Treffailusta - Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että ihmisen työ ei kerro ihmisestä mitään?
Omasta mielestäni kertoo paljonkin. Esim.
- Yrittäjät ja itsenäiset ammatinharjoittajat yleensä arvostavat itsenäisyyttä ja aloitteellisuutta. He ovat valmiita ottamaan riskejä ja tekemään päätöksiä omasta aloitteestaan.
- Ammatit, jotka vaativat suurta tarkkuutta ja järjestelmällisyyttä, kuten kirjanpitäjät tai tutkijat, saattavat vetää puoleensa ihmisiä, joilla on nämä luontaiset taipumukset.
- Luovissa ammateissa työskentelevät, kuten taiteilijat, suunnittelijat tai kirjoittajat, arvostavat taiteellista ilmaisua, innovointia ja kykyä nähdä asiat eri tavoin.
- Kunnianhimoiset ihmiset saattavat tavoitella johtotehtäviä ja pyrkiä vaikuttamaan päätöksentekoon. He ovat hyviä ottamaan vastuuta ja näyttää esimerkkiä muille. He ovat myös pitkäjänteisiä eivätkä luovuta helposti.
- Ihmiset, jotka työskentelevät myynnissä tai viestinnän parissa, voivat olla luonteeltaan sosiaalisia ja nauttia vuorovaikutuksesta muiden ihmisten kanssa.
- Väliaikaisesti ihminen saattaa joutua tekemään töitä, joista ei nauti, mutta sekin kertoo ihmisestä jotain, että viettää koko elämänsä työssä, jossa ei viihdy eikä tavoittele parempaa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kerro kaikkea, mutta kertoohan se aika paljon ihmisestä mitä hän valitsee tehdä noin 40 h viikossa.
Ei se nyt todellakaan mikään valinta ole siten kuin valitset irtokarkin hyllystä. Markkinat ja lainsäädäntö määräävät minkälaisista askareista ollaan valmiita maksamaan ja ihmiset löytävät paikkansa miten löytävät. Enemmistö menee sinne missä kysyntää tekijöistä on ja mihin omat rahkeet riittää. Huippulahjakkaat nopeat oppijat tekevät sitten aivan mitä haluavat, he pärjäävät missä tehtävässä tahansa.
Kyllä normaalilla älykkyydellä varustettu ihminen pystyy hankkimaan itselleen mieluisan ammatin, jos vain viitsii tehdä töitä sen eteen. Jos ei pysty hankkimaan, niin sekin kertoo kyllä aika paljon hänen luonteenpiirteistään.
Joo toki voi ihminen lukea itsensä agronomiksi, sosionomiksi, tradenomiksi tai pieneläinhoitajaksi. Mutta silti markkinat määrää mihin töihin on kysyntää tekijöistä ja vain niihin töihin noihin ammatteihin kouluttautuneet voivat hakeutua. Yrittäjäksikin voi ryhtyä vain alalle missä on kysyntää yrityksen palveluille.
Mua kiinnostaa enemmän koulutus ja sekin lähinnä siksi, etten jaksa irvailuja omasta taustastani.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä, jolla on huono itsetunto ja/tai häpeää työtään luonnollisesti ärsyttää puhua työstään. Silloin mennään helposti "tittelit pois ja ihmisiähän tässä kaikki ollaan" -moodiin. Ja jos joku ei tuohon mukaudu on nirppanokkainen mulqvisti tärkeilijä.
Normaaleille ihmisille ihan luontevaa puhua ja kertoa työstään ja kiinnostua siitä mitä toinen tekee.
Tai sitten muut ihmiset aliarvioivat henkilöä, joka tekee heidän mielestään "alempiarvoista" työtä. Mä teen ns. pazkaduunia, enkä puhu mielelläni työstäni. No sillä olen 300 000€ asuntolainani kuitenkin maksanut ja se riittää. Mulla on omat syyni miksi teen mitä teen. Muiden ei kannata sitä taivastella, kun sillä osoittaa vaan oman tyh myy tensä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksais puhua työstäni lainkaan. Media on sen jo pilannut muutenkin. Pitäisi riittää, että sanoo käyvänsä töissä ja maksaa laskunsa.
