Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!

Vierailija
19.12.2023 |

Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?

Jaetaan täällä!

Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?

Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.

Kommentit (423)

Vierailija
421/423 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riitti se että oli työkokemusta plus se että annat itsestäsi yltiöpositiivisen kuvan

Vierailija
422/423 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän iän kertomatta, vaikka toki joskus se tulee pakosti ilmi jos kysytään syntymäaikaa. 

En useimmiten myöskään laita aiempaa tutkintoani toiselta alalta, enkä sen alan työkokemusta. Työ- ja kouluhistoriani ikäänkuin alkaa vuodesta, jolloin aloitin nykyisen alan opinnot. Hakemuksen lukija saattaa siis hyvin olettaa että olen nuorempi kuin olenkaan.

Oletko ylioppilas? Jos olet,  etkö mainitse ylioppilastutkinnon tms. suorittamisvuotta, josta iän voi päätellä?

Ei kai kukaan ylioppilastutkintoja laita työnhakupapereihin, jos on jo seuraavan tason tutkinto? Eikä muutenkaan, jos on yli 30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/423 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun kolmekymppisenä naisena hain työpaikkaa, niin cv:ssäni oli maininta siviilisäädystä (naimaton) ja lapsista (ei lapsia) ja jos haastatteluun pääsin, kerroin itse että en ole hankkimassa lapsia, koska halua keskittyä uraani.

Tämä kun on asia joka työnantajaa kuitenkin kiinnostaa, mutta sitä ei saa kysyä. Väitän myös, että nykyisen työni sain nimenomaan, kun en lapsia halua. Mutta harmaalla alueellahan tämä taitaa neuvona olla.

En tiedä milloin olet hakenut työpaikkaa tuollaisella hakemuksella, mutta entisessä työpaikassani tuli tuon tyylinen työhakemus ja jätettiin pyytämättä edes haastatteluun, koska antoi oudon ja hieman huolestuttavan kuvan henkilöstä.

Miksi? Kyseinen henkilö sentään tiesi, mitä haluaa ja mitä ei, ja kertoi sen rehellisesti. Mitä siinä on "outoa" tai "huolestuttavaa"?

Vai oliko koko työpaikka naisvaltaisella alalla, missä jatkuvasti joku tiimistä on maha pystyssä tai hoitovapailla, eikä sinne haluttu ketään rikkomaan harmoniaa muistuttamalla, että naisella on muitakin vaihtoehtoja? Käy se syrjintä näinkin päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi