Valmisruokaa ostetaan jopa jouluksi entistä enemmän?
Mikä ihme suomalaisiin on mennyt? Ei ihme, että ihmiset valittaa, että ruokaan ei riitä rahaa, kun joulupuurokin ostetaan kaupasta pienissä einesannoksissa!
Kunnollisissa perheissä joulupuuro kyllä keitetään ihan itse aattoaamuna. Kilon paketti puuroriisiä maksaa 2,30 euroa ja siitä riittää aika moneen kattilalliseen puuroa!
Onko ihmiset niin masentuneita, että kaupasta kannetaan kassikaupalla eineksiä ja sitten mikro laulaan tunnin hoosiannaa, kunnes jouluateria perheelle on lämmitetty? Vai mistä tässä on kyse?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Upeata vetää suoraan mikroaaltouunista mautonta tai pahalta maistuvaa kaupan einestä. Ei stressaa. Joo. Jää aikaa siihen joulun olennaiseen eli kaljan ja niiden lahjaviinojen juontiin!
Ihmekös, kun jotkut ihmiset valittaa, että jouluruuat on pahoja, kun paras jouluruoka mitä ovat saaneet on jotkut kaupan muoviin pakatut limaiset kinkkusiivut ja einesmaksalaatikko!
Meillä kyllä se ruoanlaittoon käyttämätön aika menee yhdessäoloon, lasten kanssa leikkimiseen ja ulkoiluun, lukemiseen ja muuten yhdessäoloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää siivota ja laittaa ruokaa koko joulu, kun helpommallakin voi päästä.
Nykyajan ihmiset ovat patalaiskoja.
Ihan hemmetin hyvä, että uskalletaan laiskotella jopa jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää siivota ja laittaa ruokaa koko joulu, kun helpommallakin voi päästä.
Miten se tekee ihmisestä paremman, että valitsee viettää joulunajan keittiössä? Ennen oli pakko, kun ei ollut eineksiä. Nykyään voi valita, harrastaako kokkailua vai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omasta mielestäni laiskoin ihminen, jonka tunnen. Mutta siltikään ei tulisi mieleenkkään ostaa kaupasta joulupuurot yksittäispakkauksissa tai valmiit kinkkusiivut! Kuinka saamattomia nuo ihmiset voivat olla, kun minultakin homma onnistuu?
Keitän puuron itse. Laatikot ostan aina valmiina.
50+
Jos rahaa on vaikka 10 euroa ja haluaa muiden ostoksen lisäksi yhden hengen annoksen riisipuuroa, niin ei silloin voi käyttää yli kahta euroa puuroriisiin ja euroa maitopurkkiin, jos niille ei muuten ole tarvetta. Rajallisesta määrästä rahaa ei taiota suurempaa summaa ostamalla isompia määriä, siksi köyhä ei voi hyödyntää halpoja nipputarjouksiakaan. Jättipaali wc-paperia ei lohduta, jos pitäisi syödäkin jotain.
Moni ei näköjään ole kokenut köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omasta mielestäni laiskoin ihminen, jonka tunnen. Mutta siltikään ei tulisi mieleenkkään ostaa kaupasta joulupuurot yksittäispakkauksissa tai valmiit kinkkusiivut! Kuinka saamattomia nuo ihmiset voivat olla, kun minultakin homma onnistuu?
Heillä on vähän parempaakin tekemistä kuin puuron keittäminen ja kinkun paistaminen. Asiat tärkeysjärjestykseen vaan.
Minua ei ainakaan kiinnosta keittää riisipuuroa aattoaamuna. Se on niin aikaa vievä ruoka. Valmis riisipuuropurkki mikroon niin pääsee helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paistaa kokonaista kinkkua kun vain yksi ihminen sitä syö? Onko se jotenkin huonompi kinkku jos ostaa sen valmiiksi siivuttuna? Ihme motkotusta taas palstalla, kyllä huomaa ettei teillä ole parempaa tekemistä.
