Kaveri väitti että lääkäreitä on kielletty määräämästä opiaatteja
Kaveri väitti että lääkäreitä on kielletty määräämästä opiaatteja nykyaikana paitsi ainoastaan syöpä tai murtumapotilaille? Onko totta?
Kommentit (70)
Kunnalliselta puolelta ei määrätä mitään päihdyttäviä lääkkeitä jos tilanne ei ole todella paha. Yksityiseltä lääkäriltä saat lievään selkäkipuun jo ihan kohtalaisia lääkkeitä, kuten panacodia tai tramadolia, mutta kunnalliselta saat näitä vasta vuosien valituksen jälkeen jos se on edellytys työssä käynnille. Itsellä oli resepti krooniseen selkäkipuun työpaikkalääkäriltä ja heti kun jäin työttömäksi niin kävi selväksi että kunnalta en saa buranaa vahvempaa. Sama homma käsittääkseni rauhoittavien lääkkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnalliselta puolelta ei määrätä mitään päihdyttäviä lääkkeitä jos tilanne ei ole todella paha. Yksityiseltä lääkäriltä saat lievään selkäkipuun jo ihan kohtalaisia lääkkeitä, kuten panacodia tai tramadolia, mutta kunnalliselta saat näitä vasta vuosien valituksen jälkeen jos se on edellytys työssä käynnille. Itsellä oli resepti krooniseen selkäkipuun työpaikkalääkäriltä ja heti kun jäin työttömäksi niin kävi selväksi että kunnalta en saa buranaa vahvempaa. Sama homma käsittääkseni rauhoittavien lääkkeiden kanssa.
Siis yksityisellä puolella nimenomaan näiden saanti on vaikeaa. Melkeinpä suurimmalla osalla lääkäreistä lukee jo siinä esittelytekstissä, että en määrää pkv-lääkkeitä.
Lääkkeiden väärinkäyttö ja lääkekuolemat yleistyneet. Toki ne tilastoidaan huumekuolemiksi, kun ei ole reseptiä.
Yleisin huumekuolema on opiaateista johtuva hengityslama joka iskee etenkin alkoholin ja opiaattien yhteiskäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa noudatetaan vanhaa kunnon "kärsi, kärsi niin kirkkaimman kruunun saat"-periaatetta.
Ystäväni taisteli syöpään kuolevalle veljelleen kipupumpun. Aluksi nuori lääkäri ilmoitti, että ei morfiinia kun "voi tulla riippuvaiseksi". WTF?? Henkilö menehtyi viikon sisään. Siis törkeää pitää henkilö tuskissa päiväkausia kun kaapissa olisi siihen helpotusta!!!!
Suomi on kivunlievityksen ambomaa.
No tuotahan minä just sanoin. Vaikka sulla olisi viikko tai kaksi elinaikaa, et saa opiaatteja etkä rauhoittavia ku kato niistä voi vielä ehtiä tulla riippuvaiseksi ennen kuolemaa!
Samoin ei saa esilääkitystä ennen tähystyksiä, ei puudutuksia... "kyllä sun täytyy kipua kestää"
Ootteko te jotain katkeria nistejä??? Kaksi lähimmäistä olen saattohoitanut kotona. Molemmat sai Oxycodonia nestemäisenä ja tabuina ja loppuvaiheessa oli kipupumppu.
Niin ja palautin jäljelle jääneet kun kaikki oli ohi, joten turha kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yksityisellä puolella nimenomaan näiden saanti on vaikeaa. Melkeinpä suurimmalla osalla lääkäreistä lukee jo siinä esittelytekstissä, että en määrää pkv-lääkkeitä.
Voi olla että työpaikkalääkärit määräilevät helpommin kun henkilö halutaan pitää työkuntoisena. Olen ainakin itse saanut apuja sieltä. Kun joku lääke ei ole toiminut tarpeeksi niin puhelinsoitolla on saanut paremman lääkkeen.
Jos menee yksityiselle lääkärille jonkun piripäissään valvotun yön jälkeen ruinaamaan päihdyttäviä lääkkeitä niin en ihmettele jos jää saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa noudatetaan vanhaa kunnon "kärsi, kärsi niin kirkkaimman kruunun saat"-periaatetta.
Ystäväni taisteli syöpään kuolevalle veljelleen kipupumpun. Aluksi nuori lääkäri ilmoitti, että ei morfiinia kun "voi tulla riippuvaiseksi". WTF?? Henkilö menehtyi viikon sisään. Siis törkeää pitää henkilö tuskissa päiväkausia kun kaapissa olisi siihen helpotusta!!!!
Suomi on kivunlievityksen ambomaa.
