Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!

Vierailija
19.12.2023 |

Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?

Jaetaan täällä!

Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?

Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.

Kommentit (409)

Vierailija
161/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätä mielenkiinto, äläkä laverra kaikkea mahdollista. Pääpointit hakemukseen ja kuten täällä on todettu, vastaa hakuilmoitukseen. Eli käytä sitä samaa kieltä. Elävöitä jollakin esimerkillä, mikä todentaa sinut vahvoille ellei parhaaksi haussa.

Just siivoilin kaverin papereita tälle vuosituhannelle. Oli cv:ssä ummet ja lammet aina syntymäajasta pikkurillin sormen väriin. Ja työhistoriakin oli koko elämän ajalta. Sillisalaatti, joka antoi vaikutelman ettei osaa tiivistää ja korostaa olennaisia asioita haettavan tehtävän kannalta. Eli tsekkaa koukut kuntoon! Turha epäolennainen sälä pois. Hakemuksessa vältä liian pitkiä tai kikkailevia lauserakenteita. 

Tsemppiä!!

Vierailija
162/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko soittanut yritykseen kysyäksesi avoinna olevasta paikasta?

En, onko sinulla joku hyvä kokemus tästä?

Olen kerran elämässäni soittanut työpaikan perään (tiedustelin, onko hakemukseni tullut perille ja kyselin ihan aiheellisesti, minkälaista pohjaa tai kokemusta on ajateltu). En kysellyt tyhmiä, mutta tilanne oli superkiusallinen. Esihenkilö ei jotenkin ottanut sitä luontevasti, vaikka soittoaika oli tarjottu. En jäänyt mitenkään positiivisesti mieleen eli en saanut paikkaa. Enkä hevin soittele. -AP

Kyllä on. Ymmärrän, että koet tilanteen kiusallisena, mutta itse olen päässyt työhaastatteluun soittamalla ja lähettämällä hakemuksen 9/10 paikoista. Kaikki aktiivisuus ja sen osoitus on hyväksi. Olen myös käynyt paikan päällä juttelemassa johtajan kanssa. Jos ei muuta, niin ainakin puhelimessa kuulet yhteyshenkilön äänen ja siitäkin voi päätellä paljon, esim. miten ihminen reagoi soittoosi ja mahdolliseen kiireaikatauluun ym. Tsemppiä Ap ja ihanaa joulua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sitten kuitenkin ihmettelet, miksi joidenkin on vaikea työllistyä?

Hei myönnetään vaan ne tosiasiat, kemiat ja psykologiat, mutta on ihan turhaa lyödä lyötyjä.

-AP"

Sitä juuri ihmettelen, että miten voi olla niin vaikeaa hankkia sitä pelisilmää. Lue kirjoja, harjoittele esiintymistä tai kuuntele vaikka Jari Sarasvuota...aivan sama miten hoidat sen, mutta sinun tarvitsee oppia vakuuttamaan itsesi ja muut siitä, että juuri sinut halutaan johonkin hommaan. Tätä asiaa voi itkeä vaikka ikuisesti vauvapalstalla, mutta sen voi muuttaa vain itse ja vain omalla tekemisellään. Tätä voi alapeukuttaa ja vinkua ja selitellä, mutta se ei muuta asiaa. 

Vierailija
164/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä hakemus lyhyenä.

Pidä työhaastattelussa kirkkaanväristä paitaa, huivia, korvakoruja tai jotain joka sopii omaan tyyliisi. Näin jäät helpommin mieleen.

Vierailija
165/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä töitä muualtakin kun vain työmarkkinatorilta - suoraan firmojen sivuilta, sosiaalisesta mediasta, jobly, indeed, linkedin yms yms.

Työmarkkinatorin tietää *kaikki* ja sitä kautta tulee ne "hain, koska on pakko hakea" -hakemukset. Osa yrityiksistä ei edes ilmoita enää tuota kautta avoimista paikoista juuri tuosta syystä, että suurin osa hakemuksista on tehty ilman aikomustakaan työskennellä.

Vierailija
166/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin jo 24-vuotiaana työnjohtajaksi ja sittemmin 30-vuotiaana osastopäälliköksi. Nyt 41-vuotiaana vaihdoin työpaikkaa juuri ja nimikkeenä on nyt yksikön johtaja.