Olemme ostaneet tumman savusteun valmiskinkun joka joulu ja täyttä lihaa eikä sellaistaista saa kotiuunissa. Kaikki me ostetaan valmiina paitsi riisipuuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paistaa kokonaista kinkkua kun vain yksi ihminen sitä syö? Onko se jotenkin huonompi kinkku jos ostaa sen valmiiksi siivuttuna? Ihme motkotusta taas palstalla, kyllä huomaa ettei teillä ole parempaa tekemistä.
Ja onko mitään järkeä käyttää koko ruokabudjetti kinkkuun, jos ei tarvitse kuin ne pari siivua?
Jopa jouluksi no voi helvetti se joulu on pitkähkö ajanjakso. Jollain se on pitkien työpäivien jälkeen jaksettava se joulu laittaa. Ja niinäkin iltoina on syötävä.
Valmisruuan osto on työtä niille, jotka sitä tekee.
Että suomalaisiin on mennyt 2020-luvun arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on vähän parempaakin tekemistä kuin puuron keittäminen ja kinkun paistaminen. Asiat tärkeysjärjestykseen vaan.
Veikkaan, että kunnon valkoroskainen ryyppääminen. Ehkä ketjutupakointi vienyt myös kaikki makuaistimukset, niin on samaa syökö kunnollista joulukinkkua tai märkää aaltopahvia.
Jonka mielestä kaupan valmislaatikoit hyviä, ei tiedä, mitä hyvä lanttu etc laatikko on!
Ostan valmiiksi soseutetun lantun ja porkkanan mutta bataatin ja punajuuren keitän itse ja punakaalilaatikon valmistan itse. Arkisia peruna- ja maksa- saati makaroonilaatikkoja ei meidän juhlapöydässä näy!
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa on vaikka 10 euroa ja haluaa muiden ostoksen lisäksi yhden hengen annoksen riisipuuroa, niin ei silloin voi käyttää yli kahta euroa puuroriisiin ja euroa maitopurkkiin, jos niille ei muuten ole tarvetta. Rajallisesta määrästä rahaa ei taiota suurempaa summaa ostamalla isompia määriä, siksi köyhä ei voi hyödyntää halpoja nipputarjouksiakaan. Jättipaali wc-paperia ei lohduta, jos pitäisi syödäkin jotain.
Jos on noin vähän rahaa, niin luulisi, että silloin juuri kiinnostaisi ostaa se puuroriisi, jolla pärjäisi tammikuuhun asti ja jättää se saman hintainen yksi valmiseinesriisipuuro ostamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että kunnon valkoroskainen ryyppääminen. Ehkä ketjutupakointi vienyt myös kaikki makuaistimukset, niin on samaa syökö kunnollista joulukinkkua tai märkää
Ei kuule vaan ihan helvetisti töitä aion tehdä koko pyhän aikana, ruuanlaitolle ei jää paljon aikaa. Varmaan kerroit vain omista kotioloistasi oleellisemmat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin vähän rahaa, niin luulisi, että silloin juuri kiinnostaisi ostaa se puuroriisi, jolla pärjäisi tammikuuhun asti ja jättää se saman hintainen yksi valmiseinesriisipuuro ostamatta!
Siinä tapauksessa pitää jättää pois jotain muuta, jonka olisi edes jouluksi itselleen halunnut. Mutta huomaan, että on vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
On kokenyt köyhyyttä esim. lapsuudessa mutta miksi pitäisi jatkaa sitä samaa köyhyden kierrettä eikä pyrkiä pois siitä.
Mikä siinä riisipuurossa on sellaista, että se nostetaan aina esille ikäänkuin olisi jokin "ihmejuttu" joka vaatii hirveästi?
Se on n.1h kun valmistuu, välillä sekoitellen. Teen siltä joka joulu ihan peruskattilassa liedellä, aattona, joulupäivänä ja tapanina.
Ei vaan ehkä keskittyvät siihen olelliseen eli yhdessä oloon ja rauhoittumiseen? Äiti aina siivosi ja kokkasi ja oli sitten kireä kuin viulun kieli.