Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!
Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?
Jaetaan täällä!
Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?
Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut työtön koko puoli vuotta, se on turn off. Jollei ole oman alan töitä, tee muita töitä, niin sinua arvostetaan enemmän työn haussa. Nyt vaikka lumihommiin tai keikkatyötä kauppaan tai postiin. Näkevät että olet ahkera ja eiköhän pian ala oman alan töitä löytymään.
Olen huomannut saman. Olen pari kertaa pitänyt ihan tarkoituksella vuoden vapaata ja sen jälkeen on todella vaikea päästä suoraan hyviin hommiin. Työnantajat näkee työttömyysjaksot elämänhallintaongelmina. Kun olen mennyt ns "paskaduuneihin" muutamaksi kuukaudeksi ja samalla hakenut oman alam töitä, niin se vaikuttaa suuresti kun sanoo työhaastattelussa, että meni näihin muihin töihin kun oman alan töitä ei heti saanut. Se kertoo työnantajille työmotivaatiosta.
Kirjaa raporttiin, mikä on ollut vapaavuotesi moti
Saa kuitenkin töitä... moni ei saa, koska paikat varattu esim. slaavilaisille kausityöntekijöille. Tai maahantuoduille ihmisille, heidätkin on velvollisuus työllistää.
Mä en usko mihinkään poppaskonsteihin. Ulkonäkö ja suhteet, siinä tärkeimmät. Jos olet ruma, joudut panostamaan enemmän suhteiden luomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo naimisissa? Puolison löytäminen tärkeämpää, kuin duuni. Vanhana et saa helposti kumpaakaan. Mieti, mitä haluat ja keskity siihen. Jos opiskelet lisää, ole tarkempi suhteiden luomisessa.
Joo, tällä saralla löytyy referenssiä sitoutumiskyvystä. Olisikohan se meriitti mun silppuiseen ansioluettelooni. Sama mies vuodesta toiseen. -AP
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla kaunis ja nuori niin saa helpommin töitä kehnollakin koulutuksella. Naisellisia muotoja ei kuitenkaan saa olla, ne syövät uskottavuutta.
Ihmisillä on taipumus ajatella, että kauniit Ihmiset ovat kaikilla tavoilla parempia kuin muut. Se näkyy myös työhönottotilanteissa.
Pituudellakin on merkitystä, etenkin miesten kohdalla.
Naisilla vaikutusta on myös äänellä. Mitä matalampi ääni, sitä enemmän heidän osaamiseensa uskotaan.
Näistä ei hirveästi puhuta, vaikka aiheesta on tehty tutkimuksiakin.
Juuri näin.
Millainen kuva sulla on hakemuksessa?
Kannattaa käydä valokuvaamossa kuvauttamassa edustustuskuva, jossa fiksusti paitapuseroa/ jakkua päällä.
Ei ole kallista, kun pyytää kuvat sähköisessä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut työtön koko puoli vuotta, se on turn off. Jollei ole oman alan töitä, tee muita töitä, niin sinua arvostetaan enemmän työn haussa. Nyt vaikka lumihommiin tai keikkatyötä kauppaan tai postiin. Näkevät että olet ahkera ja eiköhän pian ala oman alan töitä löytymään.
Olen huomannut saman. Olen pari kertaa pitänyt ihan tarkoituksella vuoden vapaata ja sen jälkeen on todella vaikea päästä suoraan hyviin hommiin. Työnantajat näkee työttömyysjaksot elämänhallintaongelmina. Kun olen mennyt ns "paskaduuneihin" muutamaksi kuukaudeksi ja samalla hakenut oman alam töitä, niin se vaikuttaa suuresti kun sanoo työhaastattelussa, että meni näihin muihin töihin kun oman alan töitä ei heti saanut. Se kertoo työnantajille työmotivaatiosta.
Kirjaa raporttiin, mikä on ollut vapaavuotesi moti
Toisen kerran rakensin mökkiä vuoden kun olin säästänyt siihen rahaa ja toisella kertaa olin mummon seurana ja apuna kun veteli viimeisiään. Molemmista mainitsin kyllä työhaastatteluissa, mutta luulen että työnantajat kuulevat vastaavia "selityksiä" myös monilta muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo naimisissa? Puolison löytäminen tärkeämpää, kuin duuni. Vanhana et saa helposti kumpaakaan. Mieti, mitä haluat ja keskity siihen. Jos opiskelet lisää, ole tarkempi suhteiden luomisessa.
Joo, tällä saralla löytyy referenssiä sitoutumiskyvystä. Olisikohan se meriitti mun silppuiseen ansioluettelooni. Sama mies vuodesta toiseen. -AP
En ajatellut asiaa sitoutumiskyvyn kannalta, vaan sen kannalta, kuinka selviät vanhempana. Maailma on epävakaassa tilassa. Puoliso on - järkevästi tehtynä liittoutumisena - parempi turva, kuin duunipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko mihinkään poppaskonsteihin. Ulkonäkö ja suhteet, siinä tärkeimmät. Jos olet ruma, joudut panostamaan enemmän suhteiden luomiseen.
