Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!
Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?
Jaetaan täällä!
Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?
Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha, moneen kertaan kuultu vinkki on edelleen mielestäni se, joka ratkaisee. Eli vastaa hakemuksessa siihen työpaikkailmoitukseen. Ei tarvita muuta kuin että pystyy osoittamaan hakemuksessa osaamista siihen haettavaan tehtävään. Kaikki taivaanrannanmaalarit ja muut höpö höpö aktiiviset ja pirteät ihmiset tippuu listoilta heti pois, jos ei ole muuta sanottavaa. T. Rekrytoija
Miten määrittelet "taivaanrannanmaalarit ja muut höpö höpö aktiiviset ja pirteät ihmiset"?
Olisi hauska tietää, miten voin itsestäni tunnistaa, olenko tällainen höpö höpö.
En ole edellinen, vaan vähän aiempi pitkän viestin kirjoittaja.
"Olen xxxxxx", jossa xxxxxx on adjektiivirykelmä, jää aina lukemat
Tuhlataan siinä melkoisesti teidän aikaanne, kun jatkuvasti kutsutte vääriä ihmisiä haastatteluihin. Mutta kun kerran teette mielestänne kaiken oikein, vikaa ei voi korjata.
jos työilmoituksessa on puhelinnumero ,niin soitin aina siihen ja kyselin töistä asioita. äärimmäisen lyhyt ja helposti luettava hakemus ja cv.isolla tekstillä ,ei mikään romaani. näillä vinkeillä sain töitä ja pääsin haastatteluihin.hain myös aika erilaisia töitä eri aloilta, jos ei ollut koulutusvaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko soittanut yritykseen kysyäksesi avoinna olevasta paikasta?
En, onko sinulla joku hyvä kokemus tästä?
Olen kerran elämässäni soittanut työpaikan perään (tiedustelin, onko hakemukseni tullut perille ja kyselin ihan aiheellisesti, minkälaista pohjaa tai kokemusta on ajateltu). En kysellyt tyhmiä, mutta tilanne oli superkiusallinen. Esihenkilö ei jotenkin ottanut sitä luontevasti, vaikka soittoaika oli tarjottu. En jäänyt mitenkään positiivisesti mieleen eli en saanut paikkaa. Enkä hevin soittele. -AP
Olen eri, mutta olet kerran elämässäsi soittanut ja heti luovuit siitä, kun se ei mennyt täydellisesti?
Itse olen soittanut usein ja välillä on oltu tylyjä, välillä mukavia. Kerran taisin saada työpaikan sen soiton takia. Mutta en nyt kyselisi mitään "onko hakemus tullut perille". Tietenkin on, kyllä nykypäivänä sähköpostit ym. toimivat luotettavasti. Oikeaa asiaa pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
ole haastattelussa oma itsesi.
Just tuon takia harva saa työpaikan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ole haastattelussa oma itsesi.
Just tuon takia harva saa työpaikan 😂
*Katso! Sormeni on niin turvonnut, ettei se mahdu nenääni, mutta perseeseen se mahtuu tosi hyvin. ".
And there you go..
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten vastauksissa korostuu ulkonäkö ja tyyli, vaikka ap:n ongelma (kuten minunkin) on se, ettei edes pääse haastatteluun asti.
Onhan tuo muutenkin täysin älytöntä katsoa ulkonäköä, eikä osaamista. Ennen vanhaan kaikki hammaspuutteisetkin pääsivät töihin ja saivat korjattua hampaansa.
Vierailija kirjoitti:
jos työilmoituksessa on puhelinnumero ,niin soitin aina siihen ja kyselin töistä asioita. äärimmäisen lyhyt ja helposti luettava hakemus ja cv.isolla tekstillä ,ei mikään romaani. näillä vinkeillä sain töitä ja pääsin haastatteluihin.hain myös aika erilaisia töitä eri aloilta, jos ei ollut koulutusvaatimuksia.
Tää osuu ja uppoaa. Olen vähän jääräpää tämän suhteen, koska hakemukseni ovat kyllä tosi hyvin tehtyjä ja jäsenneltyjä, mutta koko sivu tulee yleensä tuhlattua. Fonttia ja riviväliä kasvatan tietty aina kun mahdollista, mutta joku saattaa silti säikähtää.
Lyhyempi hakemus on uusi tavoitteeni, vaikka laatu ja sisältö tuleekin kärsimään.
Ja vaikka en olekaan ihan varma, haluanko tehdä töitä yrittäjälle tai pomolle, jolle on "liian vaikeaa" lukea 1 sivu erittäin sujuvasti jäsenneltyä tekstiä.
-AP
Suomi on tällainen "jos sinusta löytyy yksikin virhe, et pääse töihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran elämässäni soittanut työpaikan perään (tiedustelin, onko hakemukseni tullut perille ja kyselin ihan aiheellisesti, minkälaista pohjaa tai kokemusta on ajateltu). En kysellyt tyhmiä, mutta tilanne oli superkiusallinen. Esihenkilö ei jotenkin ottanut sitä luontevasti, vaikka soittoaika oli tarjottu. En jäänyt mitenkään positiivisesti mieleen eli en saanut paikkaa. Enkä hevin soittele. -AP
Olen eri, mutta olet kerran elämässäsi soittanut ja heti luovuit siitä, kun se ei mennyt täydellisesti?
Itse olen soittanut usein ja välillä on oltu tylyjä, välillä mukavia. Kerran taisin saada työpaikan sen soiton takia. Mutta en nyt kyselisi mitään "onko hakemus tullut perille".
Jos se ensimmäinen kokemus on tarpeeksi huono, ei ole mitenkään ihmeellistä, että siitä päättelee sen olevan riskialtis strategia.
Itse olen kuullut joidenkin rekrytoijien sanovan, että älkää soittako, se on tungettelevaa ja antaa vain huonon mielikuvan hakijasta.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha, moneen kertaan kuultu vinkki on edelleen mielestäni se, joka ratkaisee. Eli vastaa hakemuksessa siihen työpaikkailmoitukseen. Ei tarvita muuta kuin että pystyy osoittamaan hakemuksessa osaamista siihen haettavaan tehtävään. Kaikki taivaanrannanmaalarit ja muut höpö höpö aktiiviset ja pirteät ihmiset tippuu listoilta heti pois, jos ei ole muuta sanottavaa. T. Rekrytoija
Miten määrittelet "taivaanrannanmaalarit ja muut höpö höpö aktiiviset ja pirteät ihmiset"?
Olisi hauska tietää, miten voin itsestäni tunnistaa, olenko tällainen höpö höpö.
En ole edellinen, vaan vähän aiempi pitkän viestin kirjoittaja.
"Olen xxxxxx", jo
Tuhlataan siinä melkoisesti teidän aikaanne, kun jatkuvasti kutsutte vääriä ihmisiä haastatteluihin. Mutta kun kerran teette mielestänne kaiken oikein, vikaa ei voi korjata.
Ei meille "jatkuvasti" tule vääriä ihmisiä haastetteluihin. Ei meille haeta töihin välttämättä edes joka kuukausi. Tuo että kuvittelisimme tekevämme "kaiken oikein" on sinun polemisointiasi eikä vastaa todellisuutta.
Me teemme niin kuin osaamme. Emme ole työnhönoton ammattilaisia vaan insinöörejä. Yritämme vain varmistaa, että kaikki oikeasti potentiaaliset oikeasti nähdään. Valitettavasti se johtaa myös joskus ihan surkeidenkin tapaamiseen. Ei usein, ei välttämättä edes joka vuosi, mutta aina joskus.
Joskus toiste taas sanotaan esimerkiksi kesätyötä hakeneelle, että "nyt ei onnaa, mutta harjoittele tuota, tuota ja tuota ihan tosissasi ensi kouluvuoden aikana, ja jos silloin vielä nappaa, niin yritä uudelleen." Hakijoita on monen tasoisia, ja meidän palautteemme menee tietenkin hakijan tason mukaan. Taas kerran sen mukaan, miten aidosti uskomme asioiden olevan, ei niin kuin ne pitäisi suklaakuorruttaa jonkin HR-osaston toimesta - jota meillä siis ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on tällainen "jos sinusta löytyy yksikin virhe, et pääse töihin".
Rekrytoijat!
Muistakaa: Tällä parhaat tekijät jää ulkopuolelle. Sillä rapatessa roiskuu. Rohkeat sitoutuneet ihmiset uskaltaa tehdä myös virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen soittanut usein ja välillä on oltu tylyjä, välillä mukavia. Kerran taisin saada työpaikan sen soiton takia. Mutta en nyt kyselisi mitään "onko hakemus tullut perille".
Useimmiten ei ole muuta asiaa kuin "kelpaanko teille" tai "mitä kriteerejä aiotte painottaa", niin eipä ole tullut soiteltua.
Sähköpostilla tiedustelin kerran sijainnin perään, kun en jaksanut turhaan tehdä hakemusta.
"Moi olen hakenut, onko tullut, oletteko tutustuneet" oli lähinnä small talkin yritys alkuun. Itseasiassa muisti hakemukseni.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Innokkuudella pääsee työhön mihin vain haluaa. Flegmaatikot eivät pääse.
Ei sitä tarvii kuin sanoo paljastavansa työhönottajan veronkierrot ja ulkopuoliset seksi hommat
Terv. Ratto-Riitta
Voi j**suksen tähden. Täällä mukamas asiansa osaavat IT-yritysten haastattelijat melttoavat, miten kyllä selvittävät haastattelussa se oikean osaamisen tason jne. ja pitää osata tehdä oikeita asioita.
Siis haastattelussa.
Ettekö te prkleen mottipäät lue sen verta speksejä että se kirjoittajan alkuperäinen ongelma oli, ettei pääse haastatteluun.
Enpä montaa vastaajaa taitaisi näiden näyttöjen perusteella kelpuuttaa jatkoon.
Lainaus ei toimi. Minusta on aika selvää puhetta jos sanoo se että epäonnistuminen on kokonaan hakijan syytä, kun yleensä haastatteluun tulevat eivät osaa edes perusasioita. Kyllä silloin yrityksen insinöörit näkevät itsensä täydellisenä, eikä ole aikomustakaan yrittää kehittyä.
Itse taas näen asian niin että ihmiset eivät taida itsekään tietää mitä työssään tekevät, kun haastatteluun ei millään saada ihmisiä jotka osaisivat edes perusasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää osuu ja uppoaa. Olen vähän jääräpää tämän suhteen, koska hakemukseni ovat kyllä tosi hyvin tehtyjä ja jäsenneltyjä, mutta koko sivu tulee yleensä tuhlattua. Fonttia ja riviväliä kasvatan tietty aina kun mahdollista, mutta joku saattaa silti säikähtää.
Lyhyempi hakemus on uusi tavoitteeni, vaikka laatu ja sisältö tuleekin kärsimään.
Ja vaikka en olekaan ihan varma, haluanko tehdä töitä yrittäjälle tai pomolle, jolle on "liian vaikeaa" lukea 1 sivu erittäin sujuvasti jäsenneltyä tekstiä.
-AP
Anteeksi, nyt on pakko sanoa suoraan. Ei hakemuksesi ja CV:si ole hyviä, kun et pääse haastatteluun koskaan. Tämä on ihan tosiasia. En tiedä missä vika sitten on, onko riviväli ongelma vai jokin muu. Mutta hakemuksesi ei ole hyvä, kun se ei toimi. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen soittanut usein ja välillä on oltu tylyjä, välillä mukavia. Kerran taisin saada työpaikan sen soiton takia. Mutta en
No, ei kannata sitten soitella. Mutta jos ei muuta mitään, yleensä tuloskaan ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi. Minusta on aika selvää puhetta jos sanoo se että epäonnistuminen on kokonaan hakijan syytä, kun yleensä haastatteluun tulevat eivät osaa edes perusasioita. Kyllä silloin yrityksen insinöörit näkevät itsensä täydellisenä, eikä ole aikomustakaan yrittää kehittyä.
Itse taas näen asian niin että ihmiset eivät taida itsekään tietää mitä työssään tekevät, kun haastatteluun ei millään saada ihmisiä jotka osaisivat edes perusasiat.
Yleensäkin koulutettujen puolella haastatteuihin esikarsinnassa porukkaa valkkaa alle 3-kymppinen kauppakorkean johtamisen ja organsoinnin llinjalta valmistunut HR-wannabe, joka pudottaa automaattisesti kaikki 40+ ja sellaiset, jotka eivät ihqulla tavalla osaa tuoda esiin sitä palavaa motivaatiotaan. Plussaa saa, jos samanikäinen ja valmistunut samasta yliopistosta
Siitäpä sitten valkkaamaan.
Suoraan sanoen tekisi mieli laittaa kaikki faktat pöytään, ettei rekrytoijan tarvitse päässään keksiä minulle sellaisia diagnooseja, ongelmia, historiaa ja haaveita, joita EI ole olemassa.
-AP