Pahoitin mieleni lahjojen jaosta
Kävimme aattona parissa eri kyläpaikassa. Tähän jälkimmäiseen meidät oli kutsuttu että poiketkaa kahville kun kerkeätte. Kyseessä lapsemme isovanhemmat. Veimme tuliaisiksi kahvia ja leivonnaisia.
Oli ensinnäkin yllätys, että siellä oli myös muita vieraita ja suurempi yllätys oli kun lopulta kahvien jälkeen jaettiin lahjoja.
Kaikki muut, sekä lapset (lasten serkut) että aikuiset (miehen sisarukset, isovanhemmat, vanhemmat jne), saivat useita lahjoja, mutta meidän perhe kokonaisuudessaan sai yhteiseksi yhden karkkirasian.
Omat lapsemme olivat selvästi pahoilla mielin lahjojen jaon jälkeen, kun kaikki lapsista vanhaan mummoon saivat paketteja, mutta he eivät saaneet mitään omaa.
Ihmettelen, miksi lahjoja ei voitu jakaa ennen kuin tulimme tai lähtömme jälkeen... emme edes voineet varautua omilla paketeilla.
Kommentit (737)
Tässä on nyt kaksi asiaa, mitä pyöritellään:
1. Ovatko sukulaiset / isovanhemmat toimineet oikein, vai eivät? Tämän asian voisi järkevimmin ratkaista keskustelemalla yhdessä isovanhempien kanssa (jos asia nyt niin mieltä painaa). Tuskin kukaan on halunnut pahoittaa kenenkään mieltä.
2. Miten jatkaa tästä eteenpäin? Miten toimia lasten kanssa? Tämä on arvokysymys. Haluaako Ap kasvattaa lapsistaan "mulle heti kaikki" -tyyppisiä, vai opettaako heille, että lahjasta ollaan kiitollisia ja joskus täytyy odottaa. Aina ei heti saa itse sitä, mitä muut saavat ja se on ok (vai onko?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis muut sisarukset oli kutsuttu joulunviettoon, teidät vain kahville? Mikä kuvio tuollainen on? Todella nolosti tehty teitä kohtaan.
Itse ajattelin voiko tuo olla totta. Mutta luultavasti voi. Se oli rumasti tehty Ap:n perhettä kohtaan. On aivan
anteeksiantamatonta, että joku tekee tuollaista lapselle jouluna. Häpeällistä.
Ei, vaan ap kertoi että he yleensä eivät edes jaksa käydä jouluisin kyseisten sukulaisten luona. Aina kutsutaan, mutta vaivautuvat paikalle jos vaivautuvat. Käväisemään.
Kyse on varmasti ajankäytöstä. Jouluaatto ja joulupäivä menevät nopeasti. Ei silloin ehdi tehdä
monta vierailua ja se on stressaavaa perheelle. Ap on kertonut heidän käyneen aattona
kummien luona (2 eri paikkaa ehkä?). Ehkä joku kummi on yksinäinenkin ja toivoi juuri aattona
käymäään? Ap:n perhe on selvästi pyydetty useaan paikkaan samana päivänä.
En kyllä jaksaisi montaa päivää märistä palstalla asiasta! Ap loukkaantui, muut ei. Ensi vuonna toimitte toisin.
Vierailija kirjoitti:
1. Ovatko sukulaiset / isovanhemmat toimineet oikein, vai eivät? Tämän asian voisi järkevimmin ratkaista keskustelemalla yhdessä isovanhempien kanssa (jos asia nyt niin mieltä painaa). Tuskin kukaan on halunnut pahoittaa kenenkään mieltä.
2. Miten jatkaa tästä eteenpäin? Miten toimia lasten kanssa? Tämä on arvokysymys. Haluaako Ap kasvattaa lapsistaan "mulle heti kaikki" -tyyppisiä, vai opettaako heille, että lahjasta ollaan kiitollisia ja joskus täytyy odottaa. Aina ei heti saa itse sitä, mitä muut saavat ja se on ok (vai onko?).
