Hyvä aamiainen kaurapuuron korvaajaksi
Kaurapuuro on ollut aamiaiseni jo todella pitkään. Sairastan myös 2-tyypin diabetesta. Vaikka olen jättänyt jo vaaleat leivät, pullat, riisin ja palstat, niin vasta taannoin tajusin että kaurapuurokaan ei välttämättä se aivan paras ole kun on tämä sairaus.
Mitä siis voisitte suositella tilalle. Syön aina puuron kanssa ok omenaa, marjoja tms. ja niitä en ajatellut jättää, ehkä en puuroakaan kokonaan, sillä sairaus on kuitenkin jo hallinnassa. Mutta koska aina voi parantaa niin kyselen suosituksia?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alpron maustamaton soijajogurtti on vähähiilihydraattinen. Sinne marjoja yms. mukaan, oikein hyvänmakuista.
Jogurttia se ei kuitenkaan ole, pelkkää lisäainelitkua. Oikeaakin jogurttia on saatavilla.
Ja soija vaikuttaa hormonitasoihin. Ei siis paras vaihtoehto autoimmuunisairautta potevalle.
Ei se pelkkä sokerin määrä ole olennainen, kun aika yksilöllisesti ne käyttäytyy. Joku voi toimia toisella paremmin ja joku muu taas toisella. Kokeile eri variaatioita sokereita mittaamalla niin varmasti löytyykö joku sopiva aamupala.
Ja joku ravitsemusterapeutti nyt voi olla ihan huuhaata, alipainoiselle lapselle suositteli suolakakeksejä nostamaan painoa..
Ketoruokalavio on hyvä tähän. Pinterestistä löytyy paljon ohjeita, jos englanti sujuu. Suomeksikin pitäisi löytyä listoja siitä, että mitä saa syödä.
Itse olin ketolla 2 vuotta sairauden takia. Söin yleensä aamupalaksi kananmunaa, rahkaa, juustoa, smoothieta, lihaa esim. edellisenä päivänä paistettua possua tai suikaleita, jauhelihaa, raejuustoa, juustoleipää (jos ei ole sokeria) jne. Yksi lemppareista oli kaalitaco; valitun kaalinlehden väliin reippaasti paistettua jauhelihaa, raejuustoa ja aurajuustoa/juustoraastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alpron maustamaton soijajogurtti on vähähiilihydraattinen. Sinne marjoja yms. mukaan, oikein hyvänmakuista.
Jogurttia se ei kuitenkaan ole, pelkkää lisäainelitkua. Oikeaakin jogurttia on saatavilla.
Ja soija vaikuttaa hormonitasoihin. Ei siis paras vaihtoehto autoimmuunisairautta potevalle.
Ilmeisesti tuo aloittaja on kumminkin D2, mikä ei ole autoimmuunisairaus. Sen sijaan D1 on autoimmuunisairaus. Itse kyllä käytän soijatuotteita ajoittain, mutta ehkä noin kerran kuukaudessa, eli eipä tuolla ole ollut mulla vaikutusta mihinkään hormoneihin mihinkään päin.
t DM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa on varmaan vuosituhansien ajan ollut hormoneiden kanssa ongelmia.
Maustamatonta jogurttia, lusikallinen pähkinöitä tai pellavansiemeniä ja marjoja
Vierailija kirjoitti:
Ketoruokalavio on hyvä tähän. Pinterestistä löytyy paljon ohjeita, jos englanti sujuu. Suomeksikin pitäisi löytyä listoja siitä, että mitä saa syödä.
Itse olin ketolla 2 vuotta sairauden takia. Söin yleensä aamupalaksi kananmunaa, rahkaa, juustoa, smoothieta, lihaa esim. edellisenä päivänä paistettua possua tai suikaleita, jauhelihaa, raejuustoa, juustoleipää (jos ei ole sokeria) jne. Yksi lemppareista oli kaalitaco; valitun kaalinlehden väliin reippaasti paistettua jauhelihaa, raejuustoa ja aurajuustoa/juustoraastetta.
Tässä mainitaan taas smoothie. Voisiko joku kertoa mitä oma smoothiesi sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mainitaan taas smoothie. Voisiko joku kertoa mitä oma smoothiesi sisältää?
Muista en tiedä, mutta omaani tulee yleensä rahkaa, marjoja, maitoa ja jotain leseitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkkilaista jogurttia, kananmunaa, marjoja
Paljon kommentteja, kiitos niistä, mutta vain vähän uusia ideoita, joitain kuitenkin, kiitos kaikista ehdotuksista.
Joku kysyi miten olen saanut diabeteksen hallintaan, lääkkeellä, ruokavaliolla ja syömällä säännöllisesti kohtuu annoksia. Hieman liikuntaa lisännyt. Olen jo reilussa vuodessa laihtunut reilusti näillä keinoin.
Mittailen aika säännöllisesti verensokeria, mutta en ole montaa kertaa mitannut sitä ennen ja jälkeen aamupalan, tai oikeastaan minkään ruokailun ennen/jälkeen. Ja jos mittaisen, niin mihin se verensokeri saa nousta ruoan jälkeen että on vielä hyväksyttävissä? Kun ainahan se ruoan jälkeen vähän ainakin nousee. Ei ole oikein vertailukohtaa. Jos hyvänä voi pitää ruokaa jonka jälkeen noin kahden tunnin kuluttua verensokeri on normaali, niin silloin nykyinen aamiainen on hyvä.
Rahkaa ja kreikkalaista tms.jogurttia syön iltaisin, joten sitä en viitsi ottaa aamupalaan, muuten se olisikin hyvä aamiainen hedelmien/marjojen kera.
Jos olen oikein käsittänyt niin useat hedelmät eivät ole niin huonoja diabeetikolle kuin yleisesti luullaan. Banaani ja mango ainakin ovat huonoja, sen muistan. Mutta esim. Omena oli hyvä/neutraali.
Kananmuna ja pekoni olisi tosi hyvä mutta olen koettanut pienentää myös kolesterolia ja siihen tuo aamupala ei ainakaan säännöllisesti nautittuna olisi hyvä. Myös punaista lihaa olen tarkoituksella vähentänyt.
Ruisleipä ja raejuusto on hyvä idea, ja syönkin niitä välillä harvoin, jotain proteiinia se kuitenkin kaipaa mielestäni vielä. Leipää en viitsi suolan takia syödä paljon yhtä viipaletta enempää.
Keitot ja salaatit ja pihvit yms. jätän taas mielelläni päiväruokiin.
Toivottavasti tulee lisää hyviä ideoita.
-ap
Joo vaivallahan sinne vuoren päällekin kiivetään. Puhutaan vähintään vuoden projektista yrittää selvitellä mikä ruoka-aine vaikuttaa mitenkin kun muutokset ei näy hetkessä. Herkästi lipsuu syömään taas vanhaan tyyliin eli samat vaikeudet kuten laihdutuksessa ja muussakin itsekuria vaativassa toiminnassa.