Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!

Vierailija
19.12.2023 |

Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?

Jaetaan täällä!

Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?

Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.

Kommentit (409)

Vierailija
221/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae töitä, vaan ilmoitan milloin tulen töihin. Sitten vain menen sinne ja alan hommiin. 

Vierailija
222/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella painostava haastattelussa. Tärkeintä on että huoneessa on vain yksi johtaja ja se olet sinä. Teet selväksi kuka on pomo. Otat työpaikan ja painostamalla kilttiä suomalaista saat myös hyvät tulot. Sun pitää myydä ittes ja työntää ittes niiden käsiin. Jos olet vaatimaton ja jalka jo ovella, niin ei, et saa mitään.

Suomalaiset on tosi kilttejä ja vaikka eivät halua palkata sinua niin painostamalla saat kaiken läpi. Katsot silmiin niin että laskevat katseensa lattiaan ja painokkaalla äänenkäytöllä viet homman loppuun. Heitä lopussa harmittaa ja saattavat halutessaan myöhemmin pyrkiä pääsemään irti, mutta muista laki ja oikeutesi.

Tässä maailmassa pitää olla ahdistava ja tulla päälle että saat mitä haluat. Kaikki mitä haluat on sun tässä maailmassa. Se pitää vain anastaa. Se on kuin marjametsässä tai karkkihyllyllä. Työnnnät kätes sinne pensaaseen tai lokerikkoon ja sitten suuhun rohkeasti. Se on sun, elämä on sun. Sä oot tän elämän elokuvan pääosan näyttelijä. Ei muut.

Ok. Onko tämä nyt selvä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella painostava haastattelussa. Tärkeintä on että huoneessa on vain yksi johtaja ja se olet sinä. Teet selväksi kuka on pomo. Otat työpaikan ja painostamalla kilttiä suomalaista saat myös hyvät tulot. Sun pitää myydä ittes ja työntää ittes niiden käsiin. Jos olet vaatimaton ja jalka jo ovella, niin ei, et saa mitään.

Suomalaiset on tosi kilttejä ja vaikka eivät halua palkata sinua niin painostamalla saat kaiken läpi. Katsot silmiin niin että laskevat katseensa lattiaan ja painokkaalla äänenkäytöllä viet homman loppuun. Heitä lopussa harmittaa ja saattavat halutessaan myöhemmin pyrkiä pääsemään irti, mutta muista laki ja oikeutesi.

Tässä maailmassa pitää olla ahdistava ja tulla päälle että saat mitä haluat. Kaikki mitä haluat on sun tässä maailmassa. Se pitää vain anastaa. Se on kuin marjametsässä tai karkkihyllyllä. Työnnnät kätes sinne pensaaseen tai lokerikkoon ja sitten suuhun rohkeasti. Se on sun, e

Samaa mieltä. Tällä mentaliteetilla pärjää elämässä. Vaatimattomuus on kuin syöpä, joka imee ihmisen elinvoiman pois.

Vierailija
224/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailmassa pitää olla ahdistava ja tulla päälle että saat mitä haluat. Kaikki mitä haluat on sun tässä maailmassa. Se pitää vain anastaa. Se on kuin marjametsässä tai karkkihyllyllä. Työnnnät kätes sinne pensaaseen tai lokerikkoon ja sitten suuhun rohkeasti. Se on sun, e

Tätä voisi kokeilla. Mutta mitä jos ei pääse haastatteluunkaan? Otanko painostavalla otteella yhteyttä paikkoihin, joihin ei ole kutsuttu edes haastatteluun? :D

Vierailija
225/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailmassa pitää olla ahdistava ja tulla päälle että saat mitä haluat. Kaikki mitä haluat on sun tässä maailmassa. Se pitää vain anastaa. Se on kuin marjametsässä tai karkkihyllyllä. Työnnnät kätes sinne pensaaseen tai

Hakemuksia pitää ampua sarjaa siten että kun kuukausien päästä tulee hakemus, niin et edes muista hakeneesi. 

Vierailija
226/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuva on tärkeä. Tein muutamia kokeiluja kuvan kanssa ja ilman, niin kyllä se vaan on tärkeä ja hakemuskirje räätälöitynä sitä kyseistä työpaikkaa varten. 

Ja jos haastatteluun pääsee naisena, niin kannattaa sanoa, ettei lapset ole haaveena vaan työura. 

Vierailija
227/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuva on tärkeä. Tein muutamia kokeiluja kuvan kanssa ja ilman, niin kyllä se vaan on tärkeä ja hakemuskirje räätälöitynä sitä kyseistä työpaikkaa varten. 

Ja jos haastatteluun pääsee naisena, niin kannattaa sanoa, ettei lapset ole haaveena vaan työura. 

Onko se tosiaan niin, että rumat työnhakijat ovat alinta kastia sellaisiinkin hommiin, joissa ei ole mitään asiakaspalveluelementtiä?

Vierailija
228/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen palkannut urani aikana satoja ihmisiä. Jos tulet tätä minulle esittämään, lennät ovesta ulos.

Vierailija
229/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se tosiaan niin, että rumat työnhakijat ovat alinta kastia sellaisiinkin hommiin, joissa ei ole mitään asiakaspalveluelementtiä?

Rumuus ei ainakaan ole mikään bonusfaktori. Tässä suhteessa ehkä miehillä on helpompaa, koska voi olla vaikka vähän hassun näköinen ruttunaamakin, eikä se silti haittaa ketään. 

Vierailija
230/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae töitä muuttotappiokunnissa avoinna olevista paikoista. Hakijoita on silloin vain murto-osa siitä kuin jos hakisit vastaavaa paikkaa vaikka pääkaupunkiseudulla. T:Maalla asuva korkeakoulutettu joka valittiin oltuaan yksi seitsemästä hakijasta

Tämä on muuten totta. Itse hain useana vuonna kesätöitä opiskelukaupungistani, mutta en päässyt edes haastatteluun. Sitten tuskastuin näistä usean vuoden kesätyö-gäpeistä CV:ssä ja hain seuraavana vuonna (olisiko ollut jo 4. opiskeluvuosi ilman koulutusta vastaavaa kesätyötä) kotiseudultani ja sen lähistöltä ja minulle tarjottiin kahta ihan pätevää koulutusta vastaavaa työtä. Kaupungissa, jossa ei ole lähellä yliopistoa, voivat yliopisto-opiskelijat (esim. DI) oikeasti erottautua työnhaussa kun suurin osa opiskelijoista varmaan etsii töitä juuri sieltä opiskelukaupungistaan. 

Ja tässä on hienoa myös se, että tuon yhden kesän "uhraamalla" ja asumalla vanhempieni luona sain hyvän referenssin CV:hen, ja on alkanut töitä löytyä paremmiltakin seuduilta.

Vierailija
231/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun kolmekymppisenä naisena hain työpaikkaa, niin cv:ssäni oli maininta siviilisäädystä (naimaton) ja lapsista (ei lapsia) ja jos haastatteluun pääsin, kerroin itse että en ole hankkimassa lapsia, koska halua keskittyä uraani.

Tämä kun on asia joka työnantajaa kuitenkin kiinnostaa, mutta sitä ei saa kysyä. Väitän myös, että nykyisen työni sain nimenomaan, kun en lapsia halua. Mutta harmaalla alueellahan tämä taitaa neuvona olla.

Kannatava strategia voi myös olla "kolmekymppinen ja naimisissa, lapset jo tehty".

Vierailija
232/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette töitä ilmoituksista hakemassa, olette jo aivan väärällä polulla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/luulitko-etta-osaaminen-ratkaisee-to…

Vierailija
233/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae töitä muuttotappiokunnissa avoinna olevista paikoista. Hakijoita on silloin vain murto-osa siitä kuin jos hakisit vastaavaa paikkaa vaikka pääkaupunkiseudulla. T:Maalla asuva korkeakoulutettu joka valittiin oltuaan yksi seitsemästä hakijasta

Tämä on muuten totta. Itse hain useana vuonna kesätöitä opiskelukaupungistani, mutta en päässyt edes haastatteluun. Sitten tuskastuin näistä usean vuoden kesätyö-gäpeistä CV:ssä ja hain seuraavana vuonna (olisiko ollut jo 4. opiskeluvuosi ilman koulutusta vastaavaa kesätyötä) kotiseudultani ja sen lähistöltä ja minulle tarjottiin kahta ihan pätevää koulutusta vastaavaa työtä. Kaupungissa, jossa ei ole lähellä yliopistoa, voivat yliopisto-opiskelijat (esim. DI) oikeasti erottautua työnhaussa kun suurin osa opiskelijoista varmaan etsii töitä juuri sieltä opiskelukaupungistaan. 

Ja tässä on hienoa myös se, että t

Tämä on totta ja AP komppaa täysillä, mutta ikävä kyllä olen nyt sidottu kasvukeskukseen. Toivottavasti joku muu ottaa kuitenkin neuvosta koppia.

-AP

Vierailija
234/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun kolmekymppisenä naisena hain työpaikkaa, niin cv:ssäni oli maininta siviilisäädystä (naimaton) ja lapsista (ei lapsia) ja jos haastatteluun pääsin, kerroin itse että en ole hankkimassa lapsia, koska halua keskittyä uraani.