Pitääkö sinusta 7v ja alle sen ikäisten lasten nöyränä ja iloisena katsoa kun seurueen muut vähintään 15 jäsentä aukovat pakettejaan ja heille on karkkia perheen kanssa jaettavaksi
Vierailija kirjoitti:
En kyllä jaksaisi montaa päivää märistä palstalla asiasta! Ap loukkaantui, muut ei. Ensi vuonna toimitte toisin.
Ap ei liene ollut paikalla ainakaan tänään jos eilenkään
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse käydä päivittäin ketjua nostamassa puhumalla märisemisestä ;)
Tää nykyinen lainaussysteemi tekee keskustelun seuraamisesta vaikeaa
Onko muilla tapana jakaa lahjoja niin että paikalla on väkeä, jolle paketteja ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sinusta 7v ja alle sen ikäisten lasten nöyränä ja iloisena katsoa kun seurueen muut vähintään 15 jäsentä aukovat pakettejaan ja heille on karkkia perheen kanssa jaettavaksi
Tiedä häntä, mutta kenen ne lahjat olisi ap:n lapsille pitänyt ostaa, muiden vieraiden varmaankin. Ap:n perheen vierailu olisi pitänyt ajoittaa aikaisemmaksi ja pysyä kahvilla käynnissä, kuten kutsussa kuuluu ilmoitetun tai ottaa omat lahjat mukaan. Ap:n miehellä on terve ja mutkaton suhtautuminen asiaan. Kerro ap lapsillesi, että äiti ei huomannut selvittää asiaa etukäteen. Oletettiin, että isovanhemmat järjestävät oman jouluohjelmansa ap:n vierailukäyntien (kaksi tuntia sinne tai tänne) mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tuon ikäisiä lapsia ja näitä asioita opettelemme yhdessä. Karkki on hieno juttu lasteni mielestä.
Jos asia vaivaisi mieltäni, niin kyllä aukaisisin suuni. Sekä siis lasteni suuntaan, että isäntäväen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tapana jakaa lahjoja niin että paikalla on väkeä, jolle paketteja ei ole?
Tähän minäkin haluaisin vastauksen, koska se on tässä aloituksessa se olennaisin pointti mikä aloittajaa vierailussa vaivaa eniten. Ei se, että lapsille ei ollut lahjoja, koska ilmeisesti isovanhempi ei niitä ennenkään ole heille antanut. Miksi lahjat kuitenkin oli välttämätön pakko jakaa ap:n perheen läsnäollessa vaikka heille ei ollut mitään jaettavaa? Silkkaa kettuilua, sanon mä, kun kerran ap:n mieskään ei saanut mitään vaikka sisaruksensa saivat.
Miksi muiden lasten olisi pitänyt odottaa lahjojen jakoa siksi, että ap perheineen oli pyyhältänyt paikalle lahjakierrokseltaan epämääräisesti ilmoittamaansa aikaan eikä huomannut kahvit juotuaan jatkaa matkaa omaan kotiinsa joulunviettoon ja lahjojenjakoon vaan jäi viivyttämään muiden iltaohjelmaa. Mitä jos hän ei olisi lähtenyt kotiinsa kuin vasta myöhään illalla? Sitäkö olisi pitänyt odottaa? Juhlat olivat isovanhempien kotona, heidän järjestämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän minäkin haluaisin vastauksen, koska se on tässä aloituksessa se olennaisin pointti mikä aloittajaa vierailussa vaivaa eniten. Ei se, että lapsille ei ollut lahjoja, koska ilmeisesti isovanhempi ei niitä ennenkään ole heille antanut. Miksi lahjat kuitenkin oli välttämätön pakko jakaa ap:n perheen läsnäollessa vaikka heille ei ollut mitään jaettavaa? Silkkaa kettuilua, sanon mä, kun kerran ap:n mieskään ei saanut mitään vaikka sisaruksensa saivat.
Nyt kävi näin. Sori siitä.
Miten aikuiset ihmiset on näin tavaran perään?
Vierailija kirjoitti:
Jos olemme jouaaton muualla, otamme tietysti lahjat mukaan. Da!