-sairaanhoitaja
Sama koskee harrastuksia - pitäisi riittää, että sanoo harrastuksia olevan, mutta ihan turha kysellä sen tarkemmin. Ja sama juttu mielipiteiden, arvojen ja elämäntapojen kanssa - pitäis riittää, että sanoo mielipiteitä ja arvoja olevan, ja että elää omalla tavallaan. Miksi kysellä treffeiltä mitään yksityiskohtia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä, jolla on huono itsetunto ja/tai häpeää työtään luonnollisesti ärsyttää puhua työstään. Silloin mennään helposti "tittelit pois ja ihmisiähän tässä kaikki ollaan" -moodiin. Ja jos joku ei tuohon mukaudu on nirppanokkainen mulqvisti tärkeilijä.
Normaaleille ihmisille ihan luontevaa puhua ja kertoa työstään ja kiinnostua siitä mitä toinen tekee.
Tai sitten muut ihmiset aliarvioivat henkilöä, joka tekee heidän mielestään "alempiarvoista" työtä. Mä teen ns. pazkaduunia, enkä puhu mielelläni työstäni. No sillä olen 300 000€ asuntolainani kuitenkin maksanut ja se riittää. Mulla on omat syyni miksi teen mitä teen. Muiden ei kannata sitä taivastella, kun sillä osoittaa vaan oman tyh myy tensä.
Mulle tuo on ollut hyvin helppo keino karsia seurasta ihmiset, jotka lokeroivat toisia koulutuksen tai ammatin perusteella. Löytyy sekä matalan statuksen ammatillinen että huuhaana pidetty akateeminen tutkinto. Jos jompikumpi on ongelma, voivoi. Töitä teen enää reissurahan keräämiseksi, muut asiat ovat jo järjestyksessä muuten. Kunnianhimo puuttuu, eivät sitäkään kaikki ymmärrä. Harrastan mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kertoo ihmisestä ERITTÄIN PALJON.
Olen rakennusmestari. Kerropa minusta nyt erittäin paljon.
Sama. Tuskin kukaan pystyy päällepäin sanomaan minusta että mitä työtä teen. Luulen että olen niin perusjamppa kaikessa minun olemuksessa, puheissa, käytöksessä, yms kuin vaan olla ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tuskin kukaan pystyy päällepäin sanomaan minusta että mitä työtä teen. Luulen että olen niin perusjamppa kaikessa minun olemuksessa, puheissa, käytöksessä, yms kuin vaan olla ja voi.
Senhän ne tekniset alat juuri kertovat, että perusjamppa, vähän tylsä, mutta saa varmaan itsensä ja perheensä elätettyä. Mieskuva melko konservatiivinen. Hyvin erilainen mies kuin vaikka Mikko varhaiskasvatuksen opettaja tai Taneli ammattihistorioitsija.
Kyllä koulutusala ja koulutustaso kertoo ihmisestä jotakin. Vuokranantajana kysyn asuntoa hakevan pariskunnan molempien ammattia. Yllättävän usein vastaus on, että työskentelen sairaalalla. Todella ärsyttävä vastaus, koska sairaalalla voit työskennellä laitoshuoltajasta ylilääkäriksi asti. Tällöin jatkokysyn, että minkälaisissa tehtävissä. Joku vuokralaiskandidaatti tähän vastasi, ettei kuulu tuollaista kysyä. Vastasin hänelle, että kysyn tätä siksi, että voin arvioida vuokranmaksukykyäsi. Laitoshuoltaja tienaa 2000e, ylilääkäri 10000e ja koska vuokraamassani asunnossa on vuokranmäärä on melkein sama kuin laitoshuoltajalla, on laitoshuoltajan asukkaaksi ottaminen riski. Ammatti ja työpaikka kertoo kyllä paljon ihmisen tuloista.
Jos joutuisin deittimarkkinoille, kysyisin henkilön perusasiat jo ennen ekoille treffeille menoa:
1) Nimi
2) Ikä
3) Ammatti ja tyopaikka
4) Harrastukset
5) Onko lapsia ja haluaako (lisää) lapsia
Terveydentilaakin kysyisin, mutta sitä ei tarvitse kysyä, sillä aika paljon kertoo esim. jos pystyy tekemään työtä ja käymään harrastuksissa. Jos epäilisin, että henkilöllä olisi jotain terveydellistä pulmaa, varovasti kysyisin sitä jotenkin kiertoteitse, esim. että miksi on lopettanut jonkun harrastuksen, tai että miltä elämä on viimeaikoina tuntunut.
