mistään mitään mutta mieheni sai raivarin puolestani ja pääsin siis ennen tätä lasta. Lapsen vanhemmat suuttuivat ja alkoivat valittamaan mulle ja miehelleni itsekkyydestä. Ja siis tämä lapsi leikki iloisena legoilla KOKO ajan.
Ei koskaan lh tai sihteeri. Tämä asia on kirjattu hoitotakuuseen. Kiireettömän ajanvarauksen hoitaa sihteeri, perushoitaja tai lähihoitaja.
Hoidon tarpeen arvioinnissa on AINA riski, että se menee pieleen. Siksi niitä aikoja annetaan kumminkin aika löyhillä perusteilla. Ei silti voida antaa aikaa jok'ikiselle sitä vinkuvalle, sillä lääkäreitä ei kertakaikkisesti riitä. Silloin otetaan sisään ne, jotka todennäköisimmin ovat kiireellisen lääkäriajan tarpeessa. Tässä hommassa voi tapahtua virheitä kenelle tahansa. Mös lääkärit tekevät virheitä. Potilaat siirtyvät vääriin paikkoihin vääränlaisilla diagnooseilla ja lähetteillä, oikea hoito viivästyy ja joskus potilas jopa kuolee. Lakkaa haukkumasta hoitajia ja sihteereitä, jotka oikeasti yrittävät parhaansa.
joku osastonsihteeri tai lähihoitaja on pätevä arvioimaan kenenkään hoidontarpeen, vielä ilman minkäänlaista tutkimusta?!
Niin monta sataa, ellei tuhatta, ihmistä on kuollut, kun terveyskeskuksessa on hoidontarve arvioitu väärin.
Että tk- ja päivystysvastaanotot eivät ole sellaista palvelua, että sinne voi kuka vain kävellä ja vaatia tai tilata palvelua, vaan se hoidon tarve oikesti arvioidaan. Hoitoa annetaan tarpeen mukaan, ei halujen tai toivomusten - eikä vaarsinkaan vaatimusten mukaan.
tai vastaamaan puhelimeen. Yleensä juuri se kaikkein vittumaisin kurppa mitä sairaalasta tai terveyskeskuksesta on löydetty.
Ei pidä paikkaansa ainakaan Varkauden Käpykankaan terkka-aseman hoitsun kohdalla, tai mikä nyt onkin nimikkeeltään, joka vastailee puhelimeen! Aina on aika järjestynyt, vaikka lääkäritilanne täällä on todella heikko. Olenkin ihmetellyt, mistä hän niitä aikoja kaivaa, kun aina on päästy lääkäriin kun on tarvinnut eikä ole vastaan pullikoinut koskaan. Kiva ihminen muutenkin.
Aina saa jonkun ajan lääkärille jos soittaa aamulla ajoissa, ja jos tulee joku akuutti juttu myöhemmin päivällä niin yleensä saa ainakin lääkärin puhelimeen.
Samoin ilta- ja yöpäivystyksessä olen lasten kanssa päässyt aina säädyllisellä jonotuksella. Tosin syytkin miksi sinne on menty, ovat olleet sellaisia, jotka on syytä hoitaa pikaisesti:
- lapsen keuhkokuumeen jälkeinen hengenahdistus
- lääkemyrkytys
- kasvovamma (kaatui hoitopaikassa päin kirjahyllyä, hammas poikki yms.)
- korkea kuume, oksentelu ja kylkikipu paheni päivän aikana (paljastui keuhkokuumeeksi), käytiin päivällä vastaanotolla ja keuhkokuva katsottiin illalla päivystyksessä
- 2 kk vanhan vauvan väsyneisyys, itkuisuus, syömättömyys (paljastui flunssaksi mutta hyvin hoitivat silti)
- vauvan rokotuksen jälkeinen ihottumareaktio
Aikuisten puolella sen sijaan hoito aina ajoittain vähän mitä sattuu, mies sairastui suolistotulehdukseen (kuumetta yli 40 astetta). Lääkäri ei vaivautunut kuumetta mittaamaan ja kirjoitti närästyslääkereseptin... no, mies joutui samana yönä sairaalaan sisälle iv-antibiooteille.
