Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!
Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?
Jaetaan täällä!
Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?
Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.
Kommentit (409)
Työnhakijana käytin rahaa mm. valmiseen cv- ja hakemuspohjaan, cv:n räätälöintiin, sekä haastatteluvalmennukseen. Kaikki nämä edesauttoivat hakuprosessiin pääsemisessä ja siinä etenemisessä.
Lisäksi verkostoiduin Linkedinissä varmaan kaikkien oman alan rekrytoijien kanssa lyhyen saatetekstin kera. Tätä kautta pääsin myös mukaan rekryprosesseihin.
AP, mikset kerro onko tutkintosi yliopisto- vai AMK-tasoinen? Jos AMK, niin silloin dippainssit kyllä menevät aina ohitsesi. Tekniikan alalla se valitettavsti on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka työvoimapulasta paljon puhutaan, jokaiseen koulutettujen paikkaan tulee tyypillisesti jopa satoja hakemuksia. Jos olet tällaisissa tehtävissä ollut, takaisin pääsy onnistuu enää todella harvoin, ei edes paljon alemmallekaan tasolle, eikä osaamisillasi ja meriiteilläsi ole juurikaan asian kanssa tekemistä."
Minnekäs sitten mennään töihin? Ehdotuksia?
Mikäs paikka olisi soveltuva meille "pudokkaille"?
Usein käy niinkin, että ei enää minnekään. Jossain vaiheessa pieni eläke sitten armahtaa työkkärin hyppyytyksiltä, eli kuntouttavista yms..
Tulee yksi irtisanominen 20 vuoden katkeamattoman työuran jälkeen ja se oli sitten siinä?
Vierailija kirjoitti:
Olet "hankalan" ikäinen. Jos lapset on tehty tai et niitä halua, niin tämän voi ainakin haastattelussa mainita. Tee cv:stä fiksun näköinen. Laita kiinnostaviin työpaikkoihin avoimia hakemuksia. Jos työkokemusta omalta alalta ei ole, ilmaise olevasi kiinnostunut myös harjoittelupaikoista ja määräaikaisuuksista. Nyt on tärkeää saada sitä työkokemusta, vaikka joutuisit aluksi tinkimään esim. palkasta. Ajattele ekoja työvuosi sijoituksena tulevaisuuteen. Tsemppiä!
Heh. Hassua, että ap on kolmekymppisenä "hankalan ikäinen", ja minä sitten nelikymppisenä jo yli-ikäinen työllistymään - kaikkiin määräaikaisuuksiin, osa-aikaisuuksiin ja harjoitteluihinkin.
En tiedä mikä se täydellinen ikä olisi sitten. Kai se meni jo aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
AP, mikset kerro onko tutkintosi yliopisto- vai AMK-tasoinen? Jos AMK, niin silloin dippainssit kyllä menevät aina ohitsesi. Tekniikan alalla se valitettavsti on näin.
Minusta kun pikkuhiljaa tuntuu siltä, että AMK:n papereilla sai sentään paremmin töitä, vaikka palkka olikin ala-arvoinen.
Ehkä pitääkin käyttää niitä papereita. Sääli.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet "hankalan" ikäinen. Jos lapset on tehty tai et niitä halua, niin tämän voi ainakin haastattelussa mainita. Tee cv:stä fiksun näköinen. Laita kiinnostaviin työpaikkoihin avoimia hakemuksia. Jos työkokemusta omalta alalta ei ole, ilmaise olevasi kiinnostunut myös harjoittelupaikoista ja määräaikaisuuksista. Nyt on tärkeää saada sitä työkokemusta, vaikka joutuisit aluksi tinkimään esim. palkasta. Ajattele ekoja työvuosi sijoituksena tulevaisuuteen. Tsemppiä!
Heh. Hassua, että ap on kolmekymppisenä "hankalan ikäinen", ja minä sitten nelikymppisenä jo yli-ikäinen työllistymään - kaikkiin määräaikaisuuksiin, osa-aikaisuuksiin ja harjoitteluihinkin.
En tiedä mikä se täydellinen ikä olisi sitten. Kai se meni jo aikaa sitten.
