Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!

Vierailija
19.12.2023 |

Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?

Jaetaan täällä!

Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?

Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.

Kommentit (409)

Vierailija
21/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut työtön koko puoli vuotta, se on turn off. Jollei ole oman alan töitä, tee muita töitä, niin sinua arvostetaan enemmän työn haussa. Nyt vaikka lumihommiin tai keikkatyötä kauppaan tai postiin. Näkevät että olet ahkera ja eiköhän pian ala oman alan töitä löytymään. 

Vierailija
22/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään vinkkejä itse hakemuksen tekoon tai haastatteluun, mutta haen yleensä sellaisia työpaikkoja, joiden ilmoitukset ovat ihan tuoreita, eli tyyliin 24 tunnin tai parin päivän sisällä jätettyjä. Näitä voi pitää silmällä erilaisten ilmoitus- ja työpaikkavahtien avulla. Aina on kutsuttu ainakin haastatteluun asti ja työpaikkakin on useimmiten irronnut.

Jos on vähän vanhempi ilmoitus enkä luultavasti ehdi ensimmäisten hakijoiden joukkoon, soitan ja kysyn lisää tai lähetän sähköpostia - mitä nyt on kontakteissa ilmoitettu, numero vai meili - niin erotun ainakin sillä lailla.

Viikkoja vanhat ilmoitukset jätän tavallisesti suosiolla välistä, näistä firmoista ei ole koskaan kuulunut edes kutsua haastatteluun. En muuten ole mitenkään poikkeuksellinen tai epätavallisen pätevä hakija, joten tuskin erotun näiden ominaisuuksieni puolesta.

Tää on sinänsä ihan totta, juuri tällä tavalla itse "menestyin", kun olin paljon kokemattomampi kakskymppinen. Kun hain heti tuoreeltaan, pääsin usein haastatteluihin. Koska niillä työnantajilla oli usein jonkinlainen kiire täyttää paikka. Jos minua ennen olisi hakenut jo 25 yhtä kokematonta ja 15 paljon pätevämpää, en varmasti olisi päässyt haastattelupinoon.

Tätä taktiikkaa olen nyt yrittänyt jatkaa, mutta jokin on muuttunut. Puhelin ei alakaan soida, ja kahden päivän päästä mulla on jo hirveä morkkis, koska mä tiedän, että se toivo on jo silloin mennyttä.

Ne saa mun hakemuksen heti, ne väittää käsittelevänsä hakemuksia heti... Mutta ne ei soitakaan mulle. -AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla kaunis ja nuori niin saa helpommin töitä kehnollakin koulutuksella. Naisellisia muotoja ei kuitenkaan saa olla, ne syövät uskottavuutta.

Ihmisillä on taipumus ajatella, että kauniit Ihmiset ovat kaikilla tavoilla parempia kuin muut. Se näkyy myös työhönottotilanteissa. 

Pituudellakin on merkitystä, etenkin miesten kohdalla.

Naisilla vaikutusta on myös äänellä. Mitä matalampi ääni, sitä enemmän heidän osaamiseensa uskotaan.

Näistä ei hirveästi puhuta, vaikka aiheesta on tehty tutkimuksiakin.

Vierailija
24/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on näyttää kauniilta, sekä itsevarmalta JA  auliilta palvelemaan jo palkatun, hyvässä asemassa olevan yksilöllisiä toiveita. Ulkonäkö on tärkeintä.

Vierailija
25/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy saada itsestäsi kaunis kuva, ja markkinoida sitä. Voit myös yrittää tutustua työntekijöihin ja saada suhteita, mutta se vaatii paljon selvittelyä ja vaivaa. Eikö sinulla ole kavereita, joista olisi hyötyä?

Vierailija
26/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edes löydätte puolen vuoden ajan monta paikkaa, jonne olisitte valmiita myymään aikanne?

Pyydä apua entisiltä opettajiltasi!!!

Vierailija
27/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keneltäkään teiltä haastattelussa katsottu niitä papereita, joilla haette töitä? Todistuksia, yms?

