Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset ahdistuu herkemmin? Miksi jotkut ihmiset ei juuri murehdi mistään?

Vierailija
22.12.2023 |

Itselläni pyörii usein mielessä esim. vakava sairastuminen tai läheisen.  Miten "terveet" ihmiset ei mieti tälläisiä asioita? Vai miettiikö? Ei ainakaan pakkomielteisesti. Miksi? Mikä pitää heidän ajatuksensa kurissa? 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida löytyä ihan yksiselitteistä vastausta, mutta syitä voi etsiä geeneistä ja lapsuudenaikaisista kokemuksista, perusturvallisuus.

Vierailija
2/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vähemmän neuroottisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

C. G. Jung totesi että on olemassa kahdenlaisia ihmisiä: neuroottisia ja normaaleja.

Vierailija
4/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI vuotaa aivoista ulos.

Vierailija
5/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että jatkuva murehtiminen esim. jostain tulevasta sairaudesta ei auta asiaa tippaakaan. Sille ei vaan voi mitään eli force majeure se on. Mahtaako jokaiselle elämälle olla joku "käsikirjoitus", en tiedä. Mielestäni osoittaa, että sinulla on liian vähän muuta mielekästä ajattelua jos tuollaisia jaksaa pitkäänkin pohtia. Itse en ole ehtinyt kun on pitänyt elää täysillä ja näin mennään edelleenkin. 

Vierailija
6/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ahdistus on tunne joka ei liity mihinkään. Sitä vain ahdistaa ja se olo vaikuttaa sitten kaikkeen muuhun.

Vierailija
7/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti he jotka eivät ahdistu mistään ovat hieman... No yksinkertaisia. 

Vierailija
8/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tosi kova murehtimaan mutta samalla tosi onnellinen ihminen. Elämässä on sattunut ikäviäkin juttuja, ja silloin huomaan että hyväksyn tilanteen enkä mieti ja kysele että miksi juuri minulle käy näin.

Eli toisaalta murehdin koko ajan jotain, mutta kun oikesti on kriisi otan yllättävän lunkisti.

Vierailija
9/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympaatisen hermoston toiminta ja välittäjäaineet mm. Ei ole itsestä juurikaan kiinni, vaikka he joilla on käynyt aivolotossa tuuri usein niin luulevatkin. Lääkitys auttaa tasaamaan. Tsemppiä.

Vierailija
10/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pahin pelko on toteutunut, sen jälkeen kaikki on yhdentekevää.

Vierailija
11/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tietyille asioille ei vain voi mitään. Ahdistus on sairaus ja jos tarpeeksi pitkälle menee niin se rajoittaa elämää. Tottakai joskus on sellaisia pieniä ahdistuksen hetkiä, mutta ne liittyy enemmänkin tekemättömiin töihi ym ja on voitettavissa, kun hoitaa ne alta pois. Sellainen hullu ahdistus vaikka josta ajatuksesta, että sairastuu niin ei ole normaalia. 

Vierailija
12/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perusturvasta joutunut stressaan ja pelkäämään niin on ehkä hieman erilainen ajattelu kuin sellaisella jolla aina ollu tuki ja turva takana.

Vierailija
13/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ahdistus on tunne joka ei liity mihinkään. Sitä vain ahdistaa ja se olo vaikuttaa sitten kaikkeen muuhun.

On siihen joku syy ja sinun kannattaa yrittää selvitellä sitä, oman itsesi takia. 

Vierailija
14/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään olen pohtinut taas perheemme/sukumme ahdistuksen tarinaa. Olen vakuuttunut että tarina päättyy minuun. Kirous väistyy, ja seuraavat saavat elää elämänsä vapaina tästä kärsimyksestä.

Kaikella pitäisi olla tarkoitus - mikä lienee tällä.

Vierailija
15/53 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tosi kova murehtimaan mutta samalla tosi onnellinen ihminen. Elämässä on sattunut ikäviäkin juttuja, ja silloin huomaan että hyväksyn tilanteen enkä mieti ja kysele että miksi juuri minulle käy näin.

Eli toisaalta murehdin koko ajan jotain, mutta kun oikesti on kriisi otan yllättävän lunkisti.

Mä olen iän myötä löytänyt jonkinlaisen tasapainon. Olen perusluonteeltani todella neuroottinen, mutta kun tietoisesti pidän arjen palikat kasassa ja järjestyksessä, niin pystyn ottamaan yllättävät kriisitilanteet vastaan varsin rennosti ja pragmaattisesti.

Vierailija
16/53 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C. G. Jung totesi että on olemassa kahdenlaisia ihmisiä: neuroottisia ja normaaleja.

Höps, kaikilla normaaleilla ihmisillä on neuroosinsa, mitä kenelläkin.

Vierailija
17/53 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tietyille asioille ei vain voi mitään. Ahdistus on sairaus ja jos tarpeeksi pitkälle menee niin se rajoittaa elämää. Tottakai joskus on sellaisia pieniä ahdistuksen hetkiä, mutta ne liittyy enemmänkin tekemättömiin töihi ym ja on voitettavissa, kun hoitaa ne alta pois. Sellainen hullu ahdistus vaikka josta ajatuksesta, että sairastuu niin ei ole normaalia. 

MIkä "niin"???

Vierailija
18/53 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, kokemukset, ympäristö, uutiset, suojeluvaisto ja vanhemman ohjeet. Ehkä joillakin on pakkotoistoajatuksia jos ahdistaa tai stressiä, tai neurooseja hieman, joskin se voi helpottaa. Ainakin jos ei koske alkoholiin tai kofeiiniin, mutta toki joku lääke voi pahentaa välillä joillakin. Ticsit.

Vierailija
19/53 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain välitä siitä murehdinko vai iloitsenko. Molemmat ovat katoavaista.

Ajatukset ja tunteet, maailman liioitelluimmat asiat.

Maailmankaikkeuden liioitelluimmat asiat.

Ei, vaan multiversumin liioitelluimmat asiat!

:P

Vierailija
20/53 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen vaikutukset ihmisen hyvinvointiin ja toimintakykyyn riippuvat melko voimakkaasti älykkyydestä: mitä älykkäämpi ihminen on, sitä vähemmän ahdistuksella on häneen negatiivisia vaikutuksia.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25316093/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi