Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!
Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?
Jaetaan täällä!
Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?
Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Voi j**suksen tähden. Täällä mukamas asiansa osaavat IT-yritysten haastattelijat melttoavat, miten kyllä selvittävät haastattelussa se oikean osaamisen tason jne. ja pitää osata tehdä oikeita asioita.
Siis haastattelussa.
Ettekö te prkleen mottipäät lue sen verta speksejä että se kirjoittajan alkuperäinen ongelma oli, ettei pääse haastatteluun.
Enpä montaa vastaajaa taitaisi näiden näyttöjen perusteella kelpuuttaa jatkoon.
Älä nyt riehaannu. Keskustelut rönsyilee, se on normaalia.
En jaksanut lukea ketjua, joten voi olla, että tämä on jo mainittu. Kuitenkin siis paras vinkkini on työhistorian ja vastuun liioittelu aivan överisti.
esim.
Myyjä --> selitä toimineesi vuorovastaavana (kukaan ei koskaan tule tietämään)
Rakennusapumies --> kerrosvastaava/tms.
Kokki --> vuoropäällikkö
Tähän tyyliin itse keplottelin ja sain haettua vastuullisempaa ja paremmin palkattua hommaa, eli etenin urallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi. Minusta on aika selvää puhetta jos sanoo se että epäonnistuminen on kokonaan hakijan syytä, kun yleensä haastatteluun tulevat eivät osaa edes perusasioita. Kyllä silloin yrityksen insinöörit näkevät itsensä täydellisenä, eikä ole aikomustakaan yrittää kehittyä.
Itse taas näen asian niin että ihmiset eivät taida itsekään tietää mitä työssään tekevät, kun haastatteluun ei millään saada ihmisiä jotka osaisivat edes perusasiat.
Yleensäkin koulutettujen puolella haastatteuihin esikarsinnassa porukkaa valkkaa alle 3-kymppinen kauppakorkean johtamisen ja organsoinnin llinjalta valmistunut HR-wannabe, joka pudottaa automaattisesti kaikki 40+ ja sellaiset, jotka eivät ihqulla tavalla osaa tuoda esiin sitä palavaa motivaatiotaan. Plussaa saa, jos samanikäinen ja valmistunut samasta yliopistosta
Siitäpä sitten valkkaamaan.
3-kymppinen on koulusta valmistunut wannabe?
Kerro että olet 6-kymppinen kertomatta että olet 6-kymppinen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua, joten voi olla, että tämä on jo mainittu. Kuitenkin siis paras vinkkini on työhistorian ja vastuun liioittelu aivan överisti.
esim.Myyjä --> selitä toimineesi vuorovastaavana (kukaan ei koskaan tule tietämään)
Kokki --> vuoropäällikkö
Tähän tyyliin itse keplottelin ja sain haettua vastuullisempaa ja paremmin palkattua hommaa, eli etenin urallani.
Toimii jos kukaan ei satu pyytämään työtodistuksiasi nähtäväksi.
Lainaus ei toimi.
Joo, on toki hassua sanoa kirjoittavansa hyviä hakemuksia, jos niillä ei pääse haastatteluun.
Mulla kuitenkin on työhistoriaa ja kokemusta siitä, että hakemukseni on huomioitu. En usko, että olen tässä välissä kadottanut kykyni kirjoittaa sinänsä pätevää hakemustekstiä.
Jotain muuta on tapahtunut. En nyt tässä spekuloi, mutta osa ratkaisua saattaa olla siinä, että minun pitäisi tiivistää hakemusta, jotta kiireiset tai heikommalla keskittymiskyvyllä varustetut rekrytoijat noteeraisivat sen paremmin suuresta hakijamassasta.
Vai onko muita hyviä ideoita.
-AP
"3-kymppinen on koulusta valmistunut wannabe?"
Kyllä on. Aivan märkäkorva.
Vierailija kirjoitti:
Palstan keski-ikä taitaa olla kahdeksan kympin kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi.
Joo, on toki hassua sanoa kirjoittavansa hyviä hakemuksia, jos niillä ei pääse haastatteluun.
Mulla kuitenkin on työhistoriaa ja kokemusta siitä, että hakemukseni on huomioitu. En usko, että olen tässä välissä kadottanut kykyni kirjoittaa sinänsä pätevää hakemustekstiä.
Jotain muuta on tapahtunut. En nyt tässä spekuloi, mutta osa ratkaisua saattaa olla siinä, että minun pitäisi tiivistää hakemusta, jotta kiireiset tai heikommalla keskittymiskyvyllä varustetut rekrytoijat noteeraisivat sen paremmin suuresta hakijamassasta.
Vai onko muita hyviä ideoita.
