Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten englanti, jota kirjoitetaan tärkeimmissä asioissa, voi olla niin käsittämättömän vaikeaa vai väitättekö, että ihan helppoa? Montako vu

Vierailija
20.12.2023 |

Miten englanti, jota kirjoitetaan tärkeimmissä asioissa, voi olla niin käsittämättömän vaikeaa vai väitättekö, että ihan helppoa? Montako vuotta luit koulussa ja mikä arvosana ylppäreissä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri rekistereissä kirjoitettuja tekstejä oppii lukemaan jo opettelee, ei se pohjakoulutus juurikaan vaikuta asiaan.

Vierailija
2/32 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei vaikeaa, pärjään esim matkoilla tällä kielitaidolla . 10v kaikkineen opiskellut, ylppäreissä M joka oli siihen aikaan toiseksi paras. Auttaa sekin että sitä näkee ja kuulee niin paljon koko ajan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten opiskelu ja englannin kieli ovat olleet minulle aina helppoja. Kirjoitin E:n, en edes pahemmin panostanut tuohon, läksyt tein. Lukion jälkeen olen asunut kymmenen vuotta Englannissa, ja englantia puhun aika lailla yhtä sujuvasti kuin suomea.

Vierailija
4/32 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut 7 tiedekirjaa englanniksi ja lisäksi joukon tieteellisiä artikkeleita englanniksi. Kirjoittaminen sujuu toki. Mutta minulla onkin tutkijan koulutus.

Vierailija
5/32 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa itsekin asunut toistakymmentävuotta, joten yhtä sujuva englanti kuin suomikin. Olin kielissä lahjakas koulussakin, ja ne aina tarttuivat päähän helposti. Nyt opettelen espanjaa omaksi ilokseni. Ja kyllä, olen kirjoittanut paljonkin englanniksi, ja se luonnistuu. Mutta olen pitkään tietoisesti harjoitellut englantia ja pyrkinyt parantamaan sanastoa ja ääntämystä jne. Vinkkinä ap:lle että tekoäly auttaa jo paljon englannin kanssa, jos se ei itsellä vahva ole. Eli ChatGPT käyttöön. 

Vierailija
6/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa luin 3. luokalta asti kuten useimmat, ylppäreissä kirjoitin englannista L:n. Näin 20 vuotta myöhemmin en kyllä juurikaan enää osaa englantia, kun en ole tarvinnut missään, en matkustele enkä ole työssä jossa sitä tarvitaan. Sen verran osaan, että osaan esim. verkkokaupoista tilata joissa on englanniksi tekstit, mutta en kyllä pystyisi mistään juttelemaan englanniksi.

Vierailija
8/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole käsittämättömän vaikeaa, jos on kielipäätä. Tietysti jos kielten oppiminen on hankalaa, mikä tahansa kieli on vaikea.

Vierailija
9/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen ruotsin kanssa. Sitähän opiskellaan koulussa alaluokilta lähtien. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan osaa omien sanojensa mukaan puhua ruotsia. Miten se on mahdollista?

Vierailija
10/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut 7 tiedekirjaa englanniksi ja lisäksi joukon tieteellisiä artikkeleita englanniksi. Kirjoittaminen sujuu toki. Mutta minulla onkin tutkijan koulutus.

Nice. Minkä alan? 

Naistutkimus...

Vierailija
11/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt mitenkään erityisen vaikeaa ole, kun vertaa moniin muihin kieliin. Kirjoitin muistaakseni E:n. Kuuntelu meni vähän penkin alle, se ääni oli niin kovalla etten meinannut saada mitään selvää mistä puhuttiin. Muuten olisin saanut L:n.

Vierailija
12/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen ruotsin kanssa. Sitähän opiskellaan koulussa alaluokilta lähtien. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan osaa omien sanojensa mukaan puhua ruotsia. Miten se on mahdollista?

Mulla ainakin motivaatio sen opiskeluun oli alunperinkin alhainen, joten opiskelin vain sen verran että pääsin rimaa hipoen läpi. Enkä ole tarvinnut ko. kieltä lukion jälkeen missään, joten on unohtunut se vähän minkä opin aikoinaan.

Vierailija
13/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän saksan lukijana opin englannin alkeet laulujen lyriikoista. Sitten pikkuhiljaa sanavarasto karttui ja olin parina vuonna kesätöissä Englannissa. Eipä siihen muuta tarvittu,  siitä tuli nopeasti vahvin kieleni äidinkielen lisäksi. Käytin sitä paljon töissä, myös kirjallisesti. Puhun kieltä sujuvasti ja myös luen kirjoja englanniksi,  sanavarasto karttuu sillä konstilla helposti. Joku haastava tieteellinen teksti varmaan tuottaisi vaikeuksia, mutta se olisi vaikeaa myös suomeksi.  Kielet ovat kyllä aina olleet minulle helppoja, nykyisin pari uutta on taas opiskeluvaiheessa.  Englanti on silti suosikkini, upea kieli, loputon aarreaitta.

Vierailija
14/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltä pitää käyttää. Englanti on helppoa kun kuulee joka paikassa. Lapsi oppi piirretyistä. Saksa on vaikeampaa, kun ei kuule. Kirjoitin pitkästä englannista ja saksasta magnan. Pitkästä ruotsista eximian. Enkku ja ruotsi sujuu, kun käyttää. Saksa oli ruosteessa, kunnes asuin siellä vuoden, nyt taas osaan, kunnes unohdan puolet sanoista. Avain on ajatella kielellä, jota puhuu. Jos alkaa päässä kääntää, ei onnistu. 

Vierailija
15/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ADD ja englannin kielen oppiminen, varsinkin puheen kuunteleminen on vaikeeta. En meinaa saada puheesta selvää, kun sitä tekstiä tulee niin nopeaan.

Vierailija
16/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen keskustelu on helppo oppia. Tosin lukion opettaja antoi minulle kerran ysin, koska käytin enemmän erilaisia sanoja, vaikka saman olisi voinut kertoa yksinkertaisemmin. Siksi olinkin se seiskan oppilas kun minulla on oma tahto.

Vierailija
17/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurimme on niin saturoitunut englannilla, että se on varmasti helpoin kieli, jossa taidot pysyvät ajan tasalla väkisinkin.

Vierailija
18/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lukea ja ymmärtää englantia sujuvasti, kirjoittaakin ihan ok, puhuminen takeltelee koska en puhu sitä lähes koskaan. Kirjoitin E. 

Vierailija
19/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea kieli. 6v luin, L on yo-todistuksessa ja korkein arvosana Cambridgen kv-englannin testistä.

Vierailija
20/32 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei ole kovin hyvää Suomea. Vaikea saada selvää, mitä tarkoitetaan. Onko englanti siis APn mielestä käsittämättömän vaikeaa?

Luulis, että englanti ois vieraista kielistä helpoin siksi, kun sitä kuulee niin paljon verrattuna muihin kieliin. Minäkin olen opiskellut vain peruskoulun verran englantia, mutta olen lukenut niin paljon englanniksi ja katsonut elokuvia ja sarjoja ja kuunnellut musiikkia, että osaan paljon paremmin kuin sillä peruskoulutasolla.