Voisivatko nämä lapsettomat tädit ja sedät olla joidenkin tiettyjen lasten kummeja, ja ovat ostaneet lahjat ainoastaan heille? Ja ovatko kaikki paikalla olleet tiennyt kunnolla etukäteen että olette tulossa? Luultavasti ne sisarukset, ketkä näkevät muutenkin enemmän, ovat tienneet toistensa paikalle tulosta, mutta teistä on tiennyt etukäteen vain he kenen luona olitte. Isovanhemmilta kuitenkin tökeröä jättää lapsenne huomioitta.
Eli siis isovanhemmat jotka eivät aiemminkaan ole ostaneet lahjoja, järjestivät juhlat, ja he olivat ne ketkä tiesivät ap:n tulevan paikalle, mutta sekin varmistui vasta silloin jouluna. Ap ei itse ollut ostanut muiden lapsille lahjoja, eikä ollut yhteydessä heihin etukäteen. Sisarukset eivät siis ole edes tienneet ap:n tulevan. Silti jostain olisi pitänyt silloin aattona ilmestyä paketteja heille. Tai sitten koko porukan olisi pitänyt odotella, että ap poistuu, mutta tietoa siitä mihin aikaan illasta he lähtevät ei ollut. Oleellista on myös se, kuka kaivoi lahjat esille, onko tämä henkilö tiennyt, ettei mukana ole lahjoja ap:n perheelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan ap ei varautunut omilla paketeilla sinne viemisinä ja silti heille oisi pitänyt olla paketit kaikille odottamassa.. Voi hellanlumala tentään.
Veiväthän he miehen isälle ja puolisolle lahjan. Muita vieraita eivät tienneet olevan paikalla
Mikä on outoa, kun yhden miehen sisaruksista kanssa olivat edellisessäkin kyläpaikassa samaan aikaan. Ei sitten tullut puheeksi heidänkään kanssa kummankaan seuraava paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni vaimo voisi hyvin ihmetellä miksi en osta heidän (kuvitteelliseen) perheeseen lahjoja mutta siskolleni ja lapselleen ostan. Yksinkertainen selitys: siskoni on aina, alaikäisestä lähtien, muistanut minua jouluna, synttäreinä, nimppareina, valmistujaisina veljeni taas ei ole ikinä onnitellutkaan. Veljeni kanssa olen tekemisissä jopa enemmän kuin siskoni kanssa, mutta hän on tyypillinen maaseudun mies, joka ei ymmärrä että muutkin kuin naiset voisivat lahjoja antaa. Lopetin nuorena aikuisena veljeni muistamisen, siskoa muistan kyllä.
Kyse on kuitenkin lapsista. Onko sinulla lapsia, joille veljesi ei osta? Muuten ei minua kyllä aikuisena kiinnosta yhtään saanko jotain vai en, mutta pidän kyllä joulua lasten juhlana...
Mulla ei ole lapsia e
Aloituksen joulunviettoon osallistui myös lapsettomia aikuisia, joten sellaisia juhlia ei viettä yhden ihmisryhmä ehdoilla, vaikka mammiille on tyypillistä sitä itkuporkuraivarin kanssa vaatia, sori ettette te ja pentunne pyöritä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sukulaiset olivat ostaneet toisilleen lahjoja ristiin (ovat säännöllisesti keskenään tekemisissä, me tavataan ehkä 1-3 kertaa vuodessa), mutta vanhempi oli muille lapsilleen ilmeisesti ostanut muun lahjan kun karkkia, ei mitään kallista mutta kuitenkin. Meille koko perheelle vain yhteisen rasian.
Olisin vaan toivonut, että olisivat jakaneet lahjat ennen tai jälkeen meidän tulon.
No jos menitte sinne "kun kerkisitte", niin mistä ne edes tiesi odottaa? Ja kun lahjojen jakaminen alkoi, olisi pitänyt itse ymmärtää poistua, jos ei tuonut muille lapsille lahjoja.
Vastasin ylempänä, että olimme ilmoittaneet aikahaarukan ja tiesivät puolisen tuntia etukäteen, että
Ap:, n tarinan mukaan sisarusten perheet olivat jo vaihtaneet lahjat, nämä oli muilta.
Siiss miehen isä ja isän uusi vaimo. Tai ap:n lasten isoisä ja "varamummo".