Kaveri väitti että lääkäreitä on kielletty määräämästä opiaatteja
Kaveri väitti että lääkäreitä on kielletty määräämästä opiaatteja nykyaikana paitsi ainoastaan syöpä tai murtumapotilaille? Onko totta?
Kommentit (70)
sain erään diagnoosin hakeuduttuani lääkäriin pahojen oireiden vuoksi. Sairauteni on sikäli helppo, että verikokein voi seurata sitä ja näin toki myös lääkityksen tehoamista. Sairaus diagnosoitiin hyvin ja sitten lääkäri soitti, että resepti on omakannassa, että siitä sitten vain tabu päivässä naamaan ja kontrollikokeessa käyt sitten silloin ja silloin ja jos niissä on häikkää, niin sitten soitellaan, että ei muuta kuin hyvää jatkoa ja heippa.
Kotona luin määrättyä reseptiä, tarkistin lääkkeen pakkausselosteen ja tajusin että tämä lääke ei tulisi sopimaan minulle. Soitin tk:hon ja selitin asiani hoitajalle ja senkin miksi lääke ei sovi ja että siksi haluaisin yhteyden lääkäriin, minkälaisen yhteyen vain, että riittää sekin, jos joku siellä laittaa lääkärille lappua tästä, että ei ehkä tiennyt tai huomannut tiedoistani, että tämä lääke ei sopisi minulle.
Hoitsu sanoi, että et pääse lääkärille, ei anneta soittoaikaa, omapa on asiasi, että otatko lääkettä vai et. Oli vähän sellainen asenne, että ihan sama, ei me mikään valintatalo olla ja kuitenkin olet vain mankumassa siksi, että haluat pinkkiä tabua, kun tää määrätty on sininen /joku muu yhtä älytön hoitajan omassa päässä tapahtunut tulkinta.
NO... menin sitten yksityiselle lääkärille asiani kanssa, joka tähän sairauteen on erikoistunut ja tutkimusten jälkeen sitten selitti, että ongelma on se, että kela vaatii, että tällä lääkityksellä aloitetaan kaikkien kohdalla. Että käyt nyt ostamassa pienimmän mahdollisen purkin, aloitat lääkityksen ja sitten todetaan virallisesti, että lääke ei sovi sinulle ja saat sinulle sopivan lääkkeen. Voit sitten varata jatkossa vaan puhelinaikaa, niin hoidetaan asia eteenpäin. Tämä lääkäri myö skertoi kirjaavansa tietoihini lääkityksestä siten, että hoitaja ei voi jatkossa mitenkään torpata pääsyäni tk-lääkärille tämän sairauden kanssa.
Maksoi mulle yli 200 euroa saada kuulla, että syynä oli kela, mutta silti käsittämätöntä, että hoitsu vain sanoi minulle, että ei tipu lääkärille yhteyttä, että ota lääkkesi tai jätä otamatta, omapa on asiasi.
Että voi olla, että lääkärien kädet ovat sidottuja monen muunkin lääkkeen suhteen ja kelan toimesta. Ei välttämättä lainkaan lääkärin oman koopäisyyden vuoksi.
Tiedottamista voisi kyllä suomessa lisätä sikäli, että vältettäisiin tilanteet, joissa potilas jättää lääkityksensä aloittamatta, koska ei saa lääkärille yhteyttä. Minulla oli hyvä tilanne, että saatoin voida maksaa itse yksityislääkärin taksan. Kaikilla ei ole sellaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei aina anneta saattohoitopotilaille opioideja, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Opioideissa on vaaransa, mutta niiden pelkääminen on Suomessa saanut aivan naurettavat mittasuhteet.
johtuu kelasta. kela lähettää paimennuskirjeita lääkäreille, jotka määräävät kolmiolääkkeitä, että ei saa noin paljon määrätä. Kela ei osaa omista tilastoistaan nähdä esim. sitä, jos lääkäri onkin saattohoitolääkäri. Sitten kun on tullut tarpeeksi paimenkirjeita, kela voi pahimmillaan kieltää lääkäriltä kolmiolääkkeiden kirjoitusoikeudet tai aloittaa prosessin, mikä ikinä taho sitten sen kieltääkin.
näin selitti kerran yksi lääkäri joskus jossain tilaisuudessa jossa puhuttiin saattohoitopotilaan kivunlievityksestä suomessa
Ei ole kielletty mutta kyllä joku vuosi sitten lääkeäreitä on paimennettu määräämään niitä kokeammalla kynnyksellä aiempaan verattuna.