No tuotahan minä just sanoin. Vaikka sulla olisi viikko tai kaksi elinaikaa, et saa opiaatteja etkä rauhoittavia ku kato niistä voi vielä ehtiä tulla riippuvaiseksi ennen kuolemaa!
Samoin ei saa esilääkitystä ennen tähystyksiä, ei puudutuksia... "kyllä sun täytyy kipua kestää"
Mitä ihmettä??? Mulle ehdotettiin rauhoittavia ihan kun kävin siinä prkleen metalliputkessa skannattavana koska en kestä ihan sen tason suljettuja paikkoja. Olin kyllä loppupäivän melko kahvilla :D
En tajua mikä siinä on niin kamalaa, vaikka jäisikin koukkuun, jos elämänlaatu paranee kipujen osalta ja toimintakyky palaa. Saahan niistä vieroitettua pois. Tietysti se on eri asia jos väärinkäyttää ja popsii laatallisia päivässä menemään saadakseen pönttönsä sekaisin. Mutta muuten en ymmärrä tuota epäloogista koukkuunjäämishysteriaa. Kaikkiin lääkkeisiin koukuttunee omalla tavallaan, joita säännöllisesti syödään. Elimistö tottuu. Tuolla logiikalla ei voi määrätä mitään pidempää lääkitystä.
Mulle lääkärit vänisee että en saisi käyttää buranaa kipuun kun mulla on korkea verenpaine. Olen sanonut että todellakin käytän koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole ja panadol ei auta mulla mihinkään. Enkä ole pyytänyt lekurilta mitään muuta kuin buranareseptiä ja sitä en saa sen verenpaineen takia, niin sanoin että no samapa tuo, ostan sitä sitten ilman reseptiä. Koska mähän en saisi lekurien mielestä ottaa mitään kipuihin ja särkyihin. Että tällaista on nykyään kivunhoito Suomessa.
No syöpä- tai murtumapotilaille ne on ainoita tehokjaitä lääkkeitä, mutta kyllä niitä käytetään muulloinkin ainakin sairaalaolosuhteissa. Ainakin esim. tramalia käytetään muulloinkin ja ihan tähystyksissä saatetaan antaa fentanyyliä tarvittaessa.
Kotiolosuhteet on hieman eri asia kuin sairaalaolosuhteet. Sairaalassa matalampi kynnys antaa.
Panacodiin ja kodeiini-yskänlääkkeisiin koukuttuneen isän tyttärenä kannatan kuitenkin opiaattien maltillista määräämistä.
Osassa lääkärit ovat pitkälti saaneet syyt niskoilleen maan opiaattikriisistä-
Juuri kotiuduin sairaalasta viiden päivän olon jälkeen ja koko oleskelun ajan sain opiaatteja kipuun suoneen, nestemäisenä ja tabletteina.. Kotiin sain myös pitkäaikaisvaikutteista opiaattia kipuun. Voin kyllä sanoa, että kun murtumia on sopivasti, ei ilman opiaatteja pärjää. Viisi murtunutta kylkiluuta muuten sattuu aika paljon. Kaikki liikkuminen sattuu ja pelkkä hengittäminenkin syvään sattuu.
Suomessa on hyvä terveydenhuoltojärjestelmä.
Mulla oli viime talvena niin kova yskä että kylkiluukin murtui yskiessä että poksahdus vaan kuului, mutta yskänlääkettä en saanut, koska ne on kuulemma hengenvaarallisia ja lamaavat hengityksen. Ihan yhtä pulloa olin vailla, mutta lääkäri nauroi vaan että ei käy.
Opiaattireseptejä lääkärit eivät hevin kirjoita, koska tietävät niiden päätyvän todennäköisesti katukauppaan. Ja kyllä, nuo lääkärit oppivat hyvin pian tunnistamaan tyypit, jotka tulevat vastaanotolle vain ja ainoastaan opiaattireseptin vuoksi. Se ulkoa opeteltu kipuoireiden kuvaus ja muiden lääkkeiden tehottomuuden kuvaaminen kun ei vaan läpäise lääkärin tutkaa.
Opiaatteja ovat kodeiini ja morfiini. Opioideja ovat heroiini, oksikodoni, tramadoli, jne.
Opiaatti on luonnontuote, opioidi on synteettinen laboratoriotuote.
Tietoisku, olkaa hyvä :)
Vierailija kirjoitti:
Opiaatteja ovat kodeiini ja morfiini. Opioideja ovat heroiini, oksikodoni, tramadoli, jne.
Opiaatti on luonnontuote, opioidi on synteettinen laboratoriotuote.
Tietoisku, olkaa hyvä :)
Kumpia pyydän lääkäriltä, kun haluan pöntön sekaisin?