Ehkä ei ole täydellistä ikää, vain täydellinen sukupuoli? :/
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka työvoimapulasta paljon puhutaan, jokaiseen koulutettujen paikkaan tulee tyypillisesti jopa satoja hakemuksia. Jos olet tällaisissa tehtävissä ollut, takaisin pääsy onnistuu enää todella harvoin, ei edes paljon alemmallekaan tasolle, eikä osaamisillasi ja meriiteilläsi ole juurikaan asian kanssa tekemistä."
Varsinkin, kun ei auta vaikka kuinka alas laskee rimaa.
Koska työttömyyskorvauksella en saa kaikkia laskujani maksettua, olen hakenut epätoivoisena mitä tahansa osa-aikaisia hommia. Tekee gutaa itsetunnolle, kun ei korkeasti koulutettuna keski-ikäisenä kelpaa enää edes siivooja-hyllyttäjä-kassa-vara-apulaisen nollatuntisopimuksiin. (Ja olen kyllä kokeillut sitäkin, että jätän koulutukseni vallan hakemuksesta pois.)
Lyhyitä määräaikaisuuksia, ettei vaan siitä jäisi kiinni, että pelkäävät minun lähtevän parempiin hommiin. Jos työsopimus on vain kuukauden tai pari kuukautta, mitä hemmetin väliä sillä on, millaisia tulevaisuudensuunnitelmia työntekijällä on?
Mutta alkaa tuntua siltä, että minunkaltaiselleni ei ole mitään paikkaa missään.
Minä olen haastattelussa itse kertonut, että lapset on tehty ja ovat jo niin isoja että osaavat lähteä itse kouluun ja pärjäävät illalla yksin jos molemmat vanhemmat töissä eli on aika kokeilla vuorotyötä, iltatyö sopii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein käy niinkin, että ei enää minnekään. Jossain vaiheessa pieni eläke sitten armahtaa työkkärin hyppyytyksiltä, eli kuntouttavista yms..
Tulee yksi irtisanominen 20 vuoden katkeamattoman työuran jälkeen ja se oli sitten siinä?
JOS et onnistu saamaan uutta duunia esim. parin vuoden hakemisen jälkeen, niin aika vahvalla polulla olet tuohon. Ja joka päivä todennääköisyys päästä uudelleen töihin sen kuin huononee.
Ainahan sitä voi isolla riskillä alkaa vaikka yrittäjäksi myymään "asiantuntijapalveluita", mutta aika harva sillä itsensä elättää. Yrittäjäkokemus on myös CV:ssä useimmiten huono kuin hyvä asia.
Mitä luulet 20v nuoremman pomon ajattelevan tyypistä, jolla on 20v enemmän kokemusta ja näyttöä jopa niinkin kovasta lajista kuin yrittäminen? Hyvin iso osa ei ota riskiä joutua perustelemaan jatkuvasti asemaansa ja päätöksiään tällaiselle, vaan heittää paperit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS et onnistu saamaan uutta duunia esim. parin vuoden hake
"Yrittäjäkokemus on myös CV:ssä useimmiten huono kuin hyvä asia"
Osaatko sanoa, miksi näin on? Olen nimittäin ex-yrittäjänä alkanut epäillä samaa, mutta en kyllä ymmärrä, mikä siinä niin vastenmielistä on työnantajille.
Kolmikymppinen työtön nainen hakemassa tekniikan alan hyväpalkkaisia töitä.
Lähtökohdat eivät ainakaan ole puolellasi.
Vierailija kirjoitti:
Kolmikymppinen työtön nainen hakemassa tekniikan alan hyväpalkkaisia töitä.
Lähtökohdat eivät ainakaan ole puolellasi.
Niin, mitäs olen hölmösti valinnut ammatillisen kiinnostukseni. Sairaanhoitajana olisi jo vakiduuni ja asuntolaina.
Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi tekniikan aloille yritetään ihan jopa houkutella tyttöjä kaikenlaisilla kampanjoilla. Tekniikka kuulemma tarvitsee tyttöjä. Tytöistä vaan tuppaa kasvamaan meitä yli kolmekymppisiä naisia.
-AP
Työssä käsitellään rahaa ja luotettavuus tässä asiassa on firmassa todella keskeistä. Katsoin, että hakemuksessa/cv:ssä oli hyvin näkyvillä vuosien luottamustoimet taloudenhoitajana harrastuksessa vaikka niitä muuten en välttämättä mainitsisi niitä.
Haastattelu oli pienehkön n 20m€ liikevaihdon firman päällikkötason töihin.
Työhaastattelussa kysyttiin "miksi haluat meille töihin?"
Sanoin että:
"tää homma lähti ihan tsoukista, ei mun edes pitänyt hakea. Mutta nyt olen tässä, eikä homma vaikuta pöljemmältä, voisin kyllä kokeilla."
Seuraavana päivänä soittivat että aloitatko maanantaina?
Vuosien perästä kysyin toimarilta että mikä sai valitsemaan minut? Halusivat kuulemma tyypin joka on rehti ja suora ja käytännön mies. Minä olin kuulema kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierail: kirjoi
Anna mä arvaan. Sun vanhemmat maksoi ne sun opinnot, että saat keskittyä niihin?
Vinkki sullekin Suomessa on maksuton korkeakoulu ja yliopisto-opetus, joten sinunkin lapsesi voi opiskella Suomessa maksutta vaikka tekniikan tohtoriksi.
Ainakin vielä kunnes koulutuksesta tehdään maksullista. Tänne halutaan amerikanmalli.
Suomen vähäinen syntyvyys kaataa useimmat koulutus ja kehittämishankkeet. Kun puttesekoilu on päättynyt. kannattaisi oppia venättä ja muuttaa Moskovaan.
""Yrittäjäkokemus on myös CV:ssä useimmiten huono kuin hyvä asia"
Osaatko sanoa, miksi näin on? Olen nimittäin ex-yrittäjänä alkanut epäillä samaa, mutta en kyllä ymmärrä, mikä siinä niin vastenmielistä on työnantajille."
No, tuo aikaisemmin mainittu nyt ainakin:
"Mitä luulet 20v nuoremman pomon ajattelevan tyypistä, jolla on 20v enemmän kokemusta ja näyttöä jopa niinkin kovasta lajista kuin yrittäminen? Hyvin iso osa ei ota riskiä joutua perustelemaan jatkuvasti asemaansa ja päätöksiään tällaiselle, vaan heittää paperit roskiin."
Mietis nyt ihan rehellisesti, olisitko nuorena jannuna ja ehkä epävarmana esimiehenä ottanut tuollaisen edes haastatteluun? Varsinkin kun hyvällä todennäköisyydellä on varmastikin pätevämpi kuin paljon nuoremmat kandidaatit ja sinä itse ja lisäksi haastatteluun otettaessa voipi vielä joutua riskiin syrjimissyytöksistä, jos ei tätä sitten haluta. Hyvinkin varmasti olisit ottanut jonkun nousevan kyvyn, jota pystyy käskyttelemään ilman pelkoa yhteenotoista. Syrjimistäkään ei voi todentaa, kun on aina perusteltavissa, että otettiin kaikista haastatelluista se pätevin. Niin. Haastatelluista.
Vanhemmat esimiehet voisivat katsoa pärjäävänsäkin, mutta edelleenkin, miksi ottaa riski jonka kovemman luun muodossa, jos ei oikeasti ole tarvetta.
Suurin osa esimiehistä ei halua uhkaa itselleen, vaan alamaisia, jotka tekevät mitä pomon vision mukaan tehdään. Sitten kun autonomista vanhempaa johtajaa tarvitaan, haut menevät aina rekryfirmojen kautta ja siellä sitten tulee esiin sellainen termi kuin "katkeamaton, loogisesti etenevä urahistoria", jota työttömällä ei ole.
Eikä ne yrittäjäkokemuksetkaan usein ole mitään työllistäjäyritysten johtamista, vaan oman työn myyntiä, kun ei muuta saa.
