40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Ja joku vielä kehtaa väittää, että töissä kannattaa käydä.
ei ole varaa maksaa työssäkäyville enempää, kun rahat kuluu satojentuhansien loisten elättämiseen
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnan älykkyys korostuu siinä, että ostivat remontin tarpeessa olevan sähkölämmitteisen talon.
No siihen köyhillä kuitenkin oli varaa?
Jokin ei täsmää.
Ei ole täyttä työviikkoa tehnyt. Nyt varhennetulla eläkkeellä. Mies ulosotossa. Varmasti rankka elämä ollut kummallakin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnan älykkyys korostuu siinä, että ostivat remontin tarpeessa olevan sähkölämmitteisen talon.
No siihen köyhillä kuitenkin oli varaa?
Jokin ei täsmää.
Myivät omistusasunnon Helsingistä. Nuo ole köyhiä nähneetkään. Helsingin kerrostalokaksio oli liian pieni ja siksi muuttivat.
Vierailija kirjoitti:
Ja joku vielä kehtaa väittää, että töissä kannattaa käydä.
Kyllä kannattaa. Olen tehnyt kahta työtä yhtä sikaa, toisen yrittäjänä ja toisen työntekijänä ja eläkkeeni on yli kaksinkertainen tuohon verrattuna.
Varhennettu eläke ja lopullinen eläke myös pienenee tällä varhennuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä tehnyt täysipäivästä työtä tuolla eläkkeellä.
Minulla 30v hoitoalalla , nyt sairaseläkkeellä. Eläke 1900 e/kk.
Onko 1900€/kk brutto vai netto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No bruttona tulot on tapana kertoa.
Joo munkin palkka on pieni kun lasken pois
lainat ja korot
auton
lämmityksen ja sähköt
ja maalla jos asun en ongi enkä kerää marjoja vaan väännän smoothiet kaupan hedelmistä
omenapuuta ei ole myöskään
Varhennettu eläke, äijällä ulosottovelkaa, kaupunkiasunto vaihdettu vanhaan remontoitavaan taloon skutsissa joten autokin oltava. Mitenhän tuo nyt taas meni noin...en kehtaisi lehdessä valittaa että itse on tehnyt pöljiä valintoja. No ok, sairaus tuon eläkkeen taustalla, mutta muuten on ääliö.
Koko suku pitää majoittaa ja siksi iso talo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto. Verojen jälkeen nettoeläke n. 1600e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan! En kyllä lukenut artikkelia mutta jokk. tuossa mättää.
Mättää se, että on VARHENNETULLA. Kerro köyhän rouvan eläke kahdella, nopeesti laskien 1850€/kk, se olisi ollut hänen täysi eläkkeensä muutaman vuden päästä. Mutta kun on päätynyt VARHENNETTUUN, täydestä työeläkkeestä vähennetään 0,4% jokaiselta varhennetun kuukaudelta, eli tullee saamaa vajaa 1800, kunhan ikää on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Millainen asunto olisi mielestäsi ollut parempi hankinta?
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Juuri niin. Varmaan tuo kyseinen nainen on ollut 90-ja 00-luvuilla määräaikaisissa työsuhteissa - tuolloinhan niistä ei kertynyt eläkettä. Tuo oli raakaa-aikaa. Teit töitä täysipäiväisenä määräaikaisena, ei saanut vakituista paikkaa ja eläkettä ei kertynyt. Työnantajat ketjutti sosiaalialalla määräaikaisuuksia ja siinä sitten väki yritti saada vakinaista paikkaa.
Karseen pieni eläke. Itse alle viisikymppinen, töissä vasta reilu 20 vuotta, niin eläkekertymä on jo nyt melkein 2000 e / kk, jos lopettaisin nyt työt ja jäisin eläkkeelle 67 vuotiaana. Erona toki sekin, että yhä myöhemmin ylipäänsä pääsisi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on saanut tohon jo tänä vuonna 6%korotuksen, eli alunperin bruttoeläke ollut n. 1750e
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan työttömälle kertyy eläkettä tällaisesta 5500e kuukausipalkasta?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Lapsilisät ja vammaistuet eivät ole työttömän tukia eikä niihin tulot vaikuta. On asiavirhe ottaa ne mukaan jos verrataan pelkkään palkkaan.
Jutussa puhutaan nettosummista eli eläke on enemmän.