Valmisruokaa ostetaan jopa jouluksi entistä enemmän?
Mikä ihme suomalaisiin on mennyt? Ei ihme, että ihmiset valittaa, että ruokaan ei riitä rahaa, kun joulupuurokin ostetaan kaupasta pienissä einesannoksissa!
Kunnollisissa perheissä joulupuuro kyllä keitetään ihan itse aattoaamuna. Kilon paketti puuroriisiä maksaa 2,30 euroa ja siitä riittää aika moneen kattilalliseen puuroa!
Onko ihmiset niin masentuneita, että kaupasta kannetaan kassikaupalla eineksiä ja sitten mikro laulaan tunnin hoosiannaa, kunnes jouluateria perheelle on lämmitetty? Vai mistä tässä on kyse?
Kommentit (67)
Roskan määrä noissa valmisruuissa on järkyttävä
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä riisipuurossa on sellaista, että se nostetaan aina esille ikäänkuin olisi jokin "ihmejuttu" joka vaatii hirveästi?
Se on n.1h kun valmistuu, välillä sekoitellen. Teen siltä joka joulu ihan peruskattilassa liedellä, aattona, joulupäivänä ja tapanina.
En ikinä keitä puuroa just tuon takia, että sitä pitää vahtia sen tunnin verran. Mieluummin vaan ulos lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa on vaikka 10 euroa ja haluaa muiden ostoksen lisäksi yhden hengen annoksen riisipuuroa, niin ei silloin voi käyttää yli kahta euroa puuroriisiin ja euroa maitopurkkiin, jos niille ei muuten ole tarvetta. Rajallisesta määrästä rahaa ei taiota suurempaa summaa ostamalla isompia määriä, siksi köyhä ei voi hyödyntää halpoja nipputarjouksiakaan. Jättipaali wc-paperia ei lohduta, jos pitäisi syödäkin jotain.
Moni ei näköjään ole kokenut köyhyyttä.
On kokenyt köyhyyttä esim. lapsuudessa mutta miksi pitäisi jatkaa sitä samaa köyhyden kierrettä eikä pyrkiä pois siitä.
On eri asia kokea köyhyyttä lapsena kuin aikuisena, jolloin joutuu itse kantamaan vastuuta talousasioista. Lapsena tuskin laskit jouluruokailun budjettia?
Minä en ole enää köyhä, mutta silti ymmärrän, että asiat ei ole niin mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää siivota ja laittaa ruokaa koko joulu, kun helpommallakin voi päästä.
Nykyajan ihmiset ovat patalaiskoja.
Minä olen omasta mielestäni laiskoin ihminen, jonka tunnen. Mutta siltikään ei tulisi mieleenkkään ostaa kaupasta joulupuurot yksittäispakkauksissa tai valmiit kinkkusiivut! Kuinka saamattomia nuo ihmiset voivat olla, kun minultakin homma onnistuu?
Miksi paistaa kokonaista kinkkua kun vain yksi ihminen sitä syö? Onko se jotenkin huonompi kinkku jos ostaa sen valmiiksi siivuttuna? Ihme motkotusta taas palstalla, kyllä huomaa ettei teillä ole parempaa tekemistä.
Koko ketju on provo. Useimmilla ihmisillä on jotain muutakin tekemistä tänään, mutta nämä toimittajatyttöset tai muut leipäänsä täällä 151tienaavat kirjoittelevat tänne näitä negatiivisia aloituksia. Mitä harvemmin palstalla käy, sitä selvemmin huomaa tällaiset. Hyi olkoon!
Meidän perheessä minä olen ainoa, joka syö riisipuuroa. En todellakaan keitä jääkaappiin seisomaan kattilallista puuroa. Joululaatikot eivät ole niin kalliita, että niistä menisi vararikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan kiinnosta keittää riisipuuroa aattoaamuna. Se on niin aikaa vievä ruoka. Valmis riisipuuropurkki mikroon niin pääsee helpommalla.
Hanki haudutuskattila, riisipuuro tulee ihan itsekseen, muutaman kerran käy hämmentämässä ja loppuvaiheessa suolaa lisäämässä.Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Roskan määrä noissa valmisruuissa on järkyttävä
Alumiinivuokiin ne moni kotonakin ruokansa tekee.
Todella surullista, että jonkun elämässä ei ole edes jouluna muuta sisältöä kuin miettiä mitä muut tekevät ja syövät. Mitä väliä sillä on ap sinulle miten toiset joulunsa haluavat järjestää? Jokainen päättää itse minkä verran laittaa alusta asti ja mitä ostaa valmiina. Ja ostaa vaikka kaiken valmiina jos siltä tuntuu. Jos sinä ap tykkäät tehdä itse niin kukaan ei ole sinulta sitä kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan kiinnosta keittää riisipuuroa aattoaamuna. Se on niin aikaa vievä ruoka. Valmis riisipuuropurkki mikroon niin pääsee helpommalla.
Hanki haudutuskattila, riisipuuro tulee ihan itsekseen, muutaman kerran käy hämmentämässä ja loppuvaiheessa suolaa lisäämässä.Helppoa kuin heinänteko.
Menkää nyt ttuun näiden kommenttienne kanssa. Jos haluaa yhden annoksen riisipuuroa kerran vuodessa, niin ei sitä varten aleta ostaa haudutuskattiloita!