Toki nyt kun lamaa pukkaa, näillä "kovermmilla luilla" on kyllä uudet mahdollsuutensa, kun pitä oikeasti saada aikaan jotakin. Ei kai sitä kukaan kiellä, etteikö nämä asiaansa pääsääntöisesti osaisi.Hyvinä aikoina on helppo rakennella "tiimejä". Toisaalta, hakijoita on paljon.
Nyt näyttää siltä, että mennään aika huonoissa ajoissa seuraavat pari vuotta, joten kortistoon lentää porukkaa vielä paljon. Iso osa tulee myös jäämään sinne. On eduksi, jos osaa tulla yrittäjämäisellä otteella toimeen edes miten kuten. Entistä elintasoa ei välttämättä enää saavuta ja laman jälkeen taas uudet nuoret jannut pääsevät luomaan uraa. Näinhän se on aina mennyt.
En tiedä onko mikään salaisuus, mutta jonkinlainen esimerkki.
Töitä sain sillä, että laitoin rehellisen ja asiallisen motivaatiokirjeen + CV:n, jossa oli lähinnä vain tekemiäni asioita listattuna avainsanoineen, joista käy ilmi todistettaviksi pyydettävät taidot. CV:ssä linkki portfolioon, jossa harkiten valittu katsaus tekemiini töihin.
Työhaastattelussa esittelin kuvaamieni videoiden kautta tekemisiäni käytännössä, joista kävi ilmi aikaansaannokset: asiantuntijuuden osoittaminen, tavoitteiden määritelmät ja tulokset. Tämä kävi ytimekkäästi ja sujuvasti, kun oli ennakkoon vähän harjoitellut. Sitten rupatellaan soveltuvuudesta, preferenssistä ja kiinnostuksesta johonkin tarjolla oleviin tehtäviin projekteissa. (HR haastattelu)
Myöhemmin tuli kutsu tekniseen haastatteluun, ei videoita, mutta vähän haastaen lähdin tenttaamaan mitä tekniset haastattelijat itse tietävät mm. niistä asioista, joissa itse tiedän olevani ansioitunut. Kysymyksiin vastasin siten, että käy ilmi se oma rajallisuus rehellisesti, mitkä konseptit on hallussa ja mitkä vähemmän hallussa. Ja kun sattuu olemaan tilaisuus, niin samapa kysyä, voitko avata tätä tältä pieniltä osin, niin voin hyvillä mielin poistua kotia astetta viisaampana.
Tärkeäksi näin myös kertoa esimerkkejä omasta säntillisyydestä ja onnistumisista eli ns. sankaritarinoita omien projektien parissa puuhaamisesta ja kiinnostunut kuulemaan haastattelijoiden vastaavia tarinoita. Arviointi omasta ongelmaratkaisutaidosta ja ajan paineen sietokyvystä. Arviointi omasta asenteesta, kun panokset ovat korkeat. Esimerkkien kanssa.
Lopuksi pehmentelyä, etten todellakaan väitä olevani superihminen, mutta nämä hommat on sellasia, että se kasvattaa ihmisen tämänoloiseksi ja ehkäpä sitä joskus pääsee sitten eläkkeelle ja rentoutumaan.
Ja sieltähän se tarjous tulikin ja firmassa on onnellisesti oltu mukavissa hommissa kohtuullisella palkalla jo monta vuotta.
Sun pitää käyttää ulkonäköä hyväksesi, ja jos se ei ole kunnossa, niin laita kuntoon. Pitää olla raikas, huoliteltu ja iloinen. Lisäksi tyylikkäät vaatteet. Pätevyyden lisäksi pitää olla mukava, porukkaan sopiva työkaveri.
Kyllä musta voit vaikka jo hakemuksessa mainita, että olet vapaaehtoisesti lapseton kolmikymppinen. Kun itse valmistuin, niin sain kolme ekaa työpaikkaa joita hain. Yhteen kysyttiin jopa kotoa. Mut sitten 30+ iässä olikin yhtäkkiä tosi nihkeää, vaikka työkokemusta oli jo hyvistä tehtävistä.