Suhteet on aina hyvästä, mutta ulkonäöllä ei oman kokemuksen mukaan merkitystä. Uskon että tilanne on toinen jossain myyntityössä, mutta raksalla sillä ei ole merkitystä miltä näyttää.
Jos haastatteluun valitaan (olipa se videohaastattelu tai ei) saa usein tietää etukäteen haastattelijan nimen. Useimmilla on nykyään fb-tili ja vaikka ette fb kavereita olisi, niin näkyy yleensä jotain kuvia mistä voi nähdä haastattelijan pukeutumistyyliä. Sitä matkit sitten haastatteluun, etenkin jos hän on samaa sukupuolta kuin sinä.
Toinen asia mikä voi näkyä julkisessa profiilissa on keskittyminen johonkin harrastukseen. Kerran näin haastattelijan profiilissä että kannatti jotain käsipallojoukkuetta. Kun istuin käytävällä ennen haastattelun alkua, feikkasin vastaavani puhelimeen ja aloin toitottaa semikovaan ääneen kuinka olen viikonlopun aikana menossa katsomaan matsia. Haastattelija tuli juuri silloin pyytämään huoneeseen sisään, ja kysyikin haastiksessa jos pelaan tai tykkään käsipallosta, johon sitten vastasin ympäripyöreästi että poikaystäväni pelaa Dickensissä. Työpaikkahan siitä tuli.
Ei kannata aliarvioida peruspsykologiaa. Ihmisinä sitä tykkää heistä, joita koetaan jollain tapaa samalaisiksi tai hengenheimolaisiksi.
Laitan työhaastatteluun aina korkeat korot. En mitään stilettoja, vaan tukevakorkoiset korkokengät tai nilkkurit.
Lisäpituus tuo vakuuttavuutta.
Meille ei koskaan palkata työtöntä. Vain niitä jotka on vaihtamassa toisesta firmasta meille ja kysytään vaihdon syytä. Meillä on kohtuu hyvät palkat ja edut tälle alalle ja monilla vaihtajilla syy vaihtoon on taloudellinen.
Hyviä työntekijöitä ei pääsääntäisesti löydy kortistosta. Toki esimerkiksi nyt kun rakennusala on kutimuksessa, niin hyviäkim työntekijöitä on jouduttu irtisanomaan, mutta parhaista tekijöistä firmat pitää kiinni viimeiseen asti ja harvoin jäävät työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan. Sun vanhemmat maksoi ne sun opinnot, että saat keskittyä niihin?
Vinkki sullekin Suomessa on maksuton korkeakoulu ja yliopisto-opetus, joten sinunkin lapsesi voi opiskella Suomessa maksutta vaikka tekniikan tohtoriksi.
Ei varmasti onnistu ilmaiseksi. Jos onnistuisi, niin miksi sitten opiskelijat joutuvat ottamaan kymmenientuhansien eurojen opintolainoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos haastatteluun valitaan (olipa se videohaastattelu tai ei) saa usein tietää etukäteen haastattelijan nimen. Useimmilla on nykyään fb-tili ja vaikka ette fb kavereita olisi, niin näkyy yleensä jotain kuvia mistä voi nähdä haastattelijan pukeutumistyyliä. Sitä matkit sitten haastatteluun, etenkin jos hän on samaa sukupuolta kuin sinä.
Toinen asia mikä voi näkyä julkisessa profiilissa on keskittyminen johonkin harrastukseen. Kerran näin haastattelijan profiilissä että kannatti jotain käsipallojoukkuetta. Kun istuin käytävällä ennen haastattelun alkua, feikkasin vastaavani puhelimeen ja aloin toitottaa semikovaan ääneen kuinka olen viikonlopun aikana menossa katsomaan matsia. Haastattelija tuli juuri silloin pyytämään huoneeseen sisään, ja kysyikin haastiksessa jos pelaan tai tykkään käsipallosta, johon sitten vastasin ympäripyöreästi että poikaystäväni pelaa Dickensissä. Työpaikkahan siitä tuli.
Ei kannata aliarvioida p
Tämähän oli jännä. Katson kyllä aina etukäteen Linkkarista, minkä oloista tyyppiä on vastassa ja yritän hakemuksessa korostaa mahdollisia yhtäläisyyksiä, mutta en ole ihan noin psykologiselle tasolle vienyt asiaa.
En varmaan pystyisi valehtelemaan tyhjästä, mutta toki jos oikeasti olisi joku aasinsilta vaikkapa sen "poikaystävän kautta", niin sitä voisi käyttää. Ja toi pukeutuminen. Täytyypä seuraavalla kerralla yrittää päätellä haastattelijan lempiväriä. Ihmiset on keskimäärin tosi eläimiä, siihen mä uskon ihan täysin. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä haastattelisin sinua, haluaisin nähdä sinun keskittyvän tulevaisuuteen.