Vierailija kirjoitti:
Jonka mielestä kaupan valmislaatikoit hyviä, ei tiedä, mitä hyvä lanttu etc laatikko on!
Ostan valmiiksi soseutetun lantun ja porkkanan mutta bataatin ja punajuuren keitän itse ja punakaalilaatikon valmistan itse. Arkisia peruna- ja maksa- saati makaroonilaatikkoja ei meidän juhlapöydässä näy!
Voi voi, että valmiiksi soseutettua. Se on einestä. Niistä minäkin yleensä teen, mutta rehellisesti sanottuna ero täyseinekseen ei ole mitenkään huikea.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä riisipuurossa on sellaista, että se nostetaan aina esille ikäänkuin olisi jokin "ihmejuttu" joka vaatii hirveästi?
Se on n.1h kun valmistuu, välillä sekoitellen. Teen siltä joka joulu ihan peruskattilassa liedellä, aattona, joulupäivänä ja tapanina.
Ei se myöskään ole niin ihmejuttu, etteikö sitä voisi halutessaan ostaa valmiina.
Olen masentunut ja työtön, sen takia ainakin minä hoidan perheen jouluruuat kaupan eineksillä. En jaksa vain enää välittää.
Yksinasuvien ja lapsettomien määrä kasvaa, liittynee siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa on vaikka 10 euroa ja haluaa muiden ostoksen lisäksi yhden hengen annoksen riisipuuroa, niin ei silloin voi käyttää yli kahta euroa puuroriisiin ja euroa maitopurkkiin, jos niille ei muuten ole tarvetta. Rajallisesta määrästä rahaa ei taiota suurempaa summaa ostamalla isompia määriä, siksi köyhä ei voi hyödyntää halpoja nipputarjouksiakaan. Jättipaali wc-paperia ei lohduta, jos pitäisi syödäkin jotain.
Jos on noin vähän rahaa, niin luulisi, että silloin juuri kiinnostaisi ostaa se puuroriisi, jolla pärjäisi tammikuuhun asti ja jättää se saman hintainen yksi valmiseinesriisipuuro ostamatta!
Siinä tapauksessa pitää jättää pois jotain muuta, jonka olisi edes jouluksi itselleen halunnut. Mutta huomaan, että on vaikea ymmärtää.
Puuroriisejä säilyy yli vuoden, että sikäli etukäteissuunnittelulla voisiko aloittaa säästämään vaikka viiden sentin kolikoista se riisipuuron raaka-aineiden hinta esim. syyskuusta alkaen? Siitä sais riisit hätätilassa vaikka kahdelle joululle, ja lisäksi tarvitsee enää sen maidon. Tai vaikka kaurakerman, jonka voi tehdä itse kaurajauheesta. Kaurajauheen kerta-annos on toki iso, mut siitä riittääkin sitten todella pitkäksi aikaa, ja se käy moneen.
Ehdotus vain. Sit voisi jäädä joulun alla se koko puurorahat siihen muuhun.
Mun mielestä ne kaupan valmiit joululaatikot ei kyllä niin merkittävästi eroa kotitekoisista että viitsisin alkaa itse tekemään. Voita päälle ja uuniin ja hyvää tulee. Ostan usein kalankin valmiiksi savustettuna. Kokkaan kyllä itse paljon muuta mutta en viitsi koko joulua viettää keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen masentunut ja työtön, sen takia ainakin minä hoidan perheen jouluruuat kaupan eineksillä. En jaksa vain enää välittää.
Et jaksa välittää perheestäsi? Mikset? Onko työttömyys perheen syy?
En tosin halua pilkata tai lyödä. Ihmetytti vain miten välittämisellä perustelit. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Se on OK.
Toivon sinulle parempaa uutta vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et jaksa välittää perheestäsi? Mikset? Onko työttömyys perheen syy?
En tosin halua pilkata tai lyödä. Ihmetytti vain miten välittämisellä perustelit. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Se on OK.
Toivon sinulle parempaa uutta vuotta!
No, perheestä ja joulusta, niin paljon, että viitsisin jouluksi kokata jotain. Ei ole montaa kertaa meillä hella käytössä oikein koskaan. Mikrossa lämmittelen oikeastaan vuoden mittaan kaikki ruuat. Vedenkeittimellä saa nuudeleihin keitettyä vedet. Tuon Ylen jutun mukaan näköjään melkein kaikki tekee näin, joten ei tässä ainoita olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei osteta joulupuuron takia. 1-2 henkilölle riittää pienempi määrä.
Vierailija kirjoitti:
1 kg puuroriisiä maksaa 1,89€. Maitolitra 0,89€. Yksi annos valmispuuroa 1,79.
todellakin kannattaa ostaa se puuroriisi ja maito ja valmistaa siitä litran verran puuroa, jota voi sitten lämmittää useampana päivänä. Riisistä jää vielä ainakin viiteen muuhun kertaan keitettäväksi, ei tarvi ostaa kuin maitolitra niillä kerroilla.
Jos ostat joka päivä sen valmispuuron, tulee niiden hinnaksi 8,95€ (5 annosta), kun taas 25 annosta itse keitettyä puuroa maksaa 7,23€.
En ostanut edes sitä riisipakettia kun en riisipuuroa syö. Säästyi sekin raha.