40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnan älykkyys korostuu siinä, että ostivat remontin tarpeessa olevan sähkölämmitteisen talon.
Millainen asunto olisi mielestäsi ollut parempi hankinta?
Tässä tapauksessa vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
Se minua tuossa jutussa ihmetytti, että minkä ihmeen takia he ostavat ahvenia kaupasta vaikka Tenholassa on vesistöä vaikka millä mitalla ihan vieressä.
No kun ei tarvinnut itse maksaa niin ne rahat voi heittää vaikka tuuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2005 eläkeudistuksessa päätettiin että alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei kerry eläkettä.
Itse kuten moni muukin 1960-luvulla syntynyt, teki nuoresta asti töitä. Kesällä useimmat oli kesätyössä, jouluapulaisina, jotkut viikonloppuisin. Apulaisena kaupassa, varastolla, kärrypoikana. Pihatöissä, lapsenvahtina, kaikenlaista käytännön työtä. Niistä ei tullut kertymää.
90-luvulla olin Meilahdessa hoitajana tuntilistalla, joka ei kerryttänyt eläkettä esim.
No ei kun juuri toisinpäin. Vuodesta 2005 alkaen alle 23-vuotiaana tehdystä työstä nimenomaan alkoi kertyä eläkettä, siihen asti ei.
Vierailija kirjoitti:
Varhennettu eläke, äijällä ulosottovelkaa, kaupunkiasunto vaihdettu vanhaan remontoitavaan taloon skutsissa joten autokin oltava. Mitenhän tuo nyt taas meni noin...en kehtaisi lehdessä valittaa että itse on tehnyt pöljiä valintoja. No ok, sairaus tuon eläkkeen taustalla, mutta muuten on ääliö.
Niin. Olisivat hommanneet vuokra-asunnon Tammisaaresta. Ei olisi tarvetta niin paljon autolle, edellisestä asunnosta saatu raha olisi puskurina pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta töissä eikä mitään säästöjä tai sijoituksia?
Niin? Se 40 vuotta on hoitoalalla! Siitä palkasta ei sijoiteta eikä säästetä.
Olisiko ollut laitosapulaisena niillä lienee palkka vähän päälle 2.000,00 josta ei isoa eläkettä kerry edes täysillä työvuosilla. Pienemmillä työeläkkeillä nettona ja takuueläkkeellä ei paljon eroa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnan älykkyys korostuu siinä, että ostivat remontin tarpeessa olevan sähkölämmitteisen talon.
Miksi vuokra-asunto? Maksaahan sellaisessakin asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole ihan penaalin terävin kynä. Pariskunta sai varmasti sievoiset rahat myymästään kaksiosta Helsingissä. Ei olisi rahapulaa ja kun asunnon olisi Tammisaaresta hommannut, niin ei tarvitsisi valittaa auton kuluista, ei kalliista sähköstä eikä olisi remonttihuolia niin paljon kuin tuossa ränsistyneessä tönössä.
25 vuotta rakennuksilla,eläke 2100€
Ei paljoa juhlita. Onneksi työn teosta saatavat lisäansiot ei vaikuta eläkkeeseen pätkääkään.
M45
Takuueläke on kai jotain 930 euroa, joten onhan tuossa työeläkettäkin, mutta ei oikein ole mahdollista, jos on kokoaikaisena tehnyt 40 vuotta hoitotyötä (siis että jäisi 1000 euroon)
Eläkettä kertyy 1,5 % vuodessa vuosiansioista.
Yksinkertaistettuna sen voi laskea seuraavasti:
Vuosiansiot x 1,5 % / 12 kk = eläke/kk.
Tämä oli vähän jännä juttu. Eivät nuo ihmiset mitään köyhiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta töissä eikä mitään säästöjä tai sijoituksia?
Niin? Se 40 vuotta on hoitoalalla! Siitä palkasta ei sijoiteta eikä säästetä.
Paitsi että kun elit miehen siivellä joka käytännössä maksoi lähes kaiken paitsi sinun meikit ja parturin niin olisit kevyesti voinut säästää, mutta koska nainen, niin rälläsit rahasi menemään posti ja nettimyynti tilauksiin ja siideriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole ihan penaalin terävin kynä. Pariskunta sai varmasti sievoiset rahat myymästään kaksiosta Helsingissä. Ei olisi rahapulaa ja kun asunnon olisi Tammisaaresta hommannut, niin ei tarvitsisi valittaa auton kuluista, ei kalliista sähköstä eikä olisi remonttihuolia niin paljon kuin tuossa ränsistyneessä tönössä.
En varmaan ole penaalin terävin kynä. Minulla on kaksi omaa asuntoa, itse ostettu ja maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä tehnyt täysipäivästä työtä tuolla eläkkeellä.
Minulla 30v hoitoalalla , nyt sairaseläkkeellä. Eläke 1900 e/kk.
Työeläke ja sairaseläke lasketaan erilailla.
Sairaseläke määrääntyy ennen työeläkeikään, viimeisen 5v palkasta. Ja usein maksajana vakuutusyhtiö, jos ammattitauti tai tapaturma.
Työeläke määrääntyy koko työuralta, nykyisillä eläkeläisillä 23 ikävuoden jälkeen.
Olen sh ja jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle yhtäjaksoisen 44 työvuoden jälkeen. Eläke 1520€/kk brutto, reilut 1100€/kk käteen.
Tuossa tapauksessa henkilö ei ole työeläkkeellä, vaan sairaseläkkeellä. Ikä 62v.
Eli käytännössä hän on ollut aluksi vuoden sairaslomalla, joka on muuttunut sairaseläkkeeksi, kun työkyky sairauden vuoksi pysyvästi alentunut. Sairaseläke lasketaan viimeisen 5 vuoden tulosta ja pieni eläke selittyy pienillä työtuloilla ja todenmäköisesti pitkällä sairasloma jaksolla tai työttömyydellä.
Miksihän nuo eivät kalasta ja marjasta?
Hoitoalalla siis toiminut, ei hoitajana, siivooja ehkä ? Miehen eläkkeestä menee ulosottoon, sekään ei varmaan ole reilua ? Reilua on varmaan se että toiset jää eläkkeelle 62 vuotiaana, minä 70 vuotiaana
Epämääräinen haastattelu tyypeistä. Vaatisi uuden selkeämmän haastattelun, jossa ne kertois kaikki aukkopaikat tarinassaan.
Kyllä mun eläkettäni on kertynyt jo lähihoitajan työstä jo alle 40 vuoden aikana enemmän.
Aika erikoinen tapaus on.