Työuran aloitin 12-vuotiaana jakaen mainoslehtiä ja sen jälkeen olen tuputtanut itseäni johonkin töihin taukoamatta ja työskennellyt siis siitä asti putkeen. Ainoastaan armeija aikana en tehnyt töitä, kun oli niin vähän lomia ja vapaa aikaa. 

En ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa töitä. Pakko olla jotain vikaa hakemuksissa, käytöksessä, osaamisessa, esiintymistaidoissa, JOSSAIN se ongelma on. 

Jospa se ongelma tosiaan on se, että työttömän työnhakijan hakemus karsitaan ennen haastattelua.

Vierailija
167/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä joudun. Syy on yleensä ulosannissa ja näkymättömissä kyvyissä vaikuttaa. CV:t ja hakemukset voivat olla viimeisen päälle, mutta henkilö ei kykene vain vakuuttamaan rekrytoijaa. Siis psykologiaa tämä viime kädessä on."

Haluaisitko avata tätä tarkemmin? "Näkymättömät kyvyt" vaikuttavat aika henkimaailman asioilta.

Eli ajatteletko, että jollain sitä "vaikuttavuutta" vain luonnostaa on?

Kaikenlaisten ihmisten pitäisi kuitenkin kyetä itsensä tässä yhteiskunnassa palkkatyöllä elättämään. Vähän hankalaksi menee, että vain ne, joilla on sitä salaperäistä "jotain" voivat työllistyä.

Vierailija
168/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin jo 24-vuotiaana työnjohtajaksi ja sittemmin 30-vuotiaana osastopäälliköksi. Nyt 41-vuotiaana vaihdoin työpaikkaa juuri ja nimikkeenä on nyt yksikön johtaja.

Työuran aloitin 12-vuotiaana jakaen mainoslehtiä ja sen jälkeen olen tuputtanut itseäni johonkin töihin taukoamatta ja työskennellyt siis siitä asti putkeen. Ainoastaan armeija aikana en tehnyt töitä, kun oli niin vähän lomia ja vapaa aikaa. 

En ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa töitä. Pakko olla jotain vikaa hakemuksissa, käytöksessä, osaamisessa, esiintymistaidoissa, JOSSAIN se ongelma on. 

Jospa se ongelma tosiaan on se, että työttömän työnhakijan hakemus karsitaan ennen haastattelua.

Niin ikävää kuin se onkin, valitettavasti vain muutaman vuoden työttömyys on monessa rerytointiprosessissa ihan riittävä indikaattori, että jossain on ongelmaa, eikä asiaa lähdetä uudelleen tutkimaan. Oli sitä sitten tai ei.

Tämänkin takia pitää edellisen paikan jälkeen työllistyä nopeasti uudelleen. Jos siinä ei onnistu, työura on pahimmassa tapauksessa ohi loppuelämäksi, ainakin jos haluaa jotakin ammattiaan vastaavaa tehdä.

Vaikka työvoimapulasta paljon puhutaan, jokaiseen koulutettujen paikkaan tulee tyypillisesti jopa satoja hakemuksia. Jos olet tällaisissa tehtävissä ollut, takaisin pääsy onnistuu enää todella harvoin, ei edes paljon alemmallekaan tasolle, eikä osaamisillasi ja meriiteilläsi ole juurikaan asian kanssa tekemistä.

Vierailija
169/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä joudun. Syy on yleensä ulosannissa ja näkymättömissä kyvyissä vaikuttaa. CV:t ja hakemukset voivat olla viimeisen päälle, mutta henkilö ei kykene vain vakuuttamaan rekrytoijaa. Siis psykologiaa tämä viime kädessä on."

Haluaisitko avata tätä tarkemmin? "Näkymättömät kyvyt" vaikuttavat aika henkimaailman asioilta.

Kaikenlaisten ihmisten pitäisi kuitenkin kyetä itsensä tässä yhteiskunnassa palkkatyöllä elättämään. Vähän hankalaksi menee, että vain ne, joilla on sitä salaperäistä "jotain" voivat työllistyä.

Eikös näiden näkymättömien kykyjen esittelemiseksi tarvitse päästä haastatteluun?. Mikä olikin se AP:n alkuperäinen ongelma. Niin kuin edelläkin todettiin, se pitkittyneen työttömyyden toisenlainen "jotain", eli "viallinen" -leima estää kyllä yritykset paeta työttömyyttä.

Vierailija
170/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä hakemus lyhyenä.

Pidä työhaastattelussa kirkkaanväristä paitaa, huivia, korvakoruja tai jotain joka sopii omaan tyyliisi. Näin jäät helpommin mieleen.

Tarkoitatko haastatteluita, johon ei AP pääse?

Vierailija
171/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla niinkin, että hakee vähän omaa tasoa alempia paikkoja tai vaikka vähän sivuun omasta koulutuksesta. Sekin voi herättää rekrytoijan mielenkiinnon. Itselleni ura urkeni tätä kautta, ja nyt olen koulutustani vastaavissa töissä samassa organisaatiossa.

Naiset voi kyllä sitten myös jo jämähtää alempiin tehtäviin. Mieluummin oman tason töitä aluksi vaikka pienemmällä palkalla tai harjoittelu jossain huippupaikassa.

Vierailija
172/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka työvoimapulasta paljon puhutaan, jokaiseen koulutettujen paikkaan tulee tyypillisesti jopa satoja hakemuksia. Jos olet tällaisissa tehtävissä ollut, takaisin pääsy onnistuu enää todella harvoin, ei edes paljon alemmallekaan tasolle, eikä osaamisillasi ja meriiteilläsi ole juurikaan asian kanssa tekemistä."

Minnekäs sitten mennään töihin? Ehdotuksia?

Mikäs paikka olisi soveltuva meille "pudokkaille"?

Vierailija
173/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla mies. Naisilla pikkuisen eri asia, kun työnantajat pelkää että lapsia rupeaa pukkaamaan. Kolmikymppisillä erityisen vaikeaa.

Vierailija
174/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös jos olet ollut viimeisen kuukauden aikana ainakin 3 kertaa maistissa työpaikalla?

Vierailija
175/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet "hankalan" ikäinen. Jos lapset on tehty tai et niitä halua, niin tämän voi ainakin haastattelussa mainita. Tee cv:stä fiksun näköinen. Laita kiinnostaviin työpaikkoihin avoimia hakemuksia. Jos työkokemusta omalta alalta ei ole, ilmaise olevasi kiinnostunut myös harjoittelupaikoista ja määräaikaisuuksista. Nyt on tärkeää saada sitä työkokemusta, vaikka joutuisit aluksi tinkimään esim. palkasta. Ajattele ekoja työvuosi sijoituksena tulevaisuuteen. Tsemppiä!

Vierailija
176/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi.

Joo, on toki hassua sanoa kirjoittavansa hyviä hakemuksia, jos niillä ei pääse haastatteluun.

Mulla kuitenkin on työhistoriaa ja kokemusta siitä, että hakemukseni on huomioitu. En usko, että olen tässä välissä kadottanut kykyni kirjoittaa sinänsä pätevää hakemustekstiä.

Jotain muuta on tapahtunut. En nyt tässä spekuloi, mutta osa ratkaisua saattaa olla siinä, että minun pitäisi tiivistää hakemusta, jotta kiireiset tai heikommalla keskittymiskyvyllä varustetut rekrytoijat noteeraisivat sen paremmin suuresta hakijamassasta.

Vai onko muita hyviä ideoita.

-AP

Se mitä on tapahtunut on sun ikä. Työnantajalle on iso riski palkata kolmikymppinen nainen. Valitettavasti.

Vierailija
177/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös näiden näkymättömien kykyjen esittelemiseksi tarvitse päästä haastatteluun?. Mikä olikin se AP:n alkuperäinen ongelma. Niin kuin edelläkin todettiin, se pitkittyneen työttömyyden toisenlainen "jotain", eli "viallinen" -leima

Ei tarvitse päästä haaastaatteluun esitelläkseen kykyjään ja tehdäkseen niistä näkyviä. Ne voi myös kirjoittaa ihan näkyviin hakemukseen, kunhan on ensin itsekseen miettinyt, mitä ne oikeastaan ovat.

eli mieti, mitä annettavaa sulla oikeasti on. Sitten kirjoita se siihen hakemukseen. Mutta jos ainoa syy, miksi työnantajan pitäisi pakata sut, on että sä tarvit töitä, niin ei se varmaan ole potentiaaliselle työnantajalle kovin houkuttelevaa. Sillä tasolla kun on satoja muitakin.