Alkoholi ja huumeet varmaan paikkaavat tilannetta. Minä olen tullut huumemyönteisemmäksi, kun olen lukenut ettei kipuihin saa lääkettä. En ole koskaan käyttänyt tai käytä, ellei osu sietämätön kipu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei aina anneta saattohoitopotilaille opioideja, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Opioideissa on vaaransa, mutta niiden pelkääminen on Suomessa saanut aivan naurettavat mittasuhteet.
johtuu kelasta. kela lähettää paimennuskirjeita lääkäreille, jotka määräävät kolmiolääkkeitä, että ei saa noin paljon määrätä. Kela ei osaa omista tilastoistaan nähdä esim. sitä, jos lääkäri onkin saattohoitolääkäri. Sitten kun on tullut tarpeeksi paimenkirjeita, kela voi pahimmillaan kieltää lääkäriltä kolmiolääkkeiden kirjoitusoikeudet tai aloittaa prosessin, mikä ikinä taho sitten sen kieltääkin.
näin selitti kerran yksi lääkäri joskus jossain tilaisuudessa jossa puhuttiin saattohoitopotilaan kivunlievityksestä suomessa
Ootteko te jotain katkeria nistejä??? Kaksi lähimmäistä olen saattohoitanut kotona. Molemmat sai Oxycodonia nestemäisenä ja tabuina ja loppuvaiheessa oli kipupumppu.
Niin ja palautin jäljelle jääneet kun kaikki oli ohi, joten turha kysellä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä minä sanoin aikaisemmin... elinaikaa vaikka viikko tai kaksi, niin kunnon kipulääkkeitä ei saa koska voi tulla vielä lääkeriippuvuus ennen kuolemaa!
Vierailija kirjoitti:
Opiaattireseptejä lääkärit eivät hevin kirjoita, koska tietävät niiden päätyvän todennäköisesti katukauppaan. Ja kyllä, nuo lääkärit oppivat hyvin pian tunnistamaan tyypit, jotka tulevat vastaanotolle vain ja ainoastaan opiaattireseptin vuoksi. Se ulkoa opeteltu kipuoireiden kuvaus ja muiden lääkkeiden tehottomuuden kuvaaminen kun ei vaan läpäise lääkärin tutkaa.
Se on muuten täysin totta, että esim murtuneisiin luihin tulehduskipulääkkeet eivät tee yhtään mitään, mutta suurin osa Suomen katukaupan lääkkeistä on peräisin ulkomailta, koska Suomessa niitä ei haluta määrätä edes oikeaan tarpeeseen.
Mitäs huumetta lienee adhd lääkkeessä. Isommalla annoksella päätyvät itsetuhoisiksi. Miksi muuten adhd, sta tuli muotitautiko. Ei ennen ollut kuin villejä kakaroita jotka tokeni kurilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs huumetta lienee adhd lääkkeessä. Isommalla annoksella päätyvät itsetuhoisiksi. Miksi muuten adhd, sta tuli muotitautiko. Ei ennen ollut kuin villejä kakaroita jotka tokeni kurilla.
Niistä kuritetuista ja diagnosoimattomista adhd-lapsista kasvoi ennen paljon enemmän väkivaltaisia alkoholisteja.
Lääkärit suorastaan ajavat ihmiset hakemaan lääkkeensä pimeiltä markkinoilta kun panttaavat lääkkeitä. Niitä vanhoja kunnon toimivia. Ja sitten ihmetellään kun huumeiden myynti kasvaa koko ajan. Näitä lääkkeitä tulee pilvin pimein Itä-Euroopasta jatkuvalla syötöllä. Myös ne, jotka ennen sai lääkäriltä täsmälääkkeet tilapäiseen ahdistukseen, saavat nykyään pysyvän ketipinori lääkityksen. Eli toimivat lääkkeet joudutaan hakemaan pimeästi.
Määrätään kyllä. Esimerkiksi itse juuri sain etävastaanoton kautta pitkän tauon jälkeen Panacodia ja uuden reseptin Panacodia vielä samalla viikolla, koska eka resepti oli poretableteista, joita en halua käyttää. Panacodia olen käyttänyt viimeksi 7 vuotta sitten, siksi pyysinkin sitä koska auttaa kipuun eikä aiheuta riippuvuutta tai muitakaan ongelmia tai sivuvaikutuksia.
