Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia pelätä naapureitaan näin?

Vierailija
21.12.2023 |

Pelkään ihan koko ajan, että minusta tehdään valitus/puhutaan pahaa!

Olen hiljainen eläjä, en aiemmin valittanut vaikka asuin (oli todella levotonta) narkkien naapurissa.

En välitä pääsääntöisesti naapurien äänistä, jos ei mene ihan yli.

Sen pelkään omia ääniäni, niistähännvoidaa valittaa.

Mm seuraavat asiat ovat kauheita:

- Kotoa poistuminen

- Kotiin tuleminen

- Siivous (noin 15 min päivässä, kerran viikossa noin 1 h suursiivous) ja pyykinpesu aiheuttavat myös ahdistusta.

- Vessassa käynti

- Suihku

Jne jne, en uskalla tehdä kohta enää mitään täällä!

Miten tästä voi päästä yli?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus olis voinu olla minun kirjoittama. Ihan sama juttu. Kauhee stressi tullut omasta elämisestä. Täälä kun kuuluu vielä hyvin vessan vedot naapuriin. Jotenkin kai sitä on ylitunnollinen, kun tämmösiä miettii. Mulla vielä alakerrassa naapuri, joka helposti valittaa asioista

Vierailija
62/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus olis voinu olla minun kirjoittama. Ihan sama juttu. Kauhee stressi tullut omasta elämisestä. Täälä kun kuuluu vielä hyvin vessan vedot naapuriin. Jotenkin kai sitä on ylitunnollinen, kun tämmösiä miettii. Mulla vielä alakerrassa naapuri, joka helposti valittaa asioista

Kauanko tuota on jatkunut, oletko ollut tuollainen aina? Miksi pelkäät noin paljon, onko sillä mitään väliä vaikka naapuri valittaisi sinusta? Jos on, niin mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin moni naapuri tuntuu pelkäävän MINUA, kun eivät uskalla rappukäytävässä vastata tervehdykseen tai katsoa naamaan. Mutta tämä onkin valitettavan tavallista Suomessa muutenkin.

Meillä on mukavat naapurit tervehtii aina, samoin naapureiden teinien kaverit. 

Vierailija
64/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko tuota on jatkunut, oletko ollut tuollainen aina? Miksi pelkäät noin paljon, onko sillä mitään väliä vaikka naapuri valittaisi sinusta? Jos on, niin mitä?

Oon eri, mutta etkö muka koskaan ole kuullut sellaisesta että toistuvien valitusten jälkeen seuraa usein häätö? Siinäkö ei ole mitään pelättävää?

Vierailija
65/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri, mutta etkö muka koskaan ole kuullut sellaisesta että toistuvien valitusten jälkeen seuraa usein häätö? Siinäkö ei ole mitään pelättävää?

Kuinka kohtuullista on sitten, että tuon viestin kirjoittaja elää pelossa? Tai että ap ei uskalla edes poistua kotoaan? Kyllä niihin valituksiin on oltava aiheet, ennen kuin mitään häätöä voidaan toteuttaa.

Vai onko tämä normaalia: "valitus, valitus, häätö... Valitus, valitus, häätö... En uskalla elää edes kotonani, vaikka yhtään valitusta ei olisi edes tehty. Mutta kun voidaan tehdä!"

Normaali ja kohtuullinen ajatusmaailma?

Vierailija
66/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että sulla oli oikeasti syy pelätä (itse elänyt talossa, jossa naapuri heilui kännissä/aineissa puukon tai kirveen kanssa). Yritä ajatella, että nuo mainitsemasi ovat tavallisia elämisen ääniä, eikä mikään isännöitsijä tai hallitus varoituksia tuollaisten perusteella jakelisi. 

Vierailija
67/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itseni aloituksesta. Mm toissa kesänä vietin paljon aikaa sukulaisten mökillä, jotta naapurit saavat "levätä" minusta.

Itse en häiriköinyt, vaan päinvastoin naapurit olivat häiriköitä. Silti pelkäsin. Viime kesänä olin koko ajan ahdistunut, kun jouduin olemaan kotona. Mietin koko ajan, että varmasti häiritsen naapureita:(

Vierailija
68/78 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä häätöä normaaleista elämisen äänistä tule. Sitä on turha pelätä.

Vierailija
69/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksestasi!🙏💓 Se että edes joku täällä kuuntelee sydämellä ja vastaa myötätunnolla, voi auttaa henkisesti yllättävänkin paljon jakamaan samassa/ahdistavan epätoivon tilanteessa olevia, kuten toivottavasti myös aloittajaa.

Vierailija
70/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksestasi!🙏💓 Se että edes joku täällä kuuntelee sydämellä ja vastaa myötätunnolla, voi auttaa henkisesti yllättävänkin paljon jakamaan samassa/ahdistavan epätoivon tilanteessa olevia, kuten toivottavasti myös aloittajaa.

Anteeksi, tämä oli tarkoitettu 56/69 viestiin vastaukseksi. Olen ihan tumpelo käyttämään tätä palvelua...

Vierailija
71/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin syystä usein varsinkin yksinasuvia naisia vainotaan. Ehkä miehet/pariskunnatbsaavatbolla enemmän rauhassa, koska moni ottaa miehen sanomisen paremmin vastaan? Naisia on helpompi pelotella. Ja kyllä, valitettavasti löytyy ihmisiä jotka saavat naapurin peöottelusta kiksejä...

Myös perheissä voi nainen joutua naapureiden vainoamisen kohteeksi. Tuttavarouva saa pihalla liikkuessaan kokea häirintää ja solvauksia, vaikkei häiritse muita. 

Vierailija
72/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella kurjaa että naapurit pilaavat täysin oman elämän.

Ja pilaavat myös lastenkin elämän ottamalla jonkun perheen silmätikukseen. Ei taida naapureilla olla kaikki kohdallaan. 

Vierailija
73/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset mielenterveysongelmat on ihan normaalia tänä päivänä joten hus mars heti mielenterveyspalvelujen piiriin ellet ole jo, niin jossain vaiheessa saat apua noihin vainoharhoihis. Vainoharhojahan nuo ovat. Ei mitään muuta. 

Vierailija
74/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei seuraa, ihan urbaanilegendaa tuollaiset. Ei millään millään isännöitsijällä, taloyhtiön hallituksella eikä edes taloyhtiön yhtiökokouksella ole valtaa häätää ketään, eikä varsinkaan pelkkien naapureiden valitusten perusteella.

Ihan äärimmäisessä tapauksessa taloyhtiön yhtiökokous voisi päättää asunnon haltuun ottamisesta, jos asunto-osakeyhtiölain mukaiset edellytykset täyttyvät, mutta tähän vaaditaan aika hitokseen enemmän kuin muutama vihainen naapuri. Siis käytännössä jos esimerkiksi asuntoa käytettäisiin salakapakkana tai huumausainelaboratoriona tms. käyttötarkoituksen ja lain vastaisella tavalla, tai jos siellä esimerkiksi pidettäisiin lukuisia lattioille ulostavia eläimiä. Mikään satunnaisesta metelistä suuttuva naapuri ei voi todellakaan saada häätöä aikaan. Oikeus asumiseen on Suomessa - sääolosuhteidenkin vuoksi ymmärrettävästä syystä - vahvasti suojattu.

- juristi

Vierailija
75/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ahdistuneelta. Oletko liian yksinäinen? Voit elää ihan tavallisesti ja naapurisi voivat olla myös ihan tavallisia kivoja ihmisiä, oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa? 

Vierailija
76/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkerranhuoraa ei ainakaan kiinnosta, mitä hänestä ajatellaan. Ulisi taas viime yönä epävireisesti, ilmeisesti yrittää laulaa tms. :D Ja ryskäsi ja hakkasi tavaroita, kantakäveli edestakaisin ja hyppi ympäri asuntoa (?). Kello oli taas n. 01-02. Ihana rauha aina kun tuo lehmä on muualla. Edes kusipelti tuolle turhakkeelle ei onnistu kun postilaatikot ulkona.

Vierailija
77/78 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkerranhuoraa ei ainakaan kiinnosta, mitä hänestä ajatellaan. Ulisi taas viime yönä epävireisesti, ilmeisesti yrittää laulaa tms. :D Ja ryskäsi ja hakkasi tavaroita, kantakäveli edestakaisin ja hyppi ympäri asuntoa (?). Kello oli taas n. 01-02. Ihana rauha aina kun tuo lehmä on muualla. Edes kusipelti tuolle turhakkeelle ei onnistu kun postilaatikot ulkona.

Nämä on yeensä jotain päihde- ja mt-ongelmaisia, normaali ihminen kyllä tajuaa yleiset käyttäytymissäännöt muutenkin. Ap ei kyllä kuulosta täysipäiseltä myöskään, mutta ongelma päinvastainen.

Vierailija
78/78 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: n tilanne on huolestuttava. Ei voi muuta sanoa.