Vierailija
28/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut työtön koko puoli vuotta, se on turn off. Jollei ole oman alan töitä, tee muita töitä, niin sinua arvostetaan enemmän työn haussa. Nyt vaikka lumihommiin tai keikkatyötä kauppaan tai postiin. Näkevät että olet ahkera ja eiköhän pian ala oman alan töitä löytymään. 

Mun papereilla ei päässyt kirjepostittajaksi eikä pariin muuhunkaan hanttihommaan :( Ei myöskään konsulttifirmaan kahvinkeittäjäksi :(

Tein varmaan väärin, kun yritin rehellisesti selittää tilannettani. Mulla on oikeasti jopa kokemusta hanttihommista :(

Olisi varmaan pitänyt hakea jollain peruskoulun todistuksella, mutta miten ihmeessä sitten selitän historiani. Olinko vuosia työtön vai Balilla etsimässä itseäni. -AP

Vierailija
29/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä mahdollisimman hyvältä. 

Ihmiset ovat eläimiä eivätkä voi mitään alkukantaisille vaistoilleen, joten usein paikan saa joku hyvännäköinen, vaikkei se olisi objektiivisesti paras. Hyvännäköisillä on myös suojanaan sellainen "sädekehäilmiö" (voitte googlettaa nimellä halo effect, jos englanti taittuu). 

Vierailija
30/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo naimisissa? Puolison löytäminen tärkeämpää, kuin duuni. Vanhana et saa helposti kumpaakaan. Mieti, mitä haluat ja keskity siihen. Jos opiskelet lisää, ole tarkempi suhteiden luomisessa.

Vierailija
31/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on näyttää kauniilta, sekä itsevarmalta JA  auliilta palvelemaan jo palkatun, hyvässä asemassa olevan yksilöllisiä toiveita. Ulkonäkö on tärkeintä.

Työtön ja ylipainoinen🤔

Vierailija
32/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy hakea töitä vaikka avointa paikka ei olisi. Moni firma käyttää TE-toimistoa mainosalustana. Ja joskus pienet firmat haastattelee vain kartoittaakseen tulevat, kilpailijoille työllistyvät henkilöt. Tai etsiessään tyttöystävää, haastattelevat.

Vierailija
33/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun papereilla ei päässyt kirjepostittajaksi eikä pariin muuhunkaan hanttihommaan :( Ei myöskään konsulttifirmaan kahvinkeittäjäksi :(

Tein varmaan väärin, kun yritin rehellisesti selittää tilannettani. Mulla on oikeasti jopa kokemusta hanttihommista :(

Olisi varmaan pitänyt hakea jollain peruskoulun todistuksella, mutta miten ihmeessä sitten selitän historiani. Olinko vuosia työtön vai Balilla etsimässä itseäni. -AP

Keskity siihen, miksi haluat työllistyä tiettyyn paikkaan.

Vierailija
34/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko keneltäkään teiltä haastattelussa katsottu niitä papereita, joilla haette töitä? Todistuksia, yms?

Kun viimeksi olen ollut haastatteluissa, on katsottu kyllä paperit viimeistään viimeisellä kierroksella. Lähinnä vaan, että ne on olemassa. Työtodistukset ovat kiinnostaneet enemmän kuin mitkään kouluarvosanat. Ylppäritodistusta en enää edes pitänyt mukana, kun oli jo työn kannalta relevantimpi tutkintotodistus olemassa.

Olen kyllä usein itsekin tarjonnut todistuksia katsottavaksi, joten en ole ihan varma, olisiko kaikki välttämättä vaatineet niitä. -AP

Vierailija
35/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Olen pari kertaa pitänyt ihan tarkoituksella vuoden vapaata ja sen jälkeen on todella vaikea päästä suoraan hyviin hommiin. Työnantajat näkee työttömyysjaksot elämänhallintaongelmina. Kun olen mennyt ns "paskaduuneihin" muutamaksi kuukaudeksi ja samalla hakenut oman alam töitä, niin se vaikuttaa suuresti kun sanoo työhaastattelussa, että meni näihin muihin töihin kun oman alan töitä ei heti saanut. Se kertoo työnantajille työmotivaatiosta.

