Sirkus Hekan vuokra-asunnon vuokra nousee 102 eur
Hänellä kolmio Myllypurossa 70m2. Opiskelee ja 2-vuotias lapsi. Vuokra korotuksen jälkeen 954e/kk.
Miksi yksinhuoltaja-opiskelijalla pitää olla yhteiskunnan tukemana noin suuri asunto? Ei mitään järkeä. 2-vuotias ei tarvitse omaa huonetta!
Itse asuimme miehen kanssa kaksiossa kahden lapsen kanssa. Isompi kämppä hankittiin kun nuorimmainen oli 3v.
Hyvä vaan ettää tulee nyt laman aikana järkeä näihin tukiin.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Heka ja Heka... Vuokranantajia on sata muutakin jos ei Hekalta saa! 35-45 neliötä riittäisi vallan hyvin, kyllä sellaisen jostain saa halvemmalla Hki, Vantaa, Espoo tai vaikka Kerava josta pääsee junalla helposti stadiin.
No kyllähän se näin on, vuokranantajia on todella runsaasti etenkin pääkaupunkiseudulla. Ei ole mikään pakko asua HEKAn asunnossa. Niihin on jonoa, se on selvää. Kyllä tässä itse kukin joutuu miettimään asunnon vaihtoa, eihän se kivaa ole. Mutta ei nyt kannata jäädä jumiin siihen ajatukseen että asunnon on oltava juuri kaupungin asunto. Rutkasti vaan neliöitä pienemmäksi niin kyllä se kämppä löytyy halvemmalla joltain muultakin vuokranantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heka ja Heka... Vuokranantajia on sata muutakin jos ei Hekalta saa! 35-45 neliötä riittäisi vallan hyvin, kyllä sellaisen jostain saa halvemmalla Hki, Vantaa, Espoo tai vaikka Kerava josta pääsee junalla helposti stadiin.
No kyllähän se näin on, vuokranantajia on todella runsaasti etenkin pääkaupunkiseudulla. Ei ole mikään pakko asua HEKAn asunnossa. Niihin on jonoa, se on selvää. Kyllä tässä itse kukin joutuu miettimään asunnon vaihtoa, eihän se kivaa ole. Mutta ei nyt kannata jäädä jumiin siihen ajatukseen että asunnon on oltava juuri kaupungin asunto. Rutkasti vaan neliöitä pienemmäksi niin kyllä se kämppä löytyy halvemmalla joltain muultakin vuokranantajalta.
Yksityiseltäkö löydät halvemman asunnon, no et löydä.
Tai jos muutat 20 neliön kämppään lapsen kanssa niin selviät kyllä 600 euron vuokralla.
Näin Helsingissä.
Vierailia kirjoitti:
sirkus
Kela hoitaa loput.
tti:
Me asuttiin kolmen lapsen kanssa 66m2 kaksiossa. Lapset olivat 4v, 2v ja 8kk kun muutettiin vähän iosmpaan.
Meitä asui viisi hlöä 49 neliön kämpässä.
Meitä oli 20 neliössä neljä. Haukkamäessä. Yhteinen ulkovessa.
Jotain kohtuutta nyt! Ihan vaan kun laittaa vuokraoveen haun "kaksio, vuokra max. 800, helsinki, espoo, vantaa" niin sieltä tulee 446 kpl asuntoja!!!
Tuo max. 800 euroa olisi siis vähintään 154 euroa edullisempi kuin mihin tuo Sirkun Hekan asunnon vuokra nousee. Aivan satavarmasti tuossa satojen asuntojen joukossa olisi jokin heille sopiva vaihtoehto. En tajua miksi asunnon pitäisi olla juuri Hekan???
Joo minä en myöskään ymmärrä miksi pitäisi asua juuri hekalla? Noihin kaupunkien asuntoihin on isoissa kaupungeissa aina jonoa. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Kyllä tuossa nyt on asenneongelmaa enemmän kuin mitään muuta.
Opiskeleva YH kaksivuotiaan lapsen kanssa 70 m2 kämpässä? Minulla ei ole edes työssäkäyvänä sinkkuna varaa noin isoon ja kalliiseen asuntoon. Tosiaan joku max. 45 m2 kaksio olisi ihan riittävä heille, sellaisen saa kyllä joltain muuta vuokranantajataholta paljon halvemmalla.
Sirkku elää liian leveästi
puolet pienempi kämppä riittäisi hyvin vielä vuosia
ja Vantaa tai keravakin on järkevä valinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitten äidin ja lapsen asua alle 30 neliön yksiössä? Hyi sinua ap, haise pahalle!
Miksi joku olettaa, että alle 70 neliötä on automaattisesti 30 neliötä?
Esimerkiksi 38-44 neliön kaksio voisi olla hyvä, sitä paitsi, ei ihmisillä pitäisi olla mahdollisuutta asua sellaisessa, johon heillä ei ole varmaa, tämä on outoa, että tämä asia on vääristynyt.
Luetun ymmärtäminen. Mikä kohta on vaikea ymmärtää, kun Sirkku kertoo etsivänsä edullisempaa, mutta moni muu tekee samaa? Ne pienet asunnot on halutuimpia ja Heka ei niihin lapsiperheitä edes valitse.
Tässä on sama kohtaanto-ongelma kuin elämäntapatyöttömän työnhaussa, ei olla valmiita tinkimään mistään ja ihmetellään kun mitään ei löydy. Tämä
Ja sitten taas Sirkulle huudetaan sinne Lieksaan tai Varkauteen, että miksi et tule tänne Hgin seudulle kun ei ole työpaikkoja sinulle Lieksassa, halpa asuminen kyllä. Ja työvoiman tarve huutava Hgin seudulla.
Yh kodit, A-kruunu, Asuntosäätiö.... pelkästään tässä on jo kymmeniä vuokranantajia (myös pienituloisille), ei muuta kuin hakemuksia laittamaan: https://www.hel.fi/static/kv/vuokra-asunnonhaku/vuokranantajia_pk_seudu…
Lieksaan tai Varkauteen? Ihan kuule noita halvempia asuntoja löytyy Helsinki/Espoo/Vantaa akseliltakin kun tyytyy vähän pienempään kuin 70 neliöön!
Ei pitäisi maksaa asumistukia noin kalliisiin asuntoihin. 600€ riittää jo rivitalo neliöönkin maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
70m2. Opiskelee ja 2-vuotias lapsi. Vuokra korotuksen jälkeen 954e/kk.
Onhan tuo edelleen neliöihin nähden halpa. Yksityiseltä saisit maksaa tuon kokoisesta 1300-1400 euroa kk Helsingissä.
Kuka idiot maksaa vuokrakämpästä tuon kokoisesta 1300-1400 euroo. Vielä hauskempia on nämä Sato Oyn 25 euroa per pää vesimaksut per kk! Suostukaa vain vesiennakkomaksuihin niin menee maksut todellisen kulutuksen mukaan ja liika maksu palautetaan vuoden välein.
Oi mitä kurjuutta ja köyhyyttä taas, Pitäisikö yhteiskunnan maksaa Sirkukselle siitä että hänellä on perheen kokoon nähden tolkuttoman iso asunto. Äiti ja lapsi mahtuu hyvin 50m2 kaksioon. Itsekin asuin kahden lapsen kanssa kolmiossa monta vuotta. Lapsilla oli omat huoneet ja itse nukuin olkkarissa. Eikä tarvinnut yhteiskunnan tukia tai kaupungin vuokrayhtiöitä kustantamaan elämistäni. Pk.-seudulla asuttiin vielä, ihan hyvässä osoitteessa.
Sirkus voi kysyä vanhempiaan ostamaan hänelle oman asunnon, jos on tottunut korkeampaan elintasoon.
Aivan liian leveästi elää tuo Sirkku. Sellaista se on, asuminen on suhteutettava omaan taloudelliseen tilanteeseen, niin tässä joutuu moni muukin tekemään. Eikä mene läpi tuo ettei koko pääkaupunkiseudulta löytyisi halvempaa asuntoa. Kyllä löytyy kun karsii noita ylimääräisiä neliöitä ja laajentaa haun muuallekin kuin Hekan asuntohin.
Itsekin olen joutunut turvautumaan tukiin ja erityisesti asumistukeen. En siis ole mikään kokoomuksen kermaperse. Silti ärsyttää nämä tämäntyyppisen tukien nostajat jotka kehtaavat vielä nostaa haloon siitä etteivät voi elellä ylileveästi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei nämä Sirkukset muuta pienempiin kaupunkeihin asumaan jos ei yhteiskunnan siivellä eläminen lyö leiville Helsingissä? On aikakin ajaa oleskeluyhteiskunta alas ja lakkauttaa typerän perseilyn tukeminen veronmaksajan kukkaroista.