-AP
Olötko AMKilainen vai akateeminen? Esim, TEK tarjoa maksutonta henk.koht. työnhakuvalmennusta täysjäsenilleen. Pistä siellä hakemus ja CV kuntoon. Se ei kuitenkaan auta, jos rekryfirmojen gatekeeperin ajatusmaailma "oikeasta" tekijstä ja sinun profiilisi kohtaa. Sillä mitä osaat on vain toissijainen merkitys
Muista myös, että 80% näistäkin duuneista menee suorahakuna, joista työttömät eivät koskaan kuulekaan. Lopusta 20% kaikki työttömät tappelevat verisesti muiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim.Myyjä --> selitä toimineesi vuorovastaavana (kukaan ei koskaan tule tietämään)
Kokki --> vuoropäällikkö
Toimii jos kukaan ei satu pyytämään työtodistuksiasi nähtäväksi.
Kokemukseni perusteella ei koskaan pyydetä. Ja esim nykyisestä tehtävästäsihän sinulla ei kuitenkaan ole todistusta. Ehdottomasti kannattaa kusettaa varsinkin jos haluaa vastuuta itselleen.
sitäpaitsi vaikka nimikkeesi olisi ollut myyjä, voit ihan hyvin kertoa esim tuuranneesi vuorovastaavana pitkiä aikoja.
käyttäkää ihmiset mielikuvistusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan keski-ikä taitaa olla kahdeksan kympin kieppeillä.
Sovitaanko, että tulet kertomaan kantasi sopivasta HR-puolella tarvittavasta näkemyksestä ja ihmistuntemuksesta sen kerryttämiseen liittyvine ikineen 20v kuluttua, jolloin monikaan täällä ei vielä liene 80v. Kuten en itsekään.
Olen rekrytoinut useammalla työnantajalla niin, että tilanne on se, että hakemuksia tulee 50-100 yhteen työpaikkaan. Silloin tehdään niin, että kaikki joilla cv:n mukaan ei täyty edellytykset pudotetaan. Seuraavaksi lasketaan montako eduksi katsotaan -kohtaa hakijat täyttävät ja taas pudotetaan.
Sen jälkeen palataan edellytyksiin ja katsotaan kuinka pitkä on kokemus. Sitten vasta katsotaan mitään muita asioita.
Joten siihen tp-ilmoitukseen kannattaa *todellakin* vastata kohta kohdalta
Itse pääsin jo 24-vuotiaana työnjohtajaksi ja sittemmin 30-vuotiaana osastopäälliköksi. Nyt 41-vuotiaana vaihdoin työpaikkaa juuri ja nimikkeenä on nyt yksikön johtaja.
Työuran aloitin 12-vuotiaana jakaen mainoslehtiä ja sen jälkeen olen tuputtanut itseäni johonkin töihin taukoamatta ja työskennellyt siis siitä asti putkeen. Ainoastaan armeija aikana en tehnyt töitä, kun oli niin vähän lomia ja vapaa aikaa.
En ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa töitä. Pakko olla jotain vikaa hakemuksissa, käytöksessä, osaamisessa, esiintymistaidoissa, JOSSAIN se ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Olen rekrytoinut useammalla työnantajalla niin, että tilanne on se, että hakemuksia tulee 50-100 yhteen työpaikkaan. Silloin tehdään niin, että kaikki joilla cv:n mukaan ei täyty edellytykset pudotetaan. Seuraavaksi lasketaan montako eduksi katsotaan -kohtaa hakijat täyttävät ja taas pudotetaan.
Sen jälkeen palataan edellytyksiin ja katsotaan kuinka pitkä on kokemus. Sitten vasta katsotaan mitään muita asioita.
Joten siihen tp-ilmoitukseen kannattaa *todellakin* vastata kohta kohdalta
Minulla on hieman erilainen kokemus rekryistä. Olen tehnyt kymmeniä rekrytointeja eri rooleissa ja hieman hommasta riippuen kyllä usein otettiin ns "hyvän oloisia tyyppejä" haastateltavaksi. Toki jos olet toiminut jossain tiettyä pätevyyttä vaativassa firmassa niin sitten asia voi olla eri...
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin jo 24-vuotiaana työnjohtajaksi ja sittemmin 30-vuotiaana osastopäälliköksi. Nyt 41-vuotiaana vaihdoin työpaikkaa juuri ja nimikkeenä on nyt yksikön johtaja.
Työuran aloitin 12-vuotiaana jakaen mainoslehtiä ja sen jälkeen olen tuputtanut itseäni johonkin töihin taukoamatta ja työskennellyt siis siitä asti putkeen. Ainoastaan armeija aikana en tehnyt töitä, kun oli niin vähän lomia ja vapaa aikaa.
En ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa töitä. Pakko olla jotain vikaa hakemuksissa, käytöksessä, osaamisessa, esiintymistaidoissa, JOSSAIN se ongelma on.
No kerro sinä Yksikön johtajana, mikä on sinun rekrytoinitaktiikkasi. Joudutko koskaan sanomaan ihan asialliselle ja pätevälle henkilölle, että hänelle ei ole työtä?
-AP
Minä saatan kysäistä tutulta, joka on töissä firmasta tai toimipisteessä, mistä olen kiinnostunut, työpaikan ilmapiiristä tai vapautuvista paikoista, työvoimatarpeesta jne. Kerran kysyin lounaalla ja viiteentoista mennessä samana päivänä uuden työpaikan pomo soitti ja kyseli, olisinko kiinnostunut paikasta. Viidakkorumpu on paras viestinviejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa töitä. Pakko olla jotain vikaa hakemuksissa, käytöksessä, osaamisessa, esiintymistaidoissa, JOSSAIN se ongelma on.No kerro sinä Yksikön johtajana, mikä on sinun rekrytoinitaktiikkasi. Joudutko koskaan sanomaan ihan asialliselle ja pätevälle henkilölle, että hänelle ei ole työtä?
-AP
Kyllä joudun. Syy on yleensä ulosannissa ja näkymättömissä kyvyissä vaikuttaa. CV:t ja hakemukset voivat olla viimeisen päälle, mutta henkilö ei kykene vain vakuuttamaan rekrytoijaa. Siis psykologiaa tämä viime kädessä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa töitä. Pakko olla jotain vikaa hakemuksissa, käytöksessä, osaamisessa, esiintymistaidoissa, JOSSAIN se ongelma on.No kerro sinä Yksikön johtajana, mikä on sinun rekrytoinitaktiikkasi. Joudutko koskaan sanomaan ihan asialliselle ja pätevälle henkilölle, että hänelle ei ole työtä?
-AP
Kyllä joudun. Syy on yleensä ulo
Ja sitten kuitenkin ihmettelet, miksi joidenkin on vaikea työllistyä?
Hei myönnetään vaan ne tosiasiat, kemiat ja psykologiat, mutta on ihan turhaa lyödä lyötyjä.
-AP
Tällai wanhemmalla ikää (50+) kun päätin vaihtaa paikkaa, niin kirjoitin (luonnollisesti kyseiseen työpaikkaan räätälöityyn) työhakemukseeni sellaiset työkokemukset/saavutukset, joita junnuhakijoilla ei voi edes olla, hyvin arkisesti business as usual - tyylillä. Se herättää kummasti mielenkiintoa, kun ei nosta sitä menestyksekästä kymmenien miljooonien projektia liiemmin tikun nokkaan... ;-)
Toisaalta sen verran pitää kiinnostua hakemastaan paikasta, että lukee julkiset tiedot (tilinpäätöksen, tuloksen, uutiset, linkedinin ym.) , jotta saa kuvan mitä yritys on tehnyt/suunnittelemassa ja peilaa hakemuksessa oman osaamisensa juuri siihen suhteutettuna.
Ja mikään ei ole niin tärkeitä kuin pari ekaa hakemuksen lausetta. Jos aloitat "näin hakemuksenne xxx-palvelussa ja päätin hakea paikkaa..." - tyylisesti , niin paras fiilis meni jo. Mutta aloitappa hakemus vaikka aiheeseen sopivilla (tunnetuilla) laulun sanoilla, niin sehän on lukijalle melkein lupaus seikkailusta :D
Toki Barbie-girlin tavaaminen jonkun toimistoassarin paikan hakemuksessa voi aiheuttaa liiankin vahvoja seikkauluviboja, joten peliälyä mukaan.
Käytän samaa, kuvatonta CVtä ja lähes samaa hakemustekstiä joka paikkaan -- ja aina päässyt haastatteluihin ja saanut vähintään 2 työpaikkatarjousta. Olen tradenomi (AMK).
Salainen vinkkini on siis, että vain osaamisella ja kokemuksella on merkitystä, ei sillä miten se on ilmaistu.
Tämä vinkki ei toimi media- ja mainonta-aloille.
Miten siihen vastataan? Olen listannut, mitkä tehtävät ja osaamiseni osuvat yhteen ja joskus avannut asiaa enemmän. Joku on sitten antanut palautetta, että olet avannut hyvin osaamistasi, mutta valitettavasti et tällä kertaa (joka kerta) ole haastateltavien joukossa. Olen myös kertonut silloin tällöin jonkun esimerkin työtehtävästä, jossa tämä näkyy, mutta vastaus on aina ei.