Vierailija
36/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön ja ylipainoinen🤔

Ota tavaksesi syödä paljon maittavaa ja terveellistä ruokaa, jätä tyhmät jutut pois, niin painosi normalisoituu. Älä harrasta rajua liikuntaa, jotta kehosi kestää laihtumisen ja pysyt terveenä. Tyyliin voi paljon vaikuttaa, rumuuden myötä olemuksen tärkeys korostuu!

Vierailija
37/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun kolmekymppisenä naisena hain työpaikkaa, niin cv:ssäni oli maininta siviilisäädystä (naimaton) ja lapsista (ei lapsia) ja jos haastatteluun pääsin, kerroin itse että en ole hankkimassa lapsia, koska halua keskittyä uraani.

Tämä kun on asia joka työnantajaa kuitenkin kiinnostaa, mutta sitä ei saa kysyä. Väitän myös, että nykyisen työni sain nimenomaan, kun en lapsia halua. Mutta harmaalla alueellahan tämä taitaa neuvona olla.

Harmi vaan, että juuri tämä on tehty käytännössä mahdottomaksi. Lapsista kun ei saa kysyä; lapsettomuudesta kertominen on käytännössä arvotonta, koska siihen ei voi kuitenkaan vedota. Tavallaan kaikki naiset on laitettu samalle viivalle, kun miehet viipottavat siellä jossain edellä (aiemmin lapsettomat naiset olivat miesten kannoilla ja äidit viimeisenä).

Lisäksi lapsettomuudesta kertominen voi vaikuttaa epäsolidaariselta ja tehdä hakijasta epäsympaattisen.

Tosi kurjaa kaikille! Kunpa saataisiin tasattua lasten hoitoa molemmille vanhemmille, että tämä ei olisi tällainen ansa myös niille, jotka eivät aio tehdä lapsia! Tai jospa naiskuva laajentuisi, jotta työnantajille naiset eivät olisi aina potentiaalisia äitejä!

Vierailija
38/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun täytyy saada itsestäsi kaunis kuva, ja markkinoida sitä. Voit myös yrittää tutustua työntekijöihin ja saada suhteita, mutta se vaatii paljon selvittelyä ja vaivaa. Eikö sinulla ole kavereita, joista olisi hyötyä?

Itseasiassa mä olen nykyään jättänyt kuvan pois, koska siitä on ollut niin paljon juttua, että kuva ei ole aiheellinen. Sen sijaan olen yrittänyt ohjata (uteliaita) rekrytoijia LinkedIn-profiiliini, jossa on kuva ja muuta ihan mielenkiintoista (muttei CV:seen sopivaa) lisätietoa.

Ilmeisesti tämä ei ole toiminut halutulla tavalla.

Uusi kuva ja kuvan palauttaminen CV:seen on todellakin työn alla. -AP

Vierailija
39/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset työnantajat. Olen laittanut huhun liikkeelle, että olisin vaihtamassa työpaikkaa. Suomi on pieni maa ja monen alan piirit pienet. 

Vierailija
40/409 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Olen pari kertaa pitänyt ihan tarkoituksella vuoden vapaata ja sen jälkeen on todella vaikea päästä suoraan hyviin hommiin. Työnantajat näkee työttömyysjaksot elämänhallintaongelmina. Kun olen mennyt ns "paskaduuneihin" muutamaksi kuukaudeksi ja samalla hakenut oman alam töitä, niin se vaikuttaa suuresti kun sanoo työhaastattelussa, että meni näihin muihin töihin kun oman alan töitä ei heti saanut. Se kertoo työnantajille työmotivaatiosta.

Kirjaa raporttiin, mikä on ollut vapaavuotesi motiivi!