Jutun henkilö opiskelee, käy töissä ja on yksinhuoltaja.
Kokeile itse vastaavaa ja tule kertomaan, millainen oleskelukokemus oli.
Sirkun pitäisi saada valtiolta mitali ja nippu sadan euron seteleitä. Ei tätä.
Jotain kohtuutta nyt! Ihan vaan kun laittaa vuokraoveen haun "kaksio, vuokra max. 800, helsinki, espoo, vantaa" niin sieltä tulee 446 kpl asuntoja!!!
Tuo max. 800 euroa olisi siis vähintään 154 euroa edullisempi kuin mihin tuo Sirkun Hekan asunnon vuokra nousee. Aivan satavarmasti tuossa satojen asuntojen joukossa olisi jokin heille sopiva vaihtoehto. En tajua miksi asunnon pitäisi olla juuri Hekan???
TÄMÄ. Miksi asunnon pitäisi olla Hekan? Siitä vaan pläräämään ja hakemaan asuntoa. Joku laittoi myös hyvän linkin tuossa missä oli listattuna eri vuokranantajia. Vähemmillä neliöillä pärjää hyvin, itse asuin jossain vaiheessa 38m2 kaksiossa pienen lapsen kanssa ja hyvin meni siinä kolmisen vuotta. Joku max. 45m2 voisi olla ihan hyvä Sirkukselle.
Vierailija kirjoitti:
70m2. Opiskelee ja 2-vuotias lapsi. Vuokra korotuksen jälkeen 954e/kk.
Onhan tuo edelleen neliöihin nähden halpa. Yksityiseltä saisit maksaa tuon kokoisesta 1300-1400 euroa kk Helsingissä.
Yksityiseltä saa kaksion 800€ Espoosta tai Vantaalta. Eikö se olisi järkevämpää tuossa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä pienempiä ja edullisempia asuntoja noin vain tilailla jostain kuin shoppailisi netissä.
No pakkoko sen uuden pienemmän asunnon on oltava juuri Hekan asunto? Kai niitä nyt muitakin vaihtoehtoja on.
Sinänsä symppaan kyllä kaikkia jotka kärvistelevät noiden kohoavien vuokrien kanssa, onhan se kirvelevää. Itsekin jouduin juuri muuttamaan isosta kaksiosta yksiöön, jotta rahani riittävät. Ei ollut helppo päätös.
Opiskeleva yh 2-vuotiaan kanssa voisi ihan hyvin asua jossain n. 40 m2 kaksiossa, siinä olisi riittävästi tilaa. 70 m2 on siis aivan tolkuttomasti liian iso asunto, tottakai vuokrakin on sen mukainen. Lapsikin on sen verran pieni vielä ettei esim. koulua tarvitse vaihtaa tms.
Hekan jonot ovat infernaaliset, mutta en oikein jaksa uskoa ettei MISTÄÄN saisi pienempää ja halvempaa asuntoa.
Minä en nyt myöskään hiffaa miksi asunnon pitäisi olla juuri Hekan? Kaikkihan sen tietää että Hekan asuntoihin on jono. Mutta muitakin asunnon tarjoajia on pilvin pimein pitkin pk-seutua. Ei tarvitse lähteä mihinkään Lieksaan. 🙄
Ongelmanahan tässä on vaan että sirkus haluaa elää liian isossa asunnossa. 70 neliöö on ihan törkeän iso yh:lle ja pikkutaaperolle.
Vierailija kirjoitti:
Joo minä en myöskään ymmärrä miksi pitäisi asua juuri hekalla? Noihin kaupunkien asuntoihin on isoissa kaupungeissa aina jonoa. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Kyllä tuossa nyt on asenneongelmaa enemmän kuin mitään muuta.
Opiskeleva YH kaksivuotiaan lapsen kanssa 70 m2 kämpässä? Minulla ei ole edes työssäkäyvänä sinkkuna varaa noin isoon ja kalliiseen asuntoon. Tosiaan joku max. 45 m2 kaksio olisi ihan riittävä heille, sellaisen saa kyllä joltain muuta vuokranantajataholta paljon halvemmalla.
Joissskin tapauksissa kaupungin vuokra-asunnon saantia voi verrata pieneen lottovoittoon, varsinkin jos sen sattuu saamaan arvo-alueelta kuten kantakaupungista. Asunnot kulkee jopa suvussa, eikä niistä kovin helposti kannata luopua.
Kyllä pitäisi, jos ei ole varaa maksaa itse koko vuokraa.