Itse jouduin keskellä yötä menemään päivystykseen kurkkutulehduksen takia, en pystynyt enää nielemään sylkeäni enkä pystynyt puhumaan. Terkkarin ovella soittelin ovikelloa ja yritin saada automaattiovea auki. Jostain syystä ovi ei auennut, ja itkin ja tärisin siinä ulkona (lämpötila 3 astetta, kuumetta 41,3). Viereisen vuodeosaston potilas tuli siihen kanssani ihmettelemään ja kaiuttimesta kuului hoitajan kiukkuinen ääni "no, meinaatteko te tulla sisälle vai ette? Onko tupakat poltettu jo?" Potilas sitten puolestani vastasi että tultais joo sisälle, ja ovi avattiin vasta silloin. Luukulla tämä neiti (hyvin nuori lähäri) äyskäsi mulle että "no, mikäs sua vaivaa". Siinä vaiheessa onneksi toinen hoitaja puuttui peliin ja ottikin mut sitten huolella hoitaakseen. Jouduin kyllä tekemään tämän äkäpussin käytöksestä valituksen...
Jos päivystykseen tuodaan korvakipuinen lapsi ja sydänoireista kärsivä, niin kyllä se sydänoireista kärsivä menee etusijalle. Sori vaan...
puolin ja toisin.
Kohtuuttomalle vain tuntuu ottaa toisten potilaiden aiheuttamaa turhautumista vastaan ja itse sairaana pinnistellä ja pysyä asiallisena, vaikka saa itse rapaa silmilleen.
Samansisältöisen asian voi ilmaista niin monella tapaa ja myös se kuuluu ammattitaitoon, että puhuu potilaille kohteliaasti, vaikka joutuisikin pistämään rajoja ja olemaan jämäkkä. Jokaiselle sattuu joskus huono päivä, eikä vähennä hoitohenkilökunnan arvostusta, jos äyskijä pyytäisi anteeksi, jos on aluksi kaatanut toiselle potilaalle kuuluvan palautteen väärälle potilaalle. Ei ole minun syyni, jos edellinen tai minun jälkeeni tuleva potilas on v-mäinen.
Jos päivystykseen tuodaan korvakipuinen lapsi ja sydänoireista kärsivä, niin kyllä se sydänoireista kärsivä menee etusijalle. Sori vaan...
Mutta jos kaksi korvakipuista tms., minun puolestani voidaan katsoa, että huonovointisempi saa ensin hoitoa. Jos olen yksin aikuisena hoitoa hakemassa ja tarvitsen itselleni hoitoa, väistän ja teen tilaa lapsipotilaille tai vanhuksille, jos vain jaksan. Samoin toivon, että aikuinen väistää, jos vain jaksaa, jos tulen tuskaisen lapsen kanssa hoitoa saamaan. Kyynärpäätaktiikkaa millään keksityllä perusteella en puolusta.
minä vaihdoin tk. sta työpaikkaa muualle kun en enään jaksanut 10 vuoden jälkeen kuunnella potilaiden haistatteluja. Törkeätä sakkia ovat ja toedella uusavuttomia niinkuin jo aiemmin tuli esille. Toki lapsellesi olisi pitänyt antaa aika kun on kerran korvakierrettä ollut ja ei ollut syönyt useampaan päivään,mutta tosiasia on,että VALTAOSA käy ihan turhia valittamassa.
Myötätuntouupumus on jo pitkällä, jos kokee, että valtaosa avunhakijoista valittaa turhaan ja ovat törkeää sakkia ja uusavuttomia. Silloin ei enää jaksa olla herkkä ja osoittaa empaattisuutta ja on epäeettistä jatkaa auttamistyössä.
Olisiko kuitenkin niin, että työtä on myös liikaa, joilloin ei jaksa vaativia asiakkaita? Työolosuhteet ja työmäärän rajaaminen auttaisivat, mutta koska niihin ei yksittäinen työntekijä voi paljon vaikuttaa, viha kohdistuu potilaisiin.
no mitä sinä oikein kuvittelit, että se lääkäri tekisi??????????????????
Korvatulehduksen oikea käypä hoito on parasetamoli ja lepo. Kuinka se on niin vaikea tajuta?
Tätä pitäisi rummuttaa suuremmalla volyymilla, kun ei tunnu menvän mammoille perille. Kuinka monet TURHAT antibioottikuurit onkaan popsittu ja oma vastustuskyky senkun heikentyy. Mutta ei, av mammalle kelpaa vain antibioottikuuri.
muutaman kerran just niin et kun tytöllä on ollu korva kipeä ja on lähdetty päivystykseen niin se itku loppuu jostain syystä just siellä.. istuu vaan mielissään leikkimässä. Korvatulehdus on löytynyt joka kerta ja jonon ohi ei oo päästy. eikä oo tarvinnukkaan. Kerran mentiin yksityiselle kun oltiin 3 tuntia jonotettu tk päivystyksessä.
ap no mitä sinä oikein kuvittelit, että se lääkäri tekisi??????????????????
