Mietitkö koskaan ketään nuorena kuollutta?
Kommentit (102)
Veli kuoli 20 vuotiaana, 25 vuotta sitten. Kyllähän sitä tulee melkein päivittäin funtsittua.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista kuka hullu näitäkin alapeukuttaa. Ei mitään kunnioitusta
Netissä on paljon ihmisiä, joilla on vaikeita mielenterveyden ongelmia.
Tässä taloyhtiössä asui poika, joka jäi koulun kevätjuhlapöivänä auton alle.
Häntä mietin joskus, kun heidän asuntonsa ohitse kävelen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taloyhtiössä asui poika, joka jäi koulun kevätjuhlapöivänä auton alle.
Häntä mietin joskus, kun heidän asuntonsa ohitse kävelen.
Minkä ikäinen poika oli?
Miestäni joka kuoli vakavaan sairauteen. Siitä on jo yli 30 vuotta aikaa mutta silloin tällöin tulee mieleen millainen elämä hänen kanssaan olisi ollut.
Muistan aina ala-asteella olleen tytön joka jäi Tikkakoskella suojatiellä auton alle 80-luvun lopulla. Oli kauheasti verta lumisessa penkassa kun kävelin koulusta kotiin. Olin silloin yläasteella. Joskus harvoin tulee mieleen.
Joskus käy mielessäni kaksi parikymppistä nuorta miestä, joista kumpikin päätyi itsemurhaan. Tapaukset eivät liity toisiinsa. Toinen oli rinnakkaisluokalla ollessani yläasteella ja lukiossa ja toinen muuten vain perhetuttu. On jotenkin niin vaikea uskoa, mikä ajaa nuoren ihmisen noin äärimmäiseen tekoon.
Kauhajoen kouluammuskelussa kuolleita opiskelijoita ja opettajaa tulee välillä mietittyä. Ei enää niin paljon kuin nyt, kun aikaa on kulunut enemmän, mutta silti heidän kohtalonsa surettaa. Itse olen myös paikalla tuolloin tuossa oppilaitoksessa, mutta eri päässä rakennusta missä kaikki tapahtui.
Lisäksi on pari puolisonsa surmaamaksi tullut jotka kuolivat aivan liian aikaisin ja niin julmalla tavalla. Myös eräs ikäiseni nainen kuoli äkillisesti sairauskohtaukseen ja se oli suuri järkytys.
Aina välillä mietin kahta samaa koulua käynyttä nuorta jotka molemmat lähtivät oman käden kautta, tyttä 14v ja poika 16 (eivät liittyneet mitenkään toisiinsa). Mietin lähinnä sitä, miten noin nuorena jotkut tekevät sen peruuttamattoman ratkaisun vaikka koko elämä on vielä edessä, eikä se varsinainen omissa käsissä oleva elämä vielä edes ollut alkanut. Samoissa kaveriporukoissa on ollut paljon nuoria joiden elämän lähtökohdat olivat todella vaikeita mutta jotka sittemmin löysivät omat juttunsa ja nyt kolmekymppisinä elävät todella hyvää elämää.
Olin itsekin syvästi masentunut teini ja tuntui että elämällä ei ollut mitään tarjottavaa, mutta mitä enemmän elämänkokemusta tuli, niin sitä useammin on tullut mietittyä miten nuo nuoret eivät antaneet itselleen edes oikeaa mahdollisuutta kokea asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en unohda sitä uutista missä iskelmälaulaja ja äitipuoli pahoinpitelivät tämän iskelmälaulajan pikkulapsen hengiltä. Vieläpä kidutettavin menetelmin.
Aina välillä tulee mieleen tämän tytön kauhea kohtalo.
Kuka?
Nuoren aivojen kehitys on kesken. Nuori on impulsiivisempi kuin aikuinen.
Nuori ei ymmärrä tekojen seurauksia yhtä syvällisesti kuin aikuinen.
Nämäkin asiat voivat vaikuttaa siihen, miksi nuori voi päätyä tekemään jotain radikaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en unohda sitä uutista missä iskelmälaulaja ja äitipuoli pahoinpitelivät tämän iskelmälaulajan pikkulapsen hengiltä. Vieläpä kidutettavin menetelmin.
Aina välillä tulee mieleen tämän tytön kauhea kohtalo.
Kuka?
No eiköhän se ollut tämä Vilja-Eerikan tapaus.
Välillä tulee mieleen tuttuja, jotka ovat kuolleet esimerkiksi kolareissa. On ollut yhteiset piirit, yhteisiä kavereita. Mietin, mitä heistä olisi tullut, ja mitä heidän perheilleen kuuluu. On niin erikoista ja surullista ajatella, että heidän elämänsä päättyi niin julmasti aivan liian varhain. Näitä tapauksia oli useita, kun olin teini, ja se jätti minuun pysyvän jäljen.
Vierailija kirjoitti:
Mietin yhtä ihastustani, joka tappoi itsensä päälle parikymppisenä. Se oli itselle ensimmäinen iso järkytys ja sydänsuru vaikkemme siis yhdessä olleetkaan. Mitä haaskausta - nuori, jolla kaikki edessä. Olisin tehnyt mitä vaan estääkseni sen, jos vaan olisin tiennyt tilanteen. Mietin miten paljon on aikaa on kulunut (yli 30 vuotta) ja mitä kaikkea tapahtunut. Itsekin syvissä vesissä uinut, mutta jos olisin antanut periksi, en olisi kokenut monia hyviä hetkiä. No onneksi kuollut ei itse sentään mitään voi katua tai surra. Tämä asia vaan kuitenkin pysyy mulla takaraivossa aina vaan.
Sama homma. Ihastuin aikanaan erääseen tyttöön palavasti ja pitkäaikaisesti. Olisin halunnut seurustella silloin hänen kanssaan, mutta silloin hän kieltäytyi. Vuosia myöhemmin kuulin hänen kuolleen ja muistan aina kuinka pahalta se tuntui. Haudan löysin vasta viime vuonna, kesällä ajattelin viedä kukkia
Aina välillä muutamaa nuorena kuollutta kaveria. Vallankin yhtä tyttöä, joka päätti elämänsä 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin yhtä ihastustani, joka tappoi itsensä päälle parikymppisenä. Se oli itselle ensimmäinen iso järkytys ja sydänsuru vaikkemme siis yhdessä olleetkaan. Mitä haaskausta - nuori, jolla kaikki edessä. Olisin tehnyt mitä vaan estääkseni sen, jos vaan olisin tiennyt tilanteen. Mietin miten paljon on aikaa on kulunut (yli 30 vuotta) ja mitä kaikkea tapahtunut. Itsekin syvissä vesissä uinut, mutta jos olisin antanut periksi, en olisi kokenut monia hyviä hetkiä. No onneksi kuollut ei itse sentään mitään voi katua tai surra. Tämä asia vaan kuitenkin pysyy mulla takaraivossa aina vaan.
Sama homma. Ihastuin aikanaan erääseen tyttöön palavasti ja pitkäaikaisesti. Olisin halunnut seurustella silloin hänen kanssaan, mutta silloin hän kieltäytyi. Vuosia myöhemmin kuulin hänen kuolleen ja muistan aina kuinka pahalta se tuntui. Haudan löysin vasta viime vuonna, kesällä ajattelin viedä kukkia
Usein sitä miettii millaista hänen kanssaan olisi ollut ja olisiko meistä tullut myöhemmin pari. Tuostakin on jo 30+ vuotta.
Bestiksen isoveli 19v. Oli päihteitä ja bileitä. Perhe koko ajan käymistilanteessa, että mitä tapahtuu milloinkin...
Oli heinäkuinen lämmin yö, kun poliisiauto kaarsi hiljaa heidän pihatietään. Meitä oli neljä 13 vuotiasta yökylässä. Oltiin tehty siskonpeti heidän oktalon partsille.
Se hetki oli todella pysäyttävä. Kaveri vielä sanoi siinä, että poliisit tuovat "Heikkiä" kotiin.. eipä tuonut, toivat kuolin sanomaa, että Heikki kavereineen oli ajaneet pysäköityä rekkaa päin todella kovaa vauhtia. Etupenkin porukka kuoli välittömästi ja takapenkin porukka selvis hengissä..
Olivat bilettäneet jo useamman päivän ja puhuneet jonkun aikaa, ettei elämässä ole pointtia. Nyt pitää lopettaa...
Olivat ajelulla varastetuilla autoilla ja pari kertaa illan aikana ajaneet sen rekan ohi. Heikki sanonut kuskille, että seuraavalla kerralla kiihdytät tolla suoralla ja pamautat tuon perään. Kuski teki niin.
Takapenkin porukka oli tajunnutt, että kuski oikeesti tekee niin... Pois ei pääse, eikä huuto auta, Valuivat jalkatilaan ja toivoivat parasta. Henki säily, mutta paljon se sairaalapäiviä ja leikkauksia vaati.
Kun olin vielä vähän yli parikymppinen yliopisto-opiskelija, niin suunnilleen samalla vuosikurssilla oli yksi nuori nainen, joka menehtyi leukemiaan alle 25-vuotiaana. Armeijassa ollessani siellä oli yksi alokas, joka sai C:n paperit ja pääsi siviliiin, sillä hänellä havaittiin synnynnäinen sydänvika. En tiedä onko hän enää hengissä tai kuinka vanhaksi hän eli, sillä sydänvaivat voivat olla arvaamattomia.
Rockmusiikin puolella on ollut valittevan paljon muusikoita, jotka ovat menehtyneet alle 30-vuotiaina usein huumeiden ja viinan seurauksena, ja joskus myös erilaisissa liikenneonnettomuuksissa. Jollei ole vakavia synnynnäisiä sairauksia ja viettää suhteellisen tervettä elämää, nykyisin voinee olettaa että useimmat elävät reilusti yli 60-vuotiaiksi hyväkuntoisina ja siitä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...miten kaikki olisi nykyään, jos asiat olisi menneet toisin."
Tällaisella jossittelulla herkästi kiusaa itseään, jos itsarin tehneet ovat olleet läheisiä ja asioita ei saa enää korjattua heidän kanssaan. Oli karu asia hyväksyä se, että on myös ihmisiä, jotka tahallaan yrittävät ajaa toisia itsemurhaan ja ylpeilevät yhä sillä, että heidän henkinen väkivaltansa on siihen aikaisemminkin riittänyt.
Itsemurha tehdään aina toisten ihmisten takia.
Tämä on vanha ketju, vuodelta 2023, mutta voin vastata kysymykseen: kyllä. Tyttäreni teki itsemurhan 26-vuotiaana enkä minä selviä siitä koskaan.
Ei tehdä. Yksi musta hetki voi saada asioille valtavat mittasuhteet.
Jotain siinä on, jos on paljon läheisiä, mutta silti menee sanomatta mitään.
Mielenkiintoista kuka hullu näitäkin alapeukuttaa. Ei mitään kunnioitusta