Tämä kun on asia joka työnantajaa kuitenkin kiinnostaa, mutta sitä ei saa kysyä. Väitän myös, että nykyisen työni sain nimenomaan, kun en lapsia halua. Mutta harmaalla alueellahan tämä taitaa neuvona olla.

Tämä! haastattelussa viimeistään olen maininnut että niin, lapsiahan mulla ei ole eli turhia poissaolojakaan ei tule olemaan, ja lapsia ei myöskään ole tulossa, joten ei pelkoa että jäisin heti äitiyslomalle kun nimi paperissa ja kulkukortti kaulassa. Aina on valittu hakemaani tehtävään.

Vierailija
235/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! haastattelussa viimeistään olen maininnut että niin, lapsiahan mulla ei ole eli turhia poissaolojakaan ei tule olemaan, ja lapsia ei myöskään ole tulossa, joten ei pelkoa että jäisin heti äitiyslomalle kun nimi paperissa ja kulkukortti kaulassa. Aina on valittu hakemaani tehtävään.

Hitto että sitä tuntee nyt itsensä hölmöksi, kun on 6 kk takonut päätä seinään ehkä noin yksinkertaisen asian takia.

Vaikka toisaalta koen, että se on vähän myös "firman tappio".

Mä olen mielelläni tosi avoin, mutta jotenkin odottaisin justiinsa sitä haastatteluun pääsyä ja sellaista tunnetta, että mä tosiaan haluan tänne töihin. Pitäis saada haistella tunnelmaa. Tuntuu vähän jopa tietoturvattomalta, jos kertoisin liian henkilökohtaisia asioita hakemuksessa. Ties kuka niitä lukee.

Olisi hienoa, jos työnantajat antaisivat mahdollisuuden edes keskustella.

-AP

Vierailija
236/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eräillä ammattimessuilla jakelemassa CV:täni. Ilmoittautuessa piti antaa joku organisaatio, jota "edustamassa" on messuilla, koska messujärjestäjät olisivat halunneet lähinnä potentiaalisia asiakkaita näytteilleasettajille, ei karkkien kourijoita tai CV:n jakelijoita. Olin työtön, joten kirjoitin "Vantaan työvoimatoimisto". Sain töitä yhdestä firmasta, joka oli siellä näytteilleasettajana.

Myöhemmin perustin yrityksen ja sain asiakkaan, joka tarvitsi minua lopulta kokoaikaisesti. Asiakas palkkasi minut ja työskentelen siellä vieläkin.

Vierailija
237/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täytät työpaikkaa hakiessasi rekryjärjestelmän lomakkeita, niin käytä omissa vastauksissasi tarkalleen samoja sanoja ja sanamuotoja kuin mitä työpaikkahakemuksessa mainitaan vaatimuksina. Sellaisissa paikoissa missä tehdään automaattista karsintaa, käytetään yhtenä karsintaperusteena noita tekstejä ja jos hakijan tekstit ei täsmää hakemuksen vaatimukseen niin hakemus ei koskaan päädy ihmisen luettavaksi ja näin ollen ei ole mitään toivoa haastatteluun pääsystä.

Vierailija
238/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä "harmaan alueen neuvoja" ja muita yllättäviä juttuja tässä just haetaan ;) Mielellään juurikin kokemuksen kera.

Mulla on tiettyjä periaatteita (aisaton on asiatonta, laiton on laitonta), mutta työttömänä "periaatteen ihmisenä" ei oikeen oo kivaa kauaa olla. Solidaarisuudella ei kauaa maksella laskuja. -AP

Vaikka työnantajan perhetilanteesta kyseleminen onkin laitonta työnantajan puolesta niin työntekijä saa kertoa itsestään mitä haluaa ja omasta mielestäni on aivan hyvä veto työntekijältä kertoa näitä työnantajaa kiinnostavia faktoja itsestään omaehtoisesti. Ei nimittäin ole laitonta valita sitä työntekijää, joka vaikuttaa sopivimmalta yritykselle.

Vierailija
239/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä en tiedä, mutta kuvan kanssa pääsee haastatteluun helpommin. Omalla kohdalla kyllä alkoi olemaan enemmän olo, että kutsuivat haastatteluun ihan pelkästään näkemisen halusta. Jotenkin eksoottinen tapaus tekniikan alalla. 

Vierailija
240/409 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole muita vinkkejä kuin että kannattaa opiskella alalle jossa on oikeasti pula tekijöistä, muuten työnantajat pelaavat pelejään hakijoiden kustannuksella.

Siksikö sote-alalla on niin hyvä maine, kun siellä on pulaa väestä ja työnantajat aina tiedetään reiluiksi?