Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!
Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?
Jaetaan täällä!
Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?
Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.
Kommentit (409)
Tämähän se on: Jos on kyseessä lyhytaikainen työ, kaveri voi sen hankkia. Jos pitkäaikainen, sukulainen hankkii työn suhteillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on: Jos on kyseessä lyhytaikainen työ, kaveri voi sen hankkia. Jos pitkäaikainen, sukulainen hankkii työn suhteillaan.
Selvennän vielä: itse et sitä voi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätän iän kertomatta, vaikka toki joskus se tulee pakosti ilmi jos kysytään syntymäaikaa.
En useimmiten myöskään laita aiempaa tutkintoani toiselta alalta, enkä sen alan työkokemusta. Työ- ja kouluhistoriani ikäänkuin alkaa vuodesta, jolloin aloitin nykyisen alan opinnot. Hakemuksen lukija saattaa siis hyvin olettaa että olen nuorempi kuin olenkaan.
Oletko ylioppilas? Jos olet, etkö mainitse ylioppilastutkinnon tms. suorittamisvuotta, josta iän voi päätellä?
Olen tietenkin käyttänyt "harmaan alueen" keinoja. Ei kai edes avaajakaan luule, että paljastaisin niitä täällä kaikille työnhakijoille, koska joskus voimme joiden lukijoiden kanssa hakeutua samaan työpaikkaan.
Yhden keinoni voin tietysti kertoakin. Järjen käyttö ei ole edes työpaikkaa hakiessa kiellettyä!
Jos on kallellaan oikeistoon päin, kannattaa itse mainita olevansa oikeistolainen, yrittäjähenkinen ja yritysmyönteinen hlö.
Tämä on toiminut minulla erittäin hyvin.
Eihän kukaan firmoissa halua oikeasti palkata punaista perseet penkkiin politrukkia...
Olen se "hr-pelle" siellä haastattelussa rekrytoivan esihenkilön kanssa.
Varmistan siellä (ja hakemuksia käsitellessä), että kaverit ja sukulaiset tiputetaan ehdokkaista.
Hakemuksia tulee paljon. Ensin poistetaan selvästi epäsopivat ja vajaat hakemukset. Sitten haarukoidaan sopivimmat, jotka kutsutaan haastatteluun. Monesti about yhtä hyviä on paljon ja silloin pienet asiat ratkaisevat: onko hakemuksen teksti sujuvaa, onko paljon kirjoitusvirheitä, onko CV ajan tasalla, kuinka on onnistunut kertomaan osaamisestaan ko tehtävään liittyen ym. Kannattaa kirjoittaa hakemuksen teksti lyhyesti, tuo esiin että olet lukenut ilmoituksen mutta älä luetteloi joka ikistä asiaa siitä.
Soita soittoajalla vain, jos sinulla on jotain järkevää kysyttävää. Älä soita vain jäädäksesi mieleen, luultavasti silloin jäät negatiivisesti mieleen.
Haastattelussa flirttailijat ja "ylilipevät" eivät pääse jatkoon, eivätkä nekään jotka eivät vastaa kysyttyyn asiaan vaan selittävät ummet ja lammet muuta. Jos pyydän kuvaamaan aiempaa kokemusta konkreettisesti, en kaipaa maalailua visiosta.
Tämän haastattelun perusteella valitaan 1-3 toiseen haastatteluun, jossa vaihdetaan haastattelijoista toinen.
Pari helppoa vinkkiä: älä kiroile, älä pukeudu verkkareihin tai likaisiin vaatteisiin, älä kerro olleesi viikonloppuna ryyppäämässä, älä ota poliittista kantaa mihinkään suuntaan.
Jos sinulla on kuva hakemuksessa/CV:ssä, valitse asiallinen kuva. Jätä väliin saliposeeraukset ja vessaselfiet.
Olen aina mennyt työn perässä enkä odottanut työn minun perässäni. Suomi on senverta iso maa, että joka kolkka täytyy selvittää. Täytyy olla valmis liikkumaan.
Käytän hyödyksi omaa verkostoani, tarkastan esim LinkedInissä keiden sellaisten joiden kanssa olen tehnyt töitä aiemmin menestyksellisesti rekrytoivat ja missä avoin paikka on minun alallani.
Sisäinen suosittelija ja vahva osaaminen ja sopivuus kyseiseen paikkaan on aika kova yhdistelmä, eli karsastan edellisen kirjoittajan "kavereiden karsimista" ensimmäisenä, paitsi jos tuossa nyt puhuttiin niistä tutuista joilla ei ole edellytyksiä paikkaan.
Ison osan parhaista omista rekrytoinneista omiin tiimeihini olen tehnyt myös verkostojen kautta eli joku tietää jonkun oikeasti pätevän ja pystyy kertomaan lisätietoja henkilön sopivuudesta.
Lisäksi hakemusta ja cv:tä päivittäessäni keskityn en ainoastaan siihen, miten oma aiempi osaamiseni sopii paikkaan vaan myös varsinkin teknisellä alalla miten olen perehtynyt ko. alan uusimpiin ja tuleviin teknologioihin (esim. aws, ai) ja miten pystyn sen nitomaan juuri tähän työhön ja näen mahdollisuuksia.
Perusasioita on ketjussa mainittukin: cv:n karsiminen ym.
Ja tekniikan alan naisena: miehet hakee kaikkiin tehtäviin joista täyttävät edes 40% vaatimuksista, naiset vain jos kaikki tai lähes kaikki eli ole rohkea ja näytä osaamisesi - ison osan voi oppia tai aloittaa vaikka online-kurssin tai tehdä itseopiskeluna 5-10h lyhyen määrän jos haluaa "paikata" niin että on perusasiat ja käsitteet hallussa.
Kokeilin kerran kysyä, että antaisitko töitä. En saanut joten luovutin.
Kun lakkasin panostamasta hakemuksiin aloin päästä lähes joka kerta vähintään työhaastatteluihin (huom. olen korkeakoulutettu). Eli lakkasin kirjoittamasta hiottua tekstiä enkä enää yrittänyt tehdä hakemuksestani mitenkään minua kuvaavaa tai massasta erottuvaa, vaan aloin todeta vain lyhyesti mitä osaamista ja kokemusta minulla on. Ilmeisesti työnantajat ajattelee että hakemus johon on panostettu on epätoivoisuuden merkki.
Kun saat kutsun haastattatteluun valmistaudu huolella. Mieti esimerkkejä omasta kokemuksestasi ja harjoittele vastaamista joko yksin peilin edessä tai kaverin kanssa.
Mieti valmiiksi hyviä kysymyksiä , firmasta, heidän tulevaisuuden suunnitelmistaan ja haasteistaan. Tee taustatyotä ja selvitä etukäteen kaikki mahdollinen yrityksestä ja mieti mitä sellaista juuri sinä osaat josta olisi heille hyotyä .
Tämä oli kyllä vasta haastattelussa eli siihen saakka olin kuitenkin päässyt. Minulta kysyttiin missä olen viikon päästä, tarkoituksena oli tiedustella pystynkö osallistumaan yhteen yrityksen tilaisuuteen, jossa olisi vähän seurattu kuinka tulen asiakkaiden kanssa toimeen. Totesin "No varmaan olen täällä töissä". Toimitusjohtaja nauroi ja sanoi "Ehkä oletkin". Ja niin olin, osallistuin tilaisuuteen ja myöhemmin kuulin eräältä kollegalta työnantajan todenneet "No nyt me on löydetty oikea ihminen". Toimessa oli jo aloittanut pari ihmistä ennen minua, joita ei kuitenkaan ollut vakoinaistettu. Tein pitkän uran tälle työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korosta ja tuo esiin niitä asioita joissa olet hyvä ja yritä ohjailla keskustelua niihin. Ole rento, mutta asiallinen. Älä vaikuta siltä että ravaat haastattelusta haastatteluun. Hyville osaajille löytyy aina työtä.
Mutta kun hän ei pääse edes haastatteluun...
Soita johonkin firmaan ja kysy töitä, unohda ne cv:t ja hakemukset.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun kolmekymppisenä naisena hain työpaikkaa, niin cv:ssäni oli maininta siviilisäädystä (naimaton) ja lapsista (ei lapsia) ja jos haastatteluun pääsin, kerroin itse että en ole hankkimassa lapsia, koska halua keskittyä uraani.
Tämä kun on asia joka työnantajaa kuitenkin kiinnostaa, mutta sitä ei saa kysyä. Väitän myös, että nykyisen työni sain nimenomaan, kun en lapsia halua. Mutta harmaalla alueellahan tämä taitaa neuvona olla.
En tiedä milloin olet hakenut työpaikkaa tuollaisella hakemuksella, mutta entisessä työpaikassani tuli tuon tyylinen työhakemus ja jätettiin pyytämättä edes haastatteluun, koska antoi oudon ja hieman huolestuttavan kuvan henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap: lla amk-inssi vai DI-koulutus?
Jos on DI-koulutus, niin onko suoritettu yliopistossa käyden oikein paikan päällä, vai onko tutkinto tehty tekoälyn avulla kirjekurssina? Tiedän DI:n, joka ei ole koskaan käynyt luennolla, vaan onko suorittanut koko tutkinnon kotoaan tekoälyä käyttäen. Kyllä on koulutuksen taso laskenut.
Työpaikan saamiseen vaikuttaa paljon se, kuinka paljon ja miten päteviä muita hakijoita on. Jos ei ole päteviä hakijoita, niin epäpäteväkin kelpaa.