Anna tiedot historiastasi nopeasti, tylsistyttämättä kuulijaa, ja siirry siihen, miksi istut haastattelussa: haluat työpaikan, et hyväksyntää mökkiprojektillesi yms.
Esitä asiasi intohimoihisi keskittyen. Selittämättä, miksi menit eri tehtäviin, kuin koulutuksesi perusteella olisi voinut olettaa - vai pidätkö vaihtoehtona, että alasi inhotti sinua jo ennen ensimmäistä työpaikkaa?
Haastattelijana minä pitkästyisin hakijasta, joka ei uskalla edetä itsensä esittelyssä olennaiseen keskittyen, eikä erota, mikä on tärkeintä... olisiko hän työtehtävissäkin samanlainen?
Onko kirjallinen hakutapasi ammattilaisen tarkistama? Millainen esiintyjä olet? Äänenkäyttösi, ryhtisi? Voisit pyytää kaveria videokuvaamaan sinua koehaastattelussa, ja miettiä olisiko jotain, mitä haluaisit käytöksessäsi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteet on aina hyvästä, mutta ulkonäöllä ei oman kokemuksen mukaan merkitystä. Uskon että tilanne on toinen jossain myyntityössä, mutta raksalla sillä ei ole merkitystä miltä näyttää.
Kaikessa on merkitystä ulkonäöllä, koska ihminen palkkaa sinut. Ja varmasti kone palkkaisi sekin mieluummin miellyttävän näköisen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa on merkitystä ulkonäöllä, koska ihminen palkkaa sinut. Ja varmasti kone palkkaisi sekin mieluummin miellyttävän näköisen ihmisen.
Raksalla liian huoliteltu ulkonäkö kertoo vain turhamaisuudesta. Raksalla arvostetaan sitä enemmän että kerrot vapaa-ajallakin käyttäväsi työkaluja ja olet oma-aloitteinen. Jos näytät joltain tik tok staralta niin työnantajan ensimmäinem ajatus on että saako tämä kaveri puhelimen läpräykseltään mitään aikaiseksi.
Minä aloin päästä haastatteluihin ja töihin, kun aloin uskoa itse itseeni.
Aiemmin ajattelin, että ottaisipa joku mut töihin. Tuo ajatus kun muuttui siihen, että mulla olisi noille paljon annettavaa ja osaanhan mä kaikenlaista, niin asiat alkoivat sujua.
Tämähän on vaikeaa toteuttaa, jos itsetunto on heikko ja/tai palaute työmarkkinoilla on ollut huonoa. Kannattaa kuitenkin ajatella, että jos et itse usko itseesi, niin miksi joku tuntematon työnantaja uskoisi? Meillä kaikilla on varmasti jotain annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raksalla liian huoliteltu ulkonäkö kertoo vain turhamaisuudesta. Raksalla arvostetaan sitä enemmän että kerrot vapaa-ajallakin käyttäväsi työkaluja ja olet oma-aloitteinen. Jos näytät joltain tik tok staralta niin työnantajan ensimmäinem ajatus on et
Toisaalta raksalla on varmasti etua sellaisista ulkoisista piirteistä, joiden katsotaan kertovan esim. voimasta ja hyvästä fyysisestä kunnosta. Enkä tarkoita pelkästään lihaksia yms. käytännössä hyödyllisiä asioita. Mietitääs esim. kalpea iho vs. kevyt päivetys? # täydellinen hiusraja vs. pakenevat ohimot ja kuultava päälaki? eri.
Vierailija kirjoitti:
Innokkuudella pääsee työhön mihin vain haluaa. Flegmaatikot eivät pääse.
Hahaha. Innostuin tässä hiljattain yhdestä avoimesta paikasta niin paljon, että satsasin hakemukseeni noin 10000%:sti. Tein todella persoonallisen ja näyttävän hakemuksen, ja esimerkkinä osaamisestani annoin firmalle ilmaiseksi esimerkki-ideoita.
En tiedä miten onnistuin saamaan itseni uskomaan, että saisin tuon paikan, mutta jostain syystä uskoin ihan täysillä, enkä päässyt edes haastatteluun. Ehkä karsiuduin jo heti alussa pois eikä kukaan edes katsonut sitä liitettä. Tai ehkä se oli kaikessa persoonallisuudessaan niin naurettava, että sille hirnuttiin rekryssä porukalla. En tiedä. Yritän päästä pettymyksestä yli - sehän oli vain yksi työpaikka! Mutta joo, jos innokkuudella pääsisi töihin, olisin siellä jo.
(Mielenkiintoista kuitenkin nähdä, tuleeko nuo esimerkki-ideani ikinä yrityksen käyttöön. Todennäköisesti ei. Mutta jos tulee, en voi estää pientä katkeruudenpoikasta heräämästä sisälläni.)