Ammatti voi kyllä kertoa jotain ihmisestä, esim. jos olet tutkija, niin kaipa sinun on pakko olla jotenkin kiinnostunut tutkimastasi kohteesta. Tai jos olet vaikka psykologi, niin kaiketi olet kiinnostunut ihmisistä ja heidän mielenliikkeistään. Koulutustaso, siis oletko käynyt pelkästään peruskoulun vai onko väitellyt tohtori, kertoo minusta jotain ihmisen sinnikkyydestä, älykkyydestä ja jotain myös lapsuuden kodin ilmapiiristä ja oloista. Jos olot ovat olleet surkeat, niin harva sieltä ponnistaa kovin korkealle, toki jotkut.Jos olet sellaisesta perusduunariammatissa, niin joko et ole kovin uraorientoitunut, tai sitten jossain vaiheessa on jotain mennyt hieman pieleen. Tai sitten vaan tykkäät tehdä työtä, jossa riittää, että latoo jäätelöitä pahvilaatikkoon ja toppahanskat putoaa heti vuoron vaihtuessa :)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se työ voi jotain kertoa ihmisestäkin, mutta kaikki ei silti arvota toisia sen perusteella.
Minua ei ainakaan kiinnosta udella mitä jotkut tekee työkseen.
Minua kiinnostaa, jos toinen on kuukausia pois Suomesta työn takia tai tekee pelkkää yövuoroa. Tuttaville on sama, mitä he tekee tai tekeekö mitään, mutta jos pitää miettiä perheen perustamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulutusala ja koulutustaso kertoo ihmisestä jotakin. Vuokranantajana kysyn asuntoa hakevan pariskunnan molempien ammattia. Yllättävän usein vastaus on, että työskentelen sairaalalla. Todella ärsyttävä vastaus, koska sairaalalla voit työskennellä laitoshuoltajasta ylilääkäriksi asti. Tällöin jatkokysyn, että minkälaisissa tehtävissä. Joku vuokralaiskandidaatti tähän vastasi, ettei kuulu tuollaista kysyä. Vastasin hänelle, että kysyn tätä siksi, että voin arvioida vuokranmaksukykyäsi. Laitoshuoltaja tienaa 2000e, ylilääkäri 10000e ja koska vuokraamassani asunnossa on vuokranmäärä on melkein sama kuin laitoshuoltajalla, on laitoshuoltajan asukkaaksi ottaminen riski. Ammatti ja työpaikka kertoo kyllä paljon ihmisen tuloista.
Hassua. 2008 laitoshuoltaja meni sairaalatalkkarin kanssa pankkiin ja otti asuntolainan, ja 2014 se oli maksettu jo poiskin, vanhaan malliin vivutuksella. Pankkia kiinnosti silloin se, että työllistyminen on sairaalan ammateissa idioottivarmaa. Voi olla, että nykyisten aloittelijoiden tarvitsee asua vuokralla, mutta heilläkin pelkkä peruspalkka on jo lähempänä 2200 euroa, ja siihenhän se ei kenelläkään jää, koska vuorotyö. Ja me ahneethan vaan keikkaillaan kuten hoitajatkin, sen lainan jälkeen ei niin kauheasti enää työnteko paina, voi nostaa jalat jo ylöspäinkin sen jäätelön kanssa. Uraorientoituneet ylilääkärit toki erikseen, vuokralla tuskin hekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oletan, että olet näyttelijä, työsi on iltatyötä, harrastat kulttuuria monipuolisesti ja olet muun kuin työn suhteen aikataulujen suhteen joustava. Tarkoittaa siis, että et pysty etkä halua suunnitella mitään vaan menet tunteella ja impulsiivisesti ja oletat, että muut sopeutuvat sinun päähänpistoihin. Osuiko oikeaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua. 2008 laitoshuoltaja meni sairaalatalkkarin kanssa pankkiin ja otti asuntolainan, ja 2014 se oli maksettu jo poisk
Helsingissä kaksio on vähintään 250 000. Ei kyllä laitoshuoltaja maksa lainaa pois alle kymmenen vuoden.
En ole törmännyt missään muualla kuin tällä palstalla ajatukseen, ettei se missä toinen viettää karkeasti puolet hereilläoloajastaan saisi kiinnostaa.
En ota kantaa noihin aloituksen yleistyksiin, mutta minusta on ihan ymmärrettävää, että kumppanin kohdalla se ammatti kiinnostaa. Moni ei esim. halua suhdetta yrittäjän tai reissutyötä tekevän kanssa jo ihan sen takia että he haluavat yhteistä vapaa-aikaa niin paljon kuin mahdollista. Joku uraorientoinut haluaa kotiin sen vähemmän uraorjentoituneen mahdollistamaan uran ja perheen yhdistäminen ja toisaalta toinen uraorientoitunut haluaa rinnalleen samanhenkinsen kumppanin.
Haha! Teen viestinnän töitä, mutta olen epäsosiaalinen. Ne viestinnän ja markkinoinnin hommat tehdään koneella verkkoon ja diginäytöille. Ideointia tehdään toki tiimissä tai tekoälyn kanssa. Mutta ei se mitään ekstroverttiä ihmistä tarvitse.
Ja johtajat ottaa vastuuta. Voi kun ottaisikin. Näkeehän sen jo maan johdosta, aina syytellään vain muita.
Ja voihan töistä vähän puhua, mutta ihmiset joille työ on koko elämä ja puheenaihe ovat todella tylsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua. 2008 laitoshuoltaja meni sairaalatalkkarin kanssa pankkiin ja
"Helsingissä kaksio on vähintään 250 000. Ei kyllä laitoshuoltaja maksa lainaa pois alle kymmenen vuoden."
Ei tietenkään. Meidän tuo lainallinen asunto (Tampereella) ei ollut kummankaan ensimmäinen eikä se, jossa asutaan nyt. Ammatissa, jossa töitä löytyy Lappia myöten (juuri katselin Sodankylää, peruspalkka 2275) on ihan oma valinta haluta asua kaupungissa, jossa joutuu maksamaan vuokra-asunnosta 2000 euroa tai kaksiosta 250000. Vaihtoehtoja on.
Se ettei halua puhua töistään tai salailee sitä mitä tekee työkseen kertoo myös ihmisestä jotain.
Olen huomannut suuntaan jos toiseenkin. Näistä on jo aikaa joten muistikuvien mukaan mennään. Yksi oli Tinderissä. Ehti vasta alkaa keskustelu ja neiti kysyi koulutustani. No, olen kyllä opiskellut paljon yhdessä Suomen tavoitellummassa yliopistossa mutta en ollut valmistunut vielä joten kerroin sen jo saavutetun asian, että olen lukiosta valmistunut ylioppilaaksi. Hän totesi suoraan että meillä ei ole mitään puhuttavaa ja se loppui siihen.
Toinen oli kun olin jo treffeillä, neiti kyseli kovasti tarkkoja kysymyksiä kuin listalta valmiteltuna, erikoinen tunnelma. Kun tuli puhe työstäni, hän ymmärsi asian mielestäni hieman väärin, mutta juttelun sijasta sain kuulla että on aika mennä ulos ja häipyi sanomatta mitään.
"Helsingissä kaksio on vähintään 250 000. Ei kyllä laitoshuoltaja maksa lainaa pois alle kymmenen vuoden."
Ei tietenkään. Meidän tuo lainallinen asunto (Tampereella) ei ollut kummankaan ensimmäinen eikä se, jossa asutaan nyt. Ammatissa, jossa töitä löytyy Lappia myöten (juuri katselin Sodankylää, peruspalkka 2275) on ihan oma valinta haluta asua kaupungissa, jossa joutuu maksamaan vuokra-asunnosta 2000 euroa tai kaksiosta 250000. Vaihtoehtoja on.
Niin, sitten jos valitsee ennemmin jonkun paremmin koulutetun puolison, jonka kanssa ei tarvitse miettiä onko varaa asua kaupungissa tai Helsingissä, niin sekin on valinta. Tässäkin se treffikumppanin koulutus ja ammatti vaikuttavat isosti. Itse en todellakaan asuisi Sodankylässä kun voin asua Helsingin keskustassa.
Kyllä normaalilla älykkyydellä varustettu ihminen pystyy hankkimaan itselleen mieluisan ammatin, jos vain viitsii tehdä töitä sen eteen. Jos ei pysty hankkimaan, niin sekin kertoo kyllä aika paljon hänen luonteenpiirteistään.