Miksi Messukeskus veloittaa Hurstia?
"Suomen Messut on julkinen osakeyhtiö, jonka omistaa joukko elinkeinoelämän merkittäviä yrityksiä. Osakkeenomistajia on 200, joukossa mm. Elinkeinoelämän keskusliitto, Helsingin seudun kauppakamari, Suomen Yrittäjät ry., Helsingin kaupunki ja Suomen Messusäätiö."
Miksi eivät anna tätä 27 000 euron arvoista tilavuokraa joululahjana? Saisivat mainosta. Olen oikeasti yllättynyt, että Suomen tunnetuin vähävaraisten joulujuhla ei ole "pro bono"-tapahtuma.
Mutta mitäpä muuta voi odottaa, kun katsoo tuota omistajien listaa... Tosin luulin, että stereotyyppinen kuva EK:sta ja kumppaneista ei pitäisi paikkansa.
Toivottavasti media saa joulun jälkeen kommentit Messukeskuksen johdolta.
Kommentit (87)
Se on liikeyritys, yritykset ei usein anna ilmaiseksi juuri mitään
Miten paljon niitä köyhiä on todellisuudessa?
Hustin ruokapöydässä tyypillä 500€ kuulokkeet ja toisella 1500€ luuri.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon niitä köyhiä on todellisuudessa?
Hustin ruokapöydässä tyypillä 500€ kuulokkeet ja toisella 1500€ luuri.
Niille on voinut käydä vaikka kuten minulle. Hyväpalkkainen työ ja sitten tuli työkyvyttömyys. Yksinhuoltajana velkaa oli ennestään ja kun mistään ei tullut rahaa ja velkoja oli, koko systeemi laukesi. En kylläkään ollut ostanut aiemminkaan noin kalliita laitteita kuin esimerkissä.
Vierailija kirjoitti:
Hupaisaa kun joku tonttu puolustelee täällä messukeskusta ja haastaa riitaa. Maksetaanko sulle tuosta vai oletko muuten vaan pahalla päällä?
Luultavasti joku Messukeskuksen työntekijöistä tai merkittäviin omistajiin kuuluvien palkollisista. Häntä harmittaa kun missasivatt erittäin hyvän PR-mahdollisuuden tuossa ja se vielä kun ihmiset päivittelevät ettei voi edes hyväntekeväisyyteen osallistua.
Toisaalta ymmärrän Messukeskuksen näkökulman, omistajina on useita organisaatioilla joilla varmasti kaikilla olisi sydäntä lähellä olevia hyväntekeväisyyskohteita, joten mitkä valittaisiin? Konkurssi uhkaa jos ketään ei laskuteta. Korona ja talouden tiukentuminen on muuttanut maailmaa. Tapahtumia ja konfferensseja ei enää järjestetä samalla tavalla kuin ennen ja kulut isosta rakennuksesta ovat varmasti tuntuvat. Tosin myös asiakkaiden näkökulmasta tilanne on huono, esim. minulla oli tapana osallistua erääseen tapahtumaan vuosittain Messukeskuksessa ja tapahtuman järjestäjä kustansi pysäköinnin osallistujille. Sitten tuli jossain vaiheessa ilmoitus, että tilajärjestäjä tiukentanut näkemystä (ja varmasti hintoja) eikä ilmaista pysäköintiä enää tarjota. Äänestin lopettamalla käymisen. Lopputuloksena tapahtuma siirrettiin parin vuoden jälkeen muualle. Kulujen nousun takia, veikkaan.
Mutta niin se bisnes pyörii. Suomessa ei saa hyväntekeväisyyteen tehtyjä lahjoituksia vähentää verotuksessa, joten yrityksillä ja yksityishenkilöillä ei ole samanlaista motivaatiota osallistua kuin sellaisissa maissa joissa saa. Eihän Aflecth joka vuokran maksoi kommentoinut asiaa juuri mitenkään. Maksoi ja haastoi jonkun maksamaan seuraavan vuoden vuokran luvaten hoitaa sitten sitä seuraavan vuoden. Hänhän on itse sanonut mm. ettei häneltä kannata pyytää rahaa kun ei riitä aika ja into tarkistaa ihmisten taustoja, että onko oikeasti tarpeessa oleva. Sama varmasti pätee tuohon mitä kirjoitin Messukeskuksen osalta siitä, että ketkä olisivat näitä ilmaistapahtumiin oikeutettuja tahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Messukeskus ei valitettavasti tuota voittoa niin paljoa, että tilan ja henkilökunnan voisi antaa käyttöön ilmaiseksi. Rakennus on valtava, sen ylläpitokustannukset ovat vuosittain tähtitieteellisiä ja suuria tapahtumia joilla ylläpito katetaan siellä ei todellakaan ole joka viikonloppu eikä edes joka kuukausi. Rakennuksen ylläpidosta ja asioiden organisoinnista vastaavat ihan normaalit työntekijät joilla on oikeus saada työstään palkkaa. Et itsekään pitäisi siitä, jos sinulle tultaisiin sanomaan että nyt hei teet töitä palkatta tämän viikonlopun, eikä ketään kiinnostaisi miten se vaikuttaisi omaan talouteesi tai vapaa-ajan suunnitelmiisi. Vapaaehtoistyö on nimensämukaisesti vapaaehtoista. Silloin kun palkattomaan työhön pakotetaan tai painostetaan, kyse on orjatyöstä joka taitaa olla kielletty erinäisten ihmisoikeuspykälien perusteella.
No itse yhden yhdistyksen puheenjohtajana joudun kyllä tekemään tietyt hommat olen sitten vaikka sairaana tai missä.
Omistajina nyt ainakin oli heti ensimmäisenä kun luettelit sellaisia toimijoita jotka vihaavat köyhiä. Eivät taatusti anna penniäkään köyhille.
Noloa aina vaatia muilta vaikka mitä ilmaiseksi.