Korvatulehduksen oikea käypä hoito on parasetamoli ja lepo. Kuinka se on niin vaikea tajuta?
Tätä pitäisi rummuttaa suuremmalla volyymilla, kun ei tunnu menvän mammoille perille. Kuinka monet TURHAT antibioottikuurit onkaan popsittu ja oma vastustuskyky senkun heikentyy. Mutta ei, av mammalle kelpaa vain antibioottikuuri.
Jos on kyse ensimmäisestä korvatulehduksesta, ei pidäkään hötkyillä ja voi olla, että korvatulehdus menee virusperäisenä itsestään ohi ilman antibioottia. Ap kuitenkin kertoi, että lapsella oli ollut useampi korvatulehdus ja kyllä se pitää tutkia ja hoitaa. Korvatulehduskierre pitää katkaista. Eri juttu on, hoidetaanko vain oiretta ja syötetään antibioottia ja vai etsitäänkö syvällisempää syytä jatkuville korvatulehduksille (allergia, vääränlainen ravinto tms.) ja millainen hoitolinja silloin valitaan.
naljaillaan ja vinoillaan potilaille? Miksi saman hoidon (esim. ei tarvetta lääkereseptin kirjoittamiseen, menkää kotiin lepäämään ja tulkaa uudelleen, jos oireet jatkuvat) saa yksityisellä puolella asiallisesti ja vanhempien älyä kyseenalaistamatta?
Omalla lapsellani oli ensimmäisten kolmen vuoden aikana laaja-alainen ruoka-aine-allergia ja jaksoin taistella asian kanssa pitkälti sen ansiosta, että meillä oli ymmärtäväinen, asiat selittävä ja minuun äitinä uskova lastenallergologi. Neuvolalääkärin suhtautuminen oli mairea "kaikilla vauvoilla on näppyjä, laitat vain kortisonia". Kun menin lastenallergologille, olin varustautunut todistamaan kaikki väitteeni ja olin dokumentoinut kaikki oireisiin liittyvät asiat ja olin puulla päähän lyöty, kun lääkäri ei katsotunut sivusilmällä epäilevästi "äitiä, joka vähän taitaa olla yliherkkänä". Tällaiseen lääkäriin on helppo luottaa ja uskoo myös sen, jos hän sanoo, että kyllä tästä selvitään, ei syytä mennä epätoivoiseksi. Silloin ei tarvitse itse lisätä kierroksia ja ruveta hysterisoimaan, vaan luottaa ammattilaisen arvioon ja kykyyn suhteuttaa asiat. Ensin täytyy kuitenkin tulla luottamus ja tunne siitä, että potilas otetaan tosissaan ja tämä ei synny millään "mitäs tänne tulit valittamaan, meillä on tärkeämpääkin tekemistä" -asenteella.
En usko, että on kyse vain rahasta, siitä, että asiakas maksaa riihikuivalla rahalla käynnistään yksityisen terveysaseman tiskillä. Maksavathan tk-asiakkaatkin veroilla käyntinsä. Enemmän on kyse asenteesta ja kulttuurista ja tietysti julkisen puolen terveydenhuollon työntekijöiden ylikuormittumisesta.
Summa summarum: kiitos teille kaikille, jotka jaksatte asettua potilaan asemaan ja jaksatte suhtautua ammatillisesti kaikenkarvaisiin potilaisiin kovassa työpaineessa.
haluan kiittää omaa terveyskeskustani Malmin terveyskeskusta erinomaisesta palvelusta! Koskaan en ole saanut siellä huonoa palvelua ja aina löytyy aika! Myöskään Malmin sairaalan päivystyksessä en ole koskaan saanut huonoa palvelua.
Kun muutimme Tapaninvainioon ajattelin, että grate, nyt käytetään sitten Malmin terveyskeskusta, mutta ennakko-oletukseni oli täysin väärä! Mahtavat työntekijät!
Marian sairaalassa törmäsinj vähän toisenlaiseen hoitokulttuuriin vielä Töölössä asuessani..