Vierailija
178/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Guerrilla Marketing for Job Hunters. Opin sen ja muiden oppaiden avulla tekemään parempia hakemuksia ja cv:tä. Kun ne ovat kunnossa on helpompi päästä haastatteluun. 

En myöskään suosittele hakemaan kaikkia mahdollisia työpaikkoja ja pistää tolkuttomasti hakemuksia menemään. Eivät työantajat ota hakemusta vakavasti jos diplomi-insinööri  hakee marketin kassalle. Tai ainakin siinä tapauksessa pitää pystyä perustelemaan hyvin miksi haet sitä paikkaa. 

Ekan työpaikan saaminen opintojen päättymisen jälkeen voi kyllä olla vaikeaa. Ei käy kateeksi. 

Vierailija
179/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi.

Joo, on toki hassua sanoa kirjoittavansa hyviä hakemuksia, jos niillä ei pääse haastatteluun.

Mulla kuitenkin on työhistoriaa ja kokemusta siitä, että hakemukseni on huomioitu. En usko, että olen tässä välissä kadottanut kykyni kirjoittaa sinänsä pätevää hakemustekstiä.

Jotain muuta on tapahtunut. En nyt tässä spekuloi, mutta osa ratkaisua saattaa olla siinä, että minun pitäisi tiivistää hakemusta, jotta kiireiset tai heikommalla keskittymiskyvyllä varustetut rekrytoijat noteeraisivat sen paremmin suuresta hakijamassasta.

Vai onko muita hyviä ideoita.

-AP

Se mitä on tapahtunut on sun ikä. Työnantajalle on iso riski palkata kolmikymppinen nainen. Valitettavasti.

Tiedostan tämän asian toki. Olen muuten vela, jos asialla on tähän keskusteluun merkitystä.

Olisi mukava kuulla, miten muut ikäiseni naiset (vela tai ei) ovat ratkaisseet tämän ongelman ja työllistyneet. Joku täällä jo kertoikin maininneensa tosiasioita CV:ssä.

Vähän ohis, mutta ketä työtöntä kolmekymppisiä kiinnostaa tänne pykätä mitään uusia veronmaksajia, jos ei itseäänkään kelpuuteta veronmaksajaksi?

Onko naisen rooli olla joku ihmeen välivaihe? Että toivottavasti syntyy niitä uusia insinööripoikia. Viis siitä äidin urasta.

Onko muuta mahdollisuutta kuin perustaa oma yritys, jos seuraavat ~10 vuotta työmarkkinat mun kohdalla aikoo vain pidättää hengitystään, milloin mä lisäännyn.

Katkeraa ehkä, mut tällaisiaKIN ajatuksia täällä päässä on nyt joutunut pyöritteleen.

Oikeesti tekis mieli ottaa yhteyttä viikko sitten hakemaani unelmapaikkaan, että *** kiinnostaako, jos olen vela.

Se olis jo liian friikkiä, otaksun.

-AP

Vierailija
180/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikka työvoimapulasta paljon puhutaan, jokaiseen koulutettujen paikkaan tulee tyypillisesti jopa satoja hakemuksia. Jos olet tällaisissa tehtävissä ollut, takaisin pääsy onnistuu enää todella harvoin, ei edes paljon alemmallekaan tasolle, eikä osaamisillasi ja meriiteilläsi ole juurikaan asian kanssa tekemistä."

Minnekäs sitten mennään töihin? Ehdotuksia?

Mikäs paikka olisi soveltuva meille "pudokkaille"?

Usein käy niinkin, että ei enää minnekään. Jossain vaiheessa pieni eläke sitten armahtaa työkkärin hyppyytyksiltä, eli kuntouttavista yms..

Selvittäkää nyt hyvän tähden asioita. Näitä "pudokkaita" on paljon. Eio maiilma ole reilu paikka.