Riippuu sairauksista ja tilanteesta. Itsellä on ollut Temgesic (ei sopinut, en halunnut uutta reseptiä), Norspan-laastari (iho-ongelmia, lopetin käytön siksi), Oxycontin 80 mg/vrk (vähensin hitaasti itsekseni 20 mg/vrk) ja nyt Panacod. Käytän vain aiheelliseen tarkoitukseen. Olen myös itse pyytänyt nuo muutokset. Ja ei - noilla en saanut päätäni sekaisin enkä edes kipuja kunnolla häviämään. Olen kuitenkin jotenkin toimintakykyinen. Näiden lisäksi on sitten vielä 3 muuta lääkettä. Kaikki ta:lta. Komppaan kyllä tuota, että itse jouduin kestämään järjettömiä kipuja lähes 10 v. ennenkuin sain jotain edes vähänkin tehoavaa lääkitystä. Pakotettiin syömään kaikki mielipidelääkkeetkin läpi 'kipukynnyksen nostoksi'.Niistä kyllä sai päänsä sekaisin!
Olen muuten vakaasti sitä mieltä, että jokaisen pitäisi saada lähete farmakogeneettiseen testiin, koska siinä mm. selviäisi opioidien metabolia ja moni muukin (ehkä epämiellyttäväkin asia). Kunpa testi ei olisi niin kallis ja kunpa se olisi vielä laajempi!
https://www.synlab.fi/palvelut/farmakogeneettinen-laaja-testipaneeli-dn…
Suomessa lääkärit ilmeisesti toimii hirmu tiukassa viranomaisvalvonnassa ja ne pelkää, että ne saa nuhteita mahdollisesti riippuvuutta aiheuttavien lääkkeiden määräämisestä ilman riittävän painavaa perustetta. Joissain muissa maissa lääkärit määrää helposti vaikka mitä lääkkeitä. Esim. Ranskassa näin. Suomi on varmaan lääkkeiden suhteen yksi Euroopan tiukimpia maita. Samaan aikaan katukauppaan kyllä salakuljetetaan huumaavia lääkkeitä ulkomailta. Netistä on melko helppo tilata itsekin esim. Tramadolia ilman että tarvitsee mennä mihinkään tor-verkkoon edes. Ei kyllä kannata kevyin perustein noita vetämään silti, koska niihin kyllä koukuttuu helposti. Mutta jos olisin tosi tarpeessa ja lääkäri ei määräisi, niin silloin hommaisin kyllä netistä.
Imodiumia saa suoraan hyllystä, paitsi laittoivat jossakin apteekissa nekin piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiinijohdannaisia, ei siis opiaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Panacodia ja Tramalia saa ainakin jos on oikea vaiva eikä ole sitä jatkuvasti penäämässä.
Tämä on totta, itse en voi tiettyjen munaisongelmien vuoksi käyttää ollenkaan ibuprofeiinia enkä ketoprofeiinia, joten aina saan reseptillä ihan helposti Panacodia. No toki en ehkä olekaan mikään sitä jatkuvasti kinuaja ja näkevät kyllä, että sitä on haettu apteekista tosi maltillisia määriä.
Miksei panadol käy?
Äidilleni määrättiin leikkauksen yhteydessä. Jäi heti koukkuun. Nyt hänellä on niin hirveät kivut omasta mielestä, että hän tarvitsee niitä.
Joku panacod ja tramal nyt tuskin ketään koukuttaa. Korkeintaan ummettaa. Tai ehkä multa puuttuu joku geeni tuohon. Sen sijaan morfiinia olisin halunnut heti lisää, ja olenkin siitä kieltäytynyt myöhemmässä vaiheessa. Lyhytaikainen kipu mieluummin kuin riippuvuus, sillä riippuvuus tarkoittaa sitä että et ole enää itse elämäsi ohjaksissa vaan sua kuljettaa mörkö.
Vierailija kirjoitti:
Murtumapotilaat saa panadolia. Ainakin ystäväni kohdalla oli hiljattain näin.
Minäkin sain murtuneeseen nilkkaan parasetamolia jota tuo Panadol on, ei juurikaan lievittänyt kipua.