Mitä lisäisit joulupöytäämme vai onko hyvä näin?
Rosolli+v.pun kast.
Simppeli vihersalaatti persimonilla
Sienisalaatti
Rapuherkku+ruisnapit ja joululimppuviipaleet
Sinappi-ja valkosipulisilli
Kinkku+kastike
Savukalkkunaa+karpalohyytelö
Loimu-ja savulohta
Graavilohta
Imelletty perunalaatikko
Porkkana-ja lanttulaatikko
Ja juustotarjottimella on 4 eri juustoa+viikunahilloke, piparit+rypäleitä ja tietty erilaisia konvehteja ja Lindt palleroita joita kävin liikkeestä ostamassa niin sai poimia vain niitä mieleisiä makuja haluamansa määrän.
Juomina glögiä %:lla ja ilman, kotikaljaa, kivennäisvettä, Pommacia ja puolukkamehua. Karjalanpaistin ja lihattoman makaroonilaatikon jätin Tapaninpäivälle, vai kaipaisko tuo aaton ja seur päivän menu vielä sitä?
Jälkiruoka aatolle on hakusessa, ottaisin vinkkejä/suosituksia mielelläni vastaan?!
Kommentit (78)
En laita joulupöytään mitään vaan tyydymme hotellin joulupöytään. Jotenkin turhauttavaa kenenkään joutua puurtamaan keittiössä tuntikausia kun tarkoitus on vain syödä hyvin ja ruhtinaallisesti.
Meillä on alkuun melonisalaatti, mäti-sipuli-smetana, rapuviettelys, kylmäsavulohta, leipää ja vihreä salaatti + kuohari. Toin kesällä Italiasta hyvää Proseccoa ihan tätä varten :-)
Pääruuaksi kinkkua, sinappikastike, palsternakkalaatikko, perunalaatikko ilman siirappia ja lihapullat + puolukkaa, juomaksi punaviini. Tuo perunalaatikko on oikeastaan vaan muusia uunivuoassa, se on meillä lasten herkkua.
Jälkkäriksi vadelmajäädyke ja kinuskikastike, sen kanssa Muscat.
Joulupäivänä syödään samat, paitsi että jälkkärinä on suklaakakku ja kermavaahtoa. Silloin ei tuu enää niin syötyä ruokaa niin jälkkäriä mahtuu.
Tapanina sävelletään jämiä, täytetään vaikka pitaleipiä tai tortillalettuja. Siihen jotain coleslaw - tyyppistä kylkeen niin hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
En laita joulupöytään mitään vaan tyydymme hotellin joulupöytään. Jotenkin turhauttavaa kenenkään joutua puurtamaan keittiössä tuntikausia kun tarkoitus on vain syödä hyvin ja ruhtinaallisesti.
Tapansa kullakin. Minä tykkään laittaa ruokaa ja kun itse tekee niin saa mitä haluaa. Ja monet ruuat tulee helposti kun tietää mitä tekee. Tosin mulla on kaksi taitavaa teiniä auttamassa, ymmärrän kyllä että kaikilla ei ole.
Hotelliravintoloissa ei läheskään aina ole kovin hyvää ruokaa. Toki kalliilla voi saada hyvääkin.
Kastikella perunoille. Se olisi mukavampi lisä kuin margariini ja suola. Muitakin ruokia olisi hyvä olla... ainakin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Juustotarjottimelle kuuluu kolmea juustoa, ei neljää.
Höpöhöpö. Minä voin laittaa vaikka viittä juustoa jos huvittaa. Kukaan ei ole valittanut että KUULUU olla vain kolmea sorttia. Jouluna meillä ei syödä kylläkään mitä juustotarjottimia, vasta uuden vuoden aattona ehkä.
Kuinka monelle päivälle tuo ruokamäärä jakautuu. Ei oikein saa selvää mikä on alkuruoka,pääruoka jne, on niin paljon kaikkea sekavaa. Onhan tarjottavat valmiiksi lautasille annosteltu, kuka nämä tarjoilee pöytään ruokailioille.
No tuolit nyt ainakin lisäisin pöydän ympärille. Ruokamäärästä päätellen tuoleja tarvitaan vähintään 16 kpl.
Ei kai kukaan ota tosissaan tuota aloitusta. Siinä ap luettelee erilaisia perinteisiä jouluruokia vailla mitään käsitystä ruokien tarjoilujörjestyksestä. Tällaisista jouluruuista ap on kuullut puhuttavan ja nähnyt niitä mainostettavan.
Tuli mieleen henkilö, joka ei ollut koskaan valmistanut jouluateriaa ennen äitinsä kuolemaa. Koska hän oli kuullut puhuttavan kinkun yön yli paistamisesta, kertoi ostaneensa kilon kinkun tätä varten. Mahtoi olla näky tällainen yön yli rusinaksi kuivunut kinkku uunin luukku aamulla avattaessa.
Alkuun yksi kalaruoka, pääruokana noista joko kinkku, kala tai kalkkuna vihanneslisukkeilla, juustot käy jälkiruuasta. Kaikki muu on liikaa ja tarpeetonta, ennemmin panostaisin laatuun kuin määrään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta, lisäisin vielä keitetyt perunat, karjalanpiirakat ja munavoin. Meillä joulu ei ollut joulu jos ei ollut aamuyölle asti paistettu 120 piirakan satsia. Ekat syötiin jo paistoiltana juuri tehdyn munavoin kanssa. Nam.
Herranjestas, unohdin tosiaan karjalanpiirakat ja olen niistä vieläpä varsin tarkka sukujuurieni takia eli niitä tietysti ja varsinkin tuon karjalanpaistin kanssa😋
Alkoholin tuputtamista en ihan ymmärrä, useammassa kommentissa niiden puuttumisesta sanottu, mutta ei vain kuulu meidän juhlapöytään vaikkei absolutisteja ollakaan. Tuossa glögissä niitä prosentteja on, mutta menisi vallan mainiosti ilmankin. Uudenvuodenaattona saatetaan skoolata kuohuvalla, mutta yhtä hyvin maistuu myös Pommac.
Ap
Luin otsikon ja ekana tuli mieleen, että "jalat". Nyt sitten hihittelen hiljaa omaa nerokasta vitsiäni. Varmaan jatkan huomenna.
Hyvältä sun pöytä näyttää ja ruuatkin. Varmasti tulee maukas joulu. Nautitaahan!
Vierailija kirjoitti:
Kastikella perunoille. Se olisi mukavampi lisä kuin margariini ja suola. Muitakin ruokia olisi hyvä olla... ainakin lapsille.
Lapset syö tietenkin samaa, mitä pöydässä jo on. Vai pitäisikö taas lapsille olla joku nakkipöytä jossain? :D
ohis
Mä en itse pidä makeaksi väännetyistä juuresruoista eikä ehkä useat muutkaan, joten lisukkeeksi myös ihan vaan keitettyjä perunoita.
Jotain hyvää leipää, muuta kuin makeaa limppua noiden kalojen kanssa.
Minä järkkään tänä vuonna ekan kerran jouluaterian itse ja ihanaa kun pöydässä omia suosikkeja:
Savukalkkuna ja itse tehty sinappi
lihapullat
keitetyt perunat
uunilohi
rosolli + kastike
italiansalaatti
sienisalaatti
vihersalaatti persimonilla + kastike
bataattilaatikko
savuporoleikkelerullat tuorejuustolla
tarjotin, jolla: kirsikkatomaatteja, pikkusuolakurkkuja, kermajuustoa, leipäjuustoa, salamia
saaristolaislimppu, kaurarieska ja voi
Kahvin kanssa valikoima: marmoroitu puolukka-juustokakku, cappuccino-suolakinuskijuustokakku, maustekakku, suklaapallot, lasten koristelemat piparit
Vaikka lajeja on monta, niin määrät teen pieninä, puolikkaita annoksia resepteistä, koska tiedän vieraideni syöntimäärät, enkä halua, että ruokia syödään vielä vko jälkikäteen. Esim. juustokakuista söpöt pikkukakut jne.
Syömässä meitä on 5 aikuista ja 2 taaperoa.
Lihapullat ja bataattilaatikot olen jo esivalmistellut pakastimeen. Savukalkkuna, rosolli ja sienisalaatti ovat kaupan tuoretiskistä. Muut ruoat ja leipomukset itse tehden.
Kinkusta ja perinteisistä laatikoista meillä ei välitä kukaan niin jätetään suosiolla pois.
